Raskausoireet

Jaaha. Kyllähän tämä raskausoire jo taitaa olla, kun kolmatta kertaa herpes vasemmassa sieraimessa. Normaalisti esiintymisessä siis useitakin vuosia välissä. Hunajalla oon lääkinnyt ja on auttanut mutta liekö ei ihan kokonaan virus sillä taltu kun näin usein nyt uusiutuu.
 
Apua! Tässä tän ja eilisen illan aikana (on aikaisemminkin satunnaisesti) vatsaa välillä kiristellyt. Onkohan supistuksia? Ei kipeitä, mutta ärsyttäviä. En oikein tiedä tuleeko niitä päivällä, kun on töissä niin kiire, ettei kerkee keskittyy ku itse työntekoon. Mulla siis fyysinen työ, jossa joutuu kävelemään paljon. Otanko yhteyttä neuvolaan vai häh? Kävin perjantaina lääkärillä, joka katsoi alapäähän ja siellä kaikki oli kunnossa. Kysyi kyllä onko supistellu, mutta en ollut aatellut kiristelyn olevan niitä, joten sanoin ei. Nyt vasta googlailin ja pelästyin :eek: Jollain oli samoja vaivova samoilla viikoilla ja rv 26 oli jo syntynyt. Hävettää jo soitella joka toinen viikko neuvolaan, että tänään tällästä vaivaa.

Edit: Ja just nyt tuli asia mieleen kun en saa nukuttua oudon tunteen takia ja pidin kättä mahan päällä ja se selkeästä kovettui väliajoin.

Vilijonkk4 19+2
 
Kyllä ne on varmaan harjoitussupistuksia :) pitäisi olla vaarattomia, mutta jos niitäkin ihan yhtenään tulee, on syytä hidastaa tahtia.

Edit: mulle just viime raskaudessa sanottiin, että jos harjoitussupistuksia tulee tiheästi, niin kyllä nekin sitten sitä kohdunsuuta alkaa pehmittämään, ja ennenaikaisen synnytyksen riski kasvaa. Neuvolaan siis kannattaa olla yhteydessä, jos arveluttaa että niitä tulee liian useasti, kun niitä pitäisi tulla silloin tällöin.
 
Muokattu viimeksi:
Mullakin on mahaa kovettanu, yleensä iltasin ku nukkumaan menee, niinku maha ois kiveä. Oon sitte aina menny kippuraan sänkyyn nukkumaan niin ei oo aamulla ollu ennää yhtään mitään. Lähinnä mulla tulee sillon ku on ollu vähänkin vilkkaampi päivä mutta rauhallisina päivinä ei oo tullu ollenkaan :) Minä kans yhessä välillä huolestuin mutta sitte mulle kokeneemmat sano että ne on ihan normaaleja ja kuuluu asiaan ku maha kasvaa ja iho venyy :) Pati kertaa on vääntäny mahaa niin ettei oo pystyny muutaku istumaan paikoillaan mutta neki on menny ohi ku on pistäny levähtämään ja juo vettä :)
 
Mulla kans maha ihan kivikova iltaisin mutta ei mulla supistele. Eikä mun päivät kovin hektisiä ole. Kumma juttu.

Onko kellään vinkkiä rannekanavaoireyhtymän hoitoon? Käytin viimeyönä ideaalisidettä, ei auttanu mitään. Auttaiskohan mobilat tms... Huoh. Paska vaiva. Jokainen yö yhtä tuskaa.
 
Ai onhan täällä muitaki "kivikovavatsoja". Oon yhdistäny mahan kivettymisen turpoaisen ja kiristämisen syömiseen ja ihmetelly kun en mielestäni syö kuitenkaan enempää ku ennen.
 
Galluppia pukkaa taas... Olen kyt siis rv 17+2. Viim päivinä on tosiaan pingottanu tuota vatsakalvoa niinku joku yrittäis tehä siitä pallon mallisen rumpukalvon. Kiristää ja maha tuntuu kivikovalta ja on pallon muotoinen. Kohtukin tuntuu välillä kivikovalta etenkin kun makuulta tunnustelee. No. Nyt on lisäksi sitten eilisestä tullut vielä sellasta pakotuksen tunnetta alapäähään ja alamahaan/kohtuun. Askeltärähykset tuntuu ikäviltä ja sitten on semmonen tunne että paskattas mutta oliski ihan ummella eikä saa punnattua. Ja siis oikeesti paska on kyllä kulkenu,että en oo ummella... Onko nää kasvukipuja vai mitä? Onko muilla? Yöllä jo ajattelin että pakko lähtee aamulla lekuriin ku vessareissulla nuo tärähtelyt ja paineen tunne oli niin ikävät. Nytvaamulla vähän parempi tilanne.
 
Mulla tuntuu myös välillä pientä pakotusta alapäässä, mutta menee kyllä pian ohikin. Kuvittelisin olevan normaalia kuitenkin. :)
Rv 19+1
 
Mulla kanssa tärähtelee ja kohtu on pingottunut. Lähiaikoina vatsa on myös alkanut kasvaa ihan urakalla joten se varmaan on vaan kasvukipuja tms. en usko että mitään vakavaa. Nykyään kiinnitän huomiota mahaan kun istun alas, koska muuten tärähtää epämukavasti. Kerran unohdin istuutua alas nätisti vaan tömähdin entiseen malliin tuolille, jolloin pöksyihin tuli hetken kuluttua pikku läntti verta. Jotain siis repesi.. Tämä on jo muutama viikko sitten ja kaikki on ollut ihan kunnossa. Siellä vaan iho venyy ja paukkuu. rv 18+2
 
Jaah niin vähän ajattelinkin. Mullakin masu taitaa nyt kans kasvaa vähän reippaampaa vauhtia joten ehkä johtuu siitä. Pitää ottaa vähän rauhallisemmin vaan ja tajuta ettei voi miten sattuu kouhottaa menemään.
 
Kyllähän se massu jossain vaiheessa väkisinkin hidastaa tahtia, kun kasvaa isommaksi ja kävely käy työläämmäksi :) joskus sitä huomaa vaappuvansa, kuin ankka :D
Ootteko huomanneet, että jalan koko olisi kasvanut? Mulla kasvoi esikoisesta jalan koko noin puolella numerolla.
 
Mul niinä parina hellepäivänä ja nyt kuumemmilla ilmoilla jalat on tosi turvonneet mutta on se ehkä muutenkin kasvanu. Normaalisti meni se 37 ja nyt kaikki 37 on tosi pinkeitä :D
 
Toi jalan kasvu on se raskausoire jota pelkään saapuvaksi. :D
Omistan kohtuullisen määrän erilaisia kenkiä ja mua hieman ahdistaa ajatus koko varaston uusimisesta.
Mua ei stressaa lainkaan mahdolliset raskausarvet, mutta että kengistä pitäisi luopua... :eek:
 
Ootteko kaloja syöny raskaana? Mulle neuvolassa sanottiin että lohta uskaltaa pari kertaa viikossa syyä kuumennettuna. Määhän oon sitte töissä laittanu kylmäsavulohta aina välillä salaattiin, oon mikrossa kuumentanu sen että ei kylmänä syö ja bakteerit kuolee. Nooh, tänään sitte kaveri rupesi että kauhia miten sää teet, ei missään nimessä saa lohta tuolleen syyä ja ei sais syyä ollenkaan lohta. Niin mulle nyt tuli ihan kauhian syyllinen olo ku oon lohta kuumennettuna syöny, tuntuu niinku oisin tuolle vauvalle pahaa tehny ku oon syöny silleen ja tälleen ja tolleen. Mulla on viikon päästä rakenneultra niin ajatuksissa pyörii koko ajan että kauhia jos se on kuollu ku mää oon syöny väärin :/
 
Lohta voi syödä kypsennettynä mutta graavattua tai vakuumipakattua kalaa ei suositella listeria riskin vuoksi. Listeria kuolee 3minuutissa yli 72 asteenlämmössä eli lyhyt mikrolämmitys ei listeriaa tapa. Tästä syystä myös valmisruuat pitäisi lämmittää yli 3min mikrossa
 
Listeria on joka tapauksessa hyvin harvinainen ja jos en väärin muista niin 1-2 raskaana olevaa saa vuosittain Suomessa listerian eli aika hyvin pieni on mahollisuus se saada..
 
Listeriaa enemmän mä pelkään saavani parvorokon tai enterorokon kun ne on huomattavasti yleisempiä ja mahollisuus kohtu kuolemaan on suuri jos raskaana oleva jommankumman rokon sairastaa raskaana ollessaan..
 
Saa syödä lohta. Kypsennetty parempi. En tiedä onko mikrolämmitys riittävä listeriabakteerin tuhoamiseen. Tarvitsee yli 70-asteen kuumennuksen.
Oireena yleensä kuumetauti ja alkavat yleensä 2:n vrk:n aikana tartunnasta. Joten jos sulla ei ole ollut oireita, niin et ole tod.näk. mitään saanutkaan. Listerioosi on kuitenkin todella harvinainen. Raskauden aikaisia todetaan 10-30 vuosittain.
Ps. Mulla lohilaatikkoa tänään eväänä. :wink
 
Ei nuo mitä meillä töissä käytetään niin oo vakuumipakattuja lohia, tulevat normaaleissa pakkauksissa esikypsennettyinä. Pomoki sano että ei pitäs olla vaarallista ku se on valmiiksi kypsää jo tullessaan. En oo kylmänä syöny mitään ruokaa ja graavilohta en syö ollenkaan. Salaatit tulee vakuumipakkauksissa mutta neki pestään ensin ja perkataan huonot pois niin oon mää niitä syöny normaalisti.
 
Takaisin
Top