Raskausoireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja M&S
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Neuvolatäti: "Minä aina lohdutan teitä loppumetreillä olevia äitejä että nauttikaa nyt kun on vielä aikaa, kun se vauva on vielä kohdussa..."

Höpö höpö. Niin mielelläni, niin mielelläni hoivaisin sitä pientä nyyttiä! Valvomista se on nytkin, ja kipuja. Mutta ilman vauvaa.
Mä ehkä kehottaisin vaan nauttimaan sellaisista pienistä asioista. Mm. rauhallinen wc-käynti yksin, lounas lämpimänä nenän edessä tai kupillinen kuumaa kahvia. Nää asiat saattaa jäädä kuukauden sisään hyvinkin etäisiksi..

Täällä myös käden nivelet kipeät öisin ja aamuisin eniten. Peukkunivelet ovat pahimmat ja paukkuvat helposti. Vaikeaa pitää kiinni tavaroista. Yöpissaamiset oli jo vähän helpottaneet, mutta viime yönä kävin sitten 5 kertaa taas.

Ööö paitsi kun en tälläkään hetkellä saa käydä vessassa yksin, kun taapero tuijottaa vieressä ja huutaa jos laitan oven kiinni. Oma ruokailu suunniteltava niin että lapsi on päiväunilla tai katsoo tiiviisti muumia. Ja kuuma kahvi on HARVOIN kuumaa :bored:
En sit tiedä kumpi on rankempaa: raskaana hoitaa alle kaks vuotiasta vai hoitaa vauvaa ja alle kaks vuotiasta :confused: nyt ainakin kaikki perässä juokseminen ja lattialla ryömiminen on yhtä hel***tiä.

Kun on 30 vuotta saanut nauttia lämpimästä lounaasta ja vessakäynneistä yksin ja nyt kun on odottanut jo 37 viikkoa, että niihin tulee muutos niin en mä kyllä niistä enää jaksa nauttia :D Mieluummin nauttisin vatsallani nukkumisesta, hermopinteen poislähtemisestä ja vauvan hoitamisesta.. Mut ymmärsin kyllä pointin! Eri juttu vaan esikoista odottaville ja niille kenellä on jo pikkuisia hoidettavana. Täällä vaan 6 viikkoa vietetään päivät yksin television ja tietokoneen kanssa niin pikkuhiljaa alkaa toivomaan (kärsimättömästi) muutoksia :)

Pimmi neuvolantäti sanoi että sormet varpaat kipeytyy turvotuksen lisäksi myös siksi, että pikkuniveletkin löystyvät. Lupasi että kipu loppuu synnytyspöydälle. Mulla kun ei ole oikein muuta tekemistä kuin tuo neulominen (se toukkapussiparka mun kourissa) niin oikea etusormi on kyllä kovilla ja ihan häijyn kipeä.

Jnk komppaan sua täysin! - Juuri ihan nauroin itselleni, katkerasti, että elämä ei vois olla enää tylsempää. Että näinköhän olen muutaman viikon kuluttua valmis oikeen superhyperäitiyteen ja vaan mielissäni kun kahvit jäähtyy... Muistan kuinka esikoiselta silitin aina harsot ja keittiöpyyhkeetkin ja keittelin tuttipulloja vielä kun esikko oli jo vuoden vanha. Ihan tekemisen ilosta. Tänään mun pikkuneidillä on mummulapäivä koulun jålkeen ja hänenkin höösääminen on päivästäni pois. Pitäis kai TAAS laskostella pyykkiä, yäk. Kuolettavan tylsää yksin. Olis nyt se vauva!

Suloinen muisto: vauva tapittaa jalat heiluen vaunusitteristä silitysrautaa joka poksauttelee höyryä. Oli ihana kun joka asian sai jakaa ja kun oli maailman keskipiste. Joo, anteeksi lässytys mutta rakastan hoivata vauvaa.

Kaikki me uudelleensynnyttäjät ollaan käyty läpi toi raskaana ekan odottaminen ja kova on tarve sanoa toiselle, että nauti sä nyt sohvalla makoilusta, kun kohta se on ohi ja et muuta haluiskaan. Mutta ei me itekään silloin osattu! :)

Ööö paitsi kun en tälläkään hetkellä saa käydä vessassa yksin, kun taapero tuijottaa vieressä ja huutaa jos laitan oven kiinni. Oma ruokailu suunniteltava niin että lapsi on päiväunilla tai katsoo tiiviisti muumia. Ja kuuma kahvi on HARVOIN kuumaa :bored:
En sit tiedä kumpi on rankempaa: raskaana hoitaa alle kaks vuotiasta vai hoitaa vauvaa ja alle kaks vuotiasta :confused: nyt ainakin kaikki perässä juokseminen ja lattialla ryömiminen on yhtä hel***tiä.
Toi mun ohje olikin lähinnä esikoista odottaville, koska en aikanaan osannut itse tossa kohtaa ajatella, etten oikeasti saa kohta enää lämmintä ruokaa. [emoji1] Mulla kotona 1v4kk esikoinen, joten tiedän tasantarkkaan mistä puhut. Ihan pian päästäänkin reenaamaan arkea kahden pikkuisen kanssa. Jännää, ihanaa, mutta myös oikeastihn pelottavaa..

Mullakin on kaikki nivelet ihan löysät; yöllä sängyssä kääntyessä SI-nivelet lonksuu ja nivuset ja symfyysi huutaa hoosiannaa, kyykistyessä paukkuu lonkat ja polvet ja kävellessä nilkat ja jalkapöydän pikkunivelet. Sormia oon naksutellu pienen ikäni että se ei haittaa :rolleyes: Yritän iloita löystymisoireista ja ajatella että sitä paremmin se beibi mahtuu sitten tulemaan.

Pissalla pitää käydä ainakin 1,5 h välein läpi vuorokauden, ja mulla on myös vaikeuksia tyhjentää rakko kunnolla, saan istua vartin pöntöllä ja aina muutaman minuutin välein tulee uusi satsi tavaraa.

Esikoista odottaessa en minäkään osannut nauttia unista ja kahvista ja rauhallisista vessakäynneistä kun en osannut kuvitella millaista elämä on kun oma aika lasketaan korkeintaan minuuteissa. Nyt osaan nauttia kun esikoinen on päiväkodissa arkipäivät :grin Nukun myöhään ja syön ja luen lehteä just niin kauan ku huvittaa. Kohta meen pitkään suihkuun :angelic: Vähiin käy aika ja vähän jotain puuhaa toki vielä olis, mutta rentoutuminen on nyt musta tärkeintä. Illat onkin sit rankempia kun tosiaan se lapsen perässä juokseminen ja leikkiminen on ihan tuskaa, kun huimaa helposti ja esim. lattialla ei pysty istuun edes tyynyn kanssa ku alapäähän sattuu niin maan perkuleesti.

Eipä sitä ennen esikoista osannut nauttia niistä rauhallisista hetkistä, vaikka olisi vielä voinut. Vauva-aikana (ja isompienkin kanssa) niitä kyllä välillä tulee ikävä ja tuntuu, että oishan se mukava syödä välillä lämpimänä muutakin kuin jäätelö. :P

Mulla on vähän helpottanut toi nivelten kipeytyminen kun turvotus on vähentynyt. :) Ihanaa!

Ja selvishän mullakin ne kipeät supistukset/menkkakrampit... Oli virtsatietulehdus, joka ei oireillu muuten.:eek: Nyt onneksi antibiootit, joten vaivan pitäis sillä helpottaa.

Kun yksi vaiva helpottaa niin toinen tulee... Mulla on tullu verta nenästä puolivälistä asti, mut toissapäivänä se oikein yltyi ja toisella puolella nenästä limakalvot turpos kunnon patiksi. Kävin näyttäytymässä päivystävällä lääkärillä ja sain lähetteen korvapolille kun ilmeisesti on jonkinlainen granulooma se patti. Saas nähdä poistetaanko raskauden aikana kun vissiin pitäis kadota synnytyksen jälkeen, mut ei tämäkään kauhean mukavaa ole kun sitä verta oikein suihkuaa ja vuoto ei meinaa millään loppua... Kiva siinä sitten vaikka synnyttää kun hengitystiet täynnä verta.:eek:

Meillä esikoinen on vasta 1 v 5 kk, mutta ainakin tähän asti olen saanut nauttia lämmintä ruokaa ja lämmintä kahvia aina kun olen sitä halunnut. Laitan yleensä vessan oven kiinni siellä käydessäni, eikä suihkussa käynti ole koskaan jäänyt lapsen takia väliin.

Nykyään me syödään yleensä yhtä aikaa. Taapero leikkii lusikalla tai haarukalla ja syö lähinnä sormin. Ihan hyvin ehdin itse syödä samalla.

Esikoisen odotusaikana nukuin huonosti lopussa. Kävin öisin vessassa enkä saanut uudestaan unta. Kuvittelin, että se valmistaa vauva-ajan valvomiseen - jota ei sitten juurikaan ollut. Jos silloin odotusaikana puhuttiin, että nyt kannattaa tehdä sitä ja tätä, koska kohta ei pysty - niin kaikkea kyllä pystyimme vauvan syntymän jälkeenkin. Arkisten asioiden lisäksi me ollaan mm. matkusteltu ja syöty ulkona, tyytyväinen vauva mukana.

Mutta. Nyt kohta kun meillä on kaksi alle 2-vuotiasta, mitä tässä enää ehtii? :D

Unipupulla ollut ihanan helppo vauva ja taaperoaika :)
En tunnista mitään noista asioista meidän elämässä. Sana tyytyväinen EI kuvaa meidän lasta :grin

Muuten olen unipupun kanssa samoilla linjoilla (onhan meillä samanikäiset lapset), mutta suihkuun en ihan milloin vain pääse. Vessassa vielä voi käydä ovi kiinni, mutta suihkuun ei kuule jos jotain käy. Käyn joko silloin kun esikoinen nukkuu tai sitten illalla kun mies on kotona. Tosin tilannehan oli aivan eri kun kyseessä oli pieni vauva, mistä tässä nyt puhuttiin. Eihän sitä aluksi ehtinyt aina edes syömään kun toinen roikkui tissillä. Vauvat kun tuppaa siinä alussa vaan syömään ja nukkumaan.

Oho, kirjoitin toiseen ketjuun unipupun postauksen innoittamana.

Noh, mä en voi käydä yksin vessassa, koska tulee raivari. Mutta kun jätän oven auki, poika pistää sen kiinni jääden oven toiselle puolelle ja silloinkin tulee raivari. Joten ihan sama miten teen, rauhassa en saa ainakaan vessassa olla :D

Mutta suihkussa/saunassa käyn iltaisin kun mies on kotona. Saunassa käydään yhdessä kun lapsi nukkuu tai sitten kaikki yhdessä kun lapsi valvoo.

Huoh tätä kuumotuksen määrää. Tuvassa on aika lämmin kun eilen oli takassa tuli ja tänään olen leiponut uunin äärellä. Tuntuu että hiki tulee selkään pelkästä seisomisesta.

Meilläkin on syöty kaikki yhdessä aikalailla siitä asti kun vauvakin on alkanut syödä kiinteitä, mutta kylläpä sitä joutuu ite nousemaan monta kertaa ruokailun aikana siivoamaan kaatuneita maitoja tai hakemaan jollekin jotain unohtunutta kaapista. Harvoin saa ihan keskeytyksettä edelleenkään syödä, vaikka pojat on syönyt kaikki jo pitkään itse. Musta tuntuu, että meillä on kaikki pojat vauvana vaistonnut, milloin äidillä on ruoka lautasella ja heränneet juuri silloin itkemään. :D

Vessassa saan kyllä käydä yksinään, kun laitan oven lukkoon, mutta melkein aina on joku oven takana huhuilemassa äitiä. Suihkussa käyn ihan suosiolla joko poikien kanssa tai vasta sitten, kun ovat nukkumassa, jos mies ei oo kotona.

Kuukauden tauon jälkeen voi kai avautua? Jos ei olisi verenpaineet koholla, liitoskipuja, järjetön turvotus, kipu kylkiluissa, sormet aamuisin niin kipeät ja puuduksissa ettei voi tehä mitään, niin kai tää raskaus olis ihan kivaa. Ainiin! Mä unohdin kipeät supistukset ja totaalisen kankeuden ja kiputilat koko kropassa.

35+5. Eikö tää nyt jo ihan kohta voisi oikeasti loppua?! Kohdunkaulaa jäljellä 2cm ja paikat kiinni, että ei vissiin vielä. Vauvalla kaikki onneksi hyvin. Mamma alkaa vain jo olla hyvin väsynyt. Tsemppiä muillekkin!

Kukkuu! Täällä taas pieni yöherääminen lähes viikon tauon jälkeen. Luulin kellon olevan jo lähemmäs seiskaa, kun TAAS kävin vessassa ja n puolen tunnin uniyrityksen jälkeen nousin ylös. Kello oli vasta KOLME! Hohoijaa. Typy mylläsi masussa, alavatsaa sattuu ja sukkapuikot tökki taas alakertaan. Tulinpa sitten juomaan lasin mehukeittoa kun nälkäkin kipristeli masussa. Nyt typy rauhoittua, nukkuu varmaan ja ite näprään tässä koneella, kunnes toivon mukaan noin viideltä oletettavasti saa taas unta.

Täällä todellakin on saanut rampata pissillä, päivisin yleensä vähintään 1,5h välein ja öisin mennyt pari vkoa tässä noin viidellä kerralla. Viime yönä oli poikkeus, kun tarvi käydä vain kerrran :D Mutta tämä yö menikin reisille tässä kohtaa.

Kukkuu täällä kans! Kolme edellistä yötä mennyt hyvällä nukkumisella. Mutta tämä yö, ihan täyttä p*skaa!! Syytän nyt sitä tästä valvomisesta, ku vaihdettiin makkarista järjestystä. Opettelen nukkumaan toisella puolella sänkyä ja pinnasängyn vieressä.
Ehkä seuraava yö on parempi. Tässä valvomisessa eniten ehkä ärsyttää se, ko tulee aina niin kova nälkä..

Takaisin