Raskausoireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja M&S
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla oli tuota sormien puutumista viimeks loppuraskauden ajan. Kun ei tehnyt mitään tai nukkui niin ei saanut enää sormia koukkuun tai suoraks. Helpotti heti synnytyksen jälkeen. Nyt ei vielä ole tuo riesa saapunut kiusaamaan.

Mulla ei sormet puudu, mutta turpoavat ja ovat tosi kipeät juuri oikeassa kädessä. Nivelet ja kynnet niin kuin olisi kynsivallintulehdus.

Kun lääkäri tunnusteli viime käynnillä kohdunsuu tilanteen, niin samalla pyöritteli sormia siellä, että alakerrassa lähtis tuottamaan sellasta hormoonia, joka käynnistäsi synnytyksen. Ai saakeli että teki kipiää. Sitte se vielä sano et jos kaulaa ei ois ollu yhtää ja kalvot ois tuntunu ni ois vielä rapsutellu niitäkii.:wideyed: :woot: :hungover: :dead:
Tän kopeloinnin jälkee miullakii on ollu enemmän kipuja tuolla alakerrassa. Sukkapuikkoja, liitoskipuja, selkäkipuja. Liikkeelle ei taho päästä. Mitä näitä nyt on. Sairaalakassia ei oo vieläkää tullu pakattua. Nyt ku saan liikkua ni yhtäkkiä kotona onkin ihan valtavasti tekemistä... niin ei mukamas ehi yhtä kassia laittaa kuntoon :facepalm:

Mulla käsien puutumista aamuisin, oli myös esikoista odottaessa. Liitän turvotukseen...

Käsien puutuminen voi olla niska-hartiaperäistä, tai raskaudessa usein myös turvotuksen aiheuttamaa rannekanava-oireyhtymää eli ranteessa hermot puristuksissa. Kannattaa nukkua kädet mahdollisimman neutraalissa asennossa eli niin että ranne ei olisi kovasti taipuneena kumpaankaan suuntaan. Vaivan pitäisi pikkuhiljaa helpottaa synnytyksen jälkeen. Ja jos hartiat on kireinä niin pyytää jotakuta hieromaan ja venytellä hyvin.

Aamulla verikokeisiin.. Kolmena yönä peräkkäin on kutissu kämmenet ja jalkapohjat. En muista enää terkan puheista, että mitä arvoja ne siellä mittaa, mut parempi kai se on tarkistaa näin hyvissä ajoin ettei ne "mitkälie" maksa-arvot huitele liian korkealle.

Kattika, aika jännä että sulla lääkäri teki tolleesa, Yleensähän ne avittaa synnytyksen käynnistymistä tuolleesa vasta yliaikais kontrollissa?

Otteet on tosi hankalia tuon sormien puutumisen takia esim. hammasharja, pullon avaus, tulee sellaisia mukavia sähköiskuja ja peukalonivel on selkeäsi turvoksissa ja jopa kipeä. Aluksi hierominen helpotti ja nukunkin oikea käsi ja ranne rytyssä, mutta nukkuma-asennot on niin vähissä että yöllä huomaatta runnon kättäni. Mutta luotan, että katoaa kohta puoliin.

Siis onko tosiaan niin ettei teidän tarvitse enää öisin ravata pissalla? Mun pitää ainakin sen pari kertaa. Muuten oon nyt nukkunut ihan hyvin pari yötä, nukahtaminen on vaan edelleen vaikeaa. Sukkapuikkokipuja on myös ja harjoitussuppareita. Mulla on myös omituinen pakkomielle pestä meidän verhot ja muut tekstiilit kun luin jostain, että niihin kertyy tosi paljon pölyä. Kai sitä keksii vaikka väkisin tekemistä :D

Mä ravaan edelleen 1-2krt yössä, niin kun koko raskauden ajan. Ja nyt viimeset 3pvä oon kärsiny "menkoista" alaselkä ja -maha juilii ja hellänä, muttei varsinaisia supistuksia oo tuntunu.
Toi pakko tekemisen keksiminen on myös tuttu oire täällä päin! :D

Mulla parani yöunet ku muutettiin kuorsaavan mieheni kanssa nukkumis järjestelyitä. Kiitos sen mun tarvii herätä vain max 3 kertaa vessaan yön aikana, riippuen siitä kui paljon olen juonut vettä päivän/illan/yön aikana.

Oirelistaa:
- ankkakävely pari km onnistuu aamupäivisin; kaikki kotityöt sängyn petaamista myöten pitää tehdä pikkuerissä tai jättää kokonaan tekemättä. Pienikin rasitus saa mahan painavaksi ja kipeäksi niin kuin se olisi luutu jota väännetään.
- yöllä on pakko syödä voileipä kiljuvaan nälkään aina klo 04.00 ja se ketuttaa koska pissallakin saa juosta 3-5 x/yö
- 2 tunnin välein pakko syödä
- hajut ja oksetus
- närästää sikana omepratsolista huolimatta
- sormien ja välillä varpaittenkin nivelet kipeät, varsinkin etusormi huutaa
- hengästyttää, huohotuttaa makuulla
- tarvisin semmosen apukepin noukkimaan tavarat lattialta jossa pihdit päässä
- aivan liian elävät unet, olo herätessä ihan sekopää
- vessa pitää olla tiedossa, meni minne hyvänsä. Lenkille oon jo vakavasti harkinnut vaippaa. Ihmeellisesti mua ei oo kukaan vielä puskasta bongannut.
- käsien ja jalkojen nivelet paukkuu ja polvet käy melkein sijoiltaan kiertoliikkeissä
- jokailtainen keppijumppa ja vetohoito raivostuttaa
- kuiva nenä+poskiontelot ja siitä tuleva päänsärky
- yliherkkä mieliala, tulistun ja herkistyn sekunnissa; sain nytkin kyseenalaista huomiota koulun vanhempainillassa
- lampaan ilme

Raskaus ei oo sairaus. Se on pahempaa kuin sairaus. Mutta siitä paranee.

Yleensä riittää 2 krt/yö. Viime yönä kävin 4 krt.. Tosi miellyttävää! Onneks aamulla ei oo enää menoja (töitä) niin voi nukkua takaisin yöherätyksiä.

Niin ja turhautumista täälläkin. Itseasiassa totaalinen lama. Aivot ei saa ruokaa eikä kroppa tekemistä.

Neuvolatäti: "Minä aina lohdutan teitä loppumetreillä olevia äitejä että nauttikaa nyt kun on vielä aikaa, kun se vauva on vielä kohdussa..."

Höpö höpö. Niin mielelläni, niin mielelläni hoivaisin sitä pientä nyyttiä! Valvomista se on nytkin, ja kipuja. Mutta ilman vauvaa.

Samaa mieltä Kia! Näine liikuntavaikeuksien ja pahanolon kanssa sekä rikkonaisten öiden takia olisin jo niin valmis synnyttämään. Vaikka välillä pukkaa stressiä oonko saanu kaikki valmistelut tehtyä.

Aivan samat fiilikset! Laskin että jos menis 2 vkoa yli niin synnytys olis lähempänä marraskuuta.... Argh potenssiin tuhat.

Alko jopa hieman masentaa kun lääkäri tutki eilen ja paikat oli vielä kivasti kiinni ja merkkejä synnytyksen lähestymisestä ei siellä kai sitten ollut. Ehkä se voi käynnistyä ilman että olis pehmentymisiä tai lyhentymisiä.. Ainakin toivon niin suuresti!

Kyllä sitä ehtii sittenkin Pauveli hommata juttuja kun vauva on sylissä, elä nyt ressaa :happy:. Luin joku vuosi sitten artikkelin eräästä syöpää sairastaneesta + toipuneesta äidistä, joka sai yhtäkkiä tietää olevansa raskaana rv 34 muistaakseni. Viikon kuluttua tiedosta hän synnytti. Ja oli ihan ok. Huh.

Jnk, kyllä voit olla synnyttämässä vaikka jo ylihuomenna vaikka eilen oli paikat vielä tiukasti kiinni. Toki pehmentymisen + lyhentymiset kertovat synnytyksen lähentymisestä, mutta lupaavienkin merkkien kanssa voi olla käynnistys edessä la:n jälkeen.

Takaisin