Raskausoireet 😷

Alamahaa juilii sikana... Jos en olisi raskaana, olisi niin ärsyttävä fiilis, mut nyt tää juilinta tekee mut vaan niin onnelliseksi vaikka epämiellyttävää onkin. 😅

Pahoinvointia on ollut nyt kahtena aamuna selkeästi plussatestin jälkeen. Ekassa raskaudessa kärsin voimakkaasta pahasta olosta ja oksentelin ympäri vuorokauden. Etenkin iltaisin ja öisin. Saa nähdä miten tässä raskaudessa käy!

Eroa edelliseen raskauteen on, että en ole mitenkään mainittavan turvonnut'(poislukien pieni joulusuklaapöhö mut se ei oo mitään sellaiselle raskauspöhölle). Viime raskaudessa olin vko4 alkaen jo ihan "raskaana" ja housut kiristi heti nii et jouduin heti alusvaateostoksille. Nyt on kropassa ihan hyvä olo!

Nyt myös kahvi oksettanut kahtena aamuna, melkeen oksennus tulee kun hörpynkin ottaa kahvia. Viime raskaudessa ei ollut ollenkaan kahvin kanssa ongelmaa, muutakuin se että sitä sai raskauden takia juoda aivan liian vähän ja kärsin järkyttävistä kahvinikoista koko raskauden ajan. 😅 toivon että pystyisin nytkin juomaan aamuisin kahvia, mä niin tarvisin sitä aamuisin, kun edelleen välillä heräillään tuon 1 vuotiaan kanssa kauhean aikaisin, ja samalla kuitenkin pitäisi töissä jaksaa käydä. Kauhulla odotan jos iskee se alkuraskauden *totaali* väsymys. Sitä kun ei kahvillakaan parannetta. Sen vielä kesti sillon kun eli kaksin miehen kanssa mut nyt kun on tuo taapero niin voi tulla vähän väsyneitä päiviä. No en maalaa piruja seinille! Koska täähän voi olla täysin erilainen raskaus mitä edeltäjä. 🥰
 
Alamahaa juilii sikana... Jos en olisi raskaana, olisi niin ärsyttävä fiilis, mut nyt tää juilinta tekee mut vaan niin onnelliseksi vaikka epämiellyttävää onkin. 😅

Pahoinvointia on ollut nyt kahtena aamuna selkeästi plussatestin jälkeen. Ekassa raskaudessa kärsin voimakkaasta pahasta olosta ja oksentelin ympäri vuorokauden. Etenkin iltaisin ja öisin. Saa nähdä miten tässä raskaudessa käy!

Eroa edelliseen raskauteen on, että en ole mitenkään mainittavan turvonnut'(poislukien pieni joulusuklaapöhö mut se ei oo mitään sellaiselle raskauspöhölle). Viime raskaudessa olin vko4 alkaen jo ihan "raskaana" ja housut kiristi heti nii et jouduin heti alusvaateostoksille. Nyt on kropassa ihan hyvä olo!

Nyt myös kahvi oksettanut kahtena aamuna, melkeen oksennus tulee kun hörpynkin ottaa kahvia. Viime raskaudessa ei ollut ollenkaan kahvin kanssa ongelmaa, muutakuin se että sitä sai raskauden takia juoda aivan liian vähän ja kärsin järkyttävistä kahvinikoista koko raskauden ajan. 😅 toivon että pystyisin nytkin juomaan aamuisin kahvia, mä niin tarvisin sitä aamuisin, kun edelleen välillä heräillään tuon 1 vuotiaan kanssa kauhean aikaisin, ja samalla kuitenkin pitäisi töissä jaksaa käydä. Kauhulla odotan jos iskee se alkuraskauden *totaali* väsymys. Sitä kun ei kahvillakaan parannetta. Sen vielä kesti sillon kun eli kaksin miehen kanssa mut nyt kun on tuo taapero niin voi tulla vähän väsyneitä päiviä. No en maalaa piruja seinille! Koska täähän voi olla täysin erilainen raskaus mitä edeltäjä. 🥰
Voit ehkä kokeilla kofeiinipillereita? niissä lukee että ei suositella raskaana tai imettäville, mutta yks nappi sisältää yhden _kahvikupin_ verran kofeiinia, eli vastaa 1,25ml kahvia. Niin ne saa alas ilman makuhaittoja ja saa päivän käytiin.

Itse en oo koskaan pystynyt aamulla juomaan kahvia, maha menee sekaisin, niin oon aina juonut vasta lounaalla. Mutta pitkään käytin kofeiinitabletteja, varsinkin ennen aamutreenejä. mut nyt esikoisen aikaan jo kofeiinin käyttö on aika minimaalista.
 
Unohdin laittaa deodoranttia tänään aamulla kauheassa kiireessä.. Apua, miks en muistanu et hiki haisee ihan järkylle raskaana 😨
 
Mulla ei oo ollu mitään oireita toistaiseksi. Pientö nipistelyä alavatsssa, mutta se on niin pientä, ettei vaikuta normi askareisiin ollenkaan.
 
Voit ehkä kokeilla kofeiinipillereita? niissä lukee että ei suositella raskaana tai imettäville, mutta yks nappi sisältää yhden _kahvikupin_ verran kofeiinia, eli vastaa 1,25ml kahvia. Niin ne saa alas ilman makuhaittoja ja saa päivän käytiin.

Itse en oo koskaan pystynyt aamulla juomaan kahvia, maha menee sekaisin, niin oon aina juonut vasta lounaalla. Mutta pitkään käytin kofeiinitabletteja, varsinkin ennen aamutreenejä. mut nyt esikoisen aikaan jo kofeiinin käyttö on aika minimaalista.
Täytyy kofeiinipilleri ottaa sit jos totaalisesti ei kahvi menisi alas, mut mä oon sellanen kahvirakastaja et kahvin juominen konkreettisesti liittyy olennaisesti aamukahvin voimaan ja sen korvaaminen pillerillä kuulostaa kauhealta. 😅 Mut hyvä vaihtoehto jos kahvi ei menisi olleskaa alas ja olo olisi ku rekan alle jäänyt jonku heikon yön jälkeen. 🙏 Kiitos vinkistä!
 
Mä oksentelin viime yönä aivoja pihalle.. olo on tosi oksettava kokoajan. Lapsella on kolme päivää ollut oksennustauti ja ripuli eli mä TOIVON et mulla on sitä samaa. Koska jos tää johtus raskauspahoinvoinnista, niin järkyttyneenä odotan mitä eka kolmannes tuo tullessaan jos viikolla 4 alkaa tällainen pahoinvointi. 🤮 Mut kyl ajallisesti tää voisi olla noroa, kun tosiaan lapsella se on nyt ollut. Toivotaan!
 
Mulla on ollut ihmeen vähäoireinen alkuraskaus. Aikaisemmissa on tullut tosi selkeitä oireita jo (rinnat paisuneet, nipistelyä, pahoinvointia). Nyt hyvin harvoin nipistää alavatsaa. Mutta nyt myös muutaman päivän on ollut satunnaisesti ehkä jotain refluksin tapaista ja mietin onko raskausoire. Yhtään ei tosiaan ole pahoinvointia mutta välillä pieni määrä oksennusta nousee ruokatorveen tai välillä suuhun asti. Eilen illalla tää paheni huomattavasti, oli tosi vaikea nukahtaa.
 
Mulla oli edellinen raskaus tosi vähäoireinen, alussa vaan vähän kuvotusta ja päänsärkyä. Päänsärkyä oli myös jossain tokan kolmanneksen aikana niin että monta viikkoa särki lievästi, ja se alkoi aina iltapäivästä siinä kohtaa kun työpäivä alkoi olla lopuillaan 😄

Ja sitten toi refluksi. Vikalla kolmanneksella, omeprazoli-reseptin sain onneksi neuvolasta, kun poltteli kurkkua niin pahasti. Mutta ei se poistanut sitä, että makuuasennossa suuhun nousi vatsan sisältöä. Kamalaa herätä siihen että melkein tukehtuu omaan laattaan. 😫 Piti tarkkaan miettiä milloin syö vikan kerran, ja etenkin, milloin juo.

Nyt siis ei ole ollut ainakaan vielä oikein mitään, eilen oli vähän päänsärkyä, tänään ei. Pientä nipistelyä on välillä alavatsalla, samoin munasarjojen jomottelua, mutta ei kauheasti sitäkään.
 
Mulla on molemmissa loppuun asti edenneissä raskauksissa ollut myös ihan närästystä kuukausitolkulla, ja se on ollut tosi voimakasta. Omepratzolia mäkin oon joutunut syömään ja sekään ei ole poistanut oireita täysin. Luonnonjogurtti ja omena helpotti oloa. Mutta nyt ei siis oo edes närästystä. Pelkästään se, että oksennus vaan täysin ilmoittamatta nousee ylös, ilman pahoinvointia, polttelua tai mitään. Eikä siis kuitenkaan tuu uloskaan asti 😅 Parempi näin mutta veikkaan että tää enteilee kyllä taas vaan pahempia refluksioireita...
 
Ja jep, vikan kolmanneksen yöt on olleet ihan tuskaa refluksin kanssa. Monta tyynyä tarvii että saa tasan yhden asennon jossa saattaa pystyä nukahtamaan. Ja vain oikeella kyljellä pystyy olemaan. Vasemmalla kyljellä makaaminen pahentaa oireita jostain syystä 😅 viime yö muistutti jo vähän tästä. Ja samasta syystä nytkin oon vielä hereillä. Meinaa koko ajan nousta oksennus ylös muttei kuitenkaan tule ulos 🤦🏻‍♀️
 
Pitää täälläkin pitää vähän oirepäiväkirjaa 😁

Raskauden alusta alavatsan juilimista (ei kipua vaan enemmänkin epämukavaa tunnetta), välillä munasarjat muistuttelee itsestään. Rinnat kipeyty heti alussa. Sit tällanen oire jota en alkuväsymyksen jälkeen odottanut: herään joka aamu klo 3-6 riippumatta moneltako menin nukkumaan, ja lisäks nään ihan hulluja ja todentuntuisia unia 😬

Eilen alkoi pahoinvointi, oksentelua ei esiinny ainakaan vielä. Jääkaappi haisee ihan hirveeltä, samoin tietyt ruoat / elintarvikkeet 😁
 
Millä viikoilla teillä on ollut oahinnat oireet?
Esikoisella pahoinvointi oli mulla pahin rv7-9, mut ei ollut erityisen paha, että olisi joutunut pönttöä halaamaan!

Tässä raskaudessa oli eka päivä pahin (3+0) kun olo paheni vain ja oksensinkin lopulta. Mutta laitan tän sen piikkiin että sattumoisin lopetin 2v taaperoimetyksen just 4pvä aiemmin ja oli pisin imetystauko ja raskaus alkoi samaan aikaan, niin tuli tuplahormoonit!

Nyt on vielä aika siedettävä, välillä täysin normaali olo ja on pystynyt pitämään suht normaalin ruokarytmin (alussa söin 2h välein pienesti, kun muuten etominen oli liian vahvaa).

Hajut on mulla voimistunut, tietyt hajut on ihan hirveät ja oma mies suihkun jälkeen dödön kanssa haisee aivan taiiiivaalliselta :D

Mullakin olin todella hullu ja todentuntuinen uni viime yönä, niitä oli paljon myös esikoisen raskaudessa. Raskauden jälkeen oon nähnyt unta vaan lastenhoitojutuista, niin tää selkeästi poikkesi normikaavasta :D (toki oli esikoinen siinä mukana mm. avantouintia niin että 2v roikkui selästä mukana... (en siis harrasta avantouintia))
 
Mulla oli esikoisen alkuraskaudessa tosi eläviä unia ja unettomuutta. Heräilin aamuyöstä enkä saanut unta.

No tänä aamuna heräsin klo 4.30 ja ei uni enää tullut.. Oon toki flunssassa ja korva älyttömän kipeä, siihen heräsinkin.

Olin sairaanana raskautumisen aikaan, sitten muutaman päivän terveenä ja nyt taas uudessa virustaudissa 😥 onneksi ei ole ollut kuumetauteja, se kai olisi pahempi alkiolle..
 
@Livie Tsempit sinnekin :red-heart: Täällä täysin sama, ovulaation aikana olin ollu pari päivää flunssassa ja pelkäsin et miten käy. En ottanu mitään kipu/flunssalääkkeitä, vedin vaan runsaasti hunajaa teen kanssa ja jotain eukalyptusyrttitippoja (niitä ei nyt enää raskaana suositella otettavan). No mutta, nyt taas kipeänä, onneks edelleen samat oireet, lähinnä kurkku kipeä/hieman yskää/nenä vuotaa. Ei kuumetta kumpanakaan kertana et ehkä tää tästä ja kaikki meneekin vain hyvin.
 
Unen laatu on tosi huono, toki johtunee osaltaan kaikesta muusta kun raskaudesta. On myös tullut isoja ihon alaisia finnejä ja aivastelen tosi paljon. 😅
 
Täällä kans aamuyön heräilyä ja sitten pyöritään valveilla tuntikaupalla:Grinning Face With Smiling Eyes:
Mulla on myös ihan tosi kuivat limakalvot. Nenästä tulee tosi usein vähän verta niistäessä. Pitäs varmaan laittaa jotain nenäöljyä mutta en tykkää siitä tunteesta että nenässä on jotain ekstraa:Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:
 
Takaisin
Top