Raskausoireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja M&S
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Miullekin on tullu mustelma navan viereen. Eikä kukaan oo varmana tökkiny siihe. Se on sellanen vihreen sinertävä.

Se on tuossa oikealla puolella vatsaa, tumma viiru poikittain (ei siis ylöspäin niin kuin linea negra ymmärtääkseni). Näyttää tuoreelta mustelmalta.

^ olisko kuitenkin sitten raskausarpi, vaikka taitaa nekin yleensä tulla pystyyn...?

Jaa, voisko olla vaan, että jokin verisuoni antanut periksi, ns katkennut, nahan venyessä ja aiheuttanut mustelman...? Jospa muita ilmaantuu saman ilmiön kanssa. Itsellä ei ole tuollaisesta kokemusta, enkä ole kuullut kenenkään kaverin kertovan mahassa olleen mustelmia.

Muoks. mutta en olisi huolissani tuosta. :)

Mulla ainakin verisuonet hyvinkin pinnassa nyt vatsan seudulla, olisko tuo voinut tulla ihan siitä, jos jotkut housut tai muut on puristaneet ko kohdasta?

Millaiset menkkakivut on normaaleja? Mulla aamusta alkaen selkä ja mahakipu vaan pahentunut, Panadol ei juuri auta. Makuulle vetää. Ei kuitekaan supistele normaalia enempää.

Niin joo, tänään oli kireä takki päällä ja kännykkä taskussa. Se varmaan painoi tuon jäljen. Muutakaan selitystä en keksi.

Mulla on kans samanlainen mustelma! Ollut jo pari kolme viikkoa eikä näytä merkkejä haalentumisesta. Ei oo kipeä ja en ainakaan muista et olisin sitä mihinkään lyönyt.. Voi kyllä olla joku poksahtanut verisuoni yms. Ens viikolla on neuvolaterkka niin vois siellä kysäistä

Kia, kävisin sinuna synnärillä näytillä. Varsinkin, kun kipulääke ei auta.

Joo, Kia, toisilla tuo kipu täysin ok, mutta toisilla merkki paikkojen avautumisesta. Kävisin varmistamassa, että ei kuulu jälkimmäiseen ryhmään.

Lulu, kohdunkaula alkaa pehmentyä ja lyhentyä ennen kuin synnytys kunnolla alkaa, (synnytys alkaa siis siitä kun kohdunsuu alkaa avautua). Ensisynnyttäjillä yleensä paikat alkaa kypsyä vasta lähempänä synnytystä, mutta uudelleensynnyttäjillä voi olla vaikka kuukausikaupalla kohdunsuu pehmeähkö ja sormelle auki, eikä mitään oo silti aikoihin tapahtumassa. Siinä on hirveästi vaihtelua. Mutta paikat alkaa siis varsinaisesti avautua vasta synnytyksessä, sitä ennen tapahtuu tuota lyhenemistä ja pehmenemistä.

Olen tähän mennessä säästynyt vielä ummetukselta sekä närästykseltä, mut nyt parina iltana on ollu sellanen olo et oon tuumannu isännälle et ilmapallona luoksesi pompin! Olo ollu ku liian täyteen puhalletulla ilmapallolla jonka nahka repiä tykkänään.. olo oli siis varsin tukala, mut vatsa piti niin kummallista suhinaa ja pulpatusta et ei sille voinu muuta ku nauraa. Samalla typy koitti toden teolla vänkäytyä kylkiluitten alle ni sai tosissaan olla selkä takakenossa et sai jotenkin hengitettyä. Mikään asento ei tuntunu oikein hyvälle, mut sit muistin sen sohvalta pää alaspäin asennon:grin
omana versiona jo hiukan väsyneenä sängyssä makoillessani nostin vain peffan ylös ja yritin pitää vatsalihakset rentona. Hetken mietittyään typykin päätti onneks laskeutua alemmas ja sitämyöten mulla olokin helpottu.

Täällä jomottanut mahaa toissa yönä ja eilen illalla myös menkkamaisesti, samalla ollut tosi pinkeä. Oletan että supistuksia, jotka alkavat olla jo vähän kivuliaita. Apua! Yksi säteili reisiin. Kohdun suuta on seurattu, 2vkoa sitten pehmeä vajaa 2 cm eikä kuulemma tarvetta seurata enää ja sain luvan liikkua.

Nyt kun supistanut kipeää niin en tiedä uskallanko liikkua? Ei vaavin tarvisi vielä tulla, viikkoja 34+5. Tympäsee tosin makaaminen, selkä ei tykkää ja asioillekin pitäisi päästä vielä. Onko muilla kipeähköjä tuntemuksia välillä ja oletteko siitä huolimatta jalkeilla? Lääkäri vasta 2vkon kuluttua

Mulle sanoi lääkäri polttoihin liittyen, että kunhan jalat pitää ristissä siihen asti kunnes 34vkoa on täynnä. Sen jälkeen saa liikkua ja mennä normaalisti omaan kroppaa kuunnellen. Nyt 35+3, oon ihan normaalisti liikkunut sen mitä jaksaa ja pystyy, jos menee kovin kipeäksi ja supistelee, niin sitten tietty levolle ja otetaan iisimmin. Lääkäri sanoikin, että seuraavaksi sit vaan äippäpolille, jos tulee säännöllisiä supistuksia pitempään, että sitten saapi synnytellä jo. :)

Tosi paljon supistelee.. ei kipeästi, mutta kun vauva on jo tuolla ihan alhaalla niin aina supistaessa sen pää painaa alaspäin ja vihloo ikävästi, hengitys muuttuu ja tulee kylmänhiki. Selkäsärkyjä nyt on jokapäivä että eipä niistä erota mistä johtuu. Luultavasti huonosta nukkuma-asennosta :/. Vauva on kyllä selkeesti painunut alas kun rintojen alla on paljon tilaa ja kyykistely on hankalempaa kun alavatsa roikkuu melkeen reisien välissä . Aiemmissa raskauksissa masu laski vasta synnytyksessä
Lauantaina tulee täyteen rv34.

Takaisin