Raskausoireet ennen ja jälkeen plussan | Page 4 | Vau.fi keskustelu

Raskausoireet ennen ja jälkeen plussan

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vapsu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Sama täällä. Sellainen öklö olo 24/7, joka pahenee jos menee pitkään ruokailujen välissä. Missään raskaudessa en kuitenkaan oo oksentanut. Tässä raskaudessa ehkä enemmänkin sellainen olo ettei tee mieli syödä mitään.
Joo just tuota samaa. Ei oo oikeen minkäänlaista ruokahalua. Kylmät hedelmät menee ja esim. pakastekarpaloita imeskelen 😅 mut eilen ku mies paisto pihviä niin se rasva ja käry 🤢

Yöllä oli lakanoihin tullut tippa verta... pyyhkiessä taas semmosta "värillistä: valkovuotoa. Edelleen uskon että normaalin rajoissa, mutta pelottaa se silti vähön

@Katti Kassinen en mie taida mennä. Eipä se sitä lopputulosta muuta. Ihan tippa tullut vain, joten todennäköisesti ihan normaalia. Mutta eihän se hyvälle tunnu. Eipä auta ku seurailla. Mulla ei ole vielä edes kuusi viikkoa täynnä, niin siinäkin mielessä turhaa varmaan.

Ennen plussaa oli minimaalista tiputteluvuotoa parina päivänä (kiinnittymisvuotoa?) ja muina oireina oli myös närästystä. Pari päivää ennen plussaa näin unta, jossa olin raskaana ja sanoin siinä unessa kaverille, että ei yhtään tunnu siltä että olisin raskaana ja ultrassakin kerkesin käymään unen aikana 😂
Plussan jälkeen on ollut pientä jomotusta ja paineentunnetta alavatsalla, etenkin iltaisin, kun on käymässä nukkumaan. Heti plussan jälkeen tuli yöllä migreenityyppistä päänsärkyä, johon liittyi pahoinvointia, ei onneksi tarvinnut oksentaa, vaikka tuntui että kohta lentää laatta. Ja plussan jälkeen on myös tullut vähäistä hailakanpinkkiä vuotoa, mutta sitäkin vaan yhtenä päivänä pari tippaa.

Muokattu viimeksi:
Tämä väsymys alkaa oikeesti raastaa hermoja pikkuhiljaa 😂 joka päivä pitää nukkua päikkärit ja jos ei nuku niin illalla kahdeksalta uni tulee.

Eilen käytiin toisella paikkakunnalla miehen kanssa ostoksilla ja syömässä, ajoin mennen tullen. Aivan järkyttävä väsymys koko päivän. Mutta piti jaksaa kun ite halusin uusia vaatteita ostamaan 😅 illalla 8 aikaan nukahdin, heräsin puoliltaöin ja tunnin verran katoin sarjaa ja nukahdin uudelleen 😅

Mies monena iltana kyselee tehtäisiinkö jotain yhdessä muuta kuin katsotaan sohvalla tv:tä, mutta mä en vaan ihan oikeesti jaksa mitään 😭 mä töiden lisäks hoidan pitkälti kodin siivouksen, ruuanlaiton ja kaupassa käynnin kun mies tekee pitkää päivää töissä, oon siis noiden juttujen jälkeen ihan loppu. Se turhauttaa muakin kun haluaisin tehdä kaikkee mutta se tuntuu vaan niin mahdottomalta kun väsyttää niin paljon 😭 mies sanoo ymmärtävänsä ja saan levätä ja nukkua niin paljon kun tarvii, mutta näkee että häntä harmittaa. Esim eilen meitä pyydettiin illanistujaisiin eikä menty, mies olisi halunnut mutta ei halunnut mennä ilman mua. Mulle ylipäätään asioiden tekeminen on haaste tänä päivänä, tsemppasin eilen tosi paljon että jaksoin olla koko päivän menossa ja joudun joka päivä tsempata että jaksan olla edes töissä. Mutta sosiaaliset tilanteet on ihan jäissä, mua ei huvita nähdä ketään, muutaman kerran oon jonkun kaverin kans käyny kahvilla plussan jälkeen mutta sekin on vaatinut tosi paljon ja pari päivää sen jälkeen ollut extraväsynyt. Ja muutenkaan tällä hetkellä ei kiinnosta pätkän vertaa katsoa kun muut juo ja olla hirveässä metelissä missä musiikkia huudatetaan ja sitten siitä yli pitää yrittää keskustella.

Mitenhän saisi vähän lisää energiaa tähän elämään? Ennen raskautta jos väsytti niin sitä joi energiajuoman ja kaikki hyvin. Ja onhan tämä väsymys muutenkin täysin erilaista kuin ennen raskautta, tää on lamaannuttavaa.

Tai mikä muu kuin sarjan kattominen vois olla kivaa yhteistä tekemistä mikä ei kuitenkaan vaatis multa hirveitä ponnisteluja?

Väsymys on kyllä aika tappava 😴 mie väkisin pusken normi asioita. Oon todennut, että väsyttää jos en tee ja väsyttää, ku teen. Niin sitten on sama tehdä. Mulla on ollu nyt tässä myös se, että en saa unta vaikka väsyttää, niin oon koko ajan semmosessa limbossa, ku elän 5h yöunilla, ja tarvin normaalistikin sen 8,5h unta, että jaksan.
Täytyy sanoa, että liikunta ulkona, on sellanen jota on helpoin jaksaa, siitä tulee aina parempi olo. Mutta sitten jos pitää autolla poistuta kotoa, tuntuu ylivoimaselta. Ja klo.6 aamuvuoro hapottaa. Tänää klo.7 aamuvuoro ja oon nyt nuokkunu kaks tuntia sohvalla. Onneks asiakkaat nukkuu vielä 😄

Oireet ennen plussaa on kyllä melko samat kun nyt plussan jälkeenkin. Ensimmäisenä alko ummetus, tissien kipuilut ja aaltoileva pahaolo. Tuo ällöttävä olo kyllä sinänsä yllätti, koska aiemmissa raskauksissa en oo ollu yhtään pahoinvoiva. Nyt tuntuu et se on helpottamaan päin (ja toivottavasti ei ylly enää takasin). Alkuviikosta jouduin vielä käymään yöllä syömässä, kun heräsin kesken yön siihen pahoinvointiin.

Oon herkästi palelevaa sorttia, joten sitä ollu nyt, mutta on aina normaalistikin. Väsymystä myös ilmassa. Viime yönä nukuin yli 10 tuntia ja silti väsytti aamulla :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: vatsaa myös turvottaa kovasti ja nyt vähän stressaa et miten tää tilanne peitellään töissä seuraavat viikot..

Mulla ei ollut ensimmäisessä raskaudessa juuri mitään oireita, mutta nyt alkamaisillaan viikko 5 ja koko ajan ihmeellistä pistelyä, menkkamaista jomotusta ja liitoskipumaisia tuntemuksia alapäässä. Lisäksi mulla on jatkuvasti kylmä! Pääsin ensimmäisen raskauden niin helpolla, että nyt pelottaa 😭

Tää väsymys ja pahoinvointi on niin hirveetä. Tänään taas aamulla juoksin oksentamaan aamupalan jälkeen. Oon jännittäny millon isommat lapset alkaa kysellä et mikä äitillä on. Eskarilainen tänään vaan totes "Äitillä on niin herkkä maha et joskus tulee oksennus. Ei se haittaa" 🫣 Eivät siis tiedä vielä et oon raskaana ku sitte varmasti tietäis muutama muukin 🤭

Oon niin poikki kokoajan ettei vaan jaksais tehdä yhtään mitään, tämään miehellekkin itkin ku ahdistaa ku en jaksa edes siivota. Onneks on sentään robotti-imuri. Kait se pitää vaan koittaa selvitä näitä viikoista ja toivoa et helpottaa ekan kolmanneksen jälkeen.

Miten olinkaan unohtanut aivan nää alkuraskauden olotilat tässä kuudessä vuodessa 😅

Kuulostaapa valitettavan tutuilta nämä oireet mitä lukenut edellisiltä 😅 Itsellä menossa just 5+2 ja oireita ollut joka päivä ja jo ennen plussaakin oli se semmoinen "tunne" että raskaana ollaan 🤭

Ennen plussaa siis:
- Muutaman päivän kevyt verestävä valkovuoto (tätä ei ole ollut aiemmissa raskauksissa, jotka menneet tosin kesken)
- Se tietty tunne/intuitio että jotain nyt tapahtuu
- Ei pms-oireita, olo yllättävän seesteinen
- Pientä nipistelyä munasarjojen kohdalla ja menkkamaista jomottelua mutta huomattavasti kevyempää kuin ennen menkkoja

Plussan jälkeen:
- Pieni nipistely vatsassa/munasarjoissa muuttunut kovemmaksi, kuitenkin siedettävää
- Rinnat turvonneet ja kipeät
- Viidennellä viikolla aaltomainen pahoinvointi, joka pahinta yleensä ruokailujen välillä ja aikaisin aamulla/väsyneenä
- Päivisin ajoittain kovaa väsymystä, 2h päikkärit täytynyt ottaa työpäivän jälkeen
- Kahvi ei maistu! Tämä itselle täysin uutta ja ihmeellistä

Mielenkiinnolla odotan häviääkö/tuleeko uusia oireita raskauden edetessä. Toivottavasti pysyy matkassa olipa sitten oireet millaisia vaan 🥰

Uusia oireita aina vain ilmenee 🙈

Tai ei varsinaisesti uusia, on välillä ollut jo aiemmin mutta nyt alkanut olla enempi. Alaselkä väsyy tosi helposti, ei tarvitse pitkästi kävellä kun alkaa sattua ja sisäreisiä/nivusia jomottaa ärsyttävästi 😅

Väsyttää koko ajan, jo heti aamupalan jälkeen 😁 Päikkärit otan lähes joka päivä. Onko muilla "repäisy"kipuja alavatsalla? Mulla useinkin kun esim. nousen nopeasti seisomaan tai vaihdan sängyssä asentoa.

Väsyttää koko ajan, jo heti aamupalan jälkeen 😁 Päikkärit otan lähes joka päivä. Onko muilla "repäisy"kipuja alavatsalla? Mulla useinkin kun esim. nousen nopeasti seisomaan tai vaihdan sängyssä asentoa.
Joo on noita repäisykipuja, just äkkinäiset liikkeet tai jos vähän koittaa venytellä 😅 näin katon rajassa roikkumassa viikonloppuna hämähäkin seitin ja sitä kurottelin huitasemaan pois niin ai saakeli, tuntu että koko maha repee 😂 saa kyllä alkaa olla varovainen liikkeissään 🙈

Ja täälläkin aamusta asti väsyttää ja joka päivä tarvii päikkärit 😴

Mulla ei oo ollut kipuja tai isompaa väsyä, mutta tää matkapahoinvointiolo velloo kyllä aamusta iltaan.

Mulla auttaa hieman että jos heti aamulla pitää syödä joku puolikas sämpylä voilla pitkin hampain ettei toi äklötys mee pahemmaksi. Kertaakaan en oo vielä oksentanut, mutta kolmesta neljään kertaan oon jo istunut pöntön vieressä että kuinkahan tässä käy. Ja siks toisekseen jos oikeen alkaa tulemaan tuota matkapv. niin yleensä mä vain makaan silloin sohvalla kun ei oikein voi kuvotukselta mitään tehdä niin monesti siinä sitten torkut tulee otettua niin ei ehkä senkään vuoksi tarvi erikseen nukkua.

Mulla ei juur mitään oireita vielä oo. Ennen plussaa alko kaikki hengästyttämään. Että vähill oireilla mennään 5+0

Mulla lähtee väsymys ja huono olo aina helpottamaan aamukävelyllä. Viime yönä sain kerrankin unta ajoissa ja nukuin varmaan yli 10h. Kerran heräsin puol kuus, ja mietin pitäiskö herätä ku olin pirteä, mutta menin vielä nukkumaan ja nousin vasta puol ysi. Tänään tullut etovaa oloa taas koko ajan, joten joutuu päivän ruokia jakamaan tiheämmälle syönti välille 😅 kun se syöminen vähän auttaa. Mutta ei kyllä paljon. Kurkunpäässä silti semmonen olo, että tulee oksennus😂 mutta tuo liikunta on kyllä henkireikä. Lähden nyt ratsastamaan, siinä ei kerkeä ajatella oksentamista 😆 ummetus on helpottanut ihan alusta. Mutta jostain syystä on tullut nestettä 3kg. Oon syönyt aika terveellisesti, joten ruuasta se ei voi johtua.

Komppaan tuota älytöntä väsymystä. Liekö tarttuvaa kun sunnuntaina taaperon kaa nukuttiin 4 h päikkärit ja tänäänki noustiin vasta puol ysiltä 🤭

Mut ärsyttää se ettei meinais jaksaa tehä peruskotiaskareita: pyykkää, imuroida, tiskaa (meillä ei oo astianpesukonetta 😵‍💫), kokata tai siivota taaperon jälkiä ku levittelee koko ajan tavaroita tutkimusmatkoillaan. Ja uloslähtö on nyt semmonen show kun pitää laittaa haalaria, pipoa, saapasta ja tumppua, eikä pukeminen tietenkään oo lapsen lempiajanvietteitä vaikka tuon tuosta on ulos pyytämässä. Mulle ehtii tulla siinä urheilussa nälkä niin oon alkanu pakkaa eväät ulos ettei ehtis tulla yökötys. No, ehkä se tästä 😅

Tänään oli kyllä melkonen kokemus polkee nälkäsenä pyörällä töistä kotiin.. melkeen jo poikkesin kauppaan evästä ostamaan huonoon oloon, mutta selvisin nyt kuitenkin sit kotiin. Pitänee alkaa kantaa välipalaa mukaan töihin.

Lisäks iho ja eritoten hiukset alkanu rasvottuu järkyttävän nopeesti. Oon yleensä pessy hiukset 2-3 päivän välein mut nyt ei enää toivookaan siitä, jos haluu asiallisen näkösenä olla liikenteessä.

Takaisin