Raskausdiabetes

Mitä siellä labrassa tehdään sen 2h aikana tai mitä saa tehdä? Voinko ottaa vaikka läppärin tai kirjan mukaan? Odotushuoneessako sitä istuskellaan sen aikaa?

Meillä ainaki on erikseen pieni huone rasituksessa oleville, ettei ihan kaiken kansan kans tarvi istua. Yleensä oon lukenu kirjaa tai puhelimesta uutisia jne. sen mitä on pystyny ja muuten yrittäny vaan selvitä sen väsymyksen ja kuvotuksen kans :D
 
Mä istuskelin odotushuoneessa, täällä ei siis ollu mitään omaa huonetta odotteluun. Pläräsin kännykkää ja olin ottanu lehden mukaan, mitä luin. Aivan hyvin voi varmasti ottaa siis kirjan tai läppärin. Kunhan saa ajan kulumaan ja liikkuu mahollisimman vähän :)
 
Täälläkään ei ole erillistä odotushuonetta. Eli ihan hyvin voi ottaa omaa viihdykettä mukaan. Levossa täytyy tosiaan olla, ei saa mennä mihinkään.
 
Mitä siellä labrassa tehdään sen 2h aikana tai mitä saa tehdä? Voinko ottaa vaikka läppärin tai kirjan mukaan? Odotushuoneessako sitä istuskellaan sen aikaa?

Mun käskettiin istuskella ja odotella siellä odotushuoneessa, missä kaikki muutkin odottelee. Mulla oli läppäri mukana ja tein töitä odotellessa. Kirjakin varmasti hyvä vaihtoehto. Jotain tekemistä kannattaa ottaa mukaan, että aika menee nopeammin :happy:
 
Huomenna se olis sitten mentävä, paasto jo aloitettu :nailbiting: läppäri laitettu lataukseen. Vähän meinaa jännitttää.
 
Tsemppiä! Itse istuskelen jo odotushuoneessa tappamassa aikaa. Ei ollut pahaa se litku, ihan vaan luokkaa sokeria ja vettä pari muovimukillista. Appelsiinimehukin osaa olla tujakampaa.

Täällä odotellaan kans. Mulla jo neljäs sokerirasitus ni tuttu juttu, mutta kyllä se vadelmalitku on joka kerta yhtä pahaa eikä pahemmin vadelmamehuja jne. tuu enää juotua :D

Tsemppiä myös sinne!
 
Mulla oli neuvolan pissanäytteessä sokereita ja isällä on dibi, joten senkin takia rasitusaika pitää varata nyt. Minua ärsyttää ajatuksena ruokarajoitukset kun muutenkin kiristää kaikki kiellot jo nyt. Sitten jos pitää sokeritkin jättää niin eihän tässä voi kohta syödä oikein mitään :sad001 Paino on jo nyt tippunut 3kg 5 viikossa vaikka yritän syödä mitä nyt saa ja uskaltaa.

Jos sieltä leima lyödään niin meneekö kieltolistalle kaikki pastat, hedelmät ja leivätkin vai ihan vaan sakkaroosit?

Riippuu ihan siitä mitkä sulla sitä sokeria sitten nostaa, itsellä esim ruisleipä ja kaurapuuro nostivat, hedelmiä ja pitsaa olis saanut syödä vaikka kuinka. Pastakaan ei nostanut.
Äkkiä sen sit huomaa että mikä niitä nostaa ja mikä ei. :)
 
Minä narahdin odotetusti paastosta ja maanantaina saa soitella aikaa diabeteshoitajalle. Ei ollu tosiaan mikään yllätys kun ei se paasto ole lähtökohtasestikaan ollu alle 5,3.
 
Minäki kävin torstaina sokerirasituksessa. Uloshan se litku meinasi tulla alkuunsa ja vatsaakin kouristi ihan kamalasti. Mulla neuvolassa ensikäynnillä terkkari oli taas ihan varma ylipainon takia että kyllä se radi on. Seuraavana päivänä soitin tulokset niin ei ollutkaan vaan kaikki arvot normaaleja :)
 
Minua varoitettiin, että voi tulla paha olo, mutta yritä olla oksentamatta. Vähän piti nieleskellä, mutta kun yritti olla ajattelematta asiaa, niin pärjäilin.

Mutta seuraavaa kertaa varten otan kyllä mukaan töihin jonkun tuoremehun tai suklaapatukan, sillä kokemuksen karsein osuus tuli töissä kun sokeripiikki laski. Elämän kokoinen väsymys, aivosumu ja päänsärky. Mitään makeaa ei kyllä yhtään tehnyt mieli, mutta tasoituksen vuoksi pitänee jotain ottaa. Ei meinannut töistä tulla yhtään mitään, ennen kuin iltapäivän puolella sitten tasaantui.
 
Sokerirasitukseen tuli pikainen määräys neuvolasta, kun kuulemma pissassa sokeria. Perin erikoista kun verestä on kaikki arvot olleet ihan priimaa, viimeeksi kaksi tuntia ennen aamun neuvolaa tarkistelin. Ensi viikolla sitten edessä tämä ihanuus ja uudelleen sitten vielä 10 vko myöhemmin.
 
Jahas, radi napsahti taas päälle, paasto oli just sen 5.3, muut selvästi alle rajojen. :meh:
Kävin tänään hakemassa mittarin ohjeet neuvolasta. Nyt alkuun pitää melkein kuukauden ajan pitää ruokapäiväkirjaa ja mitata arvot joka toinen päivä. Kuulemma koko raskauden ajan pitää jatkaa jos ruokavaliolla pärjätään. Vähän haastava ajankohta, kun joulu ja uusi vuosi sekoittaa ruokailut väkisinkin. Lupasi kyllä katsoa niitä vähän läpi sormien että ei tarvitse joulupöydässä sokereita sentään miettiä. Mutta tuntuu olevan vielä tiukempaa kuin viime kerralla. :sorry:
 
Jahas, radi napsahti taas päälle, paasto oli just sen 5.3, muut selvästi alle rajojen. :meh:
Kävin tänään hakemassa mittarin ohjeet neuvolasta. Nyt alkuun pitää melkein kuukauden ajan pitää ruokapäiväkirjaa ja mitata arvot joka toinen päivä. Kuulemma koko raskauden ajan pitää jatkaa jos ruokavaliolla pärjätään. Vähän haastava ajankohta, kun joulu ja uusi vuosi sekoittaa ruokailut väkisinkin. Lupasi kyllä katsoa niitä vähän läpi sormien että ei tarvitse joulupöydässä sokereita sentään miettiä. Mutta tuntuu olevan vielä tiukempaa kuin viime kerralla. :sorry:

Täällä kassa mittailut menossa joka toinen päivä, vaikkei ole tullut kotona yhtään ylitystä. Mulla on kyllä välillä jäänyt esim. työreissun takia joku päivä mittaamatta. Ja jouluna on kanssa vähän hankalampi muistaa mittailla.

Mutta hyvä, jos lupasi katsoa vähän läpi sormien. Toivottavasti mä en saa tammikuun neuvolassa kauheaa läksytystä:shy:
 
Kävin nyt siinä uusintakäynnissä, nyt tuli sitten se radi. 1h arvo oli vähän koholla. Huomenna hakemaan välineet mittaukseen. Hirveän hauskaa. Voin aloittaa siis uudelleen nälkäkuurin kun raskausrajoitusten takia ei uskalla syödä osaa ruuista ja loppuja ei sitten radin takia saa syödä. Mutta kuitenkin pitäisi tehdä jotain temppuja että alimittainen ja laiha vauva kuitenkin kasvaisi ja vahvistuisi. Aika lyhyt ruokalista taitaa tulla ja nälkäpäivä sitten jos unohtaa ottaa eväät töihin.
 
Radin kans pärjää onneks pitkälle sillä että muistaa syödä joka syönnillä protskua ja rasvaa hiilarin seurana. Esim pähkinöitä omenan kaverina. Ja sit valitsee mahdollisuuksien mukaan viljat täysjyvänä ja maitotuotteita ei rasvattomana, syö pääsääntöisesti lautasmallin mukaan. Lääkityksellä sitte hoituu sokerit jos ei normaalilla ruokailulla pysy kunnossa, mihinkään hurjiin kikkailuihin ei kannata ruveta. Jokaisella tietty voi olla joku asia mikä nostaa sokereita helposti, esim mulla puuro, niin terveelliseltä kuin se kuulostaakin, nostaa (ja se on kuulemma aika yleistä). Mutta ei siitä kovasti kannata stressata, ihan normaali terveellinen ruoka on sopivaa.
 
Täällä kohta viimeisen verikokeen ottoon ja sitten kotiin.. :) äkkiä on kaksi tuntia mennyt kun parit työviestit kirjoittelin ja nettiä puhelimella selailin, myös kirjaakin tuli luettua :D kyllä kai täällä vielä kommannenkin tunnin istuskelisi ellei olisi niin nälkä pitkän paaston jälkeen että heikottaa >.< Mutta se sokeriliemi oli kyllä hyvää, sitä oisi vielä muutaman pullollisen voinut hörppiäkin xD
 
Takaisin
Top