Raskausoireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja M&S
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Komppaan tota, että kyllä sen vaan jotenkin tietää milloin on tosi kyseessä.

Mulla alkoi eilen ruuan jälkeen supistus, välissä oli perhevalmennus ja ruokakaupassakin piti käydä, supistus koko aika päällä ja loppui vasta n. neljän tunnin kuluttua alkamisestaan. Oli tosi raastavaa istua paikoillaan ja vaikka mulla oli ns. löysät housut tuntui että ne pureutui silti alavatsan sisään. Siihen päälle vielä mukelon heiluminen ja edellis öinen nukkumattomuus. :( Voiko harjoitussuppari kestää noin kauan?

Mulla ainakin on molemmissa raskauksissa ollut noita kestosuppareita. Laukeaa vasta kun makuulle pääsee..välillä ihmetyttää, mitä vauvalle kuuluu kun tuntitolkulla supistaa, mutta esikoinen ainakin syntyi hyvinvoivana.

Joo ja kyllä useimmilla supistuskipujen pitää olla ihan kunnollisia, että oikeasti alkaa olla synnyttämisen aika. Mulla on rasituksesta ollut pidempäänkin kivuliaita suppareita levossa, mutta ei vielä mitään kiirettä sairaalaan.

Mä olisin 2 viimeisintä vauvaa synnyttäny kotiin tai automatkalle, jos ei mies olis pakottanu lähtemään. Epäsäännöllisiä vaihtelevia supistuksia ja kotona olisin kestänyt olla. Nuorimmainen tuli vielä niin kauheen nopeaa ja yllättäen että nyt jännittää mua ja varsinkin miestä että milläs vauhdilla tää kaveri tulee ja osataanko lähtee ajoissa sairaalaan. Matkaa n.45min.

Esikoista odottavien ei kannata pelätä syöksysynnytystä ja ettei ehtis sairaalaan. Toki mahdollista, mutta enemmän jo useamman lapsen synnyttäneiden juttu. Tämä vaan sillä, kun itse esikoista odottaessa luki noita juttuja ja, kun ei osannu ollenkaan kuvitella mitä luokkaa ne kivut voi olla, niin vähän onnistu jännittämään syöksysynnytyksenkin mahdollisuutta. Mielestäni mulla aika korkea kipukynnys, mutta kyllä synnytyskivut sitten lopulta oli sitä luokkaa ettei enää tarvinnu kyseenalaistaa. Mutta ennenkuin kovenivat kyllä siinä tovin mietti onko tämä nyt sitä vai ei...

Mä kyllä tiedän tän neljännen kohdalla entistä huonommin, milloin sinne synnärille pitäisi lähteä. Esikoisen synnytyksessä kipeät supistukset alkoivat vasta, kun synnytys käynnistyi. Kuopus taas.. No Satunnaisia kipeitä supistuksia oli jo rv 29 asti. Viimeisen viikon ajan ennen synnytystä supisteli kipeästi, mutta epäsäännöllisesti ja viimeiset kolme vuorokautta niin, että supistusten välillä oli max puoli tuntia, mutta useimmiten väli oli 5-15min, useita parin tunnin jaksojakin oli, jolloin supistukset tuli alle 10min välein. Käytiin pari kertaa sairaalassa turhaan. Lopulta kalvot puhkaistiin, kun olin jo monta yötä valvonut ja vasta sen jälkeen synnytys alkoi todella edistyä ja lapsi olikin jo syntynyt neljän tunnin kuluttua kalvojen puhkaisusta.

Nytkin noita kipeitä supistuksia on ollut päivittäin, muttei onneks oo vielä mitään aiheuttanut kohdunsuulla, kun viikkoja on vasta 33+5. Oikeastaan toivon, että lapsivesi menisi, kun synnytys käynnistyy, muuten en todellakaan tiedä, missä vaiheessa sairaalaan olisi nyt syytä lähteä, kun matkaakin on 70km.

Joo ensimmäistä synnyttäessä kaikki meni niinku oppikirjoissa :) Tiesi kyllä millon on niitä oikeita supistuksia :D. Onko muuten kellään muulla ollu sellasta et jokapäivä tiettyyn aikaa alkaa aina kunnon päänsärky? Kestää mulla n.3 tuntii ja loppuu ihan yhtäkkiä. Aluksi luulin et flunssasta johtuu, mut nyt en olekaan enää niin varma... Flunssa melkein ohi ja tää säännöllisyys kummastuttaa :/

Zoe, sun varmaan kantsii nytkin mennä sit vaan sairaalaan ja sanoa, että ei pysty nukkumaan supistusten kanssa. Luultavasti saat saman kalvojen puhkaisun ja pääset synnyttämään, jos jo viime kerralla olit tarpeeksi auki aiinä vaiheessa. Tai ballongilla kalvojen puhkaisuun, niin ei tarvii ihan päivätolkulla odottaa kipeänä. Neljäs tulee kuitenkin yleensä aikamoisen helposti, vaikka vähän avitettaiskin.

Mulla on vatsa pinkeänä melkein koko ajan. Onko ne harjoitussupistuksia? Aamuisin on vähän parempi mutta heti jos tekee jotain pientä niin vatsa kovenee. Kerroin neuvolalääkärille asiasta, mutta ei se sanonut siitä mitään. Ei sinäänsä ole kivuliasta, mutta todella epämukavaa, varsinkin silloin kun vauva liikkuu.

Joo, niin mä oon ajatellutkin, että pitää olla tällä kertaa ite vähän jämäkämpi, jos tilanne näyttää samalta.

• Tykkään
Reaktiot: M&S
Lulu, just tuommoisia samanlaisia itsellä. EIkä enää auta että nostaa jalat sohvalle, pitää mennä oikein kunnolla pötköksi.

Mulla toisinaan tulee kivuttomia harkka suppareita ja ne on ihan ok ohi meneviä. Toisinaan taas tuntuu et vasta menee aivan pinkeeks pitemmäks aikaa ja oon tullu siihen tulokseen että sillon mulla on vatsa ilmaa täynnä. Olo on varsin sanoin kuvailematon. Yleensä siihen auttaa lepo tai liikunta kumpi ny paremmalle sillon tuntuu. Ja myönnettäköön, valtava kaasuttelu:sorry: ja lisäks tähän nin mulla ei sen koommin oo ollu vatsan kans ongelmia :wink

En edes enää muista koska oon nukkunu kunnon yöunet. Kiitos koko ajan pahenevan närästyksen, pari viime viikkoo oon pärjäillyt jopa 3-4 tunnin unilla, jotka nekin on katkonaiset. Eikä katkot oo mitään nopeita vessakeikkoja, vaan 1-4 tunnin mittaisia ja täyttä kärsimystä.

Sängynlaidalla istuen vietän yöt, välillä kokeilen yhtä, kahta, kolmea, neljää tyynyä, välillä kokeilen tuleeko oksennus, ei tule. Välillä juon vettä, välillä maitoa, joskus imeskelen rennien. Surffailen netissä pilkkien mutta nukkumaan en pysty. Vasemmalla kyljellä ruokatorvi kurnuttaa 5 sekunnin välein kipeesti, oikeella kyljellä ruokatorvea polttaa ja ahdistaa. En ymmärrä miks näin mutta näin se vaan menee, takuuvarmasti. Päivät pilkin ja laahustan ympäriinsä, 90 astetta suurempaan kulmaan en voi mennä päivisinkään joten päikkärit on historiaa. Ruokavaliolla ei oo merkitystä, kaikki närästää. Silti yritän välttää kaikkea mitä neuvotaan välttää.

Lääkereseptin oon saanut mut nielemisongelmien takia jättimäiset kapselit ei oo edes vaihtoehto. Kuulemma sais liottaa kapselien sisällön veteen ja juoda, mutta kun panadol pore on ainoo särkylääke mitä voin käyttää niin tiedän liiankin hyvin että menis närästyslääkkeet ja muutakin hukkaan kun pahanmakuinen lasillinen pistää välittömästi oksentamaan. Tänä yönä oon nukkunut alkuun 2 tuntia ja sen jälkeen valvonut 5 tuntia tähän mennessä. Oli tarkotus käydä labrassa testauttamassa kilpparit tunnin päästä mut jätän väliin. Jos vaikka vielä nukahtaisin niin ei tulis ihan zombipäivää...

Ainiin ja aina, joka kerta kun lopulta närästys aamuyöstä/aamusta alkaa helpottaa, alkaa pohkeiden järjetön kramppailu. Eli alkuyö pää korotettuna, loppuyö jalat. Tarvis olla sähkösäätöinen sänky niin ei tyynyt lentelis ilmassa pitkin yötä. Magnesiumia ja vaikka mitä pitäis hakea apteekista, mut alkaa jotenkin kismittää kaiken maailman ravintolisät ja lääkkeet... oman olon puolesta voisin vaikka pikkuhiljaa synnyttääkin, mut vajaa neljä viikkoo vielä täysisikaisuuteen, joten en uskalla sitäkään vielä toivoo. Kaiken valituksen keskellä oon kyllä hurjan onnellinen et kaikki on oikeesti hyvin, niin vauvalla kun mullakin. Tää nyt vaan sattuu olemaan niiiin tätä.

Kokeile nyt ihmeessä liuottaa se somac vaikka mehuun. Tota menoa oot ihan kuoleman väsynyt synnyttämään mennessä.. [emoji15] Ja se ruokatorvi kyllä kärsii tosta kovin.

Ei kai ne sulle somacia määränneet? Multa ainakin kielsivät ja vaihtoivat omeprazoliin raskausajaksi. Apteekista saa semmosta litkua närästykseen, en kuollakseni muista nimeä nyt, mutta vaalea(tais olla sinertävä) läpinäkymätön pullo. Refluksista kärsivä tuttava kehui hyväksi ja toinen ystävä sanoi, että oli ainoa tuote joka tepsi raskausajan närästykseen. Jos haluat voin kaivaa nimen. Ja mielestäni se oli aika mautonta, kun sitä kerran kokeilin, sillon en kyllä ollut raskaana, mutta närästys loppui hyvinkin haipakkaa kulauksen jälkeen. :D

Mä heitin hatusta ton somacin tietämättä asiasta sen enempää. Oli ainoa liuotettava joka tuli mieleen..

Takaisin