Raskausoireet ennen ja jälkeen plussan

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vapsu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Voisin kuvitella, että kyse on ylipainosta johtuvasta 🤔 raskausaikana ei kai saa laihduttaa varsinaisesti. Mutta nopeiden hiilareiden ja kovien rasvojen välttelyllä varmasti saa jo positiivista aikaan maksan terveydelle. 😊 rasvamaksahan voi tulla myös normaalipainoiselle. Ja silloin kai on sama ohje ruokavalion suhteen. Niin ja tietenki se liikunta.

Onks sulla aikasemmin otettu tota maksa-arvoa? Varmaan siitäkin pystyis päättelee, et onks ihan yhtäkkiä noussut vai pikkuhiljaa?
Itse kuvittelisin, et ylipaino nostaa pikkuhiljaa ja taas lääkkeet/tulehdukset yms. yhtäkkiä?

Onks sulla aikasemmin otettu tota maksa-arvoa? Varmaan siitäkin pystyis päättelee, et onks ihan yhtäkkiä noussut vai pikkuhiljaa?
Itse kuvittelisin, et ylipaino nostaa pikkuhiljaa ja taas lääkkeet/tulehdukset yms. yhtäkkiä?
En löytäny omakannasta että olis aiemmin otettu, mutta on hämärä muistikuva että olis joskus työterveystarkastuksessa otettu Mehiläisessä, tää ois mahollisesti jopa 5-10v vanha juttu 😅 voi toki olla että muistan väärin.

Ennen plussaa:
-vasen korva meni lukkoon (käytännössä tästä tiesin että hormonit lähteny jyllää)
-paineen tunne alavatsassa
-vv tulvat

Plussan jälkeen:
-hemoton väsymys
-rv 6 alkoi pahoinvointi joka poikkeaa ekasta raskaudesta niin ettei enää tuukkaan vaan ku on nälkä vaan käytännössä koko ajan miinus ehkä tunti ruokailun jälkeen on normi olo
-alaselkäkipu joka myös on uusi tuttavuus 🙃
-nänniarkuus -> esikoisen imetys sattuu niin maan prklsti 🥴
-nenä tukossa joka aamu
-hajuherkkyys (eilen lavuaarin hajulukon putsaamassa käynyt huoltomies oli kylpenyt hajuvedessä - en tajuu tätä nykynuorten hajustevillitystä 🤢)

Jännä miten erilaisia oireita eri odottajille voi tulla. Johtuukohan se kyytiläisestä vai mikähän vaikuttaa siihen et eri raskauksissa erilaisia oireita…

Mulla ei ollut oikeestaan mitään oireita ennen plussaa ja sillä vähän odottelinkin, että negatiivinen varmaan taas, mutta tulikin positiivinen yllätys😍
Edelleen oireet todella vähäisiä, välillä pieniä tuntemuksia alavatsalla ja vähän turvottelee, mutta toki tässä ollaan vielä niin alussa, että oireita ehtii vielä tulla😅

@Vapsu tuohon ALAT-arvoon liittyen voisin jakaa oman kokemuksen. Mulla se mitattiin noin vuosi sitten ennen ovulaatioinduktion ja lääkkeiden (metformiini + terolut) alotusta. Mulla se oli 65 eli myös yli viitearvojen. Tuolloin lääkäri meinasi, että voin aloittaa nuo lääkkeet, mutta otetaan seurantaverikoe muutaman kuukauden päästä ja jos arvo olisi noussut yli 100, pitäisi metformiini lopettaa.

Lääkärin kanssa juteltiin, että korkeahko arvo johtunee ylipainosta ja painonhallinnalla todennäköisesti korjaantuisi. Arvo tsekattiin uudelleen tammikuussa ja silloin oli 38. Tuossa välissä olin pudottanut painoa noin 7kg. Arvo mitattiin vielä kolmannen kerran kesäkuussa, jolloin se oli enää 21 eli viitearvoissa. Tuollon paino oli pudonnut noin 12kiloa.

@Vapsu tuohon ALAT-arvoon liittyen voisin jakaa oman kokemuksen. Mulla se mitattiin noin vuosi sitten ennen ovulaatioinduktion ja lääkkeiden (metformiini + terolut) alotusta. Mulla se oli 65 eli myös yli viitearvojen. Tuolloin lääkäri meinasi, että voin aloittaa nuo lääkkeet, mutta otetaan seurantaverikoe muutaman kuukauden päästä ja jos arvo olisi noussut yli 100, pitäisi metformiini lopettaa.

Lääkärin kanssa juteltiin, että korkeahko arvo johtunee ylipainosta ja painonhallinnalla todennäköisesti korjaantuisi. Arvo tsekattiin uudelleen tammikuussa ja silloin oli 38. Tuossa välissä olin pudottanut painoa noin 7kg. Arvo mitattiin vielä kolmannen kerran kesäkuussa, jolloin se oli enää 21 eli viitearvoissa. Tuollon paino oli pudonnut noin 12kiloa.
Okei, ylipainoa minäkin ja lääkäri epäili tai noita IVF hormonipiikkejä. Harmi kun tässä ei nyt laihduttaa oikein voi, pitää syödä mitä kykenee ja liikkua ei jaksa väsymyksen takia 😅 toivon pahimman väsymyksen johtuvan noista kilppariarvoista ja hellittäisi nyt kun lääkitystä muutettu niin voisi alkaa vähän liikkumaan.. tuo maksa-arvojen kontrolli on kuukauden päästä, näkee mihin suuntaan lähtenyt. Jos johtunut hormonilääkkeistä varmaan on laskenut ja jos ylipainosta niin pysynyt ennallaan 😄 otetaan joulukuussa myös muita maksaan liittyviä kokeita varmuuden vuoksi.

Mutta hyvä tietää että sen kyllä painonpudotuksella saa sitten laskemaan 😊

Ennen plussaa:
Rinnat kipeytyi ja kuumotti älyttömästi, alavatsa oli tosi kipeä, välillä menkkamaisesti ja välillä oudolla tapaa kipeä.

Plussan jälkeen:
Pahoinvointi, nenä tukossa, väsyttää.

Okei, ylipainoa minäkin ja lääkäri epäili tai noita IVF hormonipiikkejä. Harmi kun tässä ei nyt laihduttaa oikein voi, pitää syödä mitä kykenee ja liikkua ei jaksa väsymyksen takia 😅 toivon pahimman väsymyksen johtuvan noista kilppariarvoista ja hellittäisi nyt kun lääkitystä muutettu niin voisi alkaa vähän liikkumaan.. tuo maksa-arvojen kontrolli on kuukauden päästä, näkee mihin suuntaan lähtenyt. Jos johtunut hormonilääkkeistä varmaan on laskenut ja jos ylipainosta niin pysynyt ennallaan 😄 otetaan joulukuussa myös muita maksaan liittyviä kokeita varmuuden vuoksi.

Mutta hyvä tietää että sen kyllä painonpudotuksella saa sitten laskemaan 😊
Hyvä, että on seuranta sovittu. Jospa se sullakin lähtisi tuosta laskuun😊

Oireita hyvin vähän, isoinpana aristavat rinnat. Yritän pysyä tyytyväisenä, että hyvä olla, mutta toisaalta sitä pelkää pahinta kun ei ole ns kunnon oireita. 6 viikko lähtee vasta huomenna käyntiin, joten ehtii sitä huonoa oloa vielä tulemaan myöhemminkin :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Ennen plussaa:
- alavatsan turvotus
- jännä ”hermokipu” vatsassa (ehkä kiinnittyminen)

Plussan jälkeen:
- todella turvonnut alavatsa
- rinnat ja nännit kipeät
- kipuilua kohdussa
- aaltoileva lievä pahoinvointi noin viikolla 4+4

Onko kellään ollut pyyhkäisyvuotoa 5. viikolla? Itsellä alkoi eilen tulla ihan vähän hennonvaaleanpunaista väriä paperiin ja tänä aamuna oli paperissa vaaleanbeigen väristä. Toivottavasti on normaalia, mutta silti nyt koko ajan odottaa milloin verenvuoto alkaa😔

Onko kellään ollut pyyhkäisyvuotoa 5. viikolla? Itsellä alkoi eilen tulla ihan vähän hennonvaaleanpunaista väriä paperiin ja tänä aamuna oli paperissa vaaleanbeigen väristä. Toivottavasti on normaalia, mutta silti nyt koko ajan odottaa milloin verenvuoto alkaa😔
Mulla tuli 4 päivän ajan rusehtavaa ja välillä ihan veristä vuotoa. Nyt onneks jo kolmas päivä ilman vuotoa. Varasin alkuraskauden ultran ens viikon tiistaille 🤞🏼

Vuotoa siis 5+6 vko alkaen. Nyt 6+5 ja ei vuotoa enää.

Mulla tuli 4 päivän ajan rusehtavaa ja välillä ihan veristä vuotoa. Nyt onneks jo kolmas päivä ilman vuotoa. Varasin alkuraskauden ultran ens viikon tiistaille 🤞🏼

Vuotoa siis 5+6 vko alkaen. Nyt 6+5 ja ei vuotoa enää.
Hyvä, että loppui! Mulla olis julkisella varhaisultra vasta viikolla 7+3 (nyt ehkä 4+6), mutta ehkä käyn omakustanteisesti aiemmin yksityisellä.

Mulle se tuntuu vähän matkapahoinvoinnilta, semmonen vellova olo suurimman osaa päivää mut ei kuitenkaan laatta ihan lennä 🤢
Sama täällä. Sellainen öklö olo 24/7, joka pahenee jos menee pitkään ruokailujen välissä. Missään raskaudessa en kuitenkaan oo oksentanut. Tässä raskaudessa ehkä enemmänkin sellainen olo ettei tee mieli syödä mitään.

Hyvä, että loppui! Mulla olis julkisella varhaisultra vasta viikolla 7+3 (nyt ehkä 4+6), mutta ehkä käyn omakustanteisesti aiemmin yksityisellä.
Mä oon 7+2 kun on se ultrapäivä. Ei olis ollu rahaa mennä, mutta kun selvisi että voi käyttää Epassi hyvinvointirahaa siihen maksuun, niin pakko mennä 🤭 Olo helpottunut nyt kun vuotoa ei ole enää, mutta kuitenkin halu nähdä että pienellä toivottavasti kaikki hyvin.

Ehkä tää on ollu sitä raskauspahoinvointia. 😅 paha sanoa. Mutta ei tähän kyllä mikään ole auttanut, mutta ei tämä myöskään mitään estä. Ällöttää vaan koko päivän

Takaisin