Raskausoireita.

Mä oon myös lukenut, että nännejä ei kannata kovin paljon ärsyttää, koska se voi aiheuttaa supistuksia :eek: Varovaisesti siis lypsämisten kanssa :grin

Nyt kun maha on kasvanut yhtäkkiä pumps esiin, niin johan on hankala laittaa kenkiä jalkaan.
Pohkeissa alkoi tuntua öisin suonenvetoja tuossa joku aika sitten. Aina tuli yöllä pakottava tarve suoristaa jalat nilkkoja myöten ja sitten koukistaa nilkat kunnolla, jolloin alkoi suonenveto joka oli tosi kivuliasta. Meni onneksi pohjetta hieromalla ohi. Sitten marssin kauppaan ja ostin magnesiumia ja voi ihana autuus, kun nyt voi venytellä jalkoja ihan niin paljon kuin haluaa eikä tunnu missään! :)

Itselläni on koivunsiitepölyallergian vuoksi ristiallergioina mm. omena, porkkana, mansikka, tomaatti, banaani ja jotkut pähkinät. Mutta nyt raskausaikana olen pystynyt syömään omenoita saamatta lähes ollenkaan oireita. On aika ihanaa haukata maukasta omenaa, kun usein kaupassa alkoi kuola valua jo siitä kun käveli omenoiden ohi ja tiesi ettei niitä voi syödä. Perunakin kai jollain tapaa allergisoi raakana, aina kuoriessa niitä alkaa kädet punoittaa ja nenä vuotaa/aivastuttaa. Ihan kummallista! Näissä kaikissa allergisoivissa on minulla tosin ollut se, että valmistettuna niitä on voinut syödä, mutta ns. raakana ei. Nyt jännitän miten kevät alkaa kulua, kun en voi syödä siitepölyallergiaani lääkkeitä. Ehkä olen sitten vain pahemmin tukossa ja silmät vuotaa, mutta kyllä siitä varmaan hengissä selviää. Se tukkoisuus siinä on aina pahinta ollut, kun ei saa kunnolla nukuttuakaan.

Istuessa tuntuu usein oikealla kylkiluiden alla ilkeän tuntuisia muljahduksia, tai sellaisia niin kuin joku yrittäisi tunkea sieltä ulos. Ja samoin istuessa usein tuntuu niin kuin olisi kauheesti ilmaa mahassa kun vauva potkii kohti takapuoltani :grin

Ihan kiva kuulla, että oot pystynyt syömään aiemmin allergisoivia ruokia! Itsekin miettinyt, että onkohan allergia helpottanut, kun useinhan raskaana ollessa niin käy. Mulla on myös tuo ristiallergia ja mieli tekisi niin syödä omenaa ja päärynää... Onkohan se vaan kokeiltava, että miten käy :rolleyes: Voihan niistä sitten tehdä vaikka piirakan jos ei raakana voi syödä! Mulla voisi helpottaa tuota allergiaa myös se, että lopetin tupakoinnin elokuussa. Oon aina sanonut, että jos en olis allerginen niin söisin varmaan joka päivä omenaa ja päärynää :)

hyi.. Löysin tänään kainalosta noin herneen kokosen patin. Ei kipeä ennenku nyt vähä aristaa ku sitä oon räplänny.. Kellään tietoa /kokemusta? Voiko liittyä raskauteen/hormoneihin.. Tai esim tuon maidon tihkumiseen joka alko viikko Sitte? Vai pitäskö tässä tosissaan huolestua..

Turvonnut imusolmuke kenties? Onko ollu flunssaa tai jotain tulehdusta? Joskus ihan finnikin saa noi turpoomaan.

Minusta tuntuu et nuo hormoonit vaikuttaa joka asiaan. Mulla on alapäässä ihan pieni ja sileä luomi mut se turpoo raskauksien aikana. Tyttöä odottaessa harkitsin jo lääkäriin menemistä et leikkaisivat pois ku alko jo ikävästi hinkkaamaan alushousuihin... Sitte ku synnytin ni tadaa se palautu ihan normiksi. Nyt on kans turvonnu mut ei ihan noin pahasti ainakaan vielä. Mut kysäse vaikka neuvolasta tuosta patista?

ei oo ollu flunssaa ku viime talvena viimeks. Pitää ens kerralla neuvolassa mainita. Sinnekki yli 2vkoa! Huomasin kans että mulla on parit liivit jotka istuu huonosti ja kaarituen pää painaa kainaloa.. Että mahollisesti siitä ärtyny.

Yhdellä tutulla oli kans raskausaikana tommonen patti. Osoittautui sitten lääkärikäynnillä tulehtuneeksi ihohuokoseksi.

Mulla tuli joku roikkuluomi nännipihaan, loppuraskaudesta...oli mentävä poistamaan, ku alko tihkumaan verta imetyksen myötä., Kaikkee sitä tuleekin ku kroppa elää laidasta laitaan!

Onko täällä kellään muulla kokemusta, kun mun ylävatsa rintojen alta on ihan puutunut? Tosi outo oire ja juttelin tästä torstaina lääkärineuvolassa ja se vain kysy, että onko se puutunut alue kasvanut. Minä että ei. No rintsikoiden pitäminen on sietämätöntä, koska se tekee jo kipeää ja ei oo kovin kiva olla E-kupilla ilman. Lääkäri vain sanoi, että hermot voi olla pinkeällä siinä jossain ja siksi tunto puutunut. Mutta nyt se on alkanut olemaan sellasta pistelevää kipuakin. Turhauttais vaan lähteä ensiapuun tän takia ja ahistaa, ko kaikki vaivat vaan kuitataan tolla "sellasta se on" -kommentilla :(

Ajattelin laittaa listaa kaikenmaailman muutoksista, mitä raskaus on tuonut tullessaan. Ja uskokaa tai älkää: aloitan positiivisilla :D

POSITIIVISET muutokset:
- muhkeat ja punaiset huulet
- vahvat, pitkät kynnet
- tissit kasvaneet aika reilusti

Jaaaaaa, siinä ne sitten olikin :D

Vähemmän positiiviset, inhottavat ja RAIVOSTUTTAVAT muutokset, oireet, vaivat:

- jatkuvat jalkakrampit öisin, varsinkin reisissä, mutta myös suonenvetoa jalkaterissä, varpaissa ja jalkapohjissa
- väsymys
- stressaantuneisuus, mielialamuutokset, ärtyneisyys
- pukamat
- katkenneet hiukset
- huolet ja murheet vauvan hyvinvoinnista (tällä hetkellä kalvaa mieltä eniten vauvan kasvu/oma paino, kun ei meinaa nousta)
- ennenaikaiset supistukset, vaikka joukossa onkin vain muutamia kipeitä siellä täällä
- närästys, mutta sain jo varhaisilla viikoilla hyvän lääkkeen siihen (Zolt 30mg)
- seksihalut tipotiessään

Tämmösiä tulee nyt ekana mieleen. Esikoisesta lista olisi ollut n. kymmenen kertaa pidempi ja rankempi, mutta nyt onneksi näin päin. Esikoista odottaessa en myöskään osannut löytää yhtään positiivisia puolia raskaudesta, joten nyt menee aika hyvin ;)

Muokattu viimeksi:
Mullakin on muuten ruvennu kramppaamaan lihakset öisin! Siihen on melkeen yhtä epämiellyttävää herätä kun supistukseen. Mulla kramppaa tosin aina pohkeet. Luulen että se johtuu vaan siitä etten oo muistanu juoda viimeaikoina tarpeeks. Eikös se voi aiheuttaa kramppeja? Oon harkinnu että pitäiskö ruveta syömään magnesiumia niin pääsis noista krampeista. Pitäis vaan muistaa ostaa sitä kaupasta. Mä en vaan ikinä kaupassa muista sitä...enkä vessapaperia, enkä pyykinpesuainetta :rolleyes:

Magnesium auttaa aika hyvin. Ja tukisukat yöksi tai jopa villasukat ni veri kiertää paremmin eikä kramppaa niin helposti. Merisuola ja vesi auttaa myös mut tietty suolaa ei suositella raskausaikana paljon lisättäväksi. Toiset tykkää laittaa tyynyjä jalkojen alle...

villasukat jalassa mä jo nukunkin ja sillon kun vielä kävin töissä niin noi tukisukat myös (tosi seksikästä :D), mutta jos nyt kirjottaisin vaikka kämmenselkään ton magnesiumin niin muistaisin ostaa sitä!

vieläkö hymykuoppa hommaat semmoset mahan päälle tulevat äitiysalushousut (ja vielä semmosena puuterin värisenä) + ne tukisukat yöllä, nii ois varmasti tosi sexy olo. :wink :grin

onko muuten kellää oikiasti kokemusta tuommosista seksyistä mamma-alkkareista...?
mää ainaki oon päriänny joka raskauesa ihan normaaleilla alkkareilla, mutta mietein vain, että ne vois olla ihan mukavat jalasa ja jos ne vielä vähä tukee mahaa. vai tukeeko? kai niitäki on erilaisia. mutta jää varmasti täsäki raskauesa hommaamatta... :wink

Joo se vois olla vielä viehkeemmän näköstä :D

Musta tuntuu parhaalta olla maha paljaana kun mikään ei purista tai kutita, joten mammapikkareita en oo ees harkinnu. Mä oon muutenkin selvinny niin vähillä mammavaatteilla. 2 farkut ja 1 rintsikat on tullu hankittua, muuta en oo vielä tarvinnu. Farkkujen masuresorikohta on vieläkin löysä :S

Mäkään en perusta semmosille mamma-alkkareille ku tavallisilla pärjää aivan hyvin koko raskauden :). Masutuubia käytän välillä mutta en siitäkään tykkää ku se puristaa. Muutenki itelläkään ei oo ku parit äitiyshousut, äitiyspaitoja ei yhtään. Nykyään melkein kaikki paidat on niin pitkää mallia / väljiä niin niillä pärjännee raskausajan :)

Olen periaatteessa maaliskuinen odottaja, LA on 30.3, eli hyvin todennäköisesti vauva voi syntyä vasta huhtikuun puolella. Olen siis aktiivisesti seurannut sekä maaliskuisia että huhtikuisia.

Oli pakko tulla kommentoimaan tuota mamma alkkari keskustelua. Eli itselläni on h&m mama hotpants alushousuja, mutta ne ovat sellaisia, että jäävät tuohon vatsan alapuolelle. Omat alushousuni alkoivat puristaa jo marraskuussa hyvin ikävästi ja oli pakko hankkia uusia. Olisi toki ehkä voinut kokeilla isompaa kokoa normaaleja, mutta ei tullut silloin mieleen :)

Noihin kramppeihin, niihinhän siis voi auttaa toisilla lämpöpussi, toisilla magnesium, venyttelyt, juominen, d-vitamiini+ kalsium, liikunta, jnejnejne... Mä oon vetäny monivitamiinin lisäksi jo pari viikkoa joka ilta lisämagnesiumia, mutta eipä juurikaan ole tuottanut tulosta. Jokaisella niiiiiin eri apu eri asioista.. Ja tyyny jalkojen välissä oon nukkunu jo vaikka kuinka kauan, oikeastaan niin kauan kun en ole enää pystynyt mahallani nukkumaan. Ja sukat jalassa. Venuttely auttaa aina siksi aikaa et palaan takasin sänkyyn :D mutta on onneksi myös öitä, kun saa nukuttua ilman kramppeja!

Mä oon närästykseen käyttäny sellasta ku Magnesiamaito, koska en oo halunu vahvempia lääkkeitä popsia raskausaikana, vaikka mulla järjetöntä närästysvaivaa on jo ollu ilman raskauttakin. Toi magnesiamaito auttaa paitsi tosi tehokkaasti närästykseen, myös noihin lihaskramppeihin juurikin sen sisältävän magnesiumin vuoksi, ja lisäks auttaa ummetukseen. Kannattaa kokeilla!

Takaisin