Raskausoireet

Vielä ei ole hajuaisti herkistynyt, mut esikoisen ajalta muistan kun meinasi laatta lentää kun kohtasin ihmisen, jonka hampaat oli mädäntyneet suuhun ja heilui. Mut toki en voinut sietää myöskään makeita herkkuja, esim. laattasin kun näin mokkapaloja 😅

Ilmavaivat alkoi tänään! Osasinkin odottaa...
 
On hajuaisti terävämpi mut ei mitään oksettavia hajuja oo tullu vielä vastaan. Pientä etovaa oloa hetkittäin on muuten, ruokailun jälkeen usein ja toki röyhtäyttää mut sitäkin nyt vähempi. Nänniherkkyys aaltoilee ja alavatsalla tuntuu tuttu paine, välillä enemmän ja välillä vähemmän. Säikäyttää heti kun sitä ei tunnu niin voimakkaasti. Kyllä oireiden olemassaolosta tulee varmempi olo vaikka se että niitä on tai niitä ei ole, ei kerro mitään jatkuuko raskaus. Silti ne oireet tuo helpotusta. Mulla oli esikoisen raskaus helppo ja lähes oireeton niin se tuo helpotusta mutta sais jotain enemmän tuntua.
 
Täälä ei aamusta ollut mitään tuntemuksia ja piti ihan miettiä oonko nähnyt unta 😅
Nyt sitten iltaa kohden tullut hirvee jomotus alavatsaan ja taas saa miettiä onko kaikki hyvin. Tulee taas pitkä odotus kun koskaan ei oo hyvä🤣
 
Täällä ollaan vielä tosi alussa (dpo11 tai 12), mutta eilen ja tänään ollut tissit tosi kipeät ja niihin on muodostunut punertavia pieniä pintaverisuonia (?) näkyviin. Lisäksi ollut äärimmäinen turvotus, vatsa on älyttömän kokoinen ilmapallo! Myös ajoittaisia tuikkaisuja alavatsalla, nivusissa ja selässä. Jännityksellä odotellaan, mitä kaikkea on vielä edessä😁
 
Täälläkään ei oo pahaa oloa koko ajan, välillä päiviä että ei oo oikeastaan ollenkaan, ja välillä tulee illalla, ja välillä pitkin päivää. Että kovin vaihtelevaa.
Mutta en tiedä onko aika kullannut muistot, mutta mielestäni esikoisesta (joka tyttö) ei ollut näinkään paljon.. 🤔 tästä oon kuiten jonkun kerran käynyt ihan yökkimässä tyhjää, mutta esikoisesta ei ollut semmoistakaa kertaakaan.
Mutta en usko että oireista voi päätellä mitenkään sukupuolta, etenkään tässä vaiheessa, tuntuu että kaikilla tutuillakin mennyt oireet ihan vaihtelevasti, esim tytöstä tosi paha pahoinvointi ja toisella ei ollenkaan.. Ja mahastakin mulla esikoisesta monet sanoi poika mahaksi kun oli niin eteenpäin 🤷🏻

@Meri_ mäkin vielä joku aika sitten toivoin että jos saatais toinen, että ois poika, niin ois sit molemmat. Mutta nyt kuitenkin mietin että ehkä sittenkin toinen tyttö ois ihana, jos lapsista tulisi sit tosi läheiset siskokset toisilleen..
Mutta tosiaan ihan sama, kunhan saataisiin edes elävä ja mahdollisimman terve lapsi syliin
Muistelen lukeneeni, että tyttöraskauksissa olisi useammin pahoinvointia ja liittyisi johonkin hormonijuttuihin mutta en mä tiedä, missä määrin noista on tieteellistä näyttöä. Ja aina on niitä, joilla kuitenkin menee just toisin.

Mies toivoisi tyttöä, mä en oikein tiedä, kummassakin puolensa. Miehen tytär on nyt teininä välillä niin raskas, että mietin, handlaanko pojat paremmin 😅 Ymmärrän kyllä, että teini-ikä on teini-ikä ja heidän kuuluukin olla vähän raskaita 🙃
 
Muistelen lukeneeni, että tyttöraskauksissa olisi useammin pahoinvointia ja liittyisi johonkin hormonijuttuihin mutta en mä tiedä, missä määrin noista on tieteellistä näyttöä. Ja aina on niitä, joilla kuitenkin menee just toisin.

Mies toivoisi tyttöä, mä en oikein tiedä, kummassakin puolensa. Miehen tytär on nyt teininä välillä niin raskas, että mietin, handlaanko pojat paremmin 😅 Ymmärrän kyllä, että teini-ikä on teini-ikä ja heidän kuuluukin olla vähän raskaita 🙃
Mä voisin kokemuksesta sanoa että kyllä pahoinvointi tytöstä on pahempi kun pojasta, kaks tyttöä ja elin mandariineillä ja mehu jätskillä sen huonon olon takia, pojasta ei ollut kun pieni etominen kahvista, pojasta en myöskään ollut niin pahasti turvoksissa kun tytöistä.. Jännityksellä odotan miten nyt menee nimi olis tytölle valmiina😅
 
Tänään on kyllä hajut ottanut nenään ihan kunnolla. Ihmisten pyykinpesuaine et on ehkä yks pahimmista ällöttävyyksistä.
 
Mä en huomaa hajuaistin suhteen muutoksia mutta taidan normaalistikin olla vähän hajusteherkkä ja en just kestä pyykinpesuaineiden tai hajuvesiosastojen katkua (enkä voi olla ajattelematta mitä tollanen kemikaalikuorma ihmisille tekee).
 
Samaistuttavia kommentteja 😅

@Neri mut on yllättänyt tää tissikipu myös täysin. Oon aika pienirintaisena ihmisenä tottunut ettei niitä edes huomaa arjessa ja nyt herään öisin siihen kipuun kun joku peitonkulma tai oma käteni vahingossa hipaisee. Tissit on myös tosi turvoksissa ja niissä tuntuu sellaista painetta välillä.
 
Täälä ei aamusta ollut mitään tuntemuksia ja piti ihan miettiä oonko nähnyt unta 😅
Nyt sitten iltaa kohden tullut hirvee jomotus alavatsaan ja taas saa miettiä onko kaikki hyvin. Tulee taas pitkä odotus kun koskaan ei oo hyvä🤣
Samaistun myös tähän. Mulla ehkä iltaa kohti jotkut oireet helpottaa ja eilen illalla sitten valatas kunnon pelko että mitä jos kaikki ei menekään hyvin.😭 Melkosen raastavaa aikaa ihmismielelle tämmönen😩
 
@perhonen_ Jep, en itsekään osannut tällaista odottaa, vaikka jotkut odottajat ovat asiasta puhuneet. Onneksi on jo niin kylmät ilmat, että voi suojata tissejä vaatekerroksilla 😆

Ihan leffaviivoja ei vielä tänäänkään tullut, mutta sen sijaan leffaoksennus lensi aamulla. Suihkussa yllättäen tuli aamupalat kuin hissillä ylös. Muuten ei ole ollut ennen oksentamista eikä sen jälkeen pahoinvointia. Odotin, että tällaisten oireiden ilmenemiseen menisi vielä ainakin viikko tai kaksi... Nyt on koko naama täynnä punaisia pilkkuja oksentamisesta.

Olen itseasiassa kyllä epävarma siitä, missä vaiheessa oikeasti olen, kun tässä kierrossa oli ensimmäistä kertaa ovistikut käytössä. Ensimmäinen hymynaama tuli 3.10. klo 18, mutta plussaa näyttivät sekä liuska, että digi myös 4.10. klo 5 aamulla. Iltapäivällä premom-sovelluksen mukaan piikki oli jo mennyt (tein enää liuskan). Nämä tiedot ovat flo:ssa, joka sanoo tänään olevan 4+1. Olen kyllä aivan hämilläni näistä, kun eri laskurit antavat eri tuloksia 😵‍💫
 
Vielä ei ole hajuaisti herkistynyt, mut esikoisen ajalta muistan kun meinasi laatta lentää kun kohtasin ihmisen, jonka hampaat oli mädäntyneet suuhun ja heilui. Mut toki en voinut sietää myöskään makeita herkkuja, esim. laattasin kun näin mokkapaloja 😅

Ilmavaivat alkoi tänään! Osasinkin odottaa...
Mulla on nyt tää 🙈 mies haluaa kokoajan ostaa jotain makeaa ja koittaa tuputtaa niitä mulle maisteltavaksi 🤢 Ei tee mieli, ei sit yhtään. Ja noi hajut 🤢🤢🤢
 
  • Sympatiaa
Reaktiot: Sen
Väsy, voi elämä mä sanon 🙄 väsymys on ollut kaikissa raskauksissa mutta tää on nyt x1000 "onneksi" lapset on sairaana ja oon niiden kans ollut kotona tän viikon. Nimittäin en meinaa saada silmiä auki aamulla nukahdan monta kertaa päivässä, sit kun yö koittaa niin unet on sekavia ja heräilen koko ajan mietin miten kummassa selviän maanantaina töissä jos edes herään sinne. Oon nyt 4v saanu nukkua yöni hyvin niin vähän meinaa taas tihkasta huono unisuus 😅
 
Mulla alko ennen testin tekoa jo oireet outo nännien kihelmöinti tai semmonen ei oo koskaan ennen ollut. Sitten alaselkää alko särkeä ja se tuntuu samalta kun mulla ovulaation aikaan. Mahassa oli myös pientä kipuilua ja sit rinnat kipeytyy ja sit iski väsymys nukahtelin ihan yhtäkkiä nopeammin ku koskaan ennen alko olla olo että nyt pitää kyllä tehä testi. Jotenki oli myös rauhallisempi seesteisempi olo 😅
 
Testin teon jälkeen mahassa tuntuvat kivut paheni ja muistutti ns.menkka kipuja ja selkä kivut kans. Rinnat tuli kans kipeemmäksi ja hetkittäin äklö olo ollu johon auttanut vadelma pillimehu tai syöminen🙈😅 eilen lähin kirppari kierrokselle ja puolitoista kirpparia kierrettyä olin niin poikki että piti lähteä kotiin. Ja nukuin sen jälkeen sitten 4h päikkärit. Nään myös mitä kummallisempia unia. Iltasin nyt muutaman päivän maha ollu turvoksissa ja ihan täynnä ilmaa... Tänään herättyä huomasin että tissit ei enää niin kipeet. Eilen myös alko nenä tuntuun ku ois flunssassa ja jatkuu tänää toivottavasti en ois kipeeksi tulossa. Tänään myöskään ei oo enää sellanen kuumeinen olo mitä ollu monta päivää.
 
Mulla kanssa noi oireet vaihdellu aika paljon ja tällä viikolla rintojen arkuus väheni sen verran, että säikähin ja varasin varhaisultran ens viikolle 😅 tein tänä aamuna kanssa uuden raskaustestin, jossa testiviiva oli onneksi samaa vahvuutta kun viikko sitten. Vähän on yllättänyt tällä kertaa miten lieviä oireet olleet, no toki niitä on ku alkaa miettimään: järkky vatsan turvotus, aaltoileva ällöttävä olo, itkun tihrustamiset ja toisaalta sit kans hyperherkät raivarit (mies kiittää 😂), rintojen arkuus, menkkamaiset jomotukset, pistot ja vihlasut, hengästyminen, flunssamainen olo, röyhtäily ja nälkä (samaan aikaan ruokahaluttomuus ja jotku mieliteot, kuten esim. etikka), voimakas väsymys ja unirytmin aikastuminen. Lisäks ajattelu tuntuu tosi hajamieliseltä, unohtelen asioita ja on tosi vaikee keskittyä 🙈 mutta ehkä vertaan näitä oireita vaan siihen pahoinvointiin mitä oli sillon kkm kanssa, muistan ku saatoin oksentaa 4-5x päivässä eikä mikään pysyny sisällä. No sillon kyllä epäilin kanssa et oisko raskausvitamiineissa jotain mikä sen aiheuttais, neuvolan terkka sano kanssa että muut ois raportoineet samaa 🤔 joten ehkä se että tällä kertaa meen vaan folaatilla ja c+d-vitamiinilla on vähentäny sitä pahoinvointia sitten. Tai sit ihan vaan se että raskaudet eroaa toisistaan sen verran, silti jännä kun omalla kohdalla toteutuu 😄
 
Mulla on ollu aika paljon lievemmät oireet nyt viime päivinä. Aiemmin melkeen jo nous oksennus ylös, nyt ei oikeestaan oo oksettanu yhtään enää. Rinnatki vähemmän arat, ei melkeen ollenkaan. Nälkää ei oo samalla voimalla ollu ja väsyttääki ehkä vähän vähemmän. Mutta niin vaan tänään ultrassa oli sykkeellinen katkarapu joka oli viime lauantaista kasvanu tasan oikean määrän päiviä! Eli oireet ei oo mulla ollenkaan minkäänlainen merkki siitä että kuinka siellä vesihotellissa kasvetaan!
 
Mulla on ollu aika paljon lievemmät oireet nyt viime päivinä. Aiemmin melkeen jo nous oksennus ylös, nyt ei oikeestaan oo oksettanu yhtään enää. Rinnatki vähemmän arat, ei melkeen ollenkaan. Nälkää ei oo samalla voimalla ollu ja väsyttääki ehkä vähän vähemmän. Mutta niin vaan tänään ultrassa oli sykkeellinen katkarapu joka oli viime lauantaista kasvanu tasan oikean määrän päiviä! Eli oireet ei oo mulla ollenkaan minkäänlainen merkki siitä että kuinka siellä vesihotellissa kasvetaan!
Toi on niin helpottavaa kuulla! 🙏 tosi paljon tulee tarkkailua omia oireita ja niiden voimakkuutta, mutta ehkä osaan nyt itekki lopettaa tän stressaamisen niistä 😄
 
Liitynpä minäkin tänne keskustelemaan vertaistuen toivossa.. 😊 Oon ollut plussauksesta (viime su) asti kaameassa flunssassa, niin oireiden tarkkailu jäänyt vähän taka-alalle. Tissit alkoi kipeytyä jo ennen plussaa ja ovat edelleen kipeät ihan kellon ympäri. Parina aamupäivänä ollut aavistuksen etova olo, mut sen oon ehkä voinut kuvitellakin ja nyt pahimpien flunssaoireiden kanssa en oo etovaa oloa ainakaan tunnistanut 🤔

Ärsyttävin ja stressaavin oire on kyllä tosi kovat menkkamaiset kivut ja krampit, joita on ollu nyt päivittäin ja oli jo monta päivää ennen plussaa 😔 Mut hieman helpottaa kuulla, että muilla samaa! Välillä vaan on niin kovia kramppeja, että ei voi uskoa muuksi kuin keskenmenon oireiksi 😬 Nyt siis 5+0 meneillään.

Vähän myös jännittänyt, että mikä vaikutus flunssalla asiaan, mut toivotaan että kaikki jatkuu hyvin 🙏
 
Esikoisesta muistan et välillä oli ihan hirveitä vatsakipukohtauksia ja jomotuksia. Tuli epäiltyä kohdunuokoistakin, mut ilmeisesti vaan keltarauhanen jomotteli äkäisesti ja kohdun kasvukipuja. Nyt ei ole ollut kuin lieviä menkkamaisia tuntemuksia. Vissiin paikat valmiiksi sen verran löysät, ettei tarvi niin venyttää 😁
 
Takaisin
Top