RaskausOireita

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sirpula
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
enough, huomasin saman ilmiön kun raskausviitamiinit aloitin jossa rauta mukana :D Aika kauan sitä kesti.

Ei juma ku ärsyttää!! Mul on pääosin etova olo hävinnyt mut väsymys tuli jostain takas. Voisin nukkua koko ajan! Ja asiassahan ärsyttää siis se että just alko 5 viikon koeviikot (joka vk on 1-2 koetta + esitelmiä), eli ei oo paljoa energiaa lukea niihin ku haluis vaan nukkua! Toissapäivänä reippaana yritin aloittaa, sain luettua pari sivua, sit oli pakko ottaa yli tunnin päikkärit ja sit ku heräsin oli mieskin kotona ja alettiin tekemään muuta.. hohhoijaa kaipa se tästä :)

Mäki luulin et väsymys on tiessään..mut eilen vetelin neljän viiden aikaan unta sängyssä ja äsken, kello ei ollu ees 12 ku alko silmät lupsaa ja nukuin about tunnin sohvalla :confused:

En oo siis ainut :) hehkutin viel pari vkoa sitten et ihanaa ku ei tarvii enää päikkäreitä ja oon taas pirteä ni kaikkea kanssa, nyt oon nukkunu enemmän ku laki sallii :P

Ei tää kyl ehkä tunnu samalta kun ekoilla viikoilla...:grin sillon saatto olla raato koko päivän, välillä nukuin päikkärit ja välillä en mut sellasessa 24/7 väsytilassa tuli rämmittyä koko päivä. Nyt alkaa vaan rehellisesti nukuttaa ja sit kun torkahtaa ja siitä joskus ylös pääsee niin on pirteämpi :grin

Onko teillä ollut läheltä-piti-pyörtymiskohtauksia? Mulla nyt jo toinen viikon sisään ja molemmat tulleet ruokaa tehdessä, seistessä. Olen alkanut epäilemään verenpaineitani, vaikka alkumittauksissa kaikki arvot olivatkin hyvät. Samaten tämä päänsärky ja väsymys alkavat olemaan jo huolenaiheen tasolla. Onneksi ensi viikon alussa on lääkäri neuvola niin pääsee kysymään neuvoja. Yritin muuten np-ultrassa pyytää verenpaineiden mittausta, mutta sain vain töykeää kohtelua, sillä arvot olivat (VIIKOLLA 8!) aiemmin hyvät. Kuulemma ei ole hänen hommansa. Että tällaista palvelua Tampereella. Salmiakkia olen satunnaisesti popsinut päänsärkyyn ja tuntunut aina auttavan edes hetkeksi.

Onko kenelläkään liitoskipuja tai selkäkipuja ja jos niin millaisia? Mulla vasen SI-nivel ärtyi korkokengillä kävelystä reilu viikko sitten ja siitä lähtien aina muutaman sadan metrin kävelyn jälkeen alkaa kävely vihloa kamalasti alaselkään. Välillä iltaisin rasittavan päivän jälkeen vihloo niin, ettei meinaa kärsiä astua vasemmalle jalalle. Ei siis mitään säteilykipua tai iskiasta jalkaan vaan ihan paikallisesti selässä. Eikä hierominen tai venyttely auta yhtään, pahentavat vaan.. :(

Mulle iski iskias jo yli kuukausi sitten. Se on vanha kaveri ja ärtyy aina paljon liikkuessa. Nyt en o kuitenkaan tehny juuri mitään, eli iskias johtuis ehkä siitä, että turvotusmaha vetää virheasentoon? Poikittaisia vatsalihaksia pitäis jaksaa tehä, mutta laiskottaa. Kipu on välillä sitä vanhaa kauraa eli sattuu eikä pysty liikkuun tai jalka lähtee alta ja tarttee konttailla paikasta toiseen. Uutta on ollu se, että välillä liikkuessa iskee niin agressiivinen kipu, ettei voi ku huutaa. Sellanen joku puukottaa mua alaselkään -tyyppinen kipu, joka helpottaa toisessa asennossa (jos sellaiseen pystyn vääntäytymään). Tai siis onhan sitäkin ollu ennen, muttei tässä laajuudessa ja näin tappavana versiona. Aattelin, että hommaan tukivyön jo hyvissä ajoin selkäkipujen takia.

Rosmariini, olipas epäasiallista kohtelua sulla ultrassa. Luulis kiinnostavan odottavan äidin terveys! Neuvoloiden välilläkin on kuitenkin jopa 2 kk väliä. Luin jonkin sivuhuomautuksen jostain, että päänsärkyä voi auttaa runsas juominen. Kokeilin sitä ite, ku meinasin hulluks tulla jatkuvan päänsäryn kanssa. Runsas nesteytys ja päänsäryn helpotus onneks korreloi mulla. Välillä ku on huonosti juonu, ni meinaa tulla särky helpommin takas.

Ai nii, Rosmariini, määhän myös elän jatkuvan pyörrytyksen alla sairauden takia (josta oon kertonu enemmän tuolla Huimausta?-ketjussa). Kun huimaa, ni jalat ylös, jos mahdollista. Jos ei pysty kyseisessä tilanteessa, ni tee pumppaavaa liikettä reisillä ylös alas. Hetkellistä helpotusta antaapi :)

Välillä huimaa muutenkin, mutta erityisesti yöllä vessassa käydessäni meen aivan pitkin seiniä.. Pelkään vielä joskus kaatuvani! Varmaan sitten väsymys pahentaa, tai on vähän puoliunessa vielä. Ja mäkin voisin kyllä nukkua vaikka kuinka paljon, ja alle 10 tunnin unilla en meinaa pärjätä millään :D

Nyt tuli kyllä ihan uus raskausoire, aftat! Heräsin niin oli heti neljä aftee vieri vieressä suussa :( Onneks ei oo niitä kivuliaita aftoja kuitenkaan :)

Minä jo iloitsin, kun 12 viikkoa tuli täyteen ja kuin taikaiskusta oireet helpotti... oireet olivat tasan viikon pois ja siitä lähtien ne ovat hiljalleen taas pahentuneet! Tänään 15+0. Aamut on ihan kamalia, kun työmatkalla joutui aina oksentelemaan aamupalansa pois ennen työpaikalleen astumista ja sitten väkisin vetämään jotain napaansa ennen töiden aloittamista :confused: Väsymys tuntuu pahemmalta kuin alussa! Ehkä hb lähtenyt laskuun, kun eipä tuo muutenkaan kovin korkea ole koskaan ollut, ekassa neuvolassa 123. Pissattaa ja nälättää, huh :eek:

Uuh, Hellikselle tsemppiä! Tää 12 viikon raja oksentelussa on täyttä kusetusta, oon huomannu :confused:

Aftat, auts! Joskus on niin ilkeessä paikassa, mutta onneks sulla, JMT, ei ilmeisesti ollu niitä demoni-versioita aftoista tällä kertaa :) Mitähän muuten iteki tekis nykyään, ku ennen mulla oli tapana hoitaa demoni-aftoja purskuttamalla raa'alla 80 % vodkalla? Siinä heittää kaikki bakteerit henkensä ja kivasti kipukohta turtuu, mutta taitais liikaa alkoholia imeytyä.

Onneks ei tosiaan ollu noita kipeitä aftoja, sillo ku lopetti tupakoinnin niin tuli kans aftoja ja voi jessus et oli kipeitä!

Mulla on myös selkä aivan kökkönä! Vihloo molemmin puolin alaselkää. Myös hartiat on vetässyt ihan jumitukseen, joten sitten myös pää ja niska kipeänä :( näiden ihanuuksien lisäksi mulla on ilmeisesti revähtänyt kylkilihas rajun oksentamisen seurauksena. (Norovirukselle kiitos tästäkin!) ja jumankauta se on kipeä! En meinaa millään saada hyvää nukkumisasentoa.
Esikoinen ei myöskään helpota ollenkaan mun tuskaa, kun tunkee nyt meidän viereen! Argh! Sillä on joku ihan järkyttävä pelkovaihe meneillään eikä uskalla/suostu omaan sänkyyn. Oon ite ollu niin väsynyt et oon alistunut kohtaloon ottamaan sen meidän sänkyyn. Hän ei siis ole koko tähänastiseen ikäänsä nukkunut kertaakaan meidän sängyssä joten on kyllä aika shokki vähän koko perheelle. Täytyy alkaa pikkuhiljaa hilaamaan häntä taas omaan huoneeseen.

Eikö tän pitänyt olla jo se ihana seesteinen keskiraskaus?!?!

Mangusti: juu, ihan täyttä humpuukia moiset väitteet! :rolleyes:

Hennannaa: seesteisyyttä odotellessa tosiaan :happy119

Joo täälläki päivää menny torkkuen tänäänki heräsin 9 ja puol yks menin tunnin päikyille :) musta tuntuu et oon kyl ollu väsyneempi ku alussa ja nyt menossa 15+3 :)

Yksi kaveri sanoi ihan hyvin "energisestä" toisesta kolmanneksesta, että se oli sitä että välillä oli päiviä, kun ei ollut pakko nukkua päiväunia :D

(Muoks. Myöskään marraskuu ei varsinaisesti auta asiaa.)

Muokattu viimeksi:
Juu huono olo helpotti vahaksi aikaa ja tana viikonloppuna se tuli takasi. Ei oo tarvinnu posliinia halailla mutta yokottaa. :s lisaks on alkanu vihlomaan mahaan selan lisaks ilman etta edes aivastaa, onkohan normaalia. Aloin miettii etta tulikoha sielta kylpylasta joku tulehdus vai onko naa kasvukipuja. Sama jos kay pissalla ni joutuu vaha aikaa istua ja odotella :o ei kuitekaa mitaa menkkamaisia. Pitaa varmaa soittaa huomenna neuvolaa ja kysya.. Aa nii ja vahan tuntuu tommosta niiku kiristamista jos se ny on oikee sana.

Kuis monella nivusiin juilii sillee jännästi. Mulla tänään vain oikealla puolen tehnyt sitä

Takaisin