Raskausoireita.

Mäkin oon ajatellu et jos syön raskausaikana mahdollisimman monipuolisesti kaikkea terveellistä niin vauvakin tottuis niihin ruokiin eikä tulis niille ainakaan allergiseks. En kyllä tiiä onko siinä mitään perää. Mutta hyvähän se on muutenkin herkutella marjoilla ja hedelmillä yms!

Muistinpa eilen illalla mitä olin kirjoittanut tänne 3.1. niistä hiljattain näkemistäni raskausajan oudoista unista. Enteitä? Äidinvaisto?
Hurja hormonimyrsky ja kova huoli on jännä kombo, tuntuu että elän jossain "etäsymbioosissa" tytön kanssa koko ajan vaikka välissä onkin 20km. Aina osastolle soitettua on pari tuntia rauhallinen olo, sitten iskee levottomuus. Mitä siellä tapahtuu, miten tyttö voi? Jos yhtään hengähdän ja luotan että hyvin menee, kostautuuko se seuraavassa hetkessä?

Mulla on muutaman viikon oireena ollut käsien ja jalkojen puutuminen, yölläkin välillä herää että pakko vaihtaa kylkeä. Mutta nyt on muuten tasaisempaa oireiden suhteen ja alkanut raskauskin maistua ihan mukavalta :)

Heti kun pääs eilen kehuskeleen niin nyt on taas huono olo ja pää kipeä ja mietin pitäiskö mennä oksentamaan :sick006

Hyökin tuolta kesäkuun puolelta, Ameeba, mistä luulet noiden puutumisten johtuvan? Itsellä heti kyljellä nukkuessa samaa vaivaa, käsi puutuu, selällään pakko pötköttää..

Se johtuu nesteen kertymisestä, aiheuttaa hermon ahtaumia. Itellä on puutumisen lisäksi myös leposärkyä käsissä ja jaloissa. Menee ohi sit ku raskaus menee ohi, ihan normaalia :) Jos tulee kyljellään nukkuessa ni silloin saattaa esim. olkapään ahtaus myötävaikuttaa myös. Pahimmillaan selkä- ja niskajumitkin voi tehdä käsien puutumista kun ne hermot kulkee tuolta niskan ja hartia-alueen kautta.

Täällä ollu jo hyvän aikaa noita harkkasuppareita, mutta menevät nopsaa ohi. Mulle tullut nyt vaivana toi alamaha... Kävellessä ja pitkään (1/2-1h) seisoessa alkaa alamahaa kiristää, pingottaa ja kipristellä. Ei auta hierominen, on pakko päästä istumaan. Muutaman kerran pitänyt lähteä kaupasta kesken ostosten pois. Eilen oltiin miehen kanssa keikalla, lopusta oli jo pakko mennä sivuun istumaan kun mahaa niin kiristi. Tunne on epämukava ja kyllä se sattuukin, enimmäkseen tuonne oikealle puolelle. Mitähän lie tämäkin vaiva... Pitää muistaa listata kaikki vaivat ens viikon lääkärineuvolaan. Viikkoja nyt 26+5. Mulla on Anitan tukivyö käytössä, mutta ei se kyllä tuohon vaivaan auta.... :confused:

Mie näin viime yönä unta että tulevassa lääkärineuvolassa keskiviikkona todettiin että kohdunkaula on pehmennyt ja käskettiin kotiin lepoon loppuajaksi. Saa nähdä onko tuo vain toiveajattelua kun en enää tahtois mennä kouluun vai lieneekö joku enneuni. :confused: Ei oo kyllä mitään syytä epäillä että se kohdunkaula olis vielä pehmennyt, lyhentynyt tai auennut mihinkään. Eiköhän se oikeesti oo ihan tiukasti kiinni.

Voi perseen suti, tänään olen sitten minäkin saanut ensimmäistä kertaa ihan pelästyä raskauden aikana (no, poislukien lyhyttä pelästystä silloin kun kaaduin portaissa). Oon ollu sen viikon kotona flunssassa ja päätin että uuden viikon aluksi menen kyllä kouluun, ei oo yks flunssa ja muutama supistus syynä lusmuilla! No, heräsin ajoissa jo tuntia ennen kelloa 4,5 tunnin unien jälkeen, muistin peräti aamulla katsoa talon keskuslämmityksenkin ennen kuin lähdin jne. ja bussiin astikin meni ihan hyvin, ei tullu tuskanhiki tai happi loppunut kesken kuten vielä torstaina ja perjantaina kaupassa käydessä.

Sitä iloa kestikin sitten lähes koulun pihaan asti, nimittäin juuri ennen koulun pihaa tuli supistus. Hidastin vauhtia. Toinen tuli kun pääsin ruokalaan sisälle. Kun olin syönyt aamupuuron ja juonut kahvin oli kulunut puoli tuntia ensimmäisestä supistuksesta ja tuli jo neljäs pitkä supistus, kaksi pienempääkin oli välissä. No, ensimmäiseen tuntiin ei ollut mitään, joten ajattelin että menen sitten terkkarille. Viides supistus tuli portaissa. Opo osui kohdalle ensin ja kerroin hänelle tilanteen, joten terkkari jäi käymättä, käski mennä kotiin ja kertoa sitten keskiviikon neuvolalääkärin jälkeen mikä on tilanne.

Onneksi mies oli kaupungissa niin sain sitten 9.30 jälkeen jo kyytiä kotiin. Supisteli alle 10 minuutin välein säännöllisesti nimittäin 4 tuntia tihentyen loppua kohti. Kolme tuntia sitä 8-10 min väliä ja pitkiä supistuksia, ei nyt kivuliaita, mutta kyllä ne kohdunkaulalla tuntui ja pysäytti. Neljäs tunti niitä tuli jo välillä lähes viiden minuutin välein ja kun piti niinkin iso ponnistus tehdä kuin hakea ruokaa kaupasta niin sillä lyhyellä lähikaupan kierroksella tuli neljä supistusta. Onneksi ne supistukset alkoivat jo olla lyhyempiä kestoltaan, vaikka tulivatkin useammin. Siitä ne taas rauhoittuivat kymmenen minuutin välein tuleviksi ja lyhyemmiksi ja nyt kun on reilu viisi tuntia mennyt tulevat jo yli 10 minuutin välein ja ovat tosi lyhyitä.

No, viis tuntia säännöllistä supistelua, hyvä, hienoa. Sitä keskiviikkoa jännityksellä odotellen... Tosin vaikka kohdunkaula ei oliskaan pehmentynyt tai lyhentynyt yhtään niin jos tää tällaista on kun yhtään mitään yrittää tehdä niin voikin oikeasti olla sitä lepoa loppuajan. Ei tän näin pitkään pitäis vielä näillä viikoilla (28+1) edes noin säännöllisesti supistuttaa. Eikä tosiaan menny millään levolla tai asentoa vaihtamalla tms. nuo supistukset ohi, onneksi sentään ajan kanssa ettei tarvinnut vielä takas kaupunkia kohti kääntyä.

No johan, kyllä tuossa itsekki vähän säikähtäis. Onneks rauhottu ja ke sitten selviää onko tehneet mitään vahinkoa. Mullaki tuli kerran levossa jo napakoita ja kovan kuukautiskivun kaltaisia supistuksia parin tunnin ajan säännöllisesti. Kyllä sillonki vähän säikähti, kun näin aikasin alko nuo ennakoivat supistukset ja viimeks tuli vasta joitain päiviä ennen synnytystä. Mut ei ole onneks samanlaisia enää tullu, ollu vaan tuota menkkajomotusta ilman mahan kovettumista.

Zoe "kiva" tietää että on muitakin :) Tai siis ei kiva että siullakin on ollut mutta ehkä tästä nyt ei sitten niin paniikissa sentään tarvitse olla. Oon kyllä tienny et tuollaisia säännöllisiä supistuksia voi olla paljon ennen synnytystäkin mut oon kuvitellu et niitä voi alkaa noin säännöllisenä tulla muutama viikko ennen synnytystä. Nyt pitäis olla vielä melkein 3 kuukautta jäljellä...

Sit jos olis alkanu oikeesti ollä säännöllisiä 5 min välein vaikka parin tunnin ajan tai jos olis alkanu tulla verta, huono olo, oikeasti sattua tai vaikka ripuli noiden suppareiden lisäks ni oisin kyllä soittanu sinne äippäpolille ja lähteny näytille. Ny tuntuu rauhoittuneen jo kokonaan, jokohan tästä uskaltais nousta sohvalta ylös ja hakea jotain "oikeaa" syötävää. Kauppareissulta tarttui mukaan tyyliin leipää ja karkkia. Söin pari kourallista englanninlakuja kun tähän sohvalle lysähdin ja nyt oikein himottaa porkkana ja ruisleipä :p

Vaavi on sentään ollut koko tämän ajan myös poikkeuksellisen aktiivinen, ei sekään taida ahtaista oloista tykätä. Ni ei sentään tartte sen puolesta huolissaan olla. Päin vastoin on saanu kulkea käsi vatsalla et mikä on supistus ja mikä vaa painaa kohdunkaulaa ja kylkiluita ku vaavi venyttää nii että seki painaa alaspäin jo melko kivuliaasti.

Hurjan kuulonen supistusepisodi elmiinalla! Onneks rupes kuitenkin itekseen helpottamaan. Vaikka mulla on ollu paljon supistuksia jo aika pitkään niin mitään tohon verrattavaa ei onneks vielä...korkeintaan 4 supistusta/tunti ollu.

Tunnin ku makasin sohvalla ni ei yhden yhtä supistusta :dance018

Sit uskalsin nousta vessaan ja laittamaan voileipää ja kaks pienempää ja yks pidempi ja kivuliaampi 20 min sisään. :gen113Taidan pysyä tässä sohvalla.

No huhhuh! Toivottavasti kohdunkaula ole vielä lähtenyt aukemaan. Toisaalta on ihan hyvä saada harjoitussuppareita pitkin matkaa, ettei ne kaikki tule samaan syssyyn ihan lopussa, mutta mielellään ilman sairaslomatarvetta tai varsinkaan ennenaikaisen synnytyksen pelkoa.

Juu, pysy sohvalla vaan. Miehesi saa hoitaa sulle ruoat nokan eteen kun tulee kotiin. :)

Jep ehkä se kroppa yrittää kertoa et nyt pitää ottaa vähän iisimmin. Sohvalle vaan pötköti :)

Joo, ei muuta kuin lepoa vain. Itse jouduin sairaalaan viikon sisällä toistamiseen, kun kivut palasivat. Jatkossa pistetään supistuksia ehkäisevä piikki viikon välein rv:lle 34 asti. Vauvalla onneksi kaikki hyvin ja paikatkin niin kiinni kuin olla voivat :) Mitään raskasta tässä ei kyllä enää kuitenkaan tehdä. Kävely on köpöttämistä ja matka ei paljoa sohvan ja vessan väliä pidempi ole... Rappuset ovat yhtä tuskaa... Mutta äkkiä tämä vajaa kolme kuukautta menee :)

Joo nyt selvisin jo paitsi vessaan niin postilaatikolle asti ja laitoin ruuan uuniin. Eikä tuikannu ku parin sekunnin ajan sen kumartumisen jälkeen ku piti uuninpeltiä ottaa. Edistystä.

Aiemmin en koko raskauden aikana oo juuri ees yltäny kohdunkaulaan asti. Eilen se tuli sormella vähän vastaan mut tänään kun kokeilin ni ylti kokeilla sen kohdunkaulan ympäri ja sinne saa työnnettyä sormea hieman sisään. Tosin miun pätkäsormet ei yllä tuon pidemmälle et en tiedä oisko se vielä kuitenkin kiinni vaikka pinnasta tuntuukin että sormelle menee. No, keskiviikkonahan se selviää. Huomenna ehkä uskaltaa jo arkiaskareita kotona tehdä kun on noista säännöllisistä pidempi aika. :)

Hassua kun mulla ei oo turvotusta ollenkaan, että paikat silti niin kovin puutuu. Mutta kädet puutuvat varmaan ihan niskajumien vuoksi. Oli muuten eilen sellainen aamu, että neljän viikon tauon jälkeen jäätävä päänsärky ja eikun oksentamaan. Oksensin nii rajusti, että naama on täynnä verenpurkaumia nyt... Synnytystä odotellessa...

Toi Elmiinan supisteluepisodi pisti huolettaa. Nyt otat rennosti vaan ja annat miehen passata.

Eipä oo mies ollu kotona koko päivään mutta olin sentään fiksu ja vastoin tapojani ostin vaan eineksiä lämmitettäväks ettei tartte seistä yhtään enempää ku o pakko. Nyt on ilta ollu rauhallinen ni huomenna aamupäivästä ajattelin uskaltautua kävelemään kauppaan :) Niin ja miulla on turvotusta varmaan siunkin edestä, pohkeet kramppaa melkein jo tasaisellakin kävellessä ja nyt ei taitu ranteet enää. Siis en pystyis punnerrusasentoon menemään kun ei ranne taivu vaan kiristää. Kyynärvarret on myös ihan näkyvästi turvonneet ja lihakset kosketukselle arat. Pitää varovasti venytellä ja hieroa jos sais tota nestettä pois.

Takaisin