Raskausoireet

En tiiä onko tää joku oire mutta siis mua ärsyttää ja kiukuttaa kaikki... Menee sekin tunteisiin. Enkä myöskään tiedä mitä haluan esim syödä ja sekin kiukuttaa että on ärsyttävä olo...
Joo. Mä oon jo normaalitilassa just tommonen, että jos ärsyynnyn, niin ärsyynnyn lisää siitä, että ärsyynnyin. Nyt se on kertaantunut ihan huolella!
 
Mä muistan kasta raskaudesta tuon ilkeän tissikivun, mutta tässä sitä ei oo ollut ollenkaan. Imetän esikoista vielä kerran päivässä, niin en tiedä vaikuttaako se asiaan, kun se radikaali muutos ei noissa tapahtui jo sillon ekan raskauden ja imetyksen alkamisen jälkeen. 🤷‍♀️

Mutta siis tää väsymys, ihan oikeasti, aivan järkyttävää 🥱 tänään en ehtinyt ulkoilemaan ollenkaan, niin tuntuu et kuolen tähän väsymykseen. Rytmi ja ulkoilu monta kertaa päivässä päivänvalon aikaan, ja liikunta, auttaa yleensä pitämään väsymyksen jotenkin hallinnassa mut huh mikä olo kun ne jää väliin. Pakko mennä heti nukkumaan ku lapsi on saatu unille, tuntuu et totaalisen voimaton olo 🥱
 
En tiiä onko tää joku oire mutta siis mua ärsyttää ja kiukuttaa kaikki... Menee sekin tunteisiin. Enkä myöskään tiedä mitä haluan esim syödä ja sekin kiukuttaa että on ärsyttävä olo...

Tämäkin kuulostaa tutulta! Liitän hormonitasapainon muuttumiseen 🙈
 
Täälläkin väsymys kuulostaa tutulta. Tänään kotiin tullessa menin päikkäreille ja siitä herätessä olikin sitten melkosen huono olo, ekan kerran oikein kunnolla ja siitä tuli jopa vähän hyvä mieli.😅 Vaikka kuten täälläkin todettu eihän oireet/oireettomuus mistään kerro... Ulkoilu onneksi helpotti ja vähän piristi, vaikka sinne lähteminen olikin työn ja tuskan takana. Musta tuntuu että tätä voimattomuutta lisää se ettei pysty syömään kunnolla ja siitäkin johtuen energiat matalalla.
 
Täälläkin väsymys kuulostaa tutulta. Tänään kotiin tullessa menin päikkäreille ja siitä herätessä olikin sitten melkosen huono olo, ekan kerran oikein kunnolla ja siitä tuli jopa vähän hyvä mieli.😅 Vaikka kuten täälläkin todettu eihän oireet/oireettomuus mistään kerro... Ulkoilu onneksi helpotti ja vähän piristi, vaikka sinne lähteminen olikin työn ja tuskan takana. Musta tuntuu että tätä voimattomuutta lisää se ettei pysty syömään kunnolla ja siitäkin johtuen energiat matalalla.

Joo todellakin. Lämmin ruoka uppoaa niin huonosti, että syön lähinnä Leipää ja Jogurttia ja hedelmiä, Smoothieita ym. Pahoinvointi ja nälkä vaihtelee. Kyllähän se energiavaje ja epäsäännöllinen Syöminen myös osaltaan aiheuttaa tätä väsymystä 🥱 onneksi mies on nyt ottanut enemmän koppia, siivonnut ja hoitanut lasta enemmän ku normaalisti 😍
 
Väsymys ja voimattomuus on käsittääkseni yleisiä oireita mutta jos jatkuu, kannattaa vaatia rauta-arvojen tsekkausta. Moni kärsii raudanpuutteesta turhaan/tietämättään ja voi vaikuttaa vauvaankin. Väsymys, voimattomuus ja hengästyminen esim mahdollisia oireita. Ja korostan, että voi johtua muustakin. Tiedän vaan useamman, jotka on kärsineet samoista vaivoista kuin itse ekassa raskaudessa. Terveydenhuollossa tohon suhtaudutaan valitettavan vaihdellen.
 
Ja vielä lisäyksenä, että jos puutos havaitaan alkuvaiheessa raskautta siihen on paljon paremmat mahdollisuudet vaikuttaa suun kautta otettavalla rautalisällä kuin loppuraskaudessa. Omin päin sitä rautalisää ei kuitenkaan kannata alkaa syödä.
 
@manteli21 me kans meidän jouluisen kanssa lopetettiin tissittelyt vasta, syys-lokakuun vaihteessa, eikä täälläkään oo mitään tissi tuntemuksia ja turvotuksia, mietin kans että ei tarvi varmaan rintoihin niin suuria muutoksia tapahtua, kun valmiudet siellä ollut valmiina
 
Täällä myös väsymystä, hajamielisyyttä ja itkuherkkyyttä 🥱 Oireet olleet muuten tänään niin vähäiset, että tuntuu ihan siltä että voiko muka olla raskaana.. 😅 no, eiköhän ens yönä taas tissit muistuttele kipeytymällä enemmän 😆 Onks muilla ollut sellasia "repäiseviä" vatsakipuja? Mulla on tän viikon aikana pari kertaa sohvalta vähän nopeesti nousemisen tai sängyssä kääntymisen jälkeen tuntunut semmonen ihan kunnon repäisy, joka melkein lamaannuttanut muutaman sekunnin ajaksi..
 
Repäiseviä kipuja en ole vielä huomannut, pelkkää satunnaista nippailua alavatsalla ja -selässä, joskus myös nivusissa.

Itsellä ollut nyt ikävänä oireena (tai onko tämä nyt edes hormoneihin liittyvä oire vai uuden tilanteen aiheuttamaa stressiä/jännitystä) se, että herään joka yö 2-3 aikaan, enkä saa enää unta. Yleensä sillon vielä kaikki ikävät fiilikset nousevat pintaan 😖 Tavallisesti on hyvät unenlahjat, vaikka aamuvirkkuna herään yleensäkin aika aikaisin.

Näiden lisäksi tissikipu jatkuu ja pintaverisuonet tulevat yhä selvemmin näkyviin. Jotenkin minustakin kuulostaisi ihan loogiselta tuo, että ekalla kerralla tissioireet ovat vahvemmat, eikä seuraavalla kerralla välttämättä enää 🤔 Ja tietty varmasti se vaihtelee eri odottajien välillä ekassakin!
 
Unettomuutta ja repäisykipuja ollut täälläkin. Istumasta kun on noussut pari kertaa tullut sellanen viiltäväkipu. Muuten vatsan alueella ei kauheesti oo ollut tuntemuksia nyt viime päivinä. Heräilen myös monta kertaa yöllä katteleen kelloa, onneks oon saanu ihan hyvin nukahdettua mutta sitten aamulla aikasin kyllä jo herään ja annan itelleni luvan nousta.😅

Mulla ei viime yönä kipeytynyt tissit ollenkaan. Heräilin monta kertaa ja aina piti todeta sama, ei kipua. Nyt huoli on valtava kun edelliskerralla ennen km muistan että rintojen arkuus vaan jossain kohti loppu. 😰
 
@perhonen_ hyvin ymmärrän pelkosi 😣mulla ei oo tissit kipeet mutta nännit on arat, vaihtelevasti, joka tietenkin huolta aiheuttaa. Kun vielä muistelen esikoisesta et ei ois aaltoillut näin.. ja kun muutenkin oon todella vähäoireinen. Mä seuraan monesti päivässä alavatsan paineen tuntua ja kun välillä se ei oo niin voimakas niin heti mieli yrittää sanoa "mähän tiesin miten täs taas käy" 😵‍💫 mutta päivä tai hetki kerrallaan eteenpäin! Yritän työntää huolet (toivottavasti turhat) sivuun ja ajatella positiivisia. Tsemppiä 💞
 
Mulla nyt pitäisi olla 5+0, oireet tuntuu melko pieniltä, kun aiemmissa raskauksissa krapula on alkanut heti alusta ja kestänyt koko ensimmäisen kolmanneksen. Mutta jospa tämä tästä etenee normaalisti.

Nyt siis vaihtelevasti huono olo sekä oksennus ihan hilkulla ja seuraavassa hetkessä ei mitää tietoakaan. Oikea nivunen juilii koko ajan. Mulla myös röyhtäilyt alkanut ja liittyy usein noihin pahoinvoinnin hetkiin.

Pöljänä salaa toivon, että tämä oireiden erilaisuus ja lähes oksennuksen partaalla oleminen tarkoittaisi poikavauvaa, kun aiemmat lapset ovat tyttöjä.
Itsellä ollut jokaisessa raskaudessa etovaa oloa, mutta ei tätä närästystä. Sen takia kun oireet erit niin heti toivoo, jos oiskin poika. Kolme tyttöä meiltäkin jo löytyy. Vaikka yhtä rakas se tyttökin on, enkö tiedä osaisinko toimia ees pojan kanssa 😅
 
Mulla oli noita repäisykipuja noin viikolla 5-6 ja välillä olin ihan varma että nyt se repeyty irti siellä 😅 mut nyt ei vähään aikaan oo enää ollu ollenkaan!
 
Kiitos @Tyty tsempeistä ja sinne myös kovasti tsemppiä❤️ Näinhän se on, yritän nyt myös sivuuttaa huolet ja ajatella myös positiivisia puolia. Ja kun sen tietää ettei tähän voi itse vaikuttaa, muuta kun toivomalla parasta.🤞🏼
 
@perhonen_ mulla kans oli ensin rinnat tosi herkillä, ja nännit tulessa, ja sit joku yö/aamu tajusin et ei ollu enää melkeen yhtään. Olin tosiaan kans ihan varma et meni kesken. Ja muutkin oireet helpotti. Sillon menin omakustanteisesti varhaisultraan kun en pystyny odottaa julkisen varhaisultraan kun olin niin varma että meni kesken, mut niin vaan löyty syke. Sen jälkeen ei enää oo kauheen voimakkaita oireita ollu, välillä vähän, mut voimakkaimmista oireista on jo 1-2 viikkoa. Mut siitä huolimatta myös tokassa ultrassa oli kaikki hyvin ja tyyppi oli kasvanu just oikeen verran. Onhan tää jotenki outoa että oireet nyt jo helpotti, mut ehkä ne on vielä tulossa takas... Tai sit se oli tässä. Mut tosiaan selkeesti ne oireet voi tosi voimakkaasti vaihdella ja jopa loppua melkeen kokonaan ja silti kaikki hyvin 🤷🏼 koitan nyt ite lähinnä nauttia siitä että on vähempioireista!
 
Kiitos @Nurppu ihanaa kun jaksatte jakaa omia kokemuksianne!❤️ Lohduttaa kovasti. Ja ihana kuulla että sielä oli tunteensta huolimatta kaikki hyvin.🫶🏻 Voisinpa minäkin jo mennä varhaisultraan, tuntuu että siihen on vielä ikuisuus. Oliko sulla mitkä viikot ekaan vu mennessä? Pakko vain vielä mennä hcg:n seuraamisella päivä kerrallaan eteenpäin. Tuntuu hassulta että jo näin varhaisessa vaiheessa loppuisi tuo tissikipu kun vasta se alkoi viikon sisään.😅
 
@perhonen_ mä menin ekaan ultraan 6+2. Kyllä ne oireet voi ailahdella jo tossakin vaiheessa missä oot, ja muistan et mulla kävi välillä niinkin että aamusta ei ollu mitään ja yhtäkkiä iltapäivällä iskikin taas kipu 😅 mutta tosiaan hurjasti sympatiaa sinne, mä niin hyvin ymmärrän sen että ihan kaikki aiheuttaa pelkoa! Tuossa vaiheessa missä sä oot mä vähintään kerran päivässä olin 100% varma että nyt meni kesken. Vasta tässä ekan varhaisultran jälkeen on alkanu helpottamaan enkä enää joka päivä kuvittelekaan niin :)
 
Takaisin
Top