Raskausoireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja M&S
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on ruennu maha napsumaan! o_O Napsahdukset kuuluu yleensä heti pallean alapuolelta tai oikeasta kylestä, etenkin pitkällään ollessa. Ne on siis semmosia yksittäisiä.
En tiiä liittyykö mitenkään siihen et tuntuu et tää alaselkä on ihan hajoomis pisteessä... Tukivyöstä on muuten kehkeytynyt parissa päivässä ihan mun best frends!

Onko kellään sellasesta kokemusta että harjoitussupistukset loppuu ennen oikeita? Täällä ollaan siis 35+6 ja alkuviikosta muistelisin viimeksi tunteneeni oikein ilkeitäkin supistuksia jotka oli jo säännöllisiä mutta loppuivat pian...ke on sydänäänet tarkistettu kontrollissa ja kohdunsuu ihan muuttumaton. Vauva liikkuu...mutta eipäs enää juuri supistele. Kun sitä ajattelin että tästä tämä vaan ns.pahenee loppua kohden. Niin olo onkin yllättäen kevyempi ja esim.kumartelu ei aiheuta niin kaameeta ahdistusta.

Mulla tukivyö ei auttanu :( kahta eriä mallia oon kokeillu, mutta tuntuu että kaikki painaa alavatsan vaan kipeäksi ja aiheuttaa lisää supistuksia.

Mulla Agape supistelut myös lähes loppuneet parin viime viikon aikana. Jäin rv 28 rasituksessa tulevien pitkien supistusten vuoksi sairaslomalle töistä. Supisteli levossakin aluksi päivittäin useasti, kohdunsuulla ei kuitenkaan mitään tapahtunut. Nyt rv 35+3 ja olo parempi kun pitkiin aikoihin: jaksan kävellä melko reippaastikin pitkiä lenkkejä, eikä muutenkaan ole läheskään niin ahdistava olo. Vauva ilm. Laskeutunut kun keuhkoilla paremmin tilaa täyttyä. Monella ystävällä käynyt samoin että on hiukan pelätty synnytyksen ennenaikaisuutta supistelujen vuoksi ja sitren ne loppuvaiheessa menevät ohi ja vauvat yliaikaisia...

Täällä Omppu napsaa kanssa! Lääkäriltä kyselin, niin sanoi, ettei kannata huolestua, jos ei liity muuta oiretta ääneen. Mulla siis ääni on semmonen nivelten naksumista muistuttava, ja eniten niitä kuuluu kun vauva kunnolla möyryää masussa. Lekuri oli sitä mieltä, että sitä se todennäköisesti onkin, vauvan nivelet tai omani jostain syvältä naksuu nyt kun tilaa on vähemmän. :)

Täällä napsuu kanssa ja esikoisesta napsui myös näin loppuvaiheessa... Mä oon ajatellu et se napsuminen tulee siitä että vauva leikkii sikiökalvolla :D Monesti esikoisesta luulin, että vedet menee, kun tuli niin kova napsahdus...

Täälläkin yksi napsuja, vajaan kuukauden ehkä nyt kuulunut niitä, lähinnä silloin kun vauva myllää :p

Tänään taas ilmaantui yksi vähemmän mukava oire, jonka olin onnellisesti jo ehtinyt unohtaa edellisestä raskaudesta: se, kun liikkuessa (erityisesti kun yrittää kumartua) tuntuu siltä että joku työntäis veitsen takapuoleen :dead: Jouduin seisoon puoli tuntia kotona pöydän ääressä kun en pystynyt edes istumaan kivulta, siis heti kun yritti liikkua yhtään niin viilsi ihan hirveästi. En tiedä mistä moinen johtuu, mutta toivon että se olis joku kohdunkaulaa pehmittävä kipu, muuten ketuttaa kärsiä turhaan :sour:

Hohhoijaa! Moneskohan tämäkin yö putkeen kun ei pysty olotilan takia nukkumaan kunnolla. Heräsin tuossa menkkakipumaiseen olotilaan ja siinä samassa iski kipeä supistus päälle. Muutenkin aina öisin supistelee paljon ja herään niihin vaikkei oo edes kipeitä. Puhalluttaa vaan ja tuntuu ilkeältä. On pitäny jokayö käydä syömässä, kun tulee valvottua pitkiä pätkiä. Ois vaan kiva välillä nukkua kunnon yöunet, kun päiväunet ei onnistu noiden 2v & 4v takia. Ja sit pitää lähettää tuo 9v kouluun niin herätys on joka arkipäivä klo 7:00..

täällä alkanut kanssa nuo harjoitussupistukset laantua jo kolmisen viikkoa sitten ja tuntuu ettei niitä enää pahemmin ole tullut. Sitävastoin nyt alkanut olla ilkeitä ja kipeitä tuntemuksia alamasussa ja alapäässä. Välillä kun istuu, etenkin eilen autossa ja välillä öisin. Ovat lisääntyneet viimeisten päivien aikana selkeästi ja alkaa jo odotella että kohta vedet menee, jaiks.

• Tykkään
Reaktiot: jnk
Mulla ei ole vieläkään tietoa onko ollut harjoitussupistuksia. Ehkä, mutta vauvan myllerrys ja pepun puskeminen tekee harjoitussuppareiden havaitsemisesta hankalaa. Nivuset mulla on alkaneet kipeytyä, ja sen takia saatan välillä kävellä kuin ankka.

Itse tunnistan nykyään vauvan liikkeet vs harjoitussupistus siitä, että pepun tai selän puskeminen kovettaa ainoastaan sen osan masusta, ei koko kohtua tai mahaa

Vauva heiluu joskus kuin heinämies joten välillä tuntuu kovettuvan koko maha vaikka mitään ei olisi. Sais vähän rauhottua puskemiset/potkut. Mun kyljet on jo tarpeeksi kipeät.

Mulla on niiiiiiiiiin kipeä oikea lapa, vauvan toinen jalka hakkaa siihen 24/7 ja toinen koipi taas oikean rinnan alle hermopinteeseen. Todella tuskainen olo ja tää nuha ei kyllä auta asiaa. Harkkasupparit on loppuneet ja nivusia särkee/painaa.

Lisamarie, sulla ainakin tais olla todettu hepatoosi? Yritän tässä arpoa että oonko vaan luulosairas taas vai soitanko neuvolaan. Tai varmasti soitan aamulla koska en halua nyt epävarmuuteni takia riskeerata vauvan henkeä. Mut miten pienet oireet voi olla merkki hepatoosista? Mulla ollut siis pientä kutinaa jalkapohjissa reilun viikon ajan, helpottaa heti kun raapaisee esim toisella jalalla mutta vähän ajan päästä taas kutiaa. Ei mitään erityisen rasittavaa, mut kiinnitin huomioni siihen nyt kun pääsin närästyskierteestä. Mahaa kutittelee toisinaan myös mut sen oon tulkinnut johtuvan venymisestä. Mistäs senkin tietää. Rasvaus yleensä helpottaa. Nyt rv 34+0.

Sappikiviäkin pelkään vähäsen kun viime yön valvoin oksettavan olon ja yläselän/rintakehän kivun takia. Ei siis mitenkään närästyskivun tyyppinen, eikä lihaskipu. Aaltoileva, asennosta riippumaton ilkeä kipu lapojen välissä niin syvällä että tuntui ajoittain enemmän selän ja ajoittain rinnan puolella. Oksettavaa oloa kesti ensin 2 tuntia jonka jälkeen yhtäkkiä vaihtui kipuun, jota kesti 2-3 tuntia.

Yöt menee näköjään valvoessa. Viime yönä oli maha sekaisin, hikoilutti ja sopivaa asentoa ei meinannut löytyä sitten millään. Ajattelin vain, että nuku nyt ja joskus yhden jälkeen taisin saada unta 4-5 tuntia. Tunnin päikkäritkin nukuin, mutta edelleen väsyttää. Vali vali. Hermot vähän kireellä kun en saa enää nukuttua :( Liian helppoa vissiin ollut tähän asti. Voin vaan kuvitella miten väsyttää sitten kun vauva on maaimassa ja esikoisestakin pitää huolehtia.

Minivöö, joo siis oireethan on just jalkapohjien ja kämmenien kutina + jollain saattaa olla koko kropan kutina niinku esim mulla. Mutta siis kutina esiintyy yleensä iltaisi + öisin ja ihan sietämätöntä, eli ei mene ohi ollenkaan..
Sinuna soittelisin neuvolaan ja käyt verikokeissa niin niistä selviää sitten et onko vaiko ei.
Sinäänsähän tälle ei mitään voi, kutinalääkitys + joku lääke mikä laskee noita maksa ja sappiarvoja. :)
Toivotaan ettei ole hepatoosi vaan esim raskauteen kuuluvaa normaalia kutinaa kun iho kuivuu..
Tsemppiä!

Ja noista sappikivistä! Mähän olin sairaalassa neljäyötä viimekuussa ton sappikohtauksen takia, mut se on sit niin kipee ettei muuta pysty tekeen ku itkeen ja mikää asento hyvä.
Mulla se alko just yläselän / kyljen säryllä ja 6h päästä makasin sairaalassa kipulääkityksissä.

Okei kiitos Lisamarie! Huoli helpotti huomattavasti koska kummatkaan oireet ei oo noin pahoja kun sulla. Varmuuden vuoks soitan neuvolaan huomenna mut ainaki pysyn nyt rauhallisena siihen asti :) mun iho on kuiva ja helposti kutiseva muutenkin, mut tää jalkapohjien kutina on outoa ja tänään ollut lähes jatkuvaa. Ei kuitenkaan läheskään sietämätöntä.

Mä oon niin poikki, täysin voimaton. En oikeesti ymmärrä miten jaksaisin ulkoilla esikoisen kanssa, järjestellä vauvan tavaroita.... siivota, laittaa ruokaa, pestä pyykkiä. Oon aivan täydellisen raato. Mulla ei ookaan väsymystä ollu tämmösenä koko raskaudessa. Hemoglobiinikin oli jopa 130, joten ei voi olla raudan puutekaan.

Mua ei siis varsinaisesti nukuta, mutta energiataso on täysin nollissa! Mikähän auttais.

Sappikohtaukset on kyllä sa*tanasta :/ mulla viimeisin sairaalaan ajattanut sappikohtaus kesti 11h, oli sappirakko tulehtunut :/ en pahimmalle vihamiehellenikään toivo sitä tuskaa :(
Nyt kun maha on selkeesti laskeutunut niin sappikohtauksetkin on vähentynyt! Sitä ootellessa, että pääsee koko kiusanhengestä eroon :)

Takaisin