Raskausoireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja M&S
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mäkin oon huomannut että mahallaan ei oo hyvä. En tosin yleensä muutenkaan mahallani nuku, mutta nyt on kyllä tosi tukala olo jos mahalleen eksyy...

Musta on tullut kauhea kiukkupussi mun ruokien suhteen... ostettiin salaatit ja mies ahmi omansa jo eilen. Avasin onnellisena salaattiani niin tää kauhea sikamiesjokaminuavaanvihaa yritti maistella. Aloin sitten kehittelemään kohtausta siinä kun ei uskonut että se on MUN SALAATTI YHYYYY. :| mun päärynämehutkin on menny litkimään (otti yhden lasillisen) yhyy pewkele. Rankkaa tää elämä :D

En pysty nukkumaan mahallani ja harmitti esikoisen synnyttyä kun en vieläkään pystynyt, koska sitten oli rinnat kipeet. Selällään nukkumistakaan ei suositella raskaana, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jää nukkua kyljellään puolia vaihdellen. Mulla on muuten selkä kipeytynyt öisin, liekö raskaudesta johtuvaa.

Mä en osaa nukkua vatsallani ollenkaan. Miehen mukaan käännyn unissani selälleen x-asentoon ja valtaan sängyn, mutta kylkiasento on mulle ollut aina mukavin ja ainoa asento jossa pystyn nukahtamaan. :)

Mäkään en osaa nukkua mahallaan vaan suosin kylkiasentoa. Muutenkaan ei ole enää tuntunut hyvältä maata mahallaan, mutta kai se on omista tuntemuksista (ja fysiikasta) kiinni kauanko vielä pystyy siinä asennossa olemaan. :)

Mä olen aina kova nukkumaan mahallaan ja ekassa raskaudessa harmitti, kun se jäi tosi varhisessa vaiheessa pois. Tosin jälkikäteen mietin, että taisi olla puhtaasti psyykistä, ettei mahallaan olo maistunut. Nyt päätin, että nautin mahallaan nukkumisesta niin pitkään kuin vain pystyn - joka tapauksessa loppuraskaudessa alkaa asentovaihteoehdot olla vähissä ja tympiä. Viime yönä se ei sitten enää sujunut. Mahaa alkoi painaa ja ahdistaa :( Mutta onhan toki viikkojakin jo se 12 ja risat. Nyt sitten vähintään se puoli vuotta muissa asennoissa (ja mahdollisesti pidempään, mikäli tissit on kovin kipeät)

Mulla ei vielä muuten maha vaikuta nukkumisasioihin, mutta pahoinvoinnin takia paras olo on vasemmalla kyljellä. Häiritsee jopa yöunia, kun herää vasemman puolen puutumiseen, mutta muussa asennossa oksettaa. Heti, kun veri palaa vasemmalle puolelle, on käännyttävä takas sinne ja taas pari tuntia unta lisää.

Yksi raskausoire on anopista ärsyyntyminen! Eikä se edes tee mitään mistä nyt pitäis ärsyyntyä, mutta vaan ärsyttää. Onneksi kokemuksesta tiedän, että se helpottuu lapsen syntymän jälkeen. Siihen asti on vain pidettävä kielikeskellä suuta, etten vaan laukase takas jotain mitä katuisin.

^ haha! Anopit osaa olla joskus vähän ärsyttäviä, mutta on heistä myös suuri apu lapsenhoidossa.

Mulla on nyt ollut pari päivää vatsa ihan sekaisin, vaikka on se ollut koko tämän raskausajan. En sitten tiedä onko joku vatsatauti vai mitä.

Mä ekassa raskaudessa kyselin, että voiko löysä vatsa olla raskausoire, mutta ei kukaan oikein siihen uskonut. Silloin mulla oli ihan säännöllisesti ongelmaa sen kanssa..mutta ummetuksesta vältyinkin sitten lähes kokonaan. Tällä kertaa ummettaa jo nyt vähän väliä. Pitäis alkaa Visibliniä syömään, se ainakin auttoi synnytyksen jälkeen pitämään mahan hyvässä kuosissa.

Onko muilla ollut alaselkäkipua/jomotusta/jumitusta? Itsellä alkoi eilen (rv12) ja pelottaa että kaikki ei ole kunnossa...

Mulla on ollu alaselkäkipua. Tosin sitä on ollut ennenkin, issiasta tms. Luottohieroja sanoikin, että raskaudessa se tulee vielä korostumaan. Itse en tätä yhdistä mihinkään vaaralliseen.

Ei kai alaselkäkipu minkään huonon merkki yleisesti ole ollenkaan? En ainakaan ole kuullut. Sen sijaan selkäkivut on tosi tavallisia raskausaikana..jos nyt ei sanois, että ovat tavallisia ilmankin raskautta. :) sanon samaa kuin aiemminkin, että yhtään vatsassa tuntuvaa outoa kipua sen enempää kuin selässäkään tuntuvaa en yhdistäisi mihinkään huolestuttavaan. Mun kokemuksen mukaan jatkuvat ja usein muuttuvatkin kivut liittyivät ihan normaalisti etenevään raskauteen. Mulla oli ekassa raskaudessa menkkakipuja, vihlaisuja, jomotusta, pistävää kipua ja jopa voimakastakin krampin oloista kipua sekä ala- että ylävatsassa ja aika pitkälti koko 9kk..ja täysin terve lapsi yliaikaiseksi asti tuli pidettyä sisällä. Toki voimakkaaseen kipuun pitää reagoida tutkimuksilla, mutta älkää ihmeessä panikoiko muista ohimenevistä tai lievistä kivuista! :)

Huoh tänään ollu pahimpia päiviä oireiden kanssa.. Paha ja muutenkin paska ja väsynyt olo koko päivän, mitään en oo jaksanut tehdä. Maha inhottavan tuntuinen ja nivusissa juilii kun on seisaallaan. Joko vois kohta alkaa helpottaa! Mulla alkaa ens viikolla työt ja oikeesti pelottaa miten mä jaksan siellä :(

Positiivisena tässä illassa tuli toisenlaisten äitien katsominen kun oli niin valtavan suloinen vauva ja mä vaan ajattelin että kohta mullakin on tollanen!! :) <3

Onkos muilla oireina ilmavaivoja? Tuntuu että perässä tulee p*skapilvi kun niin paljon haisee ja usein.. :D Erittäin epämiellyttävää! Outoa että raskauden myötä ummetus on oikeastaan loppunut ja suoli toimii suhteellisen normaalisti. Ainoastaan tuo ilma tuottaa päänvaivaa..

Pakko tunnustaa et ilmavaivat ovat olleet mun vaivana. Totesin miehelle yks ilta et jos tää on tällaista koko yhdeksän kuukautta niin kasvihuoneilmiö pahenee huomattavasti. :D
Hiukan on viimeisen viikon aikana helpottaneet mut nyt iski takaisin sit pahoinvointi ja järkyttävä väsymys. Musta tuntuu et joinain päivinä olo menee kaks askelta eteenpäin ja joinain päivinä kolme askelta taaksepäin.

Mä yhdyn tuohon ilmavaivaongelmaan :( sitä vaan tulee ja tulee eikä mies ole kovin innoissaan asiasta..

Pakko tunnustaa et ilmavaivat ovat olleet mun vaivana. Totesin miehelle yks ilta et jos tää on tällaista koko yhdeksän kuukautta niin kasvihuoneilmiö pahenee huomattavasti. :D
Hiukan on viimeisen viikon aikana helpottaneet mut nyt iski takaisin sit pahoinvointi ja järkyttävä väsymys. Musta tuntuu et joinain päivinä olo menee kaks askelta eteenpäin ja joinain päivinä kolme askelta taaksepäin.
Mulla sama, mutta en saa ilmoja tuleen ulos joten up kohti korkeuksia.. :/ tosi inhottavaa!

Onneks mulla toi ilmavaivailu ja se hirvee ummetus on menny jo ohi. Odotan niitä takas saapuvaks viimesellä kolmanneksella :D

Tänä aamuna herätessä (13+0) tuntui ihan siltä että tissit räjähtää! :D kipeethän nuo on edelleen... Tähän asti oon säästynyt ilman kummempia rintatuntemuksia.

Takaisin