Raskausoireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja M&S
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Pimmi, mulla on joitakin tuttuja jotka tekee RR mittaukset pelkästään kotona terkkarin kanssa sovitusti, ku jo terkkarin läsnäolo saa mittauslukemat nousemaan tähtiin. Itse olen siis sitämieltä että jos kotona mitattaessa olo ja arvot ok niin ei hätää.

Ja myö aletaan elellä nyt niillä viikoilla että vauvat alkaa pikkuhiljaa laskeutumaan alemmas ja mahdollisesti jo kiinnittymäänkin, niin se saattaa aiheuttaa joillakin supistusmaista kipua, painon tunnetta alapäässä, sukkapuikkoja jne. Tsemppiä mammat loppumetreille! :)

Huomattiin juuri miehen kanssa, että maha on selvästi laskeutunut. Katsoin ensin itse peilistä enkä sanonut mitään ja sitten mies tuli siihen, että sehän on laskeutunut. Nyt alkaa vähän jännittämään! Viime yönä nukuin taas huonosti, ei meinannut uni tulla kun vauva liikehti niin paljon. Yritän nauttia näistä viimeisistä viikoista vähistä unista huolimatta :) Mulla on aavistus, että kahden viikon päästä vois jo syntyä...

Minivöö jos mulla olis nuo sun oireet (turvotus, verenpaineet, näköhäiriöt, painonnousu ym) niiin mun terkka olis jo lähettänyt mut kysiin käymään ja todnäk olisivat jo ottaneet osastolle tarkkailuun!
Viimeks mulla ei ollu raskauden vikoilla viikoilla (jotai 37-38) muita oireita kuin korkeat verenpaineet niin kys otti sisään ja olin osastolla vissii neljä päivää. Ja pissin kaikki pissini siellä purkkiin ja niitä tarkkailtiin.
Ei siis virtsassa edes mitään.

Supisteleeko teillä kipeästi välillä?

Oon niin vihainen. Koko yö ollu vaikea, pari tuntia nukkunu, sitten vaan torkkuja. Semmosia vihlovia suppareita tykitti illasta yö kahteen ja jatkui taas neljän jälkeen. Vauvakin ollu koko ajan hirmu levoton. Nää ei olleet kuitenkaan säännöllisiä vaikka tulivatkin tiheesti, alta 10 min. Mutta valvottavat.

Kia, mulla oli aika samanlainen viime yö. Tai illalla alkoi supistelemaan vaimeasti vartin välein. Supistelu lakkasi kyllä parin tunnin jälkeen, mutta sitten yöllä alaselkä oli ihan tulessa ja piti hereillä. Lopulta kun sain kunnolla unen päästä kiinni, olo helpotti ja aamulla kaikki oli ok.

Nyt tunnen, että vauva on todella alhaalla, välillä supistaa ja vihloo, mutta välillä on ihan ok olo. Nyt menossa rv 36+1. Tavallaan tuntuu, että synnytys käynnistyy ihan näinä päivinä. Mutta sitten taas toisaalta, tällaistahan voi jatkua viikkotolkullakin!

Triina minä juuri aattelin samaa, etyä tätäkö tää nyt on seuraavat viikot. Tosi ärsyttävää. Mulla tää supistelu taas päällä. Tuntuu että kun vähän kävelee koko ajan ei niin kipu pääse yltymään. Kait se veri kiertää paremmin. Hupaisaa kun minäkin oon tasan 36+1!

Mulla on välillä kipeitäkin supisteluja, mutta ei niitä joka päivä tule. Jos viikkoja on, niin varmasti välissä on hyviäkin päiviä!

Kantsiskos minivöö oireista soitella vaikka synnärille? Turvotus ei kuulosta hyvältä, mutta en muista onko sulla ollut verenpaine koholla(kirjoitit aiemmin että ennemminkin matala)? Ainakin jos vointi pahenee. Ja huomenna soittoa neuvolaan.

Synnärillä voivat ottaa tarkkailuun jos tarvetta. Mä itse soittaisin.

Mulla on nää iänikuiset sukkapuikkokivut, selkäkivut ja sitä myötä huonot yöunet ja väsymys. Oispa ees joskus energinen olo.

Kipeitä supistuksia on ollut päivittäin jo yli kuukauden, yleensä tulee pari supistusta esim. ylös noustessa ja rasituksen jälkeen supistelee enemmän. Kuitenkin levossakin supistuksia on. Yhden kerran on nyt supistellut parin tunnin ajan säännöllisesti noin 10 minuutin välein, mutta silloin olin ollut koko päivän jaloillaan ja touhunnut kaikkea normaalia enemmän. Vielä pari viikkoa sitten ei supistukset olleet aiheuttaneet mitään, enkä kyllä edellisen raskauden perusteella usko, että on vieläkään. Silloin oli myös viimeiset kuukaudet samanlaisia oireita, joten vaikka olo on sellainen, että synnytys voi käynnistyä milloin vain, niin en usko sen tapahtuvan ennen kuin lasketun ajan tienoilla. Viikkoja vasta 35+2, niin ei kyllä ihan vielä tarttis tullakaan. Joskus kolmen viikon päästä voisin jo ihan hyvin synnyttää, jos sen itse sais päättää. Musta vaan jostain syystä tuntuu, että saan tällä kertaa kärvistellä sen pari viikkoa yli, vaikka kaikki aiemmat onkin syntyneet ennen laskettua aikaa.

Kia, hauskaa että sama meno samoilla viikoilla :D Mulla on tuokin vähän sama, että pienessä liikkeessä olo helpottuu. Levossa supistukset tuntuvat alkavan saman tien.

Ainoat "kivut" joiden kanssa mie tääl kärvistelen on edelleen vaivaavat lonkkakivut ja vauvan ainaiset potkut oikeaan kylkeen. Välillä ruokapöydän ääressä istuminen on todella kivuliasta ku jalka löytää kyljen ja on pakko nojautua tuolin selkänojaa vasten. Ja sit ku potku menee ohi, voin nojata kämmeniin ja likemmäs pöytää. Kunnes taas potku jne. Melkein edestakaisin heijaamista mun pöydän ääressä oleminen :D

Agape, samat sanat... :grumpy: Ei oo kivaa. Toivottavasti ne ei räjähdä synnytyksessä tai jotain.

Supistelua täällä piisaa yhä, mullahan alkoi harkkarit tyyliin viikolla 16 ja jäinkin sit saikulle joskus viikon 23 tienoilla niiden (ja liitoskipujen) takia. Koko ajan ollut siis kivuttomia, mutta epämiellyttäviä, supistuksia kymmeniä kertoja päivässä, heti kun jotain vähänkin tekee ja levossakin. Nyt ne on jopa hiukan napakoitunu viime päivinä. En kyllä oo viikon 35 jälkeen enää piitannut niistä kun nyt vauva saa syntyäkin. Vanha kaverini liitoskivut ja uusi kaverini sukkapuikkokivut käyvät myös vierailulla säännöllisesti. Häpyliitos on ihan turkasen kipeä. Mut tällasta tää nyt vaan on, ei auta muu ku sinnitellä. Kuitenkin ollaan jaksettu tätä touhua oikeesti koko_tämän_vuoden :nailbiting::wideyed: Että eiköhän tässä muutaman viikon vielä kestä.

Joo...ei kiitos mitään räjähtelyä. Nytkin jo makaan Mielummin kuin istun. Lisäksi...mun ulkoreisiin on pullahtanut jotkut läskipussit. Ihan hämärää. Ja juuri siinä kohdalla lievää nokkosrokkoa joka kutisee vain suihkussa tää itsentarkkailu alkaa ottaa päähän. Ihan tahtomattaankin löytää itsestä vaikka mitä kummallisia oireita.

Mikä noihin pukamiin olis paras apu? Sain lääkäriltä reseptin sellaseen voiteeseen mutta eipä se nyt paljoa auta. Eikä ne enää mene painamalla takaisin. Mulla on jo vanhastaan ongelmaa sen kanssa. Lääkäri sukulaiseni sanoi että sitten hirttämään ne vaan synnytyksen jälkeen. Että kun ne on kerran alkanut vaivaamaan niin se tahtoo olla sitten ikuinen pulma.

Ei kuulemma kannata leikkauttaa ennen kuin on tehnyt kaikki lapset sanottiin mulle synnärillä. Hirttäminen ei taida auttaa ulkoisiin pukamiin. Synnytysosastolta sain ihanan sekoituksen purkissa, jonka otin kotiin eli Lidocain (puudute) ja Scheriproct yhdessä, suosittelen kysymään saako puudutetta ja pukamavoidetta :) Oli aika kamalaa pukamakipu muun rämpsäkivun ohella synnytyksen jälkeen :(

tänään tapahtui se, mitä olen miettinyt, en ylttänyt pyyhimään pyllyäni kunnolla :arghh: Toivottavasti huomenna
on parempi päivä

Ei kuulemma kannata leikkauttaa ennen kuin on tehnyt kaikki lapset sanottiin mulle synnärillä. Hirttäminen ei taida auttaa ulkoisiin pukamiin. Synnytysosastolta sain ihanan sekoituksen purkissa, jonka otin kotiin eli Lidocain (puudute) ja Scheriproct yhdessä, suosittelen kysymään saako puudutetta ja pukamavoidetta :) Oli aika kamalaa pukamakipu muun rämpsäkivun ohella synnytyksen jälkeen :(
Aahh toi vois olla ihan superhelpotus. Nimenomaan kun olis tota muutakin vaivaa alakerrassa kärsittävänä. Saakohan lidocainia ilman reseptiä? Hassua, etten ite tullu maininneeksi sairaalassa asiasta. Pyysin vaan kipulääkettä kun oli alakerta kokonaisuudessaan jäätävän kipeä ja kävely, istuminen tai oikeastaan kaikki oli hankalaa..

Takaisin