Raskausdiabetes

Mulla teki eilen eka tunti tiukkaa, kun sokeri kihahti päähän. En pystynyt oikeen mihinkään keskittymään ja oli huono olo. Onneksi se siitä laantui ja toisen tunnin lähinnä lepäilin penkillä maaten. Kirjoja olin ottanut mukaan, mutta en kyllä saanut niitä luettua ollenkaan.
 
Mä kans eilen rasitin itseäni jo toistamiseen. Tunnit kului kyllä kivasti vaan sokeriliemen jälkeen vauva alko vetää kuperkeikkoja niin oli hankala istua yhdessä paikassa heilumatta. Semmonen pikkupoika kattokin mua vähän oudosti kun heiluin välillä :D
 
Radin kans pärjää onneks pitkälle sillä että muistaa syödä joka syönnillä protskua ja rasvaa hiilarin seurana. Esim pähkinöitä omenan kaverina. Ja sit valitsee mahdollisuuksien mukaan viljat täysjyvänä ja maitotuotteita ei rasvattomana, syö pääsääntöisesti lautasmallin mukaan. Lääkityksellä sitte hoituu sokerit jos ei normaalilla ruokailulla pysy kunnossa, mihinkään hurjiin kikkailuihin ei kannata ruveta. Jokaisella tietty voi olla joku asia mikä nostaa sokereita helposti, esim mulla puuro, niin terveelliseltä kuin se kuulostaakin, nostaa (ja se on kuulemma aika yleistä). Mutta ei siitä kovasti kannata stressata, ihan normaali terveellinen ruoka on sopivaa.

Tää proteiinijuttu tuli vahvistettua, söin viimeisen proteiinirahkan normaaleilla sokereilla (8-9%) pois tässä viikolla mittauspäivänä ja olin varma, että nyt ainakin rajat paukkuu, mutta ei. 5,1 tunnin päästä. En ole vielä kotimittarilla saanut rajoja rikki, mutta sinänsä mielenkiintoista tutkia eri ruokien vaikutuksia.
 
Mulla on vasta ens viikolla. Miten se pieni kävely tai liikkuminen tuloksiin vaikuttaa?

Kuluttaa sokeria ja aktivoi myös kehon oman insuliinin tehoa eli vois tulla "liian hyvät" tulokset ja radi jäädä löytymättä, kun testi/ viiterajat on standardoitu lepotilassa.
 
Minulla on aikaisessa vaiheessa diagnosoitu raskausdiabetes, mutta pärjään sen kanssa hyvin pelkällä ruokavaliohoidolla. Jouduin sokerirasitukseen aikaisin, koska olen reippaasti ylipainoinen (BMI 35) ja lähisuvussani on 2-tyypin diabetesta. Mittaan sokereita 2 päivänä viikossa, 5 mittausta päivässä: ennen aamupalaa ja 1h aamupalan, lounaan, päivällisen ja iltapalan jälkeen. Satunnaiselle ylitykselle on löytynyt ruuasta selittävä tekijä ja yllättävän paljon on tullut opittua siitä, miten oma keho reagoi erilaisiin ruokiin. Kauraleivällä en saa sokereita ylös, mutta maissihiutaleet pamauttaa lukemat helposti liian korkeiksi. Radin takia on pitänyt pitää ateriaväli tasaisena, minkä ansiosta luulen painonkin pysyneen hyvin kurissa.
 
Takaisin
Top