Raskausdiabetes

Paasto on tuottanu jo tähän mennessä hiukan tuskaa, vatsa kurnii ja nyt alkaa selvästi vähän jo heikottamaan. Mutta ette usko miten hyvältä tuo sokerilitku maistukaan! Vielä sitruunan makunen :love7 Voi toki olla, että tämän paaston jälkeen olis ollu ihan sama, mitä olis syötetty/juotettu, ni se olis menny moittimatta alas :laughing021
 
Paasto on tuottanu jo tähän mennessä hiukan tuskaa, vatsa kurnii ja nyt alkaa selvästi vähän jo heikottamaan. Mutta ette usko miten hyvältä tuo sokerilitku maistukaan! Vielä sitruunan makunen :love7 Voi toki olla, että tämän paaston jälkeen olis ollu ihan sama, mitä olis syötetty/juotettu, ni se olis menny moittimatta alas :laughing021

Kiva, että tykkäsit ja toivottavasti ei tuu huono-olo. Tsemppiä!

Mulla oli viimeksi tota sitruunan makuista. Maku sinänsä oli ihan ok, maistui Spritelle, mutta se koostumus oli paksua ja se sokerin määrä ihan kirveli kurkussa. Se oli pahinta. Mä kun en käytä normisti sokeria juurikaan. En siis syö karkkia, suklaata, pullaa yms. ollenkaan.
 
Kiva, että tykkäsit ja toivottavasti ei tuu huono-olo. Tsemppiä!

Mulla oli viimeksi tota sitruunan makuista. Maku sinänsä oli ihan ok, maistui Spritelle, mutta se koostumus oli paksua ja se sokerin määrä ihan kirveli kurkussa. Se oli pahinta. Mä kun en käytä normisti sokeria juurikaan. En siis syö karkkia, suklaata, pullaa yms. ollenkaan.
Maku oli tosiaan hyvä, eikä koostumuskaan mua niin haitannut. Mutta kurkussa se kyllä kirveli. Onneks sain pienen hörpyn ottaa vettä, ni sillä helpotti se polttelu nopeesti :)
 
Mulla vatsa kurni jo aamulla ja vielä pitää kärvistellä syömättä yli tunnin.

Täällä ei valitettavasti ollut sitruunan makuista se litku, vaan inhottavaa vähän etäisesti vadelmalta maistuvaa mönjää, joka kirveli kurkussa.:dead:

Onneksi ainakin toistaiseksi olo ihan hyvä, vaikka vähän nälkä onkin ja litku oli kyllä pahaa. Tuo sitruuna olis varmaan ollut paljon parempaa.
 
Maku oli tosiaan hyvä, eikä koostumuskaan mua niin haitannut. Mutta kurkussa se kyllä kirveli. Onneks sain pienen hörpyn ottaa vettä, ni sillä helpotti se polttelu nopeesti :)

Tällä kertaa mäkin vaadin vettä, sanon, että kyllä muuallakin saadaan tilkka vettä [emoji23]
 
Toivottavasti selvisitte loppuun saakka ilman mainittavia kuvotuksia. Ite oon tutustunut vain tuohon vadelman makuiseen ja se oli kyllä niin pelkkää esanssisokeria, että tiukkaa teki. :hungover:Onneksi sitä sai valita myös jääkaappi kylmänä, niin helpotti vähän. Sitruuna vois olla parempaa. Ja mie aion kanssa yrittää tuota vesikikkaa!
 
Toivottavasti selvisitte loppuun saakka ilman mainittavia kuvotuksia. Ite oon tutustunut vain tuohon vadelman makuiseen ja se oli kyllä niin pelkkää esanssisokeria, että tiukkaa teki. :hungover:Onneksi sitä sai valita myös jääkaappi kylmänä, niin helpotti vähän. Sitruuna vois olla parempaa. Ja mie aion kanssa yrittää tuota vesikikkaa!

Mun olo pysyi ihmeen hyvänä koko testin ajan.:happy: Tosiaan pahinta oli se litkun juominen. Mulle tarjottiin se myös jääkaappikylmänä, mutta maku oli silti niin kammottava, että huh huh. Nyt vaan jännitetään tuloksia, toivottavasti olisi kaikki kunnossa.
 
Mulle puski vähän ennen viimeistä verikoetta kunnon migreenin :grumpy: Muuten onneks ei tullu sellasta pahoinvointia, mitä pelkäsin!

Heti suoraan labrasta kurvasin abc:lle ja mutustin lehtipihvin! Ei oo ikinä maistuu niin hyvältä :grin Siinä syödessä alko jo kädet täristä ja vähän koko kroppa, tuli vissiin ruoka ihan tarpeeseen :laughing021

Nyt alkaa jo pääki helpottamaan, kun saa juoda kunnolla ja sai ruokaa!

Neuvolan hoitajaki laitto jo viestin, että arvot oli matalat :)
 
Jaaha, mulla oli se paastoarvo vähän yli rajan ja vaikka ne muut arvot kunnossa ja matalat, niin radi-leima pamahti otsaan ja ensi viikolla lisäkäynti neuvolaan.

Harmittaa kun osui just laivareissu viikonloppuun ja ruokailut poikkesi tavallisesta, joten saattoi vaikuttaa tuloksiin. Olen kuitenkin perusterve, hoikka ja syön pääsääntöisesti terveellisesti, joten olihan tämä pieni shokki.

No toivottavasti omassa seurannassa arvot pysyy kunnossa normaaleilla elämän tavoilla, ettei tarvita mitään lääkitystä sentään :sorry:
 
Mulla oli viime raskaudessa paasto hieman rajan yli, joten tarkkailuun jouduin. Vieläkin ällöttää se sormien jatkuva pistely. Ruokavaliohoitoiseksi sitä sanottiin, mutta en mä kyllä tehnyt mitään muutoksia vaan söin ihan niinkuin aina.:grin
No, nyt se leima taas ponnahti pintaan ja heti infottiin että paasto on taas edessä.
 
Mulla oli viime raskaudessa paasto hieman rajan yli, joten tarkkailuun jouduin. Vieläkin ällöttää se sormien jatkuva pistely. Ruokavaliohoitoiseksi sitä sanottiin, mutta en mä kyllä tehnyt mitään muutoksia vaan söin ihan niinkuin aina.:grin
No, nyt se leima taas ponnahti pintaan ja heti infottiin että paasto on taas edessä.

Kuinka usein jouduit pistämään ja jatkuiko se seuranta koko raskauden ajan? Mua vähän inhottaa se ajatus sormien pistelystä, mutta kai siihen tottuu. :wtf:

Ja nyt on sitten leima otsassa koko raskauden ja jos joskus siunaantuu lisää lapsia, niin seuraavissa raskauksissa myös.:meh:
 
Osittain tuo johtuu siitä että raskaudessa se normaalin raja on tiukempi, mutta osalla se kyllä ennakoi silti varsinaisen radin puhkeamista (tarkoittaa alttiutta siihen) joten kyl seuranta kannattaa ja vaikka ei oo varsinaisesti miellyttävää niin hyvin se onnistuu :) Ei yleensä tarvi jatkuvasti pistää vaan tietyin väliajoin pätkä, vaihtelee vähän alueittain vissiin että miten se ohjataan. Ruokavalion noudattaminen suurin piirten kannattaa myös koska se voi estää lääkityksen tarpeen raskauden edetessä ja vaikka tarvis lääkkeetkin, on silti melkein se oleellisin osa. Sokerien nouseminen kun johtuu istukkahormonista niin se pahenee raskauden myötä jos kyse on varsinaisesta taudista.
 
Osittain tuo johtuu siitä että raskaudessa se normaalin raja on tiukempi, mutta osalla se kyllä ennakoi silti varsinaisen radin puhkeamista (tarkoittaa alttiutta siihen) joten kyl seuranta kannattaa ja vaikka ei oo varsinaisesti miellyttävää niin hyvin se onnistuu :) Ei yleensä tarvi jatkuvasti pistää vaan tietyin väliajoin pätkä, vaihtelee vähän alueittain vissiin että miten se ohjataan. Ruokavalion noudattaminen suurin piirten kannattaa myös koska se voi estää lääkityksen tarpeen raskauden edetessä ja vaikka tarvis lääkkeetkin, on silti melkein se oleellisin osa. Sokerien nouseminen kun johtuu istukkahormonista niin se pahenee raskauden myötä jos kyse on varsinaisesta taudista.

Kiitos! Olet ihan oikeassa, että parempihan se on, että seurataan. Toivottavasti mulle se ruokavalio riittää pitämään arvot kunnossa :)
 
Joo, tottakai on hyvä että seurataan. Mun piti siis pitää ruokapäiväkirjaa, ja mitata arvot ennen ja jälkeen aamupalan ja lounaan tai päivällisen. Eli 4 kertaa päivässä. Ja kyllä sitä aika pitkään täällä vaadittiin, melkein loppuun saakka. Aina neuvolassa vaan katsottiin kirjaukset ja todettiin että hyvin menee, jatka samaan malliin.
Mutta tässä on siis tosiaan isoja eroja. Kävin silloin ultrassa toisella paikkakunnalla ja siellä ihmeteltiin kovasti, sain sen käsityksen että muutama lyhyempi pätkä olisi heidän mielestä riittänyt.
 
Mulla oli esikoisen kans lääkehoitonen radi, kun paasto oli vähä koholla. Kerran viikossa laitoin sähköpostilla polille viikon mittaukset ja painon ja sain aina sitte ohjeet miten mitata seuraavalla viikolla. Paastoarvoja piti seurata lähes päivittäin, mutta muuten mittaukset vaihteli, että ehkä kerta viikkoon koko päivä ja muuten yksittäisiä aterioita.
 
Ohhoh en ole koskaan kuullut että koko aika! Yleensä 2 viikkoo ja jos siinä poikkeamia niin toiset 2 viikkoo ja jos siinäki poikkeama niin lähete polille ja tulee jo lääkkeet. jos taas ei poikkeavaa niin joskus myöhemmin vielä uudestaan 2 viikkoo. Ruokapäiväkirjaakaan en oo kuullut ikinä neuvolasta pyydetyn. Mä oon täyttänyt ennen ekaa äitiyspolikäyntiä 3 päivää enkä yhtään enempää, sen avulla sain sit vinkkejä hoitajalta.
 
Ja nyt mulla on lääkkeet ja insuliini jo käytössä ja silti mittaan vain aamupaastot ja 2 päivänä viikossa aterian jälkeiset (+jos söisin jotain poikkeavaa).
 
Onneksi täällä on lohdullisia kokemuksia paastosta ja sokeriliemestä joka ei lopulta olekaan ihan niin kamalaa kun jotkut ovat pelotelleet.
Minä joudun sokerirasitukseen kaksi kertaa raskauden aikana, kovan sukurasitteen vuoksi. Muita riskitekijöitä ei oikeastaan ole. Toivottavasti ettei silti ole diabetesta. Hyvä vaan että katsotaan kunnolla!
Ensimmäinen rasitus ensi viikolla, päätin varata ajan heti kun vaan mahdollista että saadaan se alta pois.
 
Onneksi täällä on lohdullisia kokemuksia paastosta ja sokeriliemestä joka ei lopulta olekaan ihan niin kamalaa kun jotkut ovat pelotelleet.
Minä joudun sokerirasitukseen kaksi kertaa raskauden aikana, kovan sukurasitteen vuoksi. Muita riskitekijöitä ei oikeastaan ole. Toivottavasti ettei silti ole diabetesta. Hyvä vaan että katsotaan kunnolla!
Ensimmäinen rasitus ensi viikolla, päätin varata ajan heti kun vaan mahdollista että saadaan se alta pois.

Toivottavasti menee hyvin, tosiaan ei se ihan niin kamala kokemus ollut kuin pelkäsin, vaikkei se litku hyvää ollutkaan. Mullakin piti olla kaksi rasitusta, mutta kun oli heti se paastoarvo koholla, niin eipä taideta laittaa enää uudelleen.
 
Toivottavasti menee hyvin, tosiaan ei se ihan niin kamala kokemus ollut kuin pelkäsin, vaikkei se litku hyvää ollutkaan. Mullakin piti olla kaksi rasitusta, mutta kun oli heti se paastoarvo koholla, niin eipä taideta laittaa enää uudelleen.

Kiitos, toivotaan! Ja niin meidänkin terkka sanoi, että jos ekassa todetaan radi niin ei sitä toista tarvitse tehdä.
Tosi harmi sun paasto! Mutta ne rajat onkin tiukemmat kuin ”normaalisti”. Onneksi tosiaan aluksi on ruokavaliohoito, ettei tarvii pistellä...
 
Takaisin
Top