Raskausoireet

Tänään olin enemmän liikkeellä, tuntui aika paljonkin liitoskipuja. Ja sellaista alavatsan sivuilla nippailua, ikäänkuin siellä olisi isomminkin kannateltavaa - hassua tässä vaiheessa. Liittyy varmaan siihen, että olen ollut niin paljon levossa nyt alkuraskaudessa.

Ekassakin raskaudessa oli liitoskivut ärhäkkäänä aika varhain. Rauhoittuivat sittemmin. Eli ei tuota onneksi ole todennäköisesti ole ihan jatkuvasti luvassa.
 
Töissä kun joutuu olemaan koko päivän jalkojen päällä, niin loppupäivästä alkaa yleensä vasemmalla puolella mahassa tuntumaan pientä kivistystä. Kevyt hieronta auttaa, mutta en viitsi kovin avoimesti sitä tehdä, kun en halua kaikkien saavan tietää. Töissä ei tiedä vielä kuin esimiehet ja läheisin työkaveri. Raskauden puolivälin lähestyessä pitää varmaan kertoa parille muullekin, kun ei voi enää nostella painavia säkkejä. Tosin jo nyt säkkien nostelu tuntuu vähän selässä.
 
Edellisissä raskauksissa mun oikeaa lonkka on aina pettäny loppu raskudessa. Toisen raskauden jölkeen se ei oikein koskaan palautunu ennalleen ja nyt se alkaa vihotella jo 11 viikolla😬. Ei kiva, lopulta oon ollu siis melkein kävelykyvytön mutta vasta siellä ihan lopulla ni miten mä nyt selviin jos tää alkaa jo nyt 😭
 
Edellisissä raskauksissa mun oikeaa lonkka on aina pettäny loppu raskudessa. Toisen raskauden jölkeen se ei oikein koskaan palautunu ennalleen ja nyt se alkaa vihotella jo 11 viikolla😬. Ei kiva, lopulta oon ollu siis melkein kävelykyvytön mutta vasta siellä ihan lopulla ni miten mä nyt selviin jos tää alkaa jo nyt 😭
Miulla esikoisesta meni fibromyalgia, iskiashermo ja SI-nivel alue niin kipeäksi että puolessa välissä raskautta jouduin sairasloman kautta pois töistä. Viime syksynä (yli vuosi esikoisen syntymästä) kävin yläkroppa hieronnassa ja alaselän kohdalla mainittiin vain että SI-nivelen seudulla edelleen väljyyttä...

Kauhulla itsekkin odottaen kestääkö selkä yli puolen välin vai ei...
 
Mulla on vähän samaa ongelmaa että aiemmissa raskauksissa on selkä vihoitellut jo melko aikaisin ja edellisestä jäin puolen välin tienoilla jo sairaslomallekin. Nyt viimeisen viikon ajan on vaihtelevasti enemmän ja vähemmän koskenut oikealle puolelle alaselkään ja vetänyt sieltä koko jalkaan eli issias sieltä taitaa olla tuloillaan😬
 
Päätä särkee!!! Tää on tosi tosi ikävää. Viimeksi monen päivän särky loppui lauantaina, nyt taas tänään tiistaina alkanut. 3g panadolia/vrk ei auta yhtään. Osittain varmaan niska-hartiavaivaa, mutta ei koskaan ikinä ole tälläsiä monen päivän jatkuvia päänsärkyä ollut. Migreenin tullessa kohtaus on puoli vrk ja toipuminen toisen puoli vrk, mut tää ei ole migreeniä. Kohtalotovereita?!
 
@Linski82 täällä ollut kanssa joitain päänsärkypäiviä, kun taas eka raskaus oli ihan päänsärytön. Käsittääkseni tässä vaiheessa raskautta aika tyypillistä 🤔 mutta ikävää.
 
Päätä särkee!!! Tää on tosi tosi ikävää. Viimeksi monen päivän särky loppui lauantaina, nyt taas tänään tiistaina alkanut. 3g panadolia/vrk ei auta yhtään. Osittain varmaan niska-hartiavaivaa, mutta ei koskaan ikinä ole tälläsiä monen päivän jatkuvia päänsärkyä ollut. Migreenin tullessa kohtaus on puoli vrk ja toipuminen toisen puoli vrk, mut tää ei ole migreeniä. Kohtalotovereita?!
Täällä, ku 2 viikkoa kestäneen päänsäryn jälkeen määrättiin pieni annos verenpainelääkettä estämään migreeniä ja pääkipua niin on helpottanut... Täsmälääkkeetkin on, mutta ei vaikutusta..
 
@Linski82 täällä ollut kanssa joitain päänsärkypäiviä, kun taas eka raskaus oli ihan päänsärytön. Käsittääkseni tässä vaiheessa raskautta aika tyypillistä 🤔 mutta ikävää.
Raskaudet taitaa olla aika erilaisia samallakin ihmisellä.
 
Muokattu viimeksi:
Täällä, ku 2 viikkoa kestäneen päänsäryn jälkeen määrättiin pieni annos verenpainelääkettä estämään migreeniä ja pääkipua niin on helpottanut... Täsmälääkkeetkin on, mutta ei vaikutusta..
Mulla tää ei oo migreeniä, vaan muuta särkyä.
 
Muokattu viimeksi:
Mulla tää ei oo migreeniä, se on kamalaa maailmanlopun särkyä, tää on vaan sellasta toimintakykyä alentavaa muttei täysin lamauttavaa. Hyvä kun sait apua, mä en oo vielä käynyt lri:ssä. Onko sulla verenpaine lääkettä yleensä vai nyt aloitettiin?
No ei tämäkään tuntunut migreeniltä silleen varsinaisesti kai ollut mutta ns migreenin estoon lääkkeet määrättiin kun täsmät eikä muutkaan tosiaan auttaneet...

Ja ei siis beetasalpaajia ole ennen ollut, nyt oon 2-3 viikkoa syönyt ja iso apu todellakin ollut. Todennäköisesti syön koko loppuraskauden kun raskaus vissiin miulla pahentaa sitä särkyä...
 
No ei tämäkään tuntunut migreeniltä silleen varsinaisesti kai ollut mutta ns migreenin estoon lääkkeet määrättiin kun täsmät eikä muutkaan tosiaan auttaneet...

Ja ei siis beetasalpaajia ole ennen ollut, nyt oon 2-3 viikkoa syönyt ja iso apu todellakin ollut. Todennäköisesti syön koko loppuraskauden kun raskaus vissiin miulla pahentaa sitä särkyä...
Hienoa että oot saanu jonku toimivan avun sun päänsärkyyn ❤️
 
Hienoa että oot saanu jonku toimivan avun sun päänsärkyyn ❤️
Parhaimpina päivinä oon täysin kivuton, mutta osa ajasta menee niin että lääke leikkaa pahimman terän kivusta eikä sitä enää niin kiinnitä huomiota. Paljon myös vaikuttaa millaiset yöt ollu esikoisen kanssa (nyt ollu hankalia öitä taas) tai millainen työpäivä, onko hartiat jumissa jne.
 
Mulla muuten se miniasan aloitus, josko siitä ois pääkipuun jotain hyötyä. Nyt on pari päivää ollut todella pientä tuntemusta, ei varsinaista särkyä, vaikka eilen tuijotin tietokoneen ruutua koko päivän lisäksi vielä illalla kun pari tuntia. Ruudun tuijotus, niska-hartiavaivat, liikkumattomuus ja huonot yöunet vaikuttaa mulla pahentavan tilannetta. Taidan huomenna hakea miniasa lääkkeen (huomenna 14+2 ja se pitää viikkojen 12-16 välillä aloittaa).
 
Mulla muuten se miniasan aloitus, josko siitä ois pääkipuun jotain hyötyä. Nyt on pari päivää ollut todella pientä tuntemusta, ei varsinaista särkyä, vaikka eilen tuijotin tietokoneen ruutua koko päivän lisäksi vielä illalla kun pari tuntia. Ruudun tuijotus, niska-hartiavaivat, liikkumattomuus ja huonot yöunet vaikuttaa mulla pahentavan tilannetta. Taidan huomenna hakea miniasa lääkkeen (huomenna 14+2 ja se pitää viikkojen 12-16 välillä aloittaa).
Miulle lääkäri sanoi että asa ei kai varsinaisesti auta pääkipuun jos hormonaalinen pääkipu on kova...
 
Päänsärkyä, järkyttävä jatkuva väsymys, lievä pahoinvointi (täytyisi syödä tiheästi ettei pahene), pissalla ravaaminen. Rv 11+2
 
Lisäys. Järkyttävän väsymyksen vuoksi tuntuu että mielikin on alakuloinen, kun ei jaksa mitään eikä oikein kiinnostakaan.
 
Minulla on alkanut pahoinvointi helpottamaan ja olen voinut pikkuhiljaa siirtyä normaaliin ruokailurytmiin. Syön kyllä normaalistikin yleensä 5 kertaa päivässä. Pahoinvoinnin taittuminen on kuitenkin herättänyt huolen, että tapahtuuko tuolla enää mitään... Yksi aamu heräsin nännikipuun. Se oli sellainen viiltävä/pistävä ja aika kova ja sitä kesti puolisen tuntia. No, sen myötä aloin ajatella, että ehkä siellä kohdussa sittenkin on vielä eloa.
 
Minulla on alkanut pahoinvointi helpottamaan ja olen voinut pikkuhiljaa siirtyä normaaliin ruokailurytmiin. Syön kyllä normaalistikin yleensä 5 kertaa päivässä. Pahoinvoinnin taittuminen on kuitenkin herättänyt huolen, että tapahtuuko tuolla enää mitään... Yksi aamu heräsin nännikipuun. Se oli sellainen viiltävä/pistävä ja aika kova ja sitä kesti puolisen tuntia. No, sen myötä aloin ajatella, että ehkä siellä kohdussa sittenkin on vielä eloa.
Millä viikoilla olet? 😊 Mulla nyt 12+0 ja pahoinvointia ei ole enää n. viikkoon ollut ja tänään todistetusti kaikki hyvin nt-ultrassa 🙏 Ei oo myöskään ollut enää kamalaa nälän tunnetta jatkuvasti ja ateriarytmikin sitä myöten normaali jo.
 
Takaisin
Top