Raskausoireita.

Komppaan elmiinaa. Yleensä nukun 6-7 tunnin unet yöllä, vähän riippuu monelta tyttö herättää. Mut perseestä, kun pitää kesken unien nousta pissalle ja katkeaa ne vähäisetkin unet. Onneks vielä voi nukkua päikkäreitä, silloin kun neitikin nukkuu :P Sit ku tää tulokas syntyy ni en varmaan nuku kolmeen vuoteen :D

Hyvää huomenta! Tänään taas paremman oloinen päivä.

Mulla on paha olo hävinnyt suurimmaksi osaksi. Alussa oksentelin pari tuntia heräämisen jälkeen, nyt paha olo tulee vain silloin tällöin miten sattuu. Iltaisin meinaa etoa Minisun mama vitamiinien oton jälkeen... (Aluksi luulin että kuvittelin vaan, mutta löysin yhden keskustelun tuolta, että muillakin samoja oireita...) monesti oksentelenkin puoltuntia sen jälkeen... Kunhan tuo purkki on tuhottu vaihdan merkkiä.
Nälkä on koko ajan, ja jos et syö, niin sit vasta pahaolo onkin.

Rinnat ei ole enää arat, mutta vatsan tuntee koko ajan. Töissä ei enää voi käyttää vartaloa tukemassa kun nostaa painavempaa, maha painaa. Ja työhousut ei mee enää jalkaan. :smiley-ashamed005 Painoa tullut alusta saakka lisää +1kg. (Rv 8+4) Ja kaikki selkeesti navan alapuolella....

Tänään varhaisultraan katsomaan löytyykö pikku syyllistä... :love7
Toivotaan ainakin, että kaikki on hyvin.

Tää menee jo ihan älyttömäks, mulla on ihan koko ajan nälkä!!! Ja jos ei syö niin tulee heti paha olo! Tätä menoo lihon varmaan 30 kiloo tän raskauden aikana...

Mä oon kironnu ihan samaa. Ja nyt yhdeksännellä viikolla alkaa huono olo hellittää?! Niin ei tartte ihan niin jatkuvasti syödä koko ajan. Mutta tarttee kuitenkin. 3 kg tullu jo painoa :(

Täällä pahoinvointi nostellut päätään jo viikosta 4 lähtien ja jatkuvasti pahenemaan päin. Pahoinvointi alkaa heti aamusta ja jatkuu pitkin päivää jos ei muista syödä tarpeeksi usein. Esikoista odottaessa pahoinvointi alkoi vasta joskus rv 8 tienoilla ja kestikin vaan muutaman viikon ja sitä esiintyi suurimmaksi osaksi iltaisin. Nyt kun esikoisella on jonkinlainen kiukkukausi menossa (mahdollisesti hampaita tulossa),niin syöminen meinaa unohtua. Syön suurimpaan pahaan oloon yleensä jotain nopeaa jos en ehdi heti kunnolla heti syömään (esim. banaania tai jogurtin).
Lisäksi olen ollut normaalia väsyneempi. :sleep011

Täällä on ollu nyt parisen viikkoa repäisykipuja... Jos esim. sohvalta nousee tai tekee muita äkkinäisiä liikkeitä, niin joutuu kyllä huutamaan. Täällä vielä flunssa vaivannu kohta viikon, ja aivastaminen se vasta kutaa tekeekin :/ Jääkaappi ja lavuaari haisee, kummassakaan ei oikeesti pitäs olla mitään haisevaa, kun oon miehen laittanu ne jo kertaalleen kuuraamaan ja mies ei niissä haista mitään.. Kahvi taas on toistaseksi vaan tuoksunut, mikä on aika ihmeellistä edelliseen raskauteen verrattuna..
Lisäksi yhden päivän herkku on seuraavan päivän ällötys, joka päivä pitäis olla uusi ruoka, edellisen päivän ruoat ällöttää, ja luultavasti se on myös syynä siihen, että jääkaappi muka haisee. Ärsyttävää, kun oon tottunut tekemään sellasen satsin ruokaa, että siitä syö sen 2 pvää.. Eihän tähän ällötyslistaan oo tullutkaan vasta kuin jauhelihakastike, nakkikeitto, lihakastike, punajuuret, mikrohampparit, juustonaksut, pinaattiletut, pastasalaatti, makaronilaatikko, bataattikeitto ja mitähän muuta sitä onkaan tullu syötyä viimisen parin viikon aikana.. Huomisesta lähtien tuskin menee alas enää kanakaan... Esikoisesta oli ihan sama juttu, ja alkoi lopulta olla pikkasen vaikeuksia keksiä, mitähän sitä tänään syötäisiin..
Lisäksi plussasta lähtien oon heränny joka yö n. 4-5h unien jälkeen saamatta enää unta. Pikkasen alkaa olla nuutunu olo, mutta onneks päivisin oon pystynyt vähän univelkoja kuittaamaan.

Milloin tää pahoinvointi hellittää? Apua. Tätä on jatkunut jo monta viikkoa ihan heräämisestä iltakahdeksaan. Miehelle jo vitsailin, et voisin sanoa et mulla on Ramadan :D
Esikoisesta ja toisesta pahoinvoinnit oli aamupäivisin viikoille 24-26 saakka. Jos tää on ympäri vuorokauden vielä 5 kk tätä ni voi kauhea! Mitään ei tee mieli. :/

Mä nukun sellaista 9-10h yössä, napsin vitamiineja (mukaanlukien niitä b6-vitamiineja joiden pitäisi auttaa kuvotukseen), ja kuvotus ja väsymys sen kun lisääntyy. Esikoinen joutuu tyytymään videoihin turhan usein, kun äippä ei jaksa mitään. Eiköhän tämä tästä kuitenkin joskus helpota. Jooko...

Mulla oli vuotoa yhteensä 4 pvä ennen kuin menkkojen ois pitäny alkaa ja alkoi uudestaan jotakuinkin samoihin aikoihin 4+ jotain ja kesti reilun viikon. Oli lähinnä tuhrua housuissa ja paperissa, mutta pari kertaa hulahti pieni määrä verta ihan pönttöön asti, mutta mitään kipuja mulla ei tuolloin ollut. Maanantaina kävin ultrassa ja pieni oli vielä matkassa mukana viikoilla 9+1 <3

Hassua, puhelimeni sekoilee jotakin tai sitten sen omistaja :) Kirjoitin siksi vuodoista kun mulla näytti että joku olisi ollut vuodoista huolissaan, mutta uudestaan sivun luettuani en enää tätä kyseistä kirjoitusta löytänytkään : )

Mittarissa 8+4 ja nytkö se pahoinvointi sitten oikeesti alkaa... Koko viikon on ollut lisääntyvää etomista mutta tänään erityisesti. Yrjö kävi jo kutittelemassa kurkkua. Töistä voi tulla jännää jos olo pahenee, ens viikolla ois pari päivää seminaarissa ja messuilla kököttämistä tiedossa. Pitänee kattoa vessojen sijainti valmiiksi ja hengata lähellä uloskäyntiä.

Katki voi että :/

Niin nythän sen pitäis alkaa. Miulla taas on helpottanut pahoinvointi jo kokonaan enkä ollenkaan joutunut oksentamaan. Nyt oon huolissani lieneekö mennyt kesken kun ei tullutkaan vaan huonompi olo :D Vaikka hyvin tiedän että mikä tahansa on oikeesti normaalia. Hampaita pestessä on tosin useasti syljettänyt ja saa vähän varoa ettei mitään työnnä turhan pitkälle kurkkuunsa.

Himoja on vielä ja tänään piti hakea suklaata eli himojen kohteet on vaihtunut. Nyt on ollut taas välillä menkkamaisia kipujakin. Niitä oli alkuviikot, sit ne helpotti, sit alkoi pistävät kivut alavatsassa ja nyt on taas menkkamaisia.

Niin nythän sen pitäis alkaa. Miulla taas on helpottanut pahoinvointi jo kokonaan enkä ollenkaan joutunut oksentamaan. Nyt oon huolissani lieneekö mennyt kesken kun ei tullutkaan vaan huonompi olo :D Vaikka hyvin tiedän että mikä tahansa on oikeesti normaalia.

Toi "mikä tahansa on normaalia" on niin totta! Kun palstoja seuraa niin näköjään oireet ja oireettomuus voi seilata ihan laidasta laitaan. Mullakin on välillä joku oire hävinny kokonaan, joku toinen tullu tilalle, ja sit taas muutaman päivän päästä päinvastoin. Yks yö heräsin paniikissa kun rintoja ei enää aristanut yhtään, olin ihan varma että kesken meni, mutta seuraavana päivänä aristus hiipi takasin. Jne. Pakko vaan koittaa pitää pää kylmänä.
Mulla on myös ollu noita menkkamaisia jomotteluita eniten ihan alussa ja nyt sitten taas enemmän tän viikon aikana. Välillä siis hävisivät, silloin taas oli enemmänkin vaan semmosta turvotusta ja kiristävää tunnetta alavatsalla.

Viikkoja kasassa 7+0 ja armoton pahoinvointi... Taas.. Luulin jo, että pääsin helpolla tällä kertaa, mutta ei.. Esikoisesta alkoi jo viikolla 5 ja nyt sitten 6+1. Tällä kertaa pahempana. Pahimpina päivinä ei ole edes vesi pysynyt kunnolla sisällä.. :( Esikosta pahoinvointi ajoittui iltaan, nyt koko päivän jatkuvaa..

Mulla on tällä hetkellä aivan karmeen hirvee viiltävä kipu alavatsassa, oon puol tuntia maannu sykkyrällä ja itkeny. Vähän googlettelin, ja ilmeisesti ihan normaaleita kasvukipuja todennäköisesti, kun kerta varhaisultrassa normaali raskaus todettiin eikä vertakaan ole tullut.. Toivotaan ainakin.

Mulla ei oo vielä mitään erityisempiä raskausoireita ja tää oireettomuus vähän huolettaa. Viikkojakin tosin vasta 5+4 mutta "toivoisin" joitain oireita jo olevan. Ainoastaan väsymys vaivaa ja iltaisin on pissahädän tunnetta (ei kuitenkaan tule ku pari tippaa). Rinnanpäät on aavistuksen arat. Mutta jos en tietäs olevani raskaana, en ainakaan näiden vähäisten oirehtimisien takiakaan osais sellasta epäillä. Ai niin ja on mulla muutamia kertoja aavistuksen vihlassut alavatsaa esim yskiessä, mutta kipu on ollu aika pientä.

Mrs. L: huh, ei kiva... varmasti säikäyttää tuommoinen kipu! Toivottavasti helpottanut jo? Pidetään peukkuja ettei olis mitään vakavaa.

dulu: kuulostaa melko samalle kuin oma olotila tuossa vaiheessa. Parin viikon päästä saatat jo kärsiä ihan tosissaan :D

Jännä miten tää raskaus eroaa edellisestä silleen, että nyt meinaa tehä välillä tiukkaa kaiken ruuan syömisen kanssa mut ei oo varsinaisesti pahoinvointia jos ymmärrätte? :D Sit edellisessä tuli miltei aina kauhee kuvotus syönnin jälkeen muttei ennen sitä tehny pahaa. Ja nytte paaljon ennemmin himoja jotka saattaa vaihtua useasti päivän mittaan. Tämän päivän herkku saattaa olla huomisen ällötys :D

Mrs.L: Varhaisultrassa lääkäri varoitteli säikähdyksen varalta valmiiksi, että rv9-11 voi tulla rajumpiakin kipuja keltarauhasen surkastumisen takia ja samassa yhteydessä saattaa tulla myös verta. Kuulemma joillakin on joskus virheellisesti diagnosoitu jopa tulehtunut umpilisäke. Oon myös säikähtänyt monet kerrat kipuiluja, mutta ilmeisesti nuo kasvukivut tuntuu myös aika hyvin ajoittain :smile

Tänään 9+0 ja pahoinvointi on onneksi hellittänyt ja ainoastaan mieletön väsymys painaa päälle! Tosin sitäkin ehdin jo säikähtää, että voiko jo tässä vaiheessa hävitä, mutta nyt koitan olla stressaantumatta ylimääräistä ja nauttia tilanteesta.

Kiitos Mendinia ja Katki! :) Kivut ja huoli helpottaneet, toivottavasti eivät tule takaisinkaan :)

Takaisin