Raskausoireet

Todennäköisyys että saisit siitä kylmäsavulohesta listerian on ihan helvetin pieni. Riski on kuitenkin koska sitä ei ole kuuma kypsennetty mutta niin on ihan tavan maidossakin riski, valmisruuissa, omassa jääkaapissa jne.. Se että oot sitä syöny ni älä sitä enää stressaa mutta jos nyt pystyt välttää jatkossa sen syömistä ni ehkäpä se kannattaa koska useimmiten raa'an kalan listeria määrät on isompia kun muissa ruuissa ja siks se luokitellaan riskiruuaksi. Mutta varmasti moni moni muukin sitä syö tai on syöny ja moni käyttää pastöroimattomia tuotteita ja siitä huolimatta vain alta viis raskaana olevaa sairastuu suomessa vuosittain ja alta 50ihmistä kaiken kaikkiaan suomessa sen saa vuosittain.. Joten don't worry, be happy :wink
 
Mulla on kyllä jääny joitakin kenkiä pois, kun ei jalkaan enää sovi. Pelkäsin kuopusta odottaessa, että jalka kasvaa vielä lisää, mutta ei onneksi :) selvisin pelkällä turvotuksella :D
Ja kalakysymykseen palaten: lohta oon syöny aina sillon tällön, tänään just viimeks uunilohta :P
 
Ei oo onneksi mittään hättää, neuvolaan soitin ja kävin verikokeissa niin ei oo mittään kamalaa tapahtunu vaikka raakaa kalaa on syönykki :) Onkos teillä muutes ollu millasia mielitekoja? Mulla on pakko saada melkeen päivittäin jäätelöä sekotettuna suklaa- ja turkinpippurikarkkeihin ja puolukkahilloon ja kaikki kirpeet karkit on ihania, saan jotaki ihimeen mielihyvää ku suuta kirveltää :D Myöski ku hakee jotaki pitsaa kotipizzasta niin täytteen kastikkeet on muuttunu tulisemmiksi koska suuta ku kirveltää niin se tuntuu hyvältä :D Viime viikolla vatkasin pottumuusin sekaan sinappikurkkusalaattia, sinappia ja ketsuppia varmaan purkillisen ja se ei ollu hyvää kenenkään muun ku mun mielestä :D Äsken pomo tuli töissä mun viereen ruokatauolla naureskelemaan että mitähän ihmettä sää heli touhuat ku oot keittoos lapannu raejuustoa ja totesi että ei kai siinä jos tykkää :D
 
Onko tää pissatulehdusta vai mitä? Sattuu törkeenä alavatsaan, kun käy pissillä. On mulla joskus aiemminkin ollut kyseinen vaiva, eikä muuten tunnu sen merkkejä. Muilla samanlaista? Alkanut nyt tämän päivän aikana?

Vilijonkk4 20+6
 
Onko tää pissatulehdusta vai mitä? Sattuu törkeenä alavatsaan, kun käy pissillä. On mulla joskus aiemminkin ollut kyseinen vaiva, eikä muuten tunnu sen merkkejä. Muilla samanlaista? Alkanut nyt tämän päivän aikana?

Vilijonkk4 20+6
 
Mullakin on ollu pitkään just samaa. Pahinta se on aina aamuisin. Multa virtsanäytteet otettiin ja tulehusta ei ollu niin en oo jaksanu huolehtia :) On asiaan kuuluvaa hyvin varmasti :)
 
Onko muilla hempan kanssa ongelmia? Mulla oli taas laskenu 120->94 ja kuinka ollakkaan lähti töissä jalat alta. Nyt taas tyhmä olo kun en aiemmin tajunnut mistä väsymys ja jatkuva heikotus johtuu. Jotenkin ajattelin vaan et kuuluu raskauteen et päässä heittää ja päikkärit on pakolliset..
 
Mulla on nyt kahdesti laitettu rautaa suoraan suoneen. Mulla siis krooninen suolistotulehdus, jonka takia ravintoaineiden imeytyminen heikohkoa. En pysty mitään lisärautavalmisteita käyttämään, siksi tämä. Olin tosi väsynyt ja olen vieläkin, vaikka ensimmäisestä laitosta kuitenkin jo viikko. Hb pari viikkoa sitten hieman alle sadan. Toivottavasti olo nyt kohenee. Sairaslomaa sain pyytämättä, johon olen tyytyväinen. En ole koko alkuraskautena jaksanut töiden lisäksi juuri muuta tehdä. Ihanaa kun nyt jää edes hieman energiaa kotihommiin. Silti pitää normaalien yöunien lisäksi nukkua päiväunet.

Vilijonkk4 22+3
 
Täällä kans tapellaan hb:n kans. Keväällä hb oli vaan 98 ja alotin rautakuurin (obsidan) ja hb nousi 104:jään. Nyt kuiteski taas kävin neuvolassa viime viikolla niin hb oli laskenu, nyt on vaan 95 vaikka oon syöny rautaa joka päivä ku on määrätty. Nyt koitetaan että syön kahta tablettia päivässä ja jos ei nouse niin laitetaan mullekki suonen sisäisesti tai nestemäisenä apteekin valmisteena :/
 
Pari päivää sitten tuli oikein kova aivastus ja sieltä lorahti lirut reisille! Ei hitto! Aina aatellu et oon niin hyväs kunnos et ei voi käydä noin mut niin ne vaan paikat venyy.. Jumppaa alajumppaa pakko alkaa tehä. Ja myöskin 'maitoa' tullut tällä viikolla ( 19+4 ) eli olo on kaiken kaikkiaan hyvin raskaana oleva.
 
Onko miulla ollut nenän tukkoisuutta? Siis minulla on ollut heti varmaan ensimmäisestä raskauspäivästä pää täynnä räkää :D jostain luin että ois ihan tavallinen oire, ei vaan oikeen kiva kun yöllä pitää niistää ja muutenkin astmaatikkona hapen saanti heikentyny :meh:
 
Ei oo nenä ollut tukossa, mutta aivastelen edelleen vähän väliä, joitakin kertoja päivässä. Ei siis johdu mistään allergiasta. Alkoi muistaakseni sillon ensimmäisen kolmanneksen lopussa. Tai toisen kolmanneksen alussa..
Rv 22+1
 
Mulle on alkanut maistua aamiainen! En oo ikinä (tai no, vauvana kyllä..) ollut yhtään aamupalaihminen mutta nyt menee leipää, jogurttia, kahvia, mehua ja hedelmiä. Ihan mahtavaa! Muutenkin ruokahalu on palannut vaikka välillä onkin vaikeeta keksiä mitä sitä oikein söis.

Harjotussuppareita on ollut jostain rv 14 asti päivittäin, mutta en oo huomannut että niihin vaikuttais mun tekemiset mitenkään. Tuolla reissussa ajattelin ensin että johtui päivittäisistä tanssitunneista, mut ihan yhtälailla niitä tuli myös sit kun tunnit loppui ja vaan lomailin enkä pistänyt tikkua ristiin.

Välillä vähän selkää, jalkoja ja lonkkia jomottelee, muttei mitään sietämätöntä kipua sentään. Tanssiessa huomaa että hengästyy aiempaa helpommin ja musiikki on pakko pitää tunneilla hiljaisempana koska muuten ei jaksa huutaa sen päälle.

Täällä kans tukkoisuutta mut ihan allergiasta johtuvaa. Olin jo unohtanut koko allergian kun ei mulle tuu ikinä Kuubassa mitään oireita, nyt sit heinät on pistäneet nenän ihan tukkoon ._. Aivastukset vihlasee monesti ikävästi vatsaa.
 
Takaisin
Top