Raskausoireet

Mulla on kuitenki jo 10+5 että ehkä niitä oireita ei enää ihan älyttömiä tuukaan jos ei tähänkään mennessä 😅 varhaisultrassa kuitenkin oli kaikki ihan normaalisti, mutta silti taas ennen nt-ultraa on uudestaan heräillyt epäilykset. Pessimisti ei pety ja silleen 🙈 Seuraavaa ultraa parin viikon päässä jo malttamattomana odotellen!

Mä oon heräilly kerran yössä vessaan mutta muutenki on kyllä yöunet ollu hivenen hukassa jostain syystä.
 
Monta kertaa yössä joudutte menee vessaan?
Aiemmin riittänyt yksi kerta mutta yövuorosta heräsin ekan kerran jo puolenkymmenen aikaan ihan jäätävään hätään ja sitten pyolen päivän aikaan ja heräsin sitten kahden aikaan ja taas ihan kamala hätä. Häiritsee unta.
1-2 kertaa yössä ja pitää vähintään juoda samalla ja välillä syödäkin jotain, jotta saa unta taas.
 
Monta kertaa yössä joudutte menee vessaan?
Aiemmin riittänyt yksi kerta mutta yövuorosta heräsin ekan kerran jo puolenkymmenen aikaan ihan jäätävään hätään ja sitten pyolen päivän aikaan ja heräsin sitten kahden aikaan ja taas ihan kamala hätä. Häiritsee unta.
Minä kävin ennen raskauttakin kerran yössä vessassa. Nyt käyn öisin 2-3krt. En tykkää ku muutenki huono nukkumaan.
 
Monta kertaa yössä joudutte menee vessaan?
Aiemmin riittänyt yksi kerta mutta yövuorosta heräsin ekan kerran jo puolenkymmenen aikaan ihan jäätävään hätään ja sitten pyolen päivän aikaan ja heräsin sitten kahden aikaan ja taas ihan kamala hätä. Häiritsee unta.
Riippuu yöstä, mutta yleensä kerran vaan. Ennen raskautta en kertaakaan.
 
Kurkkaa siitä monivitasta et onko siinä kalsiumia/ magnesiumia. Ne kun estävät raudan imeytymistä, kalsiumin tehdessä sitä tosi tehokkaasti. Varmaan jo tiedätkin, että parin tunnin hajurako olisi hyvä olla raudan ja kalsiumin (maitotaloustuottee), kuten myös raudan ja kofeiinin nauttimisten välillä. Vaan on se hyvä että labroihin pääset....
Pakko sanoa tähän et riippuu myös rautavalmisteesta. Maltofer ei esimerkiksi reagoi juomien tai ruokien kanssa joten sen voi ottaa milloin vaan.
 
Kurkkaa siitä monivitasta et onko siinä kalsiumia/ magnesiumia. Ne kun estävät raudan imeytymistä, kalsiumin tehdessä sitä tosi tehokkaasti. Varmaan jo tiedätkin, että parin tunnin hajurako olisi hyvä olla raudan ja kalsiumin (maitotaloustuottee), kuten myös raudan ja kofeiinin nauttimisten välillä. Vaan on se hyvä että labroihin pääset....
Mä oonki miettiny, miksi siihen samaan monivitaan pitänyt laittaa magnesium + rauta, kun estää imeytymistä 😅
 
Mä oonki miettiny, miksi siihen samaan monivitaan pitänyt laittaa magnesium + rauta, kun estää imeytymistä 😅
Jospa sillä estetään yliannostusta... tai turvataan viemärijärjestelmien rottien ravinteiden saanti🤫. Todennäköisesti se on vain tapa saada myytyä tässä sulle kaikki, muuta et tarvitse.
Valtaosalle ihmisistä, etenkin miehille se varmaan riittääkin.

Kaivoin nyt esille ennen ed raskautta luottogynen kanssa yhdessä laaditun lisäravinne strategian... olin käynyt laajoissa verikokeissa, joiden tuloksien perusteella se tehtiin. Silloinhan olin juonut paljon kahvia, ja syönytkin vähän miten sattuu, jotka tavat raskauden myötä onneksi jäi.
*aamuisin ekaksi diasporal magnesium-rakeita. ( Sulavat suussa, imeytyvät tosi hyvin), sen jälkeen pesin hampaat
*Aamupalan yhteydessä Vahva 1000 foolihappo ja kalkiton/ raudaton monivitamiini ja D3. Lisäksi piimax, jota olin syönyt kampaajan suosituksesta jo vuosia.
*Lounaalla kalkkia jauheena ruokaan.
* Iltapalalla toinen pussi diasporal rakeita ja kalaöljykapseli
* Ennen nukkumaan menoa joka toinen vrk C-vitamiini ja rautaa.
Hauskinta oli että olin vuosia kärsinyt ns levottomista jaloista, suonenvedoista ja lihaskrampeista mm uidessa, kokouksissa sekä syönyt niihin magnesiumia iltaisin ennen nukkumaan menoa. Kun aloin ottamaan magn. illoin aamuin oireet hävis...Olikin ihanaa parin viikon jälkeen tuosta muutoksesta pystyä istumaan esim elokuvissa/ lentokoneessa ilman että liimasin vaivihkaa purkalla jalat kiinni lattiaan.
 
Onko muut saaneet pahoinvointiin primperania? Kokemuksia siitä?

Töihin pitäis päästä mut vatsassa velloo kokoajan ja yökötyttää. Työterveydestä määräsivät tuota "kysy neuvolasta vielä mikä kanta on nykyään kun oot yhteyksissä sinne". Ja täällä on puhelinaika neuvolaan viikossa muutaman tunnin verran...
 
Jospa sillä estetään yliannostusta... tai turvataan viemärijärjestelmien rottien ravinteiden saanti🤫. Todennäköisesti se on vain tapa saada myytyä tässä sulle kaikki, muuta et tarvitse.
Valtaosalle ihmisistä, etenkin miehille se varmaan riittääkin.

Kaivoin nyt esille ennen ed raskautta luottogynen kanssa yhdessä laaditun lisäravinne strategian... olin käynyt laajoissa verikokeissa, joiden tuloksien perusteella se tehtiin. Silloinhan olin juonut paljon kahvia, ja syönytkin vähän miten sattuu, jotka tavat raskauden myötä onneksi jäi.
*aamuisin ekaksi diasporal magnesium-rakeita. ( Sulavat suussa, imeytyvät tosi hyvin), sen jälkeen pesin hampaat
*Aamupalan yhteydessä Vahva 1000 foolihappo ja kalkiton/ raudaton monivitamiini ja D3. Lisäksi piimax, jota olin syönyt kampaajan suosituksesta jo vuosia.
*Lounaalla kalkkia jauheena ruokaan.
* Iltapalalla toinen pussi diasporal rakeita ja kalaöljykapseli
* Ennen nukkumaan menoa joka toinen vrk C-vitamiini ja rautaa.
Hauskinta oli että olin vuosia kärsinyt ns levottomista jaloista, suonenvedoista ja lihaskrampeista mm uidessa, kokouksissa sekä syönyt niihin magnesiumia iltaisin ennen nukkumaan menoa. Kun aloin ottamaan magn. illoin aamuin oireet hävis...Olikin ihanaa parin viikon jälkeen tuosta muutoksesta pystyä istumaan esim elokuvissa/ lentokoneessa ilman että liimasin vaivihkaa purkalla jalat kiinni lattiaan.
Hyvä, että löytynyt sopiva järjestys. Outoa, ettei näistä puhuta enempää että voithan sanoa syöneesi vaikka mitä vitamiineja, mutta onko imeytynyt kaiken ympärillä tapahtuvan johdosta.

Olen itse parivuotta syönyt säännöllisesti perus vitskuja ja kun neuvolasta ekan kerran oltiin yhteydessä, niin oikein tivasi että nyt haet mammavitamiineja kaupasta. Noh, ainoa miksi menin apteekkiin oli se, että piti ostaa A-vitamiiniton D-vitamiini, mutta yksinään D maksoikin saman kuin mamma niin otin sitten sen ja taivuin neuvolan tahtoon 🤣
 
Hyvä, että löytynyt sopiva järjestys. Outoa, ettei näistä puhuta enempää että voithan sanoa syöneesi vaikka mitä vitamiineja, mutta onko imeytynyt kaiken ympärillä tapahtuvan johdosta.

Olen itse parivuotta syönyt säännöllisesti perus vitskuja ja kun neuvolasta ekan kerran oltiin yhteydessä, niin oikein tivasi että nyt haet mammavitamiineja kaupasta. Noh, ainoa miksi menin apteekkiin oli se, että piti ostaa A-vitamiiniton D-vitamiini, mutta yksinään D maksoikin saman kuin mamma niin otin sitten sen ja taivuin neuvolan tahtoon 🤣
Tuon yksittäisten vitamiini/ kivennäisten hinnoittelun olen havainnut juuri tuollaiseksi. Tulee tosi paljon hintavammaksi kerätä "järkevä monipurkki kokoelma" sen mukamas yhden hyvän sijaan. Mulle se mamma raskaus-ja imetys ei ole ainakaan imetysaikaan riittänyt, tuli verikokein testattua nyt joulukuussa. Niinpä siirryin takaisin monipurkkijärjestelmään. Neuvolassa mullekin sitä odotusaikana suosittelivat, vaan pidin silloin pääni. Sittemmin vauvakuplassa ajattelin pääseväni helpommalla yhden purkin tekniikassa. No, oli helpompi, vaan..
Magnesiumia ja rautaa+C olen kyllä kokoajan ottanut sen yhden purkin lisäksi.
 
Monta kertaa yössä joudutte menee vessaan?
Aiemmin riittänyt yksi kerta mutta yövuorosta heräsin ekan kerran jo puolenkymmenen aikaan ihan jäätävään hätään ja sitten pyolen päivän aikaan ja heräsin sitten kahden aikaan ja taas ihan kamala hätä. Häiritsee unta.
Kokoajan.. must tuntuu et voisin muuttaa tonne vessaan 😒
 
Pari kolme kertaa joutuu menee yössä vessaan ja sitte joutuu arpomaan kerkeekö nukahtaa uudestaan ennen ku nousee yökki kurkkuun. Aamuisin ainaki hirvee olo kun maha on tyhjä mut ei haluis mennä kolistelemaan keittiöön. :S
 
Onko muut saaneet pahoinvointiin primperania? Kokemuksia siitä?

Töihin pitäis päästä mut vatsassa velloo kokoajan ja yökötyttää. Työterveydestä määräsivät tuota "kysy neuvolasta vielä mikä kanta on nykyään kun oot yhteyksissä sinne". Ja täällä on puhelinaika neuvolaan viikossa muutaman tunnin verran...
Mulla on primperania, ei ole auttanut juuri ollenkaan. Nyt on bonjesta eik sekään ole oikee auttanut. Oksentelu alko silti uudestaan. :( mietin tossa että voiskohan niitä syödä kumpaakin samaan aikaan?
 
Mulla on primperania, ei ole auttanut juuri ollenkaan. Nyt on bonjesta eik sekään ole oikee auttanut. Oksentelu alko silti uudestaan. :sad001 mietin tossa että voiskohan niitä syödä kumpaakin samaan aikaan?
Täällä eka nappi otettu ja ainakin nyt tuntuu että sai avun! Jatkuva vellonta vähän rauhoittui.

Kannattaa varmasti jutella neuvolan kanssa tuosta että mistä vois saada jeesiä. Nää olot on kyllä aivan hyytävät.
 
Täällä 8+3 ja jopa ollut välissä parempia päiviä. Mulla ollutkin tässä jo monta viikkoa jatkuvaa 24/7 närästys pahaaoloa. Nyt viime viikolla aloitin kokeilee Pascoe emäsjauhetta ja siitä tuntunut olevan apua, en toki pysty syömään mitään närästävää tai olo pahenee emäsjauheesta huolimatta. Lisäksi piigeeli odottaa kokeilua et jos se myös rauhoittais tätä närästystä.

Ja siis mä ravaan ainakin sen 3krt yöllä vessassa, mut onneks nukahdan sit samantien. Aamusin mulla on semi ok olo, mut närästys pahenee kun alan syömään. Oon pystynyt syömään onneks ihan hyvin kun painokin pysynyt samana.

Nyt toki menee lisänä kalsium 1000mg, D-vit 100mikrog, rautaa 100-200mg, foolihappo 400mg, sit b-vit sekotusta satunnaisesti. Mutta ruokavalio sit menee onneks paremmaksi kun pahat olot loppuu, niin en tule kaikkea tarvitsemaan. Itse käytän fineliä ruokavalion suunnitteluun ja voin suositella sitä sitten kun kaikilla nämä pahimmat viikot on ohi. Mä poden huonoaomatuntoa koska syön paljon huonolaatuista ruokaa mikä nyt tuntuu menevän paremmin alas. Meillä kahdella lapsella kanssa mm. Maidoton, munaton, gluteeniton, soijaton yms joten on tullut ruokien kanssa pelattua vaikka ja mitä, itse syön kaikkea ja lähtökohta on että vaan D-vit olisi oikeesti tarpeellinen jos syö oikein ja suolisto pelaa eli kaikki imeytyy. Mä olen saanut viime vuonna rautainfuusion ja todennäköisesti joudun sellaisen nyt tässä raskaudessa ottamaan, nimittäin löytyy jo 3 raudanpuutteista lasta. Parin viikon päästä ferritiini labrat ja toivon että ne on edelleen yli sadan niin kuin ne kuuluu ollakin. Oon myös katsonut viime vuonna D-vit, foolihappo, b12 vit labrat jonka mukaan mulla lisät. Suosittelen että näihin perehtyy ja huolehtii omasta ruokavaliosta sekä labroista ettei lapselle tule puutoksia. Tämä asia on sellainen mihin olisi pitänyt tajuta tarttua kolmen edellisen lapsen kanssa ja pienimmällä kasvun kanssa edelleen ongelmia sekä puutoksia mitä vuosia saa paikkailla. Sen olen oppinut että kaikki pitää itse erikseen tutkia, kaikkiin lääkäreihin ei voi luottaa ja viitearvot pitää itse osata tutkia. Viitearvoihin tulossa muutoksia, toivottavasti tämän vuoden puolella saadaan tarkemmat ja paikkansa pitävät, jotta lääkärit osaa hoitaa paremmin.

Tsemppejä kaikille ❤️
 
Tajusin yhtäkkiä että ei ole ollut kohdunkasvukipuja yli viikkoon!😱 Heti tuli mieleen keskeytynyt keskenmeno.. ultra on PE mutta tekis mieli aikaistaa sitä, toisaalta muutama päivä sinne tänne niin mitä se sit muuttaisi..
Etomistakaan ei oo ollut enää yli viikkoon. Toki se oli mulla muutenki ihan satunnaista ja vähästä mut mut🤔
 
Tajusin yhtäkkiä että ei ole ollut kohdunkasvukipuja yli viikkoon!😱 Heti tuli mieleen keskeytynyt keskenmeno.. ultra on PE mutta tekis mieli aikaistaa sitä, toisaalta muutama päivä sinne tänne niin mitä se sit muuttaisi..
Etomistakaan ei oo ollut enää yli viikkoon. Toki se oli mulla muutenki ihan satunnaista ja vähästä mut mut🤔
Toi on kyllä ikävä tunne. Toivotaan että pian tunnet konkreettisesti jotain niin helpottaa ehkä odottelua. Perjantaihin ei oo enää pitkä aika ❤️
 
Tajusin yhtäkkiä että ei ole ollut kohdunkasvukipuja yli viikkoon!😱 Heti tuli mieleen keskeytynyt keskenmeno.. ultra on PE mutta tekis mieli aikaistaa sitä, toisaalta muutama päivä sinne tänne niin mitä se sit muuttaisi..
Etomistakaan ei oo ollut enää yli viikkoon. Toki se oli mulla muutenki ihan satunnaista ja vähästä mut mut🤔
Jos ne suurimmat rypyt on oiennu. :rolling: Sillee mulle ainaki neuvolatäti edellisesssä raskaudessa sanoi ku kyselin niistä kivuista. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
Onko kenelläkään paljon siis oikeasti paljon ilmavaivoja? 🥹 musta tuntuu et työvuoron jälkeen on yks ilmapallo ja ilmaa riittää mut niin kotona ollessakin riittää..
 
Takaisin
Top