Raskausoireita.

voihan suonikohoju! siis mää tunnen ihteni tosi vanahaks nykkö nuita suonikohojuja puskee jalakoihin! :eek: tai siis vain vasempaan jalakaan... mulla tuo yks suonikohoju oli jo ennestää, mikä on tullu jo sillon esikoista oottaesa 5 vuotta sitte, mutta nyt on sitte toinen tullu nilikkahan ja kolomas on tuloillaa poloven alapuolelle... voi jestas! o_O
sitte mulla on samasa jalasa yks verisuoni "pullollaa", se alakaa näkyy tuosa etureijesä ja kiertää poloven taakse ja pullollaa vielä pohkeesa... mahtavaa! toivon, että ne sitte raskauen jäläkee palailee lähemmäs normaalia, taitaa olla vain toiveajattelua... en taija kehata palio kotipihan ulukopuolella pitää shortseja ko se verisuoni on nii kamalan näkönen... ei sillä että mun jalat muuten ois edustuskuntoset... :grin

mää en ymmärrä miten mulle nuita tulee ja vain toisee jalakaa, mun äitillä ei oo yhtää suonikohojuja eikä tuommosia pullottavia verisuonia. anopilla kyllä on, sen jalat on ihan hirviät, kai ne on sitte tarttunnu mulle. :grin

Mulla on ollut suonikohjuja mielestäni aina aikuisiällä. Koska äidillä ja äidinäidillä on ollut, niin tietty mullakin.Mummolta ne on vissiin kaks kertaa leikattukin (eikä kosmeettisista syistä), mut eipä oo auttanut. Oon jo tottunut ja hyvin voi liikkua shortseissa, ei pätkän vertaa kiinnosta, mitä muut niistä ajattelee, kun niillehän ei mitään voi. Kiva siirtää nää sit omalle tyttärelle :D

Nyt kaikki keillä mitään oireita, ottakaa rauhallisesti, ettei satu mitään! Itekkin täällä stressaan itteäni ihan turhilla asioilla ja yritän olla töissä vaikka ahistaa henkisesti ja fyysisesti tää homma. Perjantaina meen lääkäriin ja pyydän jonkun pidemmän sairasloman, ettei vauvalle ainakaan käy mitään pahaa.

Kirjoittelenpa pitkästä aikaa tänne. Alkuraskaudesta kirjoittelinkin jotakin, mutta sitten tuli parina päivänä veristä vuotoa ja luulin jo että tuli keskenmeno. Selvittiin onneksi säikähdyksellä. :) Nyt on rv29+1 ja nyt onkin sellainen olo että neiti saattaisi putkahtaa jo liian aikaisin maailmaan... Lauantai iltana supisteli 3h ihan koko ajan sängyssä maaten ja eilen oli alapäässä paineen tunne ja sanoinkin miehelle että en oikeasti tiedä pysyykö tämä lapsukainen sisällä. Soitin neuvolaan ja sain huomiselle lääkäri ajan ja ainakin siihen asti pitäisi olla vuodelevossa. Tytön sain onneksi äidille hoitoon täksipäiväksi niin saattaisi lepo onnistua paremmin :)

Kerroppa oon- sitte mitä lääkärissä sanottiin. Itse kun oon nyt kans sairaslomalla lyhentyneen kohdunkaulan ja pehmenneen kohdunsuun takia, ja kivuttomia supistuksia tulee päivittäin jonkin verran, tosin huomattavasti vähemmän nyt kun oon kotona enkä töissä. Mut jännitän kans et mahtaako vauveli pysyä sisällä loppuun asti. Vuodelevossa en kuitenkaan oo, mut kauheen huono omatunto ja huoli silti joka kerta kun lähtee liikkeelle, vaikka kävellä kuitenkin saan luvalla ihan normaalisti... Täytyy varmaan totutella tähän huolen tunteeseen, kun se on varmaan loppuelämän riesa jokatapauksessa tästä eteenpäin :) Toivotaan ettei sulla oo supparit aiheuttanu paikkojen pehmenemistä!

Miulla oli koko eilisen niiden (harjoitus)supistusten jäljiltä koko maha jotenkin pinkeän ja aran tuntuinen. Vieläki on pientä paineen tuntua alapäässä mut ei enää koko vatsa arka ja on pehmentynytkin kohtu taas. Iltapäivällä tuli vielä muutama supistus, illalla ei enää yhtään vaikka K-18 aktiviteettejakin varovasti kokeilin. Nyt ei oo aamullakaan tuntunut yhtäkään ja ajattelin uskaltautua kävellen kauppaan ja ruuanlaittoon. :) Huomenna se lääkäriaika sitten jo onkin.

Mullehan tuli liikunnan ohella kielto noihin K-18 aktiviteetteihin myös loppuraskaudeks... Mies oli aika järkyttynyt kun neuvolalääkäriltä viime viikolla lähdettiin :D Kesällä ehkä sit seuraavaks saa touhuta :P

Hui kamala sipuli! Miten meinaat jaksaa kesään asti? No koittakaa nyt sitten antaa toisillenne roppakaupalla hellyyttä ja läheisyyttä ilman kiellettyjä aktiviteetteja :)

Miekin mietin että uskaltaako mutta ei se enempää supistellut ni arvelin et varsinkin jos tulee kielto tai kondomipakko niin parempi tehdä nyt kun ei vielä oo ehditty kieltää... :p Vois olla aika vaikeeta!

Tänään oli se neuvola lääkäri, ja kyllä kannatti luottaa omiin tuntemuksiin... Kohdunkaulaa jäljellä 1-1,5cm ja alkanut pehmetä ja lapsukainen laskeutunut. Laittoivat lähetteen äitipolille, josta soittivatkin jo ja maanantaille olisi aika. Nyt pitäisi kotona ottaa mahdollisimman rauhallisesti, ettei joudu osastolle makoilemaan.

Oi voi :sad001

Niin, voishan tännekin laittaa kun näitä oireita täällä valitteli. Että miulla oli kohdunkaula ihan hyvä vielä ja ei ollu supistelut vaikuttanut. Mutta sanoi että jos tuollainen jatkuu niin että tulee oikeasti kivuliaita supistuksia tai tulee mitään mitä vois etäisesti edes luulla lapsivedeksi niin HETI sairaalaan. Samoin miulla oli verenpaine kohonnut huomattavasti aiemmasta, proteiinia ei ollut pissassa tai muuta, mutta nyt saa kuulemma olla erityisen tarkka ja herkästi lähteä myös jos alkaa raskausmyrkytyksen muita oireita (ylävatsakipua, päänsärkyä, huomattavaa turvotusta) ilmaantua.

Eli kaikki on tällä hetkellä hyvin mutta on vältettävä kaikkea mikä aiheuttaa supisteluja. Eli ei saa kyykkiä tai kumarrella kauheasti (tosi kiva nostaa mitään lattialta) ja kävelyvauhti on sitä luokkaa et mummot menee rollaattorilla ohi. Ja kaikki pidemmät kauppakierrokset jne on nyt sit poissuljettu. Toisaalta tää olo huononi yllättävän nopeasti ja saattaa kuulemma myös helpottaa yhtä nopeasti kunhan flunssa hellittää. Sairaslomaa joka tapauksessa loppuaika.

No huh koittakaahan nyt ottaa ihan rauhallisesti kaikki joilla pehmenny paikat tai supistelee. Toivon mukaan ei ihan vielä synnytä...Alkaa oleen omallaki masulla sen verran kokoa että väkisilläkin hidastaa tahtia.

Hui oon-! Sohvalle vaan sitte ja paljon lepoa, pidetään peukkuja ettet joudu totaaliseen vuodelepoon tai osastolle ainakaan. Itsellä oli kohdunkaula 2cm ja pehmennyt, mut vuodelepoon ei nyt ainakaan käsketty. Aattelin kyllä soitella neuvolasta kontrolliaikaa parin viikon päähän, vaikka lääkäri meinas että se tutkimuskin voi huonoa tehdä.

Tuliko elmiinalle seksikielto myös, vai vieläkö saa harrastaa? :) Kieltämättä on aika omituinen ajatus, et seuraavaks saa touhuta vasta sillon kun meitä onkin makkarissa kolme kahden sijaan... Mut onneks noita ny on muitaki tapoja osottaa sitä "hellyyttä" :)

Ei tullut seksikieltoa kun ei ollut supistelut vaikuttanut kohdunkaulaan mitenkään. Mutta vuodelepoon käskettiin, tai siis kaikkea saa tehdä, mikä ei supista. Käytännössä ei siis juuri mitään kuin kotona pakolliset ja nekin rauhallisempaan tahtiin kuin normaalisti. Seksin aikana ei onneksi supista jos osaa välttää omille vatsalihaksille rankat asennot. Eikä edes seksin jälkeen. :) Onneksi, tänäkin aamuna heräsin sellaisiin uniin, että jos ois seksin harrastaminen kielletty en tiedä miten selviäisin järjissäni tästä loppuajasta.

Mikä tää juttu on ku kävin tossa semmosen 5-6 km kävelylenkin ja sen jälkeen pian kotona tuli tuo häpyluu (?) kipeeksi. Ei siis sisäpuolelta vaan tosta päältä. Istuessa ja maatessa ei kipua tunnu mutta kävellessä, aarrrghhh !! Liitoskipuja? Auttaakohan lepo.. Jännä ku ihan yhtäkkiä nyt lenkin jälkeen tuli. Tähän asti ei oo ollu mitään vaikka teen useasti viikossa tuon mittasia lenkkejä. :confused013

Mitähän tää tällanen kipu on ylävasemmassa kohtaa mahaa? Sellanen "viiltävä" tai pistävä, onko jollain muulla ollut? Illalla oli suht kiva sen kans käydä nukkuu... Hirveen kivaa myös toi yöllä heräily, kauhee jano ja juon vettä ja sit tuleekin jo sellanen närästys, et on taas oksennuksen maku suussa <3

Ja reilut 60 päivää jäljelläkö tätä viel oli...ai niin, sit ei kuulemma öisin saa nukkua muista syistä...

Miulla on tuollaista yläoikealla silloin kun mukula venyttelee ja on jalat suorana. Sitä jatkuu monta tuntiakin ja on oikeesti aika kivuliasta. Mut ne jalat kyllä tuntuu sit ihan pintaan siellä kyljessä. Kannattaa käydä varmaan lääkärissä jos ei ole kivun lähteestä varma? Närästys tai siis vatsalaukun ärtymys voi tehdä tuollaista, tai suolisto, tai haima...

Mie oon nyt sit omin neuvoin vastoin lääkärin ohjeita (ne ei kyllä sanonut mitään) lisännyt suolan käyttöä. Seuraan vaan verenpainetta entistä tarkemmin. Mutta turvotus, toi kauhea jano yöllä, pissalla ravaaminen ja pohjekrampit on loppuneet siihen. Painokin laski hieman, kun nesteitä lähti, ja jalkojen turvotus, joka on vaivannut lokakuusta asti, on nyt lähes kokonaan poissa. Oon siis nyt iltaisin kun se kamala janon tunne tulee niin laittanut tilkan merisuolaa lasiin ja juonut ihan suolavettä kraanaveden sijaan. Sillä se jano onkin helpottanut jo yhteen kahteen lasilliseen vs. aiemmin sai juoda koko illan ja yöllä ravata pissaamassa sen ulos. Saa nähdä...

Miulla mies on lohduttanu et samalla lailla se sätkii ja hereillä pitää synnyttyäänkin mut nauti vaan nyt ku siitä ei vielä lähde ääntä :grin:grin:grin

Muokattu viimeksi:
Nii joo, toihan on voinut muiliakin ton kyljen helläks tai sit jotain muuta. Pitää kysyy neuvolassa keskiviikkona.

Mikä tää juttu on ku kävin tossa semmosen 5-6 km kävelylenkin ja sen jälkeen pian kotona tuli tuo häpyluu (?) kipeeksi. Ei siis sisäpuolelta vaan tosta päältä. Istuessa ja maatessa ei kipua tunnu mutta kävellessä, aarrrghhh !! Liitoskipuja? Auttaakohan lepo.. Jännä ku ihan yhtäkkiä nyt lenkin jälkeen tuli. Tähän asti ei oo ollu mitään vaikka teen useasti viikossa tuon mittasia lenkkejä. :confused013

Toivottavasti sulla ei kivut jatku! Mulla ne on jatkuvia, kävellessä ne tuntuu eniten ja välillä tuntuu ihan mahdottomalta koko kävely. Levossa kipu tuntuu aina kun vaihtaa asentoa :sad001 Mulla on vähän auttanut se, etten istu koko päivää töissä. Makuuasento ja pieni rauhallinen kävely on parasta.

Kaisa ei oo kipuilut jatkunu, mutten oo kyllä tehnykkään ton mittasia lenkkejä tuon kipuilun jälkeen. Viikonlopun otin tosi iisisti niin meni ohi se kipu, onneks!

Ai niin, mulla tuli muuten maitoa viikonloppuna eka kertaa! Mies ei uskonu niin piti lypsää sille pari tippaa näytiksi :laughing002. Tän jälkeen luin sitte netistä ettei kannata vasiten pumpata maitoa ku se stimuloi maidontuotantoa entisestään :grin.

Takaisin