Raskausoireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja M&S
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Juu mulle kans kätilö sanoi että sappikohtaus kivuliaampi kun synnytys :D mutta siihen en osaa sanoa, mitään noin kauheaa kipua en silti oo koskaan kokenu.. Eli voi hyvin ollakkin.

Tiedän et tää on väsyneelle kropalle vähän ärsyttävä neuvo.. Mut mulla just tohon fyysiseen voimattomuuteen on auttanu aina se että yksinkertaisesti lähtee liikkeelle, tekee jotain, tai paras vaihtoehto - käy ulkona. Oon koko raskausajan ollu totaalisen uupunut mut heti jos kiskon itteni edes viemään roskat tai tyhjentämään tiskikoneen niin jostain tuntuu tulevan virtaa. Lepäily on pahin väsymyksen aiheuttaja, ainaki mulla. Sekin välillä riittää herättämään koomasta et käyn istahtamassa parvekkeella pari minuuttia. Raitis ilma ja kevyt touhuilu on mun resepti! Kovin usein silti alistun väsymykselle ja laiskottelen vaan... tai sitten paukahtaa päälle niin ilkee supistus että istun sitä rauhoittelemaan ja unohdun niille sijoilleni loppupäiväks.

Joo ei tainnu mulla olla onneks siis kyse sappikivistä jos noin pahalta pitäis tuntuu. Tuskainen olo oli mutta selvisin. Mitähän lie ollut, ehkä kuitenkin jostain lihasjumista johtuvaa...

Joo, ulkoilu kyllä varmana jeesais. Kävelylle mars. Onneks toi pikkuisen vaille 11kk esikoinen pitää sen verran liikkeessä, että lepäillä ei tartte :D

Mutta aivan todella totta että raitista ilmaa ja liikettä. Ihan varmasti ois olo toinen. Saiskohan mies meidät reippailemaan kun tulee töistä...

Toi tekeminen väsymyksen poistajana toimii myös yöheräilijä-vauvan äidille ohjeena. Mitä enemmän väsyttää, sitä enemmän pitää keksiä menoa. Sitä helposti miettii, että huonon yön jälkeen ei jaksa lähteä mihinkään, mutta sitten on ainakin väsykiukku varmistettu. Tietty jos itselle päiväunet onnistuu, niin niitä voi yrittää saada kotona aikaiseksi vauvan nukkuessa, mutta muuten..ulos kämpästä. Parasta on, jos näkee tuttuja, mutta myös oma ulkoilu/kauppakeskus/puisto/ihan-mitä-vaan on parempi kuin kotona yksin vauvan viihdytyksen ja hoidon tsemppaaminen. Tai vähintään kotona puuhastelu..ja puhelinsoitto pelastaa monta väsynyttä hetkeä!

Onkos teillä muilla ollut menkkamaisia kipuja? Tai no on mullakin ollut ennen kun maha lähti kunnolla kasvamaan, mutta eilen tuli iltapäivästä iltaan kunnon menkkakramppeja 5 min välein... Vähän rupesi huolestuttamaan kun ensin niitä tuli melkein pari tuntia, sitten loppui tunniksi ja sitten taas parin tunnin verran. :nailbiting: Neuvolasta käskettiin ottaa tämä päivä rauhallisesti ja illalla ottaa synnäriin yhteyttä, jos tulee taas samalla tavalla. Kävin taas antamassa virtsanäytteen, että jos kumminkin olis vaan jotain sellaista.. Voiskohan nää olla vaan jotain paikkojen kypsymistä pikku hiljaa? Jotenkin ei tekisi mieli lähteä vielä synnyttämään kun huomenna on vasta rv 34+0... :eek:

Mulla ei esikoisesta ollut supistuskipuja (niiltä noi kuulostaa) loppuraskaudesta kuin vasta lähellä synnytystä. Nyt sen sijaan tokalla kerralla oli jo rv34+ kivuliaita supistuksia ja jatkuvat edelleen täällä 38+.

Mä komppaan Minivöö sua täysin. Mun motto on läpi elämän ollut just toi, et tekeminen tuo energiaa. Välillä toki tehot laskee, mutta ei se haittaa. Eniten puuduttaa jos mitään ei tee.

Poksuli mulla on ollut tässä pari viikkoa melkoiset menkkajomot ha jatkuvaa supistelua. Kipu ei oo niinkään kouristelevaa niin kuin sulla, joka voisi viitata avaavaan supisteluun, kai. Synnärilääkärin mukaan mulla johtuu nuo jomottelut yliliikkuvista lantioluista. Ja tosi on että oon jo kauan sitkutellut issiaksen ja fasettilukkojen kans. Tää mun menkkajomo on semmoista välillä ettei parasetamoli auta ja liikkuminen ärsyttää lisää. Mutta käyhän sinäkin tarkistuttamassa paikat jos jatkuu tuommoinen kipu. Tärkeintähän on ettei paikat lähde avautumaan vielä. Mulla vaan pehmenneet, kohdunkaulaa oli 2cm. Ja minä oon nyt 35+2.

Minkäs merkki se alaselkäkipu oli? Just kun pääsin sanomasta että ei oo ollut harkkasuppareita niin ylläri ylläri, kauheet supistukset kauooareissulla ja nyt makaan alaselkäkivuissa (ja flunssassa) sohvalla

Täällä ollut menkkamaista kipua nyt useamman päivän, tulee välillä aaltoillen ja saattaa kestää pitkäänkin. Mutta toistaiseksi myös loppunut, ei mitään selkeää kipupiikkiä niissä. Sen sijaan selkeitä kipuja tullut välillä tuonne emättimen suuntaan, kuin puukolla iskisi varoittamatta. Ai stn.

^ Sukkapuikkosupistuksiksi sanotaan. Viime raskaudessa mulla oli niitä ihan jatkuvasti viimeisellä kolmanneksella, neuvolassa sanoivat kohdunkaulaa lyhentäviksi suppareiksi. Nooh, mulla ne eivät kyllä lyhentäneet yhtään mitään :D

Tässä raskaudessa niitä ei ole ollutkaan, mutta menkkamaista oloa ja jomotusta ollut nyt viikon ajan joka päivä jossakin vaiheessa. Selkä kipeytyy tosi herkästi.

Eilen valittelin voimattomuutta, mutta tänään on taas ihan toisenlainen olo. Meillä on pieni remppa menossa ja aika paljon hommaa siitä johtuen mullakin. Luulen että fyysinen voimattomuus johtuu vähän henkisestä epätoivosta tän kaaoksen keskellä :D Mut saatiin eilen hommia aika paljon tehtyä, joten ehkä tämä tästä.

Nyt pitäis ruveta streptokokki-näytteen ottoon.......

Tänne on kans hyökänny jo nuo sukkapuikkokivut. Välillä kävellessä kun se iskee, tuntuu että jalat lähtee alta :( onneksi se ei kestä kauaa!
Öisin kyljenkääntö on aikas tuskasta kun vatsaa repii. Viime yönä tunnustelin vatsaa, että saako kyljenkääntö supisteluakin aikaan, muttei ainakaan viime yönä. Enemmänkin tuntu, niin kuin vatsa repeäisi.

Mulla oli paikat aika hellinä eilen tarkastuksen jälkeen ja on myös tullut vähän ruskeaa vuotoa. Nukuin kuitenkin ihan törkeän hyvin, melkein 12h josta kävin pissalla vain 2 kertaa. Tuntuu että voisin vaikka mennä kävelylle kun ei jomota mistään. Ihmeellistä!

Mulla on kans noita sukkapuikkokipuja tulut ja menkkajomotusta jo toista viikkoa. Torstaina on lääkärin kokoarvio neuvolassa, pyydän että samalla tarkastais alakerran meiningit :D

Huh, onneksi noi kunnon krampit loppui ja nyt vaan vähän särkee alavatsa. :) Huomenna kumminkin neuvolaan lääkäriin ja varmaan mullakin tarkistetaan paikat. Ihmeellisiä nämä raskauskehot kun tulee kaikkia mitä erilaisempia kipuja ja särkyjä! Noita sukkapuikkokipuja on mulla tullut vaan muutaman kerran, jos on erehtynyt menemään kävelylenkille tai tehnyt liian pitkän kauppareissun.

Onko muilla ilmennyt sormien puutumista? Mulla jo kolmatta viikkoa oik. Käden etu- ja keskisormi ihan puuduksissa. Välillä puutuu myös vas.käden samat sormet, mutta oikeassa kädessä ne koko ajan puutuneet. :O
Onko kellään tähän vinkkejä?
Hierojallakin kävin, mutta ei apua.. :O

Mulla on ollu tuota puutumista. Käyn säännöllisesti kalevalalaisella jäsenkorjaajalla. Muistaakseni puutuminen voi olla hartioista johtuvaa ja/tai olkahermo puristuksissa.

Takaisin