Raskausoireet

Mulla oli noita repäisykipuja noin viikolla 5-6 ja välillä olin ihan varma että nyt se repeyty irti siellä 😅 mut nyt ei vähään aikaan oo enää ollu ollenkaan!
Mulla oli kanssa just noihin aikoihin ja olin kans jokasesta ylösnousemisesta sillee että nonnii sinne meni 😂 nyt ne on onneks vähentynyt, en niitä ainakaan ekana kaipaile takasinkaan ku vihlasee niin inhottavasti
 
Raskausoireita oikeastaan vain repäisykivut. Yleensä mulla on alkanut pahoinvointi rv5+, niin jännä nähdä alkaako tälläkin kertaa.
 
Just samoja ajatuksia niillä parilla repäisykerralla. Säikähti heti, että noni apua oliko se nyt siinä.. 😅 Helpottavaa kuulla että muillakin ollut samanmoisia. Mut ovat kyllä ikävän tuntuisia! 😬
 
Pahoinvointia tai oksentamista ei ole ollut sen yhden ainoan kerran jälkeen. Olikohan sen sitten edes mahdollista olla ollut raskauteen liittyvää vai olikohan kyse jostain muusta 🤔 Ei sillä, että pahoinvointia tai oksentelua varsinkaan erityisesti kaipaisin 😅 mitään muitakaan uusia oireita ei ole ainakaan vielä tullut. Viivat ja oireet ovat kyllä pahin stressipeikko näin alussa (tietty myös mieltä rauhoittava, jos niitä on toivotunlaisesti) 😖
 
Mulla taas on tää pahoinvointi vähän uudelleen nostanu päätään 🙈 en oo vielä oksentanu kertaakaan mutta jatkuva yökötys päällä ja se pelko että varsinki töissä tulee joku hirvee oksennuskohtaus.. sit tuntuu ettei mikään ruoka oikeen maistuis ja aina ku ajattelen et mitähän sitä seuraavaks pystyis syömään, niin se pelkkä ajatuskin eri ruuista ällöttää niin paljon 😅 Onko kellään antaa mitään vinkkejä tähän pahoinvointiin, onko esim. mitään luomukonsteja sen helpottamiseen tai auttaako tietyt ruuat? Ite oon yrittänyt tietty syödä kevyesti mutta tuntuu et koko elimistö on sekasin, ruokahalua ei oikeen oo, mut sit välillä tulee jotain älyttömiä himoja esim. hodareihin mut samalla nekin ällöttää.. 😂
 
Ja vielä lisänä että töissä on vaikeeta vielä esittää ”normaalia”, kun näytän varmaan tosi kärsivältä 😅 mutta vaatii kyllä kaiken tahdonvoiman ettei mee wc:n asti yökkimään
 
Mulla taas on tää pahoinvointi vähän uudelleen nostanu päätään 🙈 en oo vielä oksentanu kertaakaan mutta jatkuva yökötys päällä ja se pelko että varsinki töissä tulee joku hirvee oksennuskohtaus.. sit tuntuu ettei mikään ruoka oikeen maistuis ja aina ku ajattelen et mitähän sitä seuraavaks pystyis syömään, niin se pelkkä ajatuskin eri ruuista ällöttää niin paljon 😅 Onko kellään antaa mitään vinkkejä tähän pahoinvointiin, onko esim. mitään luomukonsteja sen helpottamiseen tai auttaako tietyt ruuat? Ite oon yrittänyt tietty syödä kevyesti mutta tuntuu et koko elimistö on sekasin, ruokahalua ei oikeen oo, mut sit välillä tulee jotain älyttömiä himoja esim. hodareihin mut samalla nekin ällöttää.. 😂
Mulla auttoi esikoisessa säännöllinen syöminen. Toki pahoinvointi oli sitä luokkaa, et vedin kolme lämmintä ruokaa päivässä ja välipalat päälle 😅 2h välein joku helposti sulava (ja helposti oksennettava) välipala, hedelmiä, smoothiepussi tms. Jos ei oikein pysty syömään niin kokeile olisko lämmin tai kylmä/viileä ruoka parempi. Jogurttia, mehukeittoa, jääpaloja voi imeskellä. Pääasia että jotain saa syötyä, vauva kyllä ottaa omansa. Eikä kannata ottaa paineita meneekö ruokaympyrän ja suositusten mukaan. Mun pahoinvointi oli iltapainotteista eli väsymykseen liittyvää. Kannattaa muistaa levätä riittävästi. Myös sauna laukaisi oksentelun. Lääkkeitäkin on olemassa ja iv-nesteytys viimeinen keino. Toki sitä on joissain paikoissa hankala saada.
 
Mulla taas on tää pahoinvointi vähän uudelleen nostanu päätään 🙈 en oo vielä oksentanu kertaakaan mutta jatkuva yökötys päällä ja se pelko että varsinki töissä tulee joku hirvee oksennuskohtaus.. sit tuntuu ettei mikään ruoka oikeen maistuis ja aina ku ajattelen et mitähän sitä seuraavaks pystyis syömään, niin se pelkkä ajatuskin eri ruuista ällöttää niin paljon 😅 Onko kellään antaa mitään vinkkejä tähän pahoinvointiin, onko esim. mitään luomukonsteja sen helpottamiseen tai auttaako tietyt ruuat? Ite oon yrittänyt tietty syödä kevyesti mutta tuntuu et koko elimistö on sekasin, ruokahalua ei oikeen oo, mut sit välillä tulee jotain älyttömiä himoja esim. hodareihin mut samalla nekin ällöttää.. 😂
Mulla myös auttaa kun syö noin 2 tunnin välein jotain. Parhaiten toimii kylmät smoothiet ja suolakeksit, mutta välillä menee myös lämmin maustamaton ruoka.
 
Mulla auttoi esikoisessa säännöllinen syöminen. Toki pahoinvointi oli sitä luokkaa, et vedin kolme lämmintä ruokaa päivässä ja välipalat päälle 😅 2h välein joku helposti sulava (ja helposti oksennettava) välipala, hedelmiä, smoothiepussi tms. Jos ei oikein pysty syömään niin kokeile olisko lämmin tai kylmä/viileä ruoka parempi. Jogurttia, mehukeittoa, jääpaloja voi imeskellä. Pääasia että jotain saa syötyä, vauva kyllä ottaa omansa. Eikä kannata ottaa paineita meneekö ruokaympyrän ja suositusten mukaan. Mun pahoinvointi oli iltapainotteista eli väsymykseen liittyvää. Kannattaa muistaa levätä riittävästi. Myös sauna laukaisi oksentelun. Lääkkeitäkin on olemassa ja iv-nesteytys viimeinen keino. Toki sitä on joissain paikoissa hankala saada.
Tota pitää kokeilla vielä et auttaisko noi viileet ruuat! Huomaan että oon tähän mennessä syöny tosi samaan tyyliin mitä ennen raskautta (samoja ruokia ja samoihin aikoihin), ja nyt se alkaa tökkimään ku tuntuu ettei mitkään normiruuat enää maistu. Mut toi on totta et ei pitäis ottaa paineita ruokaympyrän mukaan syömisestä, vaikka noitten raskaana olevien ruokasuositusten mukaan pitäis syödä lähinnä just niitä ruokia mitkä ei maistu 😝 ja hyvä huomio toi riittävä lepo, en oo ite osannu yhdistää pahoinvointia väsymykseen 👍

Mulla myös auttaa kun syö noin 2 tunnin välein jotain. Parhaiten toimii kylmät smoothiet ja suolakeksit, mutta välillä menee myös lämmin maustamaton ruoka.
Noita smoothieita pitää kyllä ostaa enemmän kotiin 🙏 ja suolakeksit kuulostaa kanssa hyviltä!
 
  • Tykkään
Reaktiot: Sen
Onks mitään vinkkejä, miten sais halvalla jonkun kivan smoothien kasaan? Muistelen että jostain kaupasta olis ehkä pakkasesta löytyny valmiiks jotain aineksia...?
 
Kaupassa on tosiaan pakkasessa niitä valmiita sekoituksia ja erilaisia marjoja. Mutta mä kokoan yleensä ainesosat ite oman maun mukaan. Usein laitan banaania ja jogurttia perus pohjaksi ja niitten lisäks vaihtelen puolukkaa, mustikkaa ja mansikkaa. Joskus laitan kiiviäkin.
 
Itsellä on vakioresepti, jolla olen tehnyt smoothien jo pitkään: marjoja kotimaisesta pakastemarjamixistä (mustikka, musta- ja punaherukka), maustamaton jogurtti ja marjakeitto (yleensä mustikkakeitto). Näiden suhteet vaihtelevat riippuen kuinka kirpsakkaa smoothieta haluaa. Joskus lisään myös kaurahiutaleita, tilkan kookosmaitoa tai rahkaa, jos haluaa hieman ruokaisampaa/paksumpaa. Joskus jos heittäydyn villiksi (:Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:) niin laitankin marjojen sijaan hieman kookosmaitoa, ananasta ja mangoa, jolloin tulee eksoottisempi makuelämys.
 
Päivät kyllä vaihtelee oireiden suhteen! Ollut monta päivää silleen ok, oonkohan ees raskaana. No eilen kävelin normaalia enemmän, ihan poikki loppuilta ja klo20 petiin - tänään heti klo8.00 alkoi krapulamainen olo ja se jatkui ja jatkui ja iltapäivällä sit ihan sohvan pohjalle piteleen oksennusta sisällä.
Piti käydä kaupassa ja miehen kans suunniteltiin ensi viikon ruokia, niin totesin et mehudieetillä taidan aloittaa, juoda viileitä ja syödä raikasta.

Mun työ on myös sellanen, et kaikkee et voi raskaana tehdä, joten sinne oli pakko kertoo heti. Saavat työkaverit sit elää mun raskautta ja epävarmoja alkuviikkoa yhdessä mun kans.
 
Nyt tännekin saapunut unettomuus... Uni ei meinaa eka tulla. Yö menee pyöriessä, heräillessä ja aamulla herään aikaisin vaikka väsyttää...
 
Mulla kans auttaa tuohon pahoinvointiin kun syö tarpeeks usein ja aika vähän kerrallaan (tää ei oo ongelma, eilen leivoin ruisleipiä ja normaalisti syön niitä tuoreeltaan kaksin käsin mut nyt jaksoin vaan yhden 🙈). Sit auttaa liikunta ja ulkoilu. Luulen et mullakin väsymyksen liittyvää pahoinvointi kun harvemmin aamulla tai aamupäivällä on, iltaa kohden voimistuu jatkuva pahoinvointi.

Mä lautan usein smoothieeseen erilaisia marjoja pakkasesta ja mitä Hedelmiä sattuu olemaan, jos on jotain vihreää esim lehtikaalta, maustamatonta jogurttia ja ehkä vehnäleseitä, Avokado öljyä tmv, aina vähän vaihdellen aina tilanteen mukaan 😊
 
Nyt tännekin saapunut unettomuus... Uni ei meinaa eka tulla. Yö menee pyöriessä, heräillessä ja aamulla herään aikaisin vaikka väsyttää...
Täällä sama nyt muutamana yönä! Toivottavasti ei kestäis kauaa, kun on yleensä semmonen perseeseen ammuttu karhu, jos ei saa hetkeen kunnolla nukuttua.. 😅 Ja mies vielä kuorsaa, niin vaikeuttaa uudelleen nukahtamista vaikka käytän korvatulppia 🙄
 
Ootteko kokeilleet pahoinvointiin veden juomisen lisäämistä? Jostain luin, että hyvä nestetasapaino mahdollisesti vähentäis raskauspahoinvointia 🤔 itellä ei onneks tuota pahoinvointia vielä oo juurikaan ollut *KOP KOP* 😅
 
Ootteko kokeilleet pahoinvointiin veden juomisen lisäämistä? Jostain luin, että hyvä nestetasapaino mahdollisesti vähentäis raskauspahoinvointia 🤔 itellä ei onneks tuota pahoinvointia vielä oo juurikaan ollut *KOP KOP* 😅
Mä juon normaalisti paljon vettä mutta tällä hetkellä oksennan veden jostain syystä aina melkeen heti pihalle. Oon sitten pahaa oloo lievitelly laimealla mehulla, se on auttanut ja pääsääntöisesti pysynyt sisässä.
 
Musta tuntuu ettei pelkkä vesi oikeen ees imeydy kunnolla 😐 kivennäisvedet ja mehut on taas maistunu tosi hyvin eikä niistä oo tullut pahaa oloa 👍
 
Moikka, täällä on varmasti ollut keskustelua jo aikasemminkin oireiden vähyydestä/häviämisestä, mutta mulla on nyt PANIIKKI. Eilen oli niin paha olla, että yökkäilin kadulla kun olin varma että oksennan. Tänään ei mitään. Oon ihan 100 varma, että kkm tai tuulimuna. Taustaa sen verran, että meillä esikoinen, joka sai alkunsa hoitotauon aikana ja tuon jälkeen lääkärit sanoi että ei kannata haaveilla toisesta (ei nyt ihan noilla sanoilla mutta ymmärrätte varmaan). No, kun ei toisen pitänyt olla mahdollista niin ei sitten käytetty ehkäisyä ja yllättäen raskaustesti olikin plussa. Mulla ei siis ole mitään luottoa mun kropan toimintaan, tästä syystä tämä paniikki.
 
Takaisin
Top