Raskausoireet ennen ja jälkeen plussan

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vapsu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tänään 5+6 ja hiukan epämääräistä oiretta. Ei huono olo, mutta jotenkin hiukan outo olo vatsassa ja hirmuinen väsy.

Ennen plussaa:
Alavatsan jomottelu ja turvotus
Palelu /flunssainen olo
 Väsymys

Plussan jälkeen:
Alavatsan jomottelu ja runsas turvotus
Nännien arkuus
Unettomuus
Sekavat unet
Tihentynyt virtsaamisentarve

Outoa tässä on se, että ei ole lainkaan vielä huonovointisuutta. Aiemmissa raskauksissa olen ennen plussaa aavisteelut olevani raskaana pahoinvoinnista johtuen.

Töissä tuli yhtäkkiä hirviän kuuma ja hikiaaltoja. Suuta kuivasi myös. Täytyi heti kotiin tultua tehdä testi ja plussahan siellä näkyi 3+5 ❤️

Plussan jälkeen tullut myös kuumia aaltoja. Juomapullo on koko ajan mukana. Jos ei vähän väliä hörpi vettä, tulee aivan nestehukkainen heikko olo. Nyt 6+0 ekaa kertaa hiukan huono olo, muuten aika oireettomasti selvitty.

Kolmatta päivää lepäilen ja otan rennosti, mutta taas ihan hirvee väsymys päällä. Oon vähän ulkona käynyt kävelemässä mutta huono olo ja alaselkäkipu vaivaa joten ne on lyhyitä happihyppelyitä vain ollut. Jotenkin ahdistaa myös huominen työpäivä. En oikein tiedä miten olla 😔 väsyttää vaan ihan koko ajan ja oon sen takia kiukkunen ja puran sitä vielä tahtomattani mieheen.. 😔

Eilen kun oltiin kävelyllä mies puhui että harmi kun ei tänäkään talvena päästä laskettelemaan (viime vuonna meidän piti mennä mutta ei töiltämme keretty) ja nyt tämän raskauden takia en halua laskettelemaan ja vielä kun edellisestä kerrasta on joku 15v aikaa. Itku tuli ja siihen tokaisin että kannattais ettiä uusi tyttöystävä kuka pystyy lähtee lasketteleen. En tiiä mikä mua vaivaa kun tuollaista sanon ja menee noin tunteisiin vaikka ei mitään pahaa sanonut. 😩

Odotan niin paljon että tämä eka kolmannes olisi jo ohi ja veisi pahimmat oireet mennessään.. 😫

Muokattu viimeksi:
@Vapsu Tämä on isojen muutosten aikaa. Ihan varmasti normaalia, että itseensä välillä ottaa tahtomattaan. Kunhan muistaa myöhemmin pyytää anteeksi💞 täälläkin välillä tullut turhaumaa Ihan syyttä.

Tämä turvotus on ihan jäätävää, mutta onneksi on pakko liikkua, se auttaa kyllä. Mutta se liikkeelle lähteminen on vastenmielistä kun on epämukava olo kropassaan. Se turvotus aiheuttaa semmosta äklöttävää oloa. Pahimmat oireet on turvotus ja väsymys. Onneksi kumpaankin on auttanut liikunta. Mutta tuo yöunien huonominen yhtäkkiä, on kyllä perseestä viime yönä heräsin kolmelta, enkä saanut enää unta. Jos nyt jo nukun niin huonosti, niin mitä sitten ku vatsa on iso 🥲

@Vapsu Tämä on isojen muutosten aikaa. Ihan varmasti normaalia, että itseensä välillä ottaa tahtomattaan. Kunhan muistaa myöhemmin pyytää anteeksi💞 täälläkin välillä tullut turhaumaa Ihan syyttä.

Tämä turvotus on ihan jäätävää, mutta onneksi on pakko liikkua, se auttaa kyllä. Mutta se liikkeelle lähteminen on vastenmielistä kun on epämukava olo kropassaan. Se turvotus aiheuttaa semmosta äklöttävää oloa. Pahimmat oireet on turvotus ja väsymys. Onneksi kumpaankin on auttanut liikunta. Mutta tuo yöunien huonominen yhtäkkiä, on kyllä perseestä viime yönä heräsin kolmelta, enkä saanut enää unta. Jos nyt jo nukun niin huonosti, niin mitä sitten ku vatsa on iso 🥲
Joo turvotus on kyllä kamalaa, ei tunnu yhtään hyvältä omassa kropassa, tosi ällö olo 😅

Mulla ei onneks unettomuutta oo ollu mut heräilen kyllä pari kertaa yössä pissalle ja sitten aamulla pissahätä herättää ennen kelloa ja sen jälkeen enää en saa unta vaikka vielä ois saanu nukkua. Pari tuntia heräämisestä niin taas väsyttää 😅 oon kyllä aika huonosti nukkunut, alaselkä on kipeä niin joutuu jatkuvasti kääntyillä ja siinä kyllä kans herää vaikka nukahdankin heti uudelleen 😐

Kiitos vastauksesta. Bmi on 34 ja maksa-arvot oli 94 kun saisi olla max 35. Panadolia en oo käyttänyt paljoa, viime viikkoina en ollenkaan. Punktion jälkeen kun tuli hyperi, silloin söin panadolia mutta en yliannostusta, nyt kun olen raskaana olen viimeiseen asti vältellyt särkylääkkeitä.
Onko sulla sokerilääkitys? Se voi myös ottaa maksan päälle. On kyllä kurjaa kun tulee tuollaisia mitä joutuu sitten jännittää. Toivottavasti selviää mistä johtuu ❤️

Minulla on oireet vähentyneet tosi paljon. Olin plussatestin aikoihin tosi väsynyt, mutta nyt väsymys on helpottanut. Jotain pieniä tuntemuksia on alavatsassa, mutta vaikea sanoa johtuuko raskaudesta vai jostain muusta (IBS, joten vatsassa on tuntemuksia muutenkin). Eilen oli ruuan jälkeen vähän sellainen äklö olo, mutta sekin meni niin nopeasti ohi, että vaikea sanoa liittyykö mitenkään raskauteen. Tissit tuntuu isoilta ja jos niitä painelee, ne on vähän arat, mutta niin vähän, että voi mennä ihan vaan kuvittelun piikkiin.

Pari viikkoa pitää odotella, että pääsee varhaisultraan. Kovasti haluaisin nähdä että onko tuolla masussa ketään :/

Onko sulla sokerilääkitys? Se voi myös ottaa maksan päälle. On kyllä kurjaa kun tulee tuollaisia mitä joutuu sitten jännittää. Toivottavasti selviää mistä johtuu ❤️
Ei oo sokerilääkitystä.

Lääkäri tuumas ettei noin pienestä noususta tarvi olla huolissaan, mut ens kuussa tulee kontrolli missä tutkitaan laajemmin.

Onko kellään muulla imukuppimaisia tuntemuksia alavatsassa? Niinkuin vähän väliä * plop * pieni imukuppi kiinnittyisi ja irtoaisi? Mies tuumasi että mulla onkin vatsassa mustekala, jonka lonkerot siellä irtoilee ja kiinnittyy 🤣

Mä plussasin eilen. Tänään 5+5 ja väsymys ollut läsnä muutaman päivän. Tänään sit aamusta asti ollut aika etoova olo ja maha kipeänä. 😊

Mitään iho-ongelmia/näppyjä ei oo vielä tullut vaikka kovasti noissa raskaussovelluksissa on näillä viikoilla mahdollisesta aknesta varoiteltu (vähän kuiva iho on mutta en tiedä onko syy kylmyys vai raskaus kun aina talvella iho kuivuu) mutta äsken huomasin että nenä on aivan täynnä mustapäitä 🤢 on mulla siis muutenkin niitä nenässä jonkin verran mutta nyt on kyllä ihan tosi paljon 😵‍💫😵‍💫😵‍💫 hyh

Onko kellään muulla imukuppimaisia tuntemuksia alavatsassa? Niinkuin vähän väliä * plop * pieni imukuppi kiinnittyisi ja irtoaisi? Mies tuumasi että mulla onkin vatsassa mustekala, jonka lonkerot siellä irtoilee ja kiinnittyy 🤣
Aika hauska toi imukuppi 😂

Itse en kyl tunnista ihan tuollaista, mutta alavatsassa on jatkuvasti jokin tunne. Se ei ole kipu, vaan vain sellainen uusi tunne. Ehkä vähän niin kuin paineen tunne, mutta tosi lievä. Ja jotain pientä nippailua yms, sellasta että jotain tapahtuu.

Onko jollakin oireet pahentuneet raskauden edetessä niin että joutunu jäämään sairaslomalle/ei pysty kotona tekemään kunnolla mitään? Itselle tuli vähän yllätyksenä tämä pahoinvoinnin voimakkuus enkä ole sen vuoksi pystynyt töissä käymään. Aamulla aina oksettaa, tulee voimakas väsymys ja nukun alku iltapäivään. Iltapäivällä pystyy jotain kevyttä jo syömään mutta jos on yhtään pystyssä pahoinvointi alkaa.

Mun on pakko liikkua ja tehdä huonosta olosta huolimatta, kun on hevosia ja koiria, ja mies ei voi niistä huolehtia. Just aamulla sanoin miehelle, että ilman noita koiria ja hevosia en varmaan pääsis sängystä, koska väsymys on niin suuri. Semmonen jatkuva pieni huono olo on, kaikkien paitojen kaulukset oksettaa mm.

Mutta kyllä oon kuullu, että toiset joutuu ottaan saikkua.

Onko jollakin oireet pahentuneet raskauden edetessä niin että joutunu jäämään sairaslomalle/ei pysty kotona tekemään kunnolla mitään? Itselle tuli vähän yllätyksenä tämä pahoinvoinnin voimakkuus enkä ole sen vuoksi pystynyt töissä käymään. Aamulla aina oksettaa, tulee voimakas väsymys ja nukun alku iltapäivään. Iltapäivällä pystyy jotain kevyttä jo syömään mutta jos on yhtään pystyssä pahoinvointi alkaa.
Mä tiedostan olevani ihan sairasloman tarpeessa mutta eipä sellaista ole herunut joten palkattomalla olen ollut välillä ja tuntipankkia tasaisesti vedellyt miinukselle kun en koko työpäivästä selviä.. pari tuntia heräämisestä alkaa se voimakas väsymys ja se ei hellitä millään. Saan onneks tehdä paljon etänä joten kaikki kahvitauot ja lounastauot lepään/nukun. Oon jossain koulutuksessa mikä oli teamsin kautta nukahtanut kans, onneks ei siis tarvinut olla kameraa eikä mikkiä päällä, pelkkänä kuunteluoppilaana vain eikä ollut kovin tärkeä koulutus 😂 huono olo vaihtelee, välillä enempi ja välillä vähempi mutta aamusta tuntuu olevan kaikista pahin.

Tänään neuvolalääkäri kyseli pärjäänkö töissä ja sanoin että etenkin väsymyksen takia tuntuu etten pärjää ja työ on stressaavaa ja kiireistä asiantuntijatyötä ja tehdään muutenkin vajaamiehityksellä töitä kun oli yksi irtisanoutuminen tässä syksyllä eikä ketään palkattu tilalle. Olin siis jo vähän aikeissa hakeutua työuupumuksesta juttelemaan työterveyteen aiemmin mutta yritin sinnitellä ja nyt sitten nämä raskausoireet päälle niin on jaksaminen tiukassa. Miehelle lupasin kun pelättiin tuota keskenmenoa ja syyllistin itseäni olenko työstressillä tämän aiheuttanut että oikeasti tänään lääkärille sanon asiasta ja otan saikkua jos tarjotaan. No tämän loppupäivän olisi kirjoittanut saikkua sen takia kun sai mut itkemään ja mietti voinko mennä töihin itkuisena, väsymyksen kuittasi iloisesti että väsymys on hyvä juttu, tietää että kroppa tekee töitä! 🙃

Eli ei varmaan saikkua tuu kun jotenki tuntuu ettei kukaan ota todesta että tää uuvuttaa ihan totaallisesti.. 🥹 ei vaan ihan kauheesti huvittais sitä tuntipankkiakaan ottaa pakkaselle kun joutuu ens keväänä viimeistään tehdä tunnit takas 😔

Mä oon kahdessa ekassa raskaudessa ottanut saikkua pahoinvoinnin ja väsymyksen takia, taisin jopa paristi ottaa siinä ennen rv12. Tein silloin lähihoitajana töitä niin oli tuskaisaa olla töissä. Kolmannessa olinkin sitten jo eri alalla yrittäjänä niin en sit ollu poissa vaan venkslasin mm. Syömisten kanssa niin et kerkesin oksua ennen asiakasta 😅 Tiedä sitten oliko sekään kovin fiksua, mutta kynnys jäädä rahatta kotiin oli kyllä iso kun ei palkallista saikkua ollut enää.

Mulla oli ekassa raskaudessa alkuun jonkin verran aamupahoinvointia, myöhemmin tuli hirveä närästys. Muita kovin haittaavia raskausoireita en siltä ajalta ainakaan muista ja pystyin olemaan töissäkin ihan normaalisti loppuun asti. Tosin on siitä jo 5 v aikaa, että hyvinkin on voinut jotain unohtua. Sen muistan, että ennen plussaa oli monta päivää alavatsalla tunne, että ihan kuin olisi megalomaaniset menkat alkamassa, ja sama tunne oli tälläkin kertaa. Viime raskaudesta en muista, että mua olisi hirveästi palellut, mutta nyt tuntuu että on aivan jatkuvasti kylmä. Sormet ja nenänpää on jäässä ja esikoinen onkin iltaisin valittanut, että kun äiti kylmin sormin häntä silittää. :D Villasukat pitää olla jalassa yötä päivää, vaikka yleensä en ole kovin kylmänarka, lähinnä päin vastoin. Välillä syömisen päälle tulee vähän semmoinen etova olo, mutta ei onneksi mitään voimakasta pahoinvointia ole ollut, ainakaan vielä. Näläntunnetta ei meinaa oikein olla, niin täytyy olla tarkkana että tulee kuitenkin syötyä ajallaan. Noin muuten ei ole kyllä yhtään sellainen olo että olisi raskaana, kun ei silleen varsinaisesti näy eikä tunnu vielä mitään. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Mulla on jatkuva pahoinvointi, palelu ja jäätävä väsymys. Olen sinnitellyt töissä, mutta pakko taitaa olla taipua huilaamaan loppuviikoksi. 😔

Te jotka ootte raskausoireiden takia olleet saikulla niin mitä kautta olette saikkua saaneet? Neuvola/työterveys?

Takaisin