Raskausoireet

Täälläkin päällimmäinen oire on sekavat unet! Viime yönäkin näin jotain tosi väkivaltaista painajaista, jossa oli mukana oma perhe. Normaalisti en koskaan näe tuollaisia, tai en ainakaan herättyäni muista niitä. Muuten ei ole juurikaan oireita, mutta eipä niitä onneksi ollut esikoisestakaan. Toivotaan, että oireettomuus ei nytkään olisi merkki mistään ikävästä.
 
Mua ahdistaa tämä unettomuus ja pelko että kestääkö se koko raskauden. Esikoisen kanssa sitä oli loppuraskaudesta, mutta nyt alkoi heti. Heräilen öisin, usein jään pyörimään valveilla tunniksi tai pariksi ja joka aamu herään 1-1,5 tuntia ennen kuin tarvitsisi. Alan olemaan siis aika väsynyt jo tässä vaiheessa.. rautalisä on valmiiksi käytössä, mutta todennäköisesti ferritiiniarvot silti matalalla.
 
Mua ahdistaa tämä unettomuus ja pelko että kestääkö se koko raskauden. Esikoisen kanssa sitä oli loppuraskaudesta, mutta nyt alkoi heti. Heräilen öisin, usein jään pyörimään valveilla tunniksi tai pariksi ja joka aamu herään 1-1,5 tuntia ennen kuin tarvitsisi. Alan olemaan siis aika väsynyt jo tässä vaiheessa.. rautalisä on valmiiksi käytössä, mutta todennäköisesti ferritiiniarvot silti matalalla.
Mullakin oli jonkun viikon verran tollasta ja edelleen herään paljon ennen herätyskelloa, mutta yleensä pissahätäön🙈 unettomuus nyt toistaseks väistynyt, joten toivotaan että sullakin vaan hetkellinen oire😇
 
Mulla myös tuota samaa, että kun herään yöllä vessaan, en saa enää uudelleen unta. Jonkin verran auttaa, jos laitan äänikirjan uniajastimella, niin nukahdan siihen jossain vaiheessa.
 
Täälläkin pahoinvointi jo hieman hellittänyt, aamuisin on olo ollut hyvä ja iltaisin pientä pahoinvointi. Väsymys on mieletön, eilen menin jo klo 20 nukkumaan. 😴🥱
 
Alusta asti ollu etova olo, kolmen tunnin välein kun muistaa syödä ni pysyy jotenkuten siedettävänä olo 🤢. Muuten valtava väsymys ja turvotusta, kaasua riittää (kiva olla mun lähellä…). Ja rinnat pinkeet ja aristavat. Yöllä ei saa oikeen unta ja sit on siitäki väsyny. Ja hermot kireenä usein, ei kestä oikein mitään säätämistä ilman että suutun 😑
 
Tääl on kans pinna kireellä koko ajan, ihan mitättömän pienistä asioista. Ärsyttää vielä entisestään se, kun ärsyyntyy niin helpoati nykyään.
 
Edelleen on aika vähän oireita, väsymystä lähinnä ja vieläkin pientä menkkajomottelua
 
Mulla alkoi selkeämmät oireet 6+3 ja siitä lähtien vaihtelevasti etova olo, närästys, ummetus yms. Ainoa mikä on ja pysyy niin vatsan jäätävä turvotus 😅 Varsinkin lounaan jälkeen tulee todella selvästi esille 🙈 Lisäksi iho kuivuu herkemmin ja nenä ollut tukossa koko tän ajan. Nippailuja vatsassa tuntuu satunnaisesti, viimeisen viikon ajan ehkä vähän tiheämmin.
 
Onko muilla vaikeuksia pestä hampaita? Tulee siis niin vahva yökkäysrefleksi että usein tulee ihan oksennettua 😬 Ja sittenhän toi hampaiden pesu on aika hyödytöntä. Oon sit ottanut ksylitolipastillin perään.
 
Onko muilla vaikeuksia pestä hampaita? Tulee siis niin vahva yökkäysrefleksi että usein tulee ihan oksennettua 😬 Ja sittenhän toi hampaiden pesu on aika hyödytöntä. Oon sit ottanut ksylitolipastillin perään.
Joo aina välillä, kun on huonompia päiviä niin alkaa kyökittää hampaita pestessä ja välillä tulee oksennuskin…
 
Joo, kyllä täälläkin säännöllisesti oksu lentää hammaspesun yhteydessä. Yritän oksennuksen jälkeen edes nopeasti harjata hampaat läpi, mutta eihän se perusteellisesti onnistu. Mulla ei onneksi hampaat ole ikinä olleet reikäherkät, mutta hammaskiveä toki kertyy helpommin, kun putsaus ei niin tarkasti onnistu. 😬
 
Joo siinä täytyy vaan pitää hetken tauko ja sit käydä purupinnat nopeesti läpi ettei sama rumba toistu. Takahampaita ihan turha edes yrittää harjata uudestaan 😬 Toivottavasti tää loppuis ekaan kolmannekseen 😅
 
Olen nähnyt jo muutaman viikon ajan lähes joka yö todella eläväisiä unia, joihin myös usein herään. Välillä saatan jäädä tunniksikin pyörimään saamatta uudelleen unta. Viime yönä näin todella ahdistavaa unta. Kun lopulta nukahdin uudestaan, levottomat unet jatkuivat. Ei ole kovin levännyt olo, vaikka menin jo ennen kympin uutisia sänkyyn. 😴
 
Nyt on rv 10+1 ja tuntuu että raskausoireet on jo vähenemään päin. Rinnat ei enää kipeät (turvonneet kylläkin), pahin lamauttava väsymys taittunut (vaikka edelleen pakko mennä nukkumaan ennen kymppi-uutisia) ja etova olokin jo hieman laantunut. Toivottavasti on luontaista kehitystä viikkojen vieriessä eikä merkki mistään huolestuttavasta.
 
Täälläkin levottomia unia ja aamuyöstä tulee valvottua. Helposti tulee uniaikaa 10h ja silti vapaapäivinä joutuu ottamaan paritkin päikkärit jos vaan ehtii. Neuvolasta muuten vinkattiin että jos hampaiden pesu yököttää niin hampaita ei kannata pestä heti oksentamisen jälkeen uudestaan, se vaan edesauttaa kiillevaurioita. Mieluiten väh. puolen tunnin päästä uusiksi.
 
Täällä tänään huonompi päivä… pahoinvointilääke alkanut ihan kivasti auttamaan, mutta viimeyö meni aivan pipariksi kovaäänisten naapureiden takia ja aamulla teki mieli nukkua pidempään, mutta tietenki sitten syöminen venähti ja tuli oksennettua kaikki vähäkin mitä sisällä oli, eli sappinesteet ja vedet🙈. Nyt pitää vaan odottaa, että aamupalat alkaa tehoomaan ja loppuis tää kyökkäily… kaiken lisäks vielä järkyttävä päänsärky😔
 
Viime viikolla kun alkoi 12. viikko, tuntui pahoinvointi vähän helpottavan, mutta eilen illalla nukkumaan käydessä oli melkeinpä kaikista pahin olo tähän mennessä. Ei pystynyt olemaan pystyssä yhtään, ja eikös just silloin vanhin lapsi kitissyt, että pitäisi lukea kirja. Kun kävin sänkyyn pitkälleen, olo helpotti aluksi vähän, mutta jonkin ajan päästä tuli sellainen olo että mietin pitääkö mennä oksentamaan.
 
Nyt on rv 10+1 ja tuntuu että raskausoireet on jo vähenemään päin. Rinnat ei enää kipeät (turvonneet kylläkin), pahin lamauttava väsymys taittunut (vaikka edelleen pakko mennä nukkumaan ennen kymppi-uutisia) ja etova olokin jo hieman laantunut. Toivottavasti on luontaista kehitystä viikkojen vieriessä eikä merkki mistään huolestuttavasta.
Sama.
 
Muokattu viimeksi:
Sama (tässäkin kuten toisessakin ketjussa). Ei enää juuri mitään oireita, olikohan tämä jo tässä. Väsyttää ja v..ttaa normaalia enemmän, mutta voi helposti johtua muista syistä. Tällä viikolla nt-ultra, eiköhän siellä tilanne selviä. Vatsa on ihan kuten ennenkin raskautta ja painoa on tullut alkutilanteesta muutama sata grammaa lisää, voi vaihdella sen verran ilman raskauttakin.
Sama täällä, huomenna nt-ultra ja katotaan mitä sieltä tulee. Päivääkään ei oo ollut etova olo tai oksettanut, ei oo rinnat turvonneet tai arat, ei oo kohtua erityisemmin nipistellyt tms "kasvukipuja".

Mitä on ollu, niin väsymystä, palelua , vähän kiukkuisuutta (kuulemani mukaan 🤣), ja hiukset alkaneet kihartua melko villisti. Mut kai nää kaikki vois olla ilman raskauttakin.
Toisaalta ei myöskään oo ollut vuotoja, kipuja....

Saa nähä mitä huomenna saadaan kuulla! Kyllä jännittää.
 
Takaisin
Top