Raskausoireet ennen ja jälkeen plussan

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vapsu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mites täällä häädetään ummetusta? Ite olen nyt yrittänyt reippaasti lisätä kuituja, juon vettä PALJON ja sattu oleen psylliumia, niin testailen sitäkin.

Tämä ei nyt ole raskausoire mutta ajattelin kuitenkin kirjoitella tänne. Kun lähdettiin lapsettomuushoitoihin, mulle määrättiin thyroxin kilpirauhasen vajaatoimintaan, arvot oli normaaleissa viiterajoissa mutta raskaana ollessa se raja on matalampi niin lääkitys piti aloittaa. Viikko tyroksiinin aloituksesta mulla alko lähteä hiuksia aivan tukottain ja lähtee edelleen. Oon kaikkia seerumeita lätränny päänahkaan ja ostellut kalliita shampoita ja hoitoaineita hiustenlähdön ehkäisemiseksi mutta ei ole auttanut. Väsymystä on myös ollut vuoden verran. Luulin että tällä lääkityksellä hellittäisi mutta ei. Toki nyt väsymys menee raskauden piikkiin 😄 kysyin meidän IVF lääkäriltä tästä hiustenlähdöstä syksyllä kun sitä oli jatkunut noin 3kk (nyt kestänyt 5kk), mutta oli sitä mieltä että on vain kausittaista eikä tarvitse tehdä mitään. Tänään taas kauhulla katsoin kun jakaus vain levenee päälaella ja hiukset on todella harvat, ne tippuu siis koko pituuksilta, ei katkeile. Varasin huomiselle työterveyteen ajan, jännittää vähän mennä saako tähän mitään apuja ja mistä tämä voi johtua, liekkö ottaa mua edes tosissaan niinku ei tuo Oysin lääkärikään..

Olis kiva saada stoppi tälle ennen kuin ei oo päässä enää karvan karvaa.

Mites täällä häädetään ummetusta? Ite olen nyt yrittänyt reippaasti lisätä kuituja, juon vettä PALJON ja sattu oleen psylliumia, niin testailen sitäkin.
Olen myös juonut paljon vettä, lisännyt kuituja ja syönyt luumuja. Ehkä vähän auttanut pahimpaan mutta täytyy vielä testailla muitakin keinoja.

Ne luumut pitäis muistaa! Mullaki on pahimpaan auttanut. Mutta silti kn vielä vähän 😅 en osannut odottaa tämmöstä näin nopeasti plussa jälkeen.

Ainoa oire mihin ennen plussaa kiinnitin huomioo oli kun mun ennen hyvälle tuoksuva shampoo hais pahalle😂 ja sit tosi vilkkaat unet ja nenän tukkosuus, mut näihin en sen kummemmin huomioo kiinnittäny. Mulla menny aina niin et ne kierrot missä ennen menkkoja hirveet oireet on ollu negakiertoja ja sit kun tärpänny niin oon tosi oireeton.
Nyt 4+0 ja ainoot oireet noiden edellä olevien lisäks on jomotukset alamahalla, väsymys mikä pahenee päivä päivältä ja paha olo jossei syö 2-3h välein😁 kivat viikot edessä kun näin aikasin alko toi väsymys ja paha olo😂

Onko muilla samaa että ei voi kurotella korkealle kun sattuu/kiristää mahaa? Tuntuu ihan kuin mahasta jotku lihakset repeäisi 😂 selkäkin ollut jumissa ja sitä monesti (aiemmin) venyttelin nostamalla kädet ylös ja yrittämällä saada itseni venymään mahdollisimman pitkäksi, eipä onnistu enää 🥹

Työterveydessä kävin tänään hiustenlähdön tiimoilta josta tuolla aiemmin kirjoitin. Diagnoosi väsymys ja diffuusi hiustenlähtö. Epäili jotain puutostilaa, kilpirauhasarvoja tai työstressiä. Maanantaina otetaan iso läjä verikokeita josko niistä selviäisi jotain. 🫣

Positiivinen asia kuitenkin että jos ymmärsin oikein niin tilanne korjattavissa. Hiustenlähtö on oire jostain muusta, kun syy löytyy ja se poistetaan/korjataan niin hiustenlähtö lakkaa.

Mulla ei ole vatsassa oikeastaan ollenkaan tuntemuksia. Mutta nyt viimeyön aikana pamahti nännikipu 😅 ja ne tuntuu turvonneen yön aikana kaksinkertaiseksi. Tekee kipeää, mutta kiva että tuli joku uusi oire, niin voi ehkä luottaa, että raskaus jatkuu. Turvotus ei ole enää niin jäätävä, eikä ummetus. Mutta olen pitänyt huolen, että hikoilen urheilussa päivittäin ja juon 1,5l vettä. Selvästi kuitenkin suolen toiminta on hidastunut. Oon monta kertaa miettiny tässä, että en osannu ajatellakaan, että oireet alkaa heti ja päässä ei pyöri oikein millään muu 😂 ehkä se uutuuden viehätys vielä karisee

Ei tässä oo aikaa mitään oireita seurata kun kaikki sairastaa. Viime yönä kannoin taaperoa lähes koko yön kun alkoi samantien kitinä kun pysähtyi tai sänkyyn mentiin.
Närästystä kovasti odottelen kun aiemmillakin kerroilla ollut ja väsy nyt on muutenkin jo näillä valvomisilla.

Viime viikolla oli yhden kerran ihan hirvee oksennuskuvotus olo just ku olin saanu ruokalautasen spagettia ja alkamassa syömään, ehdin jo miettiä että mitä ihmettä ku tuli niin puskista, mutta lähti heti pois ku laitoin ekan haarukallisen suuhun.

Tänään oon jo aamupalaksi syönyt omenaa ja jukurttia ja tehnyt koiralenkin. Istuskelin sohvalla ja sitten tuli taas lievä pahoinvointiolo ja se kesti jonkun 5 minsaa ja kävin tekemässä pienen välipalaleivän ja se auttoi.

Aikaisemmin ainoat oireet on ollu ne arat rinnat vain niin pitää ny seurailla että onko tämä pahoinvointi nyt alkamassa ja alkaako se tälleen aaltoilevasti ja iskee silloin tällöin vai onko se yleensä jatkuvaa?

Ps. Toivoin Super hajuaistia mutta menikin toiseen suuntaan enkä välillä kyllä kauheesti haista juuri mitään ellei oo tosi lähellä ja voimakas, töissäkin kaveri veti grillin makkaraperunat samassa pöydässä enkä haistanut sitä 😅

Oon tänään ollut huolissaan kun oon ollut todella oireeton verrattuna muihin päiviin 😭 tissit ei ole kipeät, maha ei ole niin turvonnut kuin muina päivinä, alavatsan menkkamaiset jomotukset tiessään… lievä etova olo, hajuherkkyys ja väsymys on mutta muita oireita ei juurikaan. 😭 mielellään olisin huonovointinen ja makaisin sängyssä 247 että tietäisin että jotain on meneillään, nyt tuntuu niin tyhjältä ja pelkään pahinta 😭

Oon tänään ollut huolissaan kun oon ollut todella oireeton verrattuna muihin päiviin 😭 tissit ei ole kipeät, maha ei ole niin turvonnut kuin muina päivinä, alavatsan menkkamaiset jomotukset tiessään… lievä etova olo, hajuherkkyys ja väsymys on mutta muita oireita ei juurikaan. 😭 mielellään olisin huonovointinen ja makaisin sängyssä 247 että tietäisin että jotain on meneillään, nyt tuntuu niin tyhjältä ja pelkään pahinta 😭
Oireettomuus on kyllä niin pelottavaa 🥺 Mua ihmetyttää myös kovasti tää, että ennen eikä jälkeen plussaan oo ollu juuri väsmystä kummempaa, kun neljässä aikasemmassa raskaudessa on ollu päinvastoin. Mutta yritän luottaa siihen, ettö jokainen raskaus on erilainen ja just seurasin vierestä kuinka työkaverilla raskaus sujui ongelmitta oireettomana jo puoleenväliin.

Mulla on nyt kahtena iltana peräkkäin vihlonut mahaa, kun illalla sängyssä vaihtaa asentoa. Onkohan se repäisykipua ja vois näin ollen olla raskausoire? 😂

Mulla kans tulee tuota vihlomista molemmin puolin, etenkin jos vaihtaa asentoa. Myös menkkamaisesti juilii. Muuten täälläkin oireet pysyneet hyvin maltillisena. Nyt parina päivänä ollut etovaa oloa ihan vähän. Oireettomuus kyllä jännittää, vaikka pitäisikin muistaa raskauksien olevan hyvin erilaisia. Helposti nousee huoli mieleen. 😔

Mulla on vähän kahdenlaista ajatusta oireettomuudesta. Tiedän että raskaus voi olla täysin oireeton ja mitä vähemmän oireita, ole tyytyväisempi. Mutta sitten samalla jännittää, kun ei voi tietää miten tämä tulee menemään. Mutta olen kuitenkin aika tyytyväinen oireettomuuteen/vähäisiin oireisiin. Nyt ei ole nännitkään enää niin kipeät, kun viikonloppuna. Mikä on helpotus. Vähän ole pari yötä nukkunut huonosti. Mutta tein yövuoron viikko sitten, niin voi johtua ihan siitä

Kaikki raskaudet on erilaisia, eli pelkkä oireettomuus ei vielä kerro mitään. Ymmärrän tosin, että mietityttää. Niin se mietitytti muakin. Mulla alkoi selkeät oireet vasta noin 2 kk ennen synnytystä (närästys ja lievät selkä- ja liitoskivut). Muuten koko raskaus meni aikalailla ilman oireita (ei edes harjoitussupistuksia). Nyt raskaana eikä taaskaan mitään oireita, toki ne voi tulla myöhemminkin...

Aaltoileva pahoinvointi alkoi sunnuntaina ja jatkuu edelleen, tulee siis sellainen matkapahoinvointi tyylinen fiilis ja yököttää, mutta onneksi ei ole niin raju että pitäisi oikeasti käydä oksentamassa. Tällä hetkellä menossa nyt 6+4 ja googletin terveyskirjaston sivuilta, että "raskauspahoinvointi alkaa yleensä 5.–7. viikolla, on pahimmillaan 8.–12. viikolla ja lakkaa useimmilla lähes kokonaan 14. viikkoon mennessä". Eli mulla ainakin osuu nyt just tuohon 7. viikkoon tämä alku ja vähän jännittää mitä se on "pahimmillaan". Tää ei oo mikään aamujen vaiva vaan velloo koko päivän. Auttaa heti kun syö jotain pientä tai ulkoilee pihalla. Onneksi mitkään hajut tai ruuat ei ainakaan vielä aiheuta mitään ällötystä. Totuttelua tämäkin vaatii kuitenkin kun normaalisti syön 2-3 ateriaa päivässä ilman välipaloja ja nyt pitää yhtäkkiä kokoajan keksiä jotain kevyttä snäksiä mikä helpottaisi oloa.

Tämä ei nyt ole raskausoire mutta ajattelin kuitenkin kirjoitella tänne. Kun lähdettiin lapsettomuushoitoihin, mulle määrättiin thyroxin kilpirauhasen vajaatoimintaan, arvot oli normaaleissa viiterajoissa mutta raskaana ollessa se raja on matalampi niin lääkitys piti aloittaa. Viikko tyroksiinin aloituksesta mulla alko lähteä hiuksia aivan tukottain ja lähtee edelleen. Oon kaikkia seerumeita lätränny päänahkaan ja ostellut kalliita shampoita ja hoitoaineita hiustenlähdön ehkäisemiseksi mutta ei ole auttanut. Väsymystä on myös ollut vuoden verran. Luulin että tällä lääkityksellä hellittäisi mutta ei. Toki nyt väsymys menee raskauden piikkiin 😄 kysyin meidän IVF lääkäriltä tästä hiustenlähdöstä syksyllä kun sitä oli jatkunut noin 3kk (nyt kestänyt 5kk), mutta oli sitä mieltä että on vain kausittaista eikä tarvitse tehdä mitään. Tänään taas kauhulla katsoin kun jakaus vain levenee päälaella ja hiukset on todella harvat, ne tippuu siis koko pituuksilta, ei katkeile. Varasin huomiselle työterveyteen ajan, jännittää vähän mennä saako tähän mitään apuja ja mistä tämä voi johtua, liekkö ottaa mua edes tosissaan niinku ei tuo Oysin lääkärikään..

Olis kiva saada stoppi tälle ennen kuin ei oo päässä enää karvan karvaa.
Kirjottelin tohon ylemmäs hiustenlähdöstä minkä vuoksi kävin työterveydessä ja verikokeissa. Sain nyt verikoetulokset (lääkärin soittoaika torstaina) ja yksi arvo siellä pomppasi pahasti yli viitearvojen, eli ALAT arvo, maksa-arvot siis koholla. Oon aivan järkyttynyt, mistä tämä voi johtua?? Google kertoi lähinnä minun olevan alkoholisti, mutta alkoholia en ole juurikaan viime vuosina juonut, ihan max pari kertaa vuodessa. Ylipainoa toki on.. mietin myös kun luin että hormonivalmisteet voi nostaa arvoja, voikohan syy olla IVF hoidot, hormonilääkkeitähän siinä pistellään ja pari viikkoa piti syödä päälle Teroluteja, lisäks tuli vielä se hyperi hoitojen päälle. Mutta noistakin jo aikaa, luin että ALAT arvo lähtee nopeasti laskemaan kun syy tiedetään (esim liikunnan lisääminen ja terveellinen ruokavalio). Hyi hitto oon ihan paniikissa onko tämä jotain vakavaa 😭 onko kellään tietoa?

Kilpirauhasarvot oli kans aivan perseellään. Ennen raskautta oli kontrolli ja all good. Nyt arvot huonommat mitä ennen lääkityksen aloitusta.

Muokattu viimeksi:
Riippuu varmasti paljon on ylipainoa ja paljon on ohi viitteistä. Mutta ainakin se ylipaino ikävä kyllä vaikuttaa siihen. Mutta myös lääkkeet. Maksa ja munuaisethan hajottavat lääkkeitä. Oletko syönyt paljon panadolia? Sehän tuhoaa maksaa ja jo 4000mg annostus aiheuttaa myrkytyksen. Työn kautta tiedän, ihmisen joka oli ottanut panadol yliannostuksen ja maksa meni pilalle.

Tämä oli nyt vähän tällainen mutkat suoriksi vastaus. Mutta oli se mikä vain, maksa on myös erittäin uusiutuva elin. Joten kun syyn poistaa, luulisi kaiken palaavan normaaliksi ajan kuluessa

Riippuu varmasti paljon on ylipainoa ja paljon on ohi viitteistä. Mutta ainakin se ylipaino ikävä kyllä vaikuttaa siihen. Mutta myös lääkkeet. Maksa ja munuaisethan hajottavat lääkkeitä. Oletko syönyt paljon panadolia? Sehän tuhoaa maksaa ja jo 4000mg annostus aiheuttaa myrkytyksen. Työn kautta tiedän, ihmisen joka oli ottanut panadol yliannostuksen ja maksa meni pilalle.

Tämä oli nyt vähän tällainen mutkat suoriksi vastaus. Mutta oli se mikä vain, maksa on myös erittäin uusiutuva elin. Joten kun syyn poistaa, luulisi kaiken palaavan normaaliksi ajan kuluessa
Kiitos vastauksesta. Bmi on 34 ja maksa-arvot oli 94 kun saisi olla max 35. Panadolia en oo käyttänyt paljoa, viime viikkoina en ollenkaan. Punktion jälkeen kun tuli hyperi, silloin söin panadolia mutta en yliannostusta, nyt kun olen raskaana olen viimeiseen asti vältellyt särkylääkkeitä.

Takaisin