Raskausoireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja M&S
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onko kellään ollut ihottuma osana raskausoireita? Mulla ei ole ikinä vaivanut ihottuma ja iho on aina ollut hyvä, mutta raskauden myötä tilanne on muuttunut. Eka tuli yksi iso kolikkoihottuma reiteen, sitten yksi vatsaan ja vähän myöhemmin yksi selkään. Eilen ilmestyi vielä 2 ihottuman alkua. Ne ovat siis sellaisia kolikon muotoisia punaisia läikkiä. Olen yrittänyt kaikenlaisia rasvoja mutta eivät lähde pois. Apua! Onko kellään kokemusta näistä tai hyviä vinkkejä miten hoitaa. En halua muuttua leopardiksi.

Lisamarie, älä huolestu! Vaikka paino putoaa niin vauva kyllä saa ravintonsa. Se ottaa sen vaan sinulta jostain pois. Toivottavasti kuitenkin saat pian takaisin ruokahalusi jotta saat hyvää energiaa itsellesi ja vauvalle.

Mulla on ihan normistikin sellainen stressi-ihottuma. Pientä kutiavaa punaista näppylää ilmestyy käsiin ja jalkoihin. Raskaudessa tuntuu lehahtavan ja iholääkäri sanoi, että hyvin voi raskaus pahentaa. Ainakin sain ohjeistuksen, että ilman reseptiä ostettava hydrocortison ei haittaa sikiön kehitystä..vaikka siis pakkauksessa ohje välttää pitkää käyttöä tai laajoja alueita raskauden aikana. Sain vahvempaakin kortisonia, joka ei myöskään pitäisi olla mikään riski. Yli kahta viikkoa ei yhteen paikkaan saa käyttää, mutta sekin johtuu siitä, että teho laskee 2 viikon jälkeen ja tauko auttaa siihen. En kyllä tiedä, jos ei ihottuma kutise ollenkaan, niin onko hydrocortisonista sitten apua. Mutta jos haluaa kokeilla, niin ihan rauhassa voi sen tehdä.

Mulla alkoi raskauspahoinvointi vk:lla 6 ja nyt on menossa rv 12+4. Olen viimeisen kolmen viikon aikana oksennellut päivittäin n. 5-10 kertaa, paitsi eilen oli hyvä päivä ja oksensin vain kerran...

Mulle ilmestyi eilen illalla kutisevaa ihottumaa ranteisiin, kyynärpäihin ja vähän sinne sun tänne. Voi johtua jostain uudesta ruoasta, aurinkorasvasta, uima-altaan vedestä tai vaikka mistä kun ollaan lomareissussa, ei välttämättä liity raskauteen. Normaalisti mulla ei ole ihottumaa. Viittaisiko noi paikat lähinnä ranteiden sisäpuolella ja kyynärpäiden vieressä johonkin allergiseen reaktioon? Muistelin, että allergiatestit tehdään just tohon johonkin ranteiden ja kyynärtaipeen välille. Niin ehkä siinä kohta näkyy reaktiot selvimmin?

Mulle on myös ilmaantunut ns ihottumaa kyynärpäiden sisäsyrjälle. Miehelle just illalla asiaa ihmettelin. Voisko hormonit jotenkin vaikuttaa...? Eikös allergiatestejä tehty myös joskus selän ihoon? Luulen, ettei allergiselle ihoreaktiolle ole mitään "tiettyä" paikkaa.

Tänään on ollut järkky alaselän kiristysahdistus, istuminen tekee pahempaa kuin liikkeellä olo :(

Hmmm, siis oireita. Nyt rv.9+6 Alusta oli vain nuo rinnat kosketusarat ja turvonneet, sitten kasapäin finnejä ihan epämääräisiin paikkoihin, aivan uutta, sitä ei edellisissä raskauksissa (3) ainakaan ollut. Rv.7 alkoi etova olo seurata koko päivän, siihen on auttanut joku makupala, aivan sama onko suolainen vai makea. Nyt kyllä sekin on helpottanut niin ettei ole etova olo koko päivän ja ehkä vain joka toinen päivä. Hajuaisti on tarkka, kahvi rupesi ällöttää ihan vain viikko sitten yhtäkkiä, ja käytetyn kahvimukin haju tosi paha myös, vien töissä kavereiden mukeja pois koko ajan. Pientä närästystä silloin tällöin, muttei yhtä paljon kun viime raskauden lopussa, se oli jotain aivan hirveetä. Ja väsymys iskee yleensä puolen päivän jälkeen ja iltaisin pari tuntia aiemmin kuin normaalisti. Siinä nyt noita, jospa ei tulisi muuta :D

Iskiastyyppinen alaselkäkipu on täällä jo.. Joka raskaudessa näköjään alkaa aikaisemmin. -.- Kaivoin jo kokovartalotyynyn unikaveriksi. Täytyy kai tukivyökin hankkia kokeiluun ennen kuin on ihan rampa. Tällä hetkellä ei hirveästi lohduta, että aiemmista tää on loppunut lähes samantien kuin vauva on syntynyt.

Positiivista, että pahoinvointi on selkeästi alkanut helpottaa samoin kuin aiemmissakin näillä viikoilla.

Pahoinvointi ei ole vielä täysin hellittänyt, mutta parempan suuntaan menossa. Tilalle tulossa närästysoireilu. Toivottavasti väistyy vielä sitten joksikin aikaa ennen loppuraskautta (ei haittaa vaikka jäis silloinkin tulematta, mutta epäilen ettei niin käy). Harmittaa vähän, kun normaalisti tykkäisin syödä marjoja viilin kera aamupala, mutta iso osa pakkasessa olevista marjoista tuntuu ajatuksenakin niin happamilta että jo valmiiksi alkaa närästää... :sad001 Olis myös masu-vauvalle hyväksi.

Täälläkin pahoinvointi alkanut vihdoinkin helpottaa, mutta tuo närästys tullut miullekin tilalle :(
Edellisessä raskaudessa sitä ei pahemmin ollut. Rinnat on edelleen varsinkin iltaisin kipeät, hajuaisti ihan liiankin tarkka ja nukkumaan pitää mennä usein viimeistään yhdeksältä.. Ellen ole nukkunut päiväunia. :D
Niin ja nyt menossa rv. 12+0.

Mulla ei suoranaisesti ole ollut närästystä, mutta oksennus tulee joskus vähän aikaa syömisen jälkeen. Tuntuu ettei ruoka sula tai menee alas vaan jää jotenkin pinnalle. Sitten seuraa paha olo ja tulee oksennus. Aina ei edes tule kaikki ulos vaan päällimäinen ruoka. Onko tämä jonkinlainen refluksi/närästys.

Mulla kans tullu sellasta jännää syherö-ihottumaa vatsalle ja kylkiin, mutta onneks nyt jo helpottanu kun rasvaillu paksulla perusrasvalla. Käytössä myös hydrocortisoni-voidetta jota saa apteekista ilman reseptiä. Omalla äidillä ollut kuulemma sama kun on joskus mua odottanu :D

Lulu. Täällä on kans saman tapainen ongelma. Tuntuu ettei ruoka mene kurkusta alas, vaan jää puoleen väliin ja sitten kun yskäsee niin tulee hoppu pöntölle :oops: Luulin että pahoinvointikin ois selätetty, mutta mitä vielä. Närästyskin on tullut kuvioihin. Viikkoja 9 ja vähän päälle...Kaks päivää saanu pötkötellä sohvalla etovan olon kans. Lisäksi alavattakipuilukin on vielä kuvioissa, mutta taitaa olla vain kohdun kasvusta johtuvaa kun ei ole mitenkään kauheaa.

Niin luulin minäkin Tiuku86, mutta viimeksi äsken tuli illallinen ulos vaikka söin salaattia. Ehkä annos oli liian iso ja join aika reippaasti vettä myös. Oli kova nälkä joten söin myös aika nopeasti.

Mulla on kurkku kuin sharan hiekka ja nenä tukossa koko ajan...varsinkin yöllä. Unohdin kysyä saanko alottaa kortisonisunutekuurin. Yleensä keväisin menee nenä ihan tukkoon,mulla on kystat kummassakin poskionteloissa joten kroonisesti keräävät nestettä joka kuivatetaan kortisonilla. Huoh. Muuten kaikki pahimmat ällötys ja hajuherkkyysoireet helpotti n.viikon 8-9 aikana ja hirvitti että nyt ei oo kaikki ok. Ti oli ultra jossa todettiin että ei mitään hätää. Eli nyt uskon että oireita voi tulla ja mennä ja se ei kerro vielä mitään. Rinnat toki aristaa ja ihan järkyttävä väsy on koko ajan.

Kerronpa viime viikosta teille, kai tämä oire tänne kuuluu...:D oli kyllä hyvin kummallinen ja "pimeä" tilanne.

kuluneella viikolla yhtenä päivänä oltiin miehen kanssa keittiössä ja juteltiin siinä jostain ja naurettiin yhdessä. No hetken nauramisen jälkeen mulle tuli sellainen olo, että "apua mua itkettää?!". Sain naurun seasta sanottua, että mua alkaa kohta itkettää. Mies oletti varmaan, että mulle tulee ilon kyyneleet silmiin. Kuitenkin mun nauru muuttu samassa hetkessä kunnon itkuksi. Se tuntui todella järkyttävälle:D enkä voinu hillitä sitä itkua mitenkään. Samaan aikaan nauratti ja juuri kun olin saamassa itkulta henkeä ja erehdyin tirskahtamaan naurusta yltyi taas itku. N. 5 minuutin hysteerisen itkun jälkeen, kun sain itseni rauhoitettua ja näin mieheni, olin alkaa taas itkemään. 15 minuutin kuluttua olin taas normaali joskin vähän hämmentynyt.

Toivottavasti saatte edellisesti sekavasta selityksestä jonkinlaisen kuvan tilanteesta. Sitä olotilaa on aika vaikea selittää ja olin vain hyvinhyvin onnellinen, että olin kotona kun tuo tunnemylläkkä yllätti.:D

Mites teidän tunne-elämä on voinut?:)

Tietynlaisen itkuherkkyyden tunnustan! Siis kyyneleet nousee silmiin helposti lukemistani jutuista ja, mikä minusta outoa, monista tv-mainoksista. :eek: Esim postin mainos on sellanen, että vedet nousee silmiin. Vaikka "järkevästi" ajateltuna se ei ole mitenkään tunteisiin vetoava.

No hei, viime viikolla katsoin Spice girlsistä kertovaa dokumenttia (joo mulla oli tylsää) ja kun Geri lähti bändistä, itkin vuolaasti :wacky: Et kyl jotain erilaista täs olotilassa on :D

Mulla on jatkunut ruokailun jälkeinen oksentelu melkein joka toinen päivä. Varsinkin silloin kun syön vähän runsaammin.
Tänään kuitenkin söin lounaaksi kasvisosekeittoa ja pari tuntia myöhemmin oksensin vatsahappoja.
Kuuluuko tämä raskauteen vai pitäisikö käydä lääkärissä?

Takaisin