Raskauskilot

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Gnome
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä neuvolassa tarkkaillaan tosi paljon painoa ja joka kerta muistutettu ettei sen pitäisi nousta ollenkaan ennen puoliväliä. Nyt 21+ ja tullut n. 2,5kg viimeisen kuun aikana. Ei kuulemma olis tarvinnut totakaan nousta, mutta ei huolestuneet. Käskivät kyllä varaan sokerirasituksen heti tammikuun alkuun. Kuulemma mahan koko on isompi mitä yleensä näillä viikoilla. Viimeksi ultrassa epäilivät myös, että viikot laskettu pieleen sikiön koon takia. No huomenna rakenneultra niin ehkä siellä selviää tarkemmin. Äidillä on kuulemma ollut aina iso maha nestekertymien takia ja vissiin sikiön kootkin arvioitu isoiksi vaikka lopulta normaaleja. Vähän kauhistuttaa tää mahan kasvu, kun en niin ole halunnut raskaudesta huudella. Ei juurikaan ole enää piilotettavissa, joten kai on totuttava kaikkien uteluihin. Normaalipainoinen olen ollut aina.

^ Onkohan nyt kyseessä neuvolan terkkarin oma päähänpinttymä..? Kaikki viralliset lähteet mitä itse olen nähnyt raskauden aikaisesta painonnoususta normaalipainoisilla sanovat, että ensimmäisen kolmanneksen aikana ei kiloja tarvitsisi tulla, mutta sen jälkeen joitakin satoja grammoja per viikko pitäisi painon alkaa nousta ja olikohan rv 17-24 aikana pitäisi olla vielä "huippu" tuossa g/vk kertymisessä.. Jotenki siis tuntuu oudolta ettei puoleen väliin mennessä saisi muka painoa kertyä yhtään. :eek:Kuitenkin verivolyymi ja yleensä rinnat kasvavat jo alkuvaiheessa ja keho muutenkin alkaa valmistautumaan imetykseen melko ajoissa keräämällä rasvaa, niin kyllähän sitä painoa pitääkin tulla.

Sokerirasitustestissä taas taitaa ihan kansallisesti olla suosituksena, että kaikille yli 25-vuotiaille ensisynnyttäjille se tehtäisiin, oli minkä painonen ihminen tahansa kyseessä. :)

Mullakin muuten sf-mitta oli yläkanttiin eli "vatsa liian iso", vk 22+2 nf oli 21cm, joka vastais viikkoja 25. Asukas itse taas oli np- ja rakenneultrassa pari päivää viikkoja pienempi, joten isosta tulijasta ei ainakaan vatsan koko ole kiinni. Eikä siinä ympärillä kyllä "ylimääräistäkään" ole, vatsa vaan yhtäkkiä pompsahti viikossa hyvin selkeästi esiin rv 21 jälkeen. :grin Tuohon sf-mittaan oma neuvolantäti sanoikin, että siinä ei ole mitään outoa että on isompi kuin pitäisi, jokaisen vatsa kasvaa omaan tahtiin ja käyrät ovat vain viitearvoja.

Siskolla oli kans aikanaan syynätty painoa tosi tarkkaan, vaikka ollut tosi urheilullinen. Kai meille on sattunut vaan vähän turhan tarkat terkat. Tänään rakenneultrassa selvis, että viikko on kiritty edelle kasvun suhteen eli ei ihme, että maha isompi kuin arvioiduilla viikoilla. Muuten kaikki oli onneks ok ja ehkä nyt voi alkaa jo löysään pipoa tän osalta. Kätilö oli paljon rennompi kuin terkka ja sen mielestä ihan normaalisti etenee ja todennäköisesti kasvu tasaantuu pikku hiljaa. Ja jos nyt edetään pikajuoksuna niin samapa tuo, kunhan kaikki ok.

Mulla nousi ekassa raskaudessa paino 11 kg, joista 7 kg oli tullut rv 24 mennessä. Sitten loppua kohden painonnousu hidastui selvästi, eikä lopputulos ollut ihmeekseni tuon pahempi vaikka se puolivälin tienoilla tapahtunut nopea painonnousu saikin vähän epätoivoiseksi. Mulla oli tuolloin ennen raskautta bmi 22 ja olen urheilullinen.

Tällä kertaa lähtötilanteessa bmi 20 ja nyt rv 21 mennessä tullut 6-7 kg päivästä riippuen. Toivon, että mennään samalla kaavalla kuin viimeksi ja painonnousu tästä hidastuu loppua kohden. Mutta sallin sen itselleni, että tällä kertaa paino voi nousta muutaman kilon enemmän, koska lähtötilanteessa olin niin hoikassa kunnossa. Ekassa raskaudessa kehossa oli jo valmiiksi rasvavarastoja, mutta nyt ei juurikaan, joten on luonnollista, että painoa kertyy.

Mä olin 28-v ekassa raskaudessa ja nyt 30, eikä kummassakaan ole katsottu tarpeelliseksi sokerirasitusta. Kuitenkin se tuntuu olevan aika yleinen käytäntö, niin ihmettelen miksi näin. Kun kerran suvussa ei ole diabetesta, niin ei kuulemma tarvi tehdä.

Hyvä kuulla Pihla että se painonnousu voi mennä noinkin :)
Suositusten mukaan munki mielestä on niin että >25v ekassa raskaudessa tulis tehdä sok.ras, vaikkei ois muita riskejä.
Itseki jouduin perustelee miksi haluan siihen! Katselin ku joskus mittaillu sokereita että mullahan ollu paastot välillä jopa 5,7...(tosin ei varmaan ihan 12h paasto), mutta hirvittää jo että herkästi ne varmaan tuossa sokerirasituksessakin siihen 5,3 nousee :/
Ois aika rankkaa ruveta mittailla joka aamu, laskea hiilarit, ja vaihtaa oikeastaan koko ruokavalio.
Ei sillä etteikö ruokaremontti tekis hyvää. Ihan liikaa nopeita hiilareita nykyään mun ruokavaliossa ja niistä ihan sokeriherkkujakin liian suuri osa :/
Joku marjarahkan väsääminen ja syöminen on mukamas niin paljon tylsempää kuin paahdettu leipä tai suklaa... Ja aamuisin etenki keho oikein huutaa hiilareita :b
Mutta turha etukäteen murehtia, 30.12 vasta se rasitus. Mutta jotenki mulla epäilykseni :(

Ei mullakaan ole sokerien suhteen mitään sukurasitetta, ei ylipainoa ja olen urheilullinen. Mutta ikää on 29v, joten testiin patisteltiin, ja toki siihen menenkin. Kun on hoitoalalla töissä itsekin niin olen muutenkin hirmu myötämielinen kaikkiin tutkimuksiin, koska niistä saadaan tilastoja ja tutkittua tietoa. :)

Tänään 22+0 eikä painoa ole tullut yhtään lisää. Neuvolatäti katsoi vähän ihmeissään. Esikoisen kohdalla kaiken kaikkiaan tuli 20kg - kaikki ei puonnut, noin viitisen kiloa jäi löllymään. Rakenneultrassa pikkuinen oli kolmisen päivää isompi kuin mitä pitäisi, että kyllä se on kasvanut vaikkei mun paino ole noussut.

Täällä bmi ekassa neuvolassa ollut 23.8 (55kg) ja viimeks neuvolassa punnattuna kiloja tullut 3.9 lisää (58.9 kg ja rv 22+1). Ihan maltillisesti siis tullut, vaikka tuntuukin olo isolta. Olen toki pahimmilani painanutkin ilman raskauttakin tämän verran.... Sanoin vaan, et katotaanpa tuon joulun jälkeen, mikä on vaa'an lukema, ku herkut kuitenkin maistuu mulle ja suonkin sen itselleni, koska alkoholista ei saa tänä jouluna nauttia. Ja taitaa olla eka joulu, ku en muutenkaan jaksa stressaa syömisiäni. ;) Niin ja siis melko epäterveellistä mättöä oon vetänyt koko raskauden ajan, mut luulen et fyysisen työni puolesta kiloja ei ole tullut ihan holtittomasti.

Eilen punnituksessa painoa oli sit tullu melkein 3kg kahen viikon aikana! :eek: sehän on yhtä paljon kuin ensimmäinen puoliskon aikana yhteensä! Apua :eek::grin

Mutta laskurin mukaan ois pitäny vähintään tulla 7,5kg ja entintään 9,8kg.. Niin ei se 11kg tossa yhteydessä kuullosta pahalta. Jos koittaisi pitää 70kg rajan tohon viikkoon 30 ainakin

Mulla rv 25 menossa ja painoo tullu jo joku 4-5 kg. Tosin olin hiukan alipainonen raskauden alussa. Rav.terapeutti sano et ois pitäny nousta paino enemmänki jo:wideyed:...nii ne mielipiteet vaihtelee. Vauva kuitenkin vastaa viikkoja.

^ Mulla myös tullut ~5kg nyt painoa, rv 25+4. Normaalipainoinen olen siis. Mutta kuten jonnekin kirjoittelinkin, omalla äidillä menny ihan samalla tavalla, hälle ei yhdessäkään kolmesta raskaudesta tullu kuin 8kg painoa.

Mulla nyt tasan 22+0 ja reilu 7kg tullut lisää, ja vissiin tiukka terkka täälläkin kun sanoi että loppuraskaudessa (seuraavissa 18vkoon) ei sais nousta kun enintään 5kg :nailbiting: Joo mitenköhän tulee onnistuun? Muutenkin nyt lähtöpaino paljon vähemmän kuin esikoisen kanssa ja vaikka hänen kanssa painoa tuli se 20kg niin tyttö oli silti 3220g 50cm eli ei mikään iso ja kaikki ja 5kg ylimäärästä lähti pois. Et en kyl ite oo huolissani painon noususta vaik en mä sitä toivoakaan tietenkään, mut inhottaa vaan mennä tolle terkalle kun tuntuu et se kattoo sillain :stop:

Musta oli huvittavaa, että edellisen raskauden jälkeen jälkitarkastuksessa terkka kommentoi mun painoa, että vielä olis pari kiloa jäljellä lähtöpainoon, mutta onhan se paino ihan kohtuu hyvin pudonnut. Ja sävy oli siis sellainen, että parempaankin suoritukseen olisin voinut 6 vko synnytyksestä päästä. Olin siis 6 vko synnytyksestä mitoissa 170 cm / 65,5 kg, mikä mun mielestä ei oo just synnyttäneelle imettävälle äidille mitenkään liikaa... Jos äiti on ollut hoikassa tai jopa erittäin hoikassa kunnossa ennen raskautta, niin ei mun mielestä mitenkään pitäisi olla tavoitteena, että niihin mittoihin palataan pikimmiten synnytyksen jälkeen... Kärsiihän siinä imetyskin, jos äiti alkaa heti stressaamaan kilojen karistamisesta. Varsinkaan, jos ei kyse ole merkittävästä ylipainosta tai ylipainosta laisinkaan.

Ohhoh Pihla, aika ihmeellistä jos terkkari tosissaan piti tuota jotenki huonona pudotuksena :0
Mut punnitsee keskiviikkona eri terkka kuin oma ja oma punninnu h16 viimeksi, niin katsotaan miten käy... Sokerirasitus samana päivänä myös huolettaa. Ja se etten kasva yli tuosta tilaamastani mekosta.
Tosin turha kai tässä konvehtirasian ääressä vielä murehtia :D

Kävin kääntymässä joulun alla 70kg rajan yli mutta nyt näytti vaaka aamulla sen 69kg!
Eli edelleen 11kg, rv26+1.

rv 25+5 lähtöpaino 58kg nyt jo 68kg. ekassa raskaudessa tuli yhteensä 17kg. neuvolassa sanoivat että on aivan liikaa tullut painoa nyt jo... :s

Takaisin