Raskausoireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja M&S
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä myös samoja tuntemuksia kuin Kialla, M&S:llä ja Zoella. Mullakaan ei parissa viikossa sf-mitta ollut kasvanut, mutta terkka ei vielä "myöntänyt" vauvan laskeutuneen vaikka itse veikkaisin niin (en esikoisesta edes huomannu sellasia asioita). Kiinnittymiseen en usko, koska tuntuu vielä vauva touhuuvan ylöspäinkin jotain. Mutta tosiaan paljon tuntemuksia siitä, että jokin puskis kohta ulos. Ja viikon sisään tullu sukkapuikkopistot tosi voimakkaina, pari kertaan tullut olo, että pitäis saada sormilla tukea vastaan. Nyt rv 33+2 ja lääkärineuvola vajaan kahden viikon päästä rv 35+0. Ja täälläkin viimeksi gynetutkimus tehty huhtikuun puolessa välissä. Eipä sinällään ole ollu tarvettakaan välissä tehdä, kun nämä tuntemukset nyt olleet pari viikkoa.

Mun levottomiin jalkoihin ja käsiin ja koko kropan sekaisin siitä menemiseen on auttanut, sängyssä syöty elovena kaurakeksi. Ei varmaan raskausdiabeetikolle fiksuin valinta, mutta nyt olen saanut nukuttua edes kohtalaisesti. Eikä nukkumaanmeno aiheuta enää ajatuksena paniikkireaktiota. Se valvominen sai koko kropan ja sokeritkin sekaisin, joten näillä mennään jos ei vaikuta aiheuttavan muuta haittaa.

Mulle ei olla vieläkään tehty kokoarviota vaikka rv 32 sf mitta oli noussut jo keskikäyrän yläpuolelle vaikka sitä ennen oli ollut juuri ja juuri sen alapuolella. Nyt tulevana keskiviikkona selviää missä nyt mennään. Silloin terkalle ja neuvolalääkärille aika ja viikkoja jo 35+2.

Mitä jos vaavi sitten kiinnittyykin jo? Vauva on pää alaspäin ja tuntuu sellaista paineen tunnetta ajoittain kohdussa... En tosiaan muista esikoisesta mitään tämmöistä. Harjoitussuppareita en ole vieläkään huomannut jos niitä on ollut.

Ei kiinnittyminen mitenkään haitaksi ole, toki voi lisätä mamman epämukavuutta. Mulla esikoinen kiinnitty 3-4vk ennen syntymää. Esikoisesta en huomannu laskeutumisesta tai kiinnittymisestä mitään vaivaa, tällä kertaa ollut parisen viikkoa tunne, että jokin pyrkii ajoittain ulos (siis painetta alapäässä). En usko että täällä vielä olis kiinnittynyt, kun laskeutuminenkin vielä vähän epäselvää.

Ok, huomenna neuvola. Pitää mainita tuosta paineen tunteesta.

Esikoista odottaessa mullekaan ei tehty sisätutkimusta muistaakseni kun alussa. Sanoivat että jos ei oo ollut supistuksia yms niin eivät turhaan provosoi synnytystä sisätutkimuksella loppuvaiheen lääkärintarkastuksessa. Kokoarvion sain vk 36 ja sitten kontrolli 38 kun oli niin pieni. Sen takia nytkin tehdään noita kontrolleja kun tämäkin vaikuttaa hyvin pieneltä ja haluavat seurata että kasvaa normisti. Mutta ite oon sen 158cm ja mies jotain 170cm että ei meistä varmaan mitään jättiä tulekaan :)

Aika samoja tuntemuksia täällä kun teillä muilla, mutta nyt on viikon verran vähän hellittänyt paine ja tunne että paikat avautuvat( vko 35). Tänään on jo neuvola lääkäri, sillä pyysin että siirettäisiin aikaisemmaksi.

Jalat ovat turvonneet niin ettei lenkkaritkaan meinaa mennä jalkaan ja käsien ja varpaiden niveliä jomottaa. Ja sit on ihan pohjaton nälkä. Tunnin päästä ruokailusta saattaa jo alkaa nälkä uudestaan. Nälän tunne on mulle vähän vieras asia sillä olen sairastanut kilpirauhasen vajaatoimintaa n 10v ja aineenvaihdunta on ollut todella hidas. Nyt voisin vaikka syödä säkillisen raakoja nauriita. Nam nam!

Samoin mullekin tehtiin sisätarkastus joskus eka lääkärineuvolassa kesän alussa, sekä painoarvio vain rakenneultrassa. Pitääkö tuota erikseen sitten pyytää? Näihin oloihin ja kipuiluun tottuu niin, että nuo pitkät kävelylenkitkin on ohjelmassa yhä, tosin omaan tahtiin. Yhdellä kerralla kului pysähdyksineen aikaa viidelle kilsalle kaks tuntia. Pidän aina puhelinta mukana, sen verran sentään pelkään. Kaikki perussiivoushommeli on aikalailla siirtynyt miehelle. Ei vaan maha taivu ja sitten supistaa. Tänään tosin aikomus on pestä vessa. Hiljaksiin.

Pauveli, mistä voi päätellä sen milloin vaavi on kiinnittynyt? Ja mitä se tarkalleen ottaen on?

Noin 36 viikolla pitäisi olla synnytystapa-arviointi kaikilla, missä saa painoarvion eli ei pitäisi joutua erikseen pyytämään kun mun tietääkseni kuuluu automaattisesti kaikille.

Ei kuulu sairaalassa tehtävä synnytystapa-arvio kaikille. Toki neuvolalääkäri on kaikilla ja siellä nyt ainakin tarjonta pitäis katsoa (ettei ole perätilassa). Mutta synnytystapa-arvion sairaalaan ultrineen ja kokoarvioineen saa lähetteellä, jos on esim. ekassa synnytyksessä ollut ongelmia, vauvan kokoa halutaan tarkistaa vaikka radin takia ja todetun perätilan kanssa aina tehdään synnytystavan arviointi. Toisilla on neuvoloissa ja lääkäreillä niin hyvät laitteet, että samanlaista palvelua saa sieltäkin ja voi sitä neuvolakertaa lienee sitten kutsua synnytystapa-arvioksi.

Kia, mulla ei ainakaan eka vauva ikinä kiinnittynyt. Pää oli suht alhaalla, mutta liikkui (eli ei kiinnittynyt) loppuun asti ja tän mulle kertoi neuvolan terkkari. Loppuvaiheessa kiinnittymistä vois eniten epäillä, jos oireet alakerrassa alkaa olla isoja ja liikkuminen tosi hankalaa. Toisilla vauvat pysyttelee synnytykseen asti vähän ylempänä.

Ei sitä kiinnittymistä tosiaan itse välttämättä havaitse, mutta terkka siitä sitten mainitsee neuvolassa. Jotkut kuvailee sitä "kuin kävelisi keilapallo emättimessä". Kiinnittyminen on sinällään tärkeä tieto (ainakin synnytysvalmennuksessa korostettiin), että jos synnytys alkaa lapsivesien menolla ennenkuin kiinnittymistä on tapahtunut pitää matkata vasemmalla kyljellään sairaalaan (eli ambulanssi hommia), ettei napanuora pääse luiskahtamaan vauvan edelle ulos.

Okei! Meillä kuulu sillon 2013 kanta-hämeessä se painoarvioultra niihin ilmaisiin ultriin. Eli ilmeisesti nääkin vaihtelee kunnittain aika paljon.. En kyllä enää muista että oliko se jollain toisella nimellä kun synnytystapa-arvio :D nyt en tiedäkkään kuuluisiko se kaikille tällä uudella paikkakunnalla kun joka tapauksessa sen hätäsection takia tehdään.

Noniin! Lääkäri teki sisätutkimuksen ja onneksi ei ole edennyt lauantaista mihinkään :) levolla ja nesteillä siis saatiin hommaan stoppi!
Kotiin pääsen tänään, kuhan hetken pitävät käyrillä lounaan jälkeen. Saan kotona ulkoilla omalla pihalla, kaupassa saan käydä mutta ostoskasseja en saa kantaa. Saunassa ei saa käydä ja ainakaan kahteen viikkoon ei saa seksiä harrastaa.
Oon varannu äidin luota täyshoitolan aina päiväksi ja yöksi sitte omaan kotiin :D

Perjantaina just kun oltiin lähdössä reissuun pihasta niin tuli ihan kauheet nivuspoltteet ja häpyliitoskivut. EI pystynyt seisomaan eikä kävelemään, istahdin sitten terassin penkille..siinä ei sitten sattunut niin paljoa. Kun vihdoin raahauduin autoon heitin heti naamariin särkylääkettä. Sain koko viikonlopun otella panadolia kipuun. Pyörryttävä tunne.
Noista paineentunteista niin mulla oli sitä jo joskus viikolla 29. Nyttemmin ei enää ole ollut. epäilin silloin että vauva varmaan oli rt asennossa.

Meillä kaikille tehdään synnytystapa-arvio automaattisesti, tai sillä nimellä terkka ja lääkäri sitä ainakin kutsuivat... Samoin maksuton varhaisultra kuuluu kaikille. On näissä paikkakunnittain eroa. Aiemmassa asuinkunnassani olisi ollut vain nt- ja rakenneultrat, nyt saan siis tuplamäärän ilmaiseksi :) Ja yhden ylimääräisenkin ultran ja kohdunkaulan tsekkauksen lääkäri teki supistusten vuoksi neuvolassa. Ei siitäkään laskua ole tullut.

Jos lääkärikäynnit tapahtuu neuvolassa, niin niistä ei laskuja tule. Eri asia jos joutuu terveyskeskukselle menemään. Juuri viimekerranlla neuvolassa keskustelin että he hoitaa koko perhettä itseasiassa täällä neuvolassa niin kauan kuin vanhempien lapsi on heillä asiakkaana. Ei nyt kai kaikennäköisiä vaivoja sinne voi mennä aikuinen valittamaan, mutta esim. rokotukset hoituu heillä.

Meillä on ilmeisesti tämän vuoden alusta ollut, että "ylimääräiset" lääkäriajat on maksullisia myös neuvolan puolella. Mikä sitten katsotaan ylimääräiseksi...? Ei kai sinne kukaan huvikseen aikoja kysele...?

Takaisin