Raskausoireet ennen ja jälkeen plussan

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vapsu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Milloinkohan tämä mahan turvotus oikein rauhoittuu?😁 jatkunut jo plussasta asti. Näyttää jo ihan raskausmahalta mutta tiedän ettei voi vadelman kokoinen pieni vielä ulospäin näkyä🤭
Omalla kohdallani oon jo luovuttanut mahan suhteen, tuskin enää turvotus laskee, muuttuu vaan joskus sit oikeeks raskausmahaks 😂

Kaivoin tänään viime talvena ostetun talvitakin esille ja nipin napin meni vetskari kii 😳🤣 että vissiin aika nopsaa joutuu talvitakkiostoksille 🫠

Olin niin toivonu että maha tulis vasta tosi myöhään että vois huoletta salailla pitkään. Esim mun parhaalla kaverilla ei ollu mahaa oikein ollenkaan 😅 muistan ku käytiin joku 1kk ennen hänen laskettua aikaa terassilla, mä otin siiderin ja hän jonkun limsan, baarimikko yritti saada hänetkin ottamaan jotain alkoholia… vaivaantuneena tokaisi että ensi kuussa laskettu aika niin ei oikein voi 🤣🤣 mut sit taas toinen kaveri joutu paljastaa raskauden jo heti plussan jälkeen kun maha ois käräyttäny muutenki 😄 on niin kyllä erilaisia raskaudet 😅 voisin mielellään ens keväänä ottaa söpön pienen raskausmahan mut ei ihan vielä 🤣

Ekasta raskaudesta sain pidettyä salassa puoleen väliin ja tokassakin oli aika pieni maha vielä viimeisilläkin viikoilla. Siksi ihmettelenkin että mitä nyt tapahtuu🤣

Mua kyl varoiteltiin että toka raskaus näkyis nopeemmin ja joo, onhan tuo turvonnu niin että näyttää jo nyt samalta ku ekan kohdalla vasta rakenneultran paikkeilla 😶 Mietin just eilen ku lapsen ukki oli käymässä että uumoilikohan jo jotain. 🥴 Nyt taitaa olla 8+2 eikä olla vielä ekassa neuvolassakaan käyty ku on vasta kahen viikon päässä, niin kyllä mietityttää että onko siellä joku kyydissä ku niin turpeaksi on vetäny. 😄

Itsellä ei vielä ole turvotellut pahemmin, mutta alussahan tässä vasta ollaankin. Nyt kyllä vähän jännittää kun tänään on tullut enemmän semmosia supistuksen omaisia kipuja hetkittäin. Ei vielä kuitenkaan yhtä kovia kuin keskenmenossa, mutta kyllähän se mielessä väkisin pyörii 😢

Ja aamu oli kyllä taas aivan hirveä yrittää selvitä töihin pahoinvoinnin ja väsymyksen saattelemana 😵 Tuntuu että vaikka nukkuukin tosi sikeästi ja näkee paljon unia niin ei ole yhtään levännyt olo kun herää. Sais nukkua päivällä kahet unet jos ehtis 😅 Ja nälkä on ihan tajuton! Mutta ei sitten jaksa kovin paljoa syödä kerralla.

Meinasin päivällä kirjoitella tänne kuinka huono olo on helpottanut ja enää vain aamuisin on pahin etova olo siihen asti että syö. Välillä velloo mutta syömisellä loppuu kuin seinään.

Mutta äsken sitten iski ihan kunnon huono olo ja mietin että joutuukohan ihan oksentaa. Ei onneksi siihen asti mennyt (ainakaan vielä) mutta edelleen heikko olo, sängyssä makoilen. Piti iltapala syödä ja sitä kun menin keittiöön tekemään tämä olo iski. Ehkä veny ateriaväli liian pitkäksi.. mutta nyt ei puhettakaan että tällä hetkellä voisi syödä vaikka se varmasti auttaisi 😅

Nivuset on kans taas illan ollut tosi kipeet, ärsyttävää jomotusta ja juilintaa 😐

Menkkamaista särkyä kans alavatsalla välillä. Ollut ihan alusta asti, missähän vaiheessa tuo helpottaa? Neuvolassa nimittäin kysyi jotenkin onko alavatsalla tuntemuksia ja sanoin että kyllä vähän sellaista ihan lievää kuukautiskipua on välillä, kysyi sitten ”mutta eihän joka päivä?” Johon vastasin että kyllä, joka päivä. Jälkikäteen jäin miettimään mitähän tarkoitti… onko huono merkki.

Täällä kanssa kyllä turvotus jatkunu sellasena et alkaa olla haasteita löytää vaatteita, jolla sais tilannetta peiteltyä. Oon melko pienikokonen niin tuntuu et tää maha on niiin korostunu nyt.. jospa asettus vielä ennen kun alkaa oikeesti kasvaa syystä.

Yleensä en juuri nää unia mut nyt tän raskauden myötä oon nähny joka yö todella outoja unia. Viime yönä olin ultrassa ja siellä potkutteli virkee vauveli ja sit se ultraaja alko löytää niitä koko ajan lisää ja lopulta ootin jotain viittä vauvaa. Mies tästä unesta kuultuaan oli ihan varma et on joku ennusmerkki kaksosista. Oli kuulema jo ahdistuneena katellu tila-autoja ja manaillu jos semmonen pitää hommata 😂

Mullakin oli lieviä repäisykipuja vielä viikolla 4, mutta nyt viikolla 5 ne tuntuu kadonneen kokonaan 😲 Eilen koin ihmeellisen kovia liitoskipuja ja pistelyä kohdun alueella. Ekassa raskaudessa mulle tuli liitoskipuja pari kuukautta ennen synnytystä ja nyt mietinkin, että johtuuko nää kivut vaan liikkumattomuudesta 🤔 Ekassa raskaudessa kävelin 5+ km joka päivä synnytykseen saakka, nyt oon ollut toimistotöiden vuoksi todella staattinen: huonoimpina päivinä tulee käveltyä vaan 4000 askelta... Mun kroppa taitaa olla tällä hetkellä vaan niin huonossa hapessa liikunnan osalta, että kaikki tuntuu pahemmalta. Muita oireita en ole kokenut, joulukuun alussa olisi varhaisultra ja hieman pelottaa, löytyykö sieltä mitään elävää 😱

Hei vaan, tein plussan toissa päivänä, joten kauheasti en voi vielä kertoa oireista plussan jälkeen :D Mutta liityn teidän seuraan nyt tälle kanavalle.

Itsella oli kyllä selvästi oireita muuten ennen plussaa. Melkein viikko ennen plussaa jo oli vähän sellainen flunssan tuntu. Hieman vilu, vähän jotain nenässä, kuin olisi tulossa kipeäksi. Tästä pohdinkin tuolla "Raskaaksi 2024" ketjussa että onkohan flunssa vai jotain muuta :D Muutama päivä ennen plussaa aloin olla myös tosi väsynyt ja ihmettelin että mikäs nyt kun on ihan näin uupunut (toki vähän arvelin et oisko tärpännyt). Päivää ennen plussaa hengästyin jotenkin oudon paljon vähäisestäkin liikunnasta. Lisäksi oli ummetusta, mitä mulla on tosi harvoin.

Selkeä plussa tuli sit toissa päivänä. Eilen oli kauhea päänsärky, mutta se voi kyllä johtua siitäkin että en ollut juonut energiajuomaa :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:lopetin ne täysin plussaan ja nyt sit on vierotusoireet kofeiinista. Flunssaoireeet on ehkä vähän menneet ohi ja ehkä väsymyskin helpottanut (tai sit vaan oon niin jännittynyt tästä etten edes huomaa väsymystä), mutta ummetus ja sellainen yleisesti turvonnut olo jatkuu.

Mulla meni muuten kofeiinista luopuminen näillä näkymin kivuttomasti. Pari päivää nyt ilman eikä ole tullut päänsärkyä. Toki pari viikkoa vähensin puoleen entisestä määrästä.

On ollu oikeastaan koko viikkoa aika oireetonta. Toki turvotus on suurta, ja väsymys varsinkin illalla on suuri, ja sitten kuitenkaan uni ei tule, ja nukun huonosti. Tänään iski hetkellinen huonovointisuus päälle, mikä toisaalta oli ihan jees, kun tuntui, että alkio ehkä kuitenkin elossa, kun jännittäähän se. Kuljin kämpässä kaksin kerroin ja tein itselle äkkiä leivän ja käskin miehen pysyä kaukana kahvihenkäyksiensä kanssa😅

Mä lopetin kahvin kans seinään ja oli useemman päivän kova päänsärky. Olis kannattanu vähitellen tiputtaa mut sit ku olin 2 päivää jo pitäny hedaria niin aattelin että oon nyt kuitenki jo kärsiny niin ei anneta sen mennä hukkaan 😂 nyt ei sit kahvii ees tee mieli. Sunnuntaina on mummolointi niin saa nähä miten kieltäydyn kahvista ilman et vaikuttaa oudolle ku perhe tietää että oon kahvihiiri… Nyt kun tuo mahakin pömpöttää niin saattaa äiti jo alkaa epäillä 😶

Mun olisi kans pitänyt tuota energiajuomaa vähentää vähitellen, mutta muiden asioiden takia olen myös ollut vähän rasittunut ja silloin sitä niin herkästi juo sen tölkin :D Ostin makuvissyä, että on edes jotain mitä juoda lounaan jälkeen.

Tänään iski hetkellinen huonovointisuus päälle, mikä toisaalta oli ihan jees, kun tuntui, että alkio ehkä kuitenkin elossa, kun jännittäähän se
Minäkin tavallaan odotan sitä huonovointisuutta, jotain sellaista oikein tyypillistä raskausoireitta, niin olisi raskaus jotenkin konkreettisempaa ja tavallaan tuntuisi että jotain tapahtuu ja alkion täytyy olla elossa kun aiheuttaa tuntemuksia. Sellainen oikein leffamainen aamupahoinvointi vaikka :D Noh, toisaalta... En minä nyt ihan oikeasti halua voida pahoin...

Nyt on arviolta 5+4 ja kahvin haju on alkanut ällöttämään. Jääkaapissa inhottaa myös eiliset ruoanjämät ja ei oikein tekisi mieli syödä mitään ”oikeaa” ruokaa.

Muistan ekasta raskaudesta, että aluks oli turvotusta jonka kuvittelin olevan the raskausvatsa, mutta kyllä se sitten hävis ja varsinainen vatsa alkoi näkyä joskus puolivälin paikkeilla ja oli aivan erinäköinen kuin se turvotus.

Tähän mennessä (4+2 oviksen mukaan) on ollu iltaisin aika väsy, ei jaksa sängyssä selailla puhelinta ku pienen hetken. Jonkin verran jomottelee alavatsaa välillä. Nälkä tulee vähän useammin mutta en oo kauheesti lisännyt syömisiä, 70 ekstrakaloriahan pitäs riittää tässä alussa. Aivot ei oikeen tunnu toimivan normaalilla levelillä, unohtelen asioita 😅

Täällä kokopäiväistä lievää pahaa oloa, semmosta et sylki kertyy suuhun ja vähän halju olo. Flunssan poikasta on kans (on esikoisellakin ni ei oo vaan raskausoire 😂) ja oon niin onnellinen ku saa käyttää nenäsuihkeita. Meen siis tosi tukkoon pienestäki nuhasta.
Väsymys on kans et onneks on päikkärit mahis nukkuu melkeenpä joka päivä 🙈
Ja jos herään yöllä ni saatan valvoo tunnin!! En nyt ihan vielä tätä kropan valmistautumista unettomuuteen kaipais 🥲
Vielä ei ihmeempiä mut toki mennään flo sovelluksen mukaa vasta 4+3

Minähän ton huonounisuudenki aiheuttaa? Tänään just sanoin miehelle, että sitten ku vauva syntyy hän hoitaa koirien aamu-ulkoilutukset 🤣 nytkin jo tekee tiukkaa, vaikka heräilen vaan ilman syytä

Otin töistä vapaata tän väsymyksen takia ja eilisen käytännössä vaan makasin sängyssä, katoin sarjaa ja nukuin kahdet parin tunnin päikkärit.

Vähän ärsytti olla palkattomalla tämmöisen asian takia kun rahalle kuitenkin on tarvetta mutta mulla tuntu oikeesti että kaikki leviää käsiin, en vaan jaksa.

Töissä toki en syytä sanonut, kysyin vaan jos voin perjantain olla palkattomalla ja se sopi, luulivat varmaan että lähdetään jonnekin reissuun tms.

Yritin kaikki työjutut kans unohtaa ja olla vaan, ladata akkuja. Nyt vielä viikonloppu päälle lepoa 🤍 nyt jo tuntuu paljon paremmalta ja ahdistus on selkeesti lievittynyt.

Olis pitänyt tää tehdä jo viikkoja sitten, mieskin tuumas että oon ihan kuin eri ihminen kun en oo niin hullun stressaantuneen olonen enää.

Toki pelkään että onko maanantain jälkeen taas sama tilanne, mutta ainakin nyt tällä hetkellä olo on rennompi ja parempi ja ihana tietää että on vielä tämä ja huominen aikaa levätä.

Oli vaikea mutta viisas päätös tämä pidennetty viikonloppu, semi kalliiks se tuli mutta piti laittaa oma jaksaminen etusijalle ja mieskin muistutteli että kyse ei oo enää vaan minusta vaan pitää ajatella myös vauvan parasta 🩷

Tänään mennään 8+3 ja huono olo on kyllä pahentunut viime päivinä. Edelleen onneksi syömällä lähtee pois, ei tarvi kun esim leivästä pari haukkua ottaa niin olo helpottaa samantien. Mutta haastetta luo sen leipäpalan ottaminen ylipäätään, se koko leivän tekeminen ällöttää ja pitää vain pakottaa itsensä syömään. Nivuset on kans jomotellu aika kovasti viime päivät, todella veemäinen tunne 😅

@Vapsu kyllä oma hyvinvointi kannattaa priorisoida koska vaikuttaa varmasti myös vauvaan mitä parempi (tai pahempi) sun on olla. Kaikkea ei loppupeleissä voi rahassa mitata. Arkityö raskaana on kyllä veemäistä ja oon kiitollinen et nyt tokan kohdalla ei tarvi. Tuoreena mielessä se väsymys ja vaativa asiantuntijatyö vielä niin olis toki halunnu tehä aina priimaa mut ei se siinä väsymyksessä ja pahoinvoinnissa ollu mahdollista.

Takaisin