Raskausdiabetes

Kiitos, toivotaan! Ja niin meidänkin terkka sanoi, että jos ekassa todetaan radi niin ei sitä toista tarvitse tehdä.
Tosi harmi sun paasto! Mutta ne rajat onkin tiukemmat kuin ”normaalisti”. Onneksi tosiaan aluksi on ruokavaliohoito, ettei tarvii pistellä...

Tosiaan toivon, että pärjäisi ruokavaliolla. Inhottaa kyllä jo valmiiksi, kun joutuu sormia pistelemään, kun pitää niitä veriarvoja seurata, mutta toivottavasti siihen tottuu nopeasti. :rolleyes:
 
Miun pitäs varata sokerirasitukseen aikaa. Esikoisen aikaan mulla oli radi, ruokavaliohoitoinen.
Eli hyvinkin todennäköisesti radi napsahtaa tämän toisenkin kohdalla, mielenkiinnolla odotan todetaanko se jo heti alussa vai vasta toisella yrittämällä.
Esikoisen aikaan se todettiin vasta silloin oliko joskus 24 viikolla?

Minusta se radi oli tosi stressaavaa, muut mulla ei koskaan heittäny, mut aamupaastot oli se ongelma, loppuajasta jouduin herätä syömään keskellä yötä ettei paastot ollu liian pitkiä, kun sit alko sokerit heitellä... Ei oo kyllä ikävä radia, mutta tulee jos on tullakseen.
 
Mulle sisätautilääkäri sanoi että jos kovasti pitää ruokien kans kikkailla saati herätä syömään yöllä, niin se tarkoittaa et on jo lääkkeiden aloituksen paikka.
 
Mulle sisätautilääkäri sanoi että jos kovasti pitää ruokien kans kikkailla saati herätä syömään yöllä, niin se tarkoittaa et on jo lääkkeiden aloituksen paikka.
Tätä minäkin toivoin esikoisen aikaan, et saisin jo lääkkeet kun stressasi nii hitosti.. mutta en saanu vaikka vähän pyytelinkin.
 
Aika erikoista, ei tainnu mennä taiteen sääntöjen mukaan! Pääsitkö äitiyspolille vai neuvolassako huseerattiin?
 
Aika erikoista, ei tainnu mennä taiteen sääntöjen mukaan! Pääsitkö äitiyspolille vai neuvolassako huseerattiin?

Polilla kävin ihan juttelemassa ja sitten piti silloin tällöin aina soitella sinne ja kertoa niitä tuloksia. Sieltä ihan kehotettiin yöllä heräämään syömään, en olis itse moista keksinyt. :D

Mulla ei loppuunsa ollut siis paljoa ylityksiä, mutta liian usein kuitenkin, ehkä kerran viikkoon yksi paasto koholla.
 
Onpa erilaisia näkemyksiä samasta asiasta! :D Ehkä se kokonaisuus sitten oli semmonen. Mulle oikein painotettiin, että yösyöminen ei voi olla se ratkaisu useamman eri lääkärin toimesta :D Ja mulla oli jo lääkkeet enkä syönyt yöllä muutenkaan että ihan periaatetasolla messuttiin :P
 
Onpa erilaisia näkemyksiä samasta asiasta! :D Ehkä se kokonaisuus sitten oli semmonen. Mulle oikein painotettiin, että yösyöminen ei voi olla se ratkaisu useamman eri lääkärin toimesta :D Ja mulla oli jo lääkkeet enkä syönyt yöllä muutenkaan että ihan periaatetasolla messuttiin :P

Miusta tuntuu että näitä eroja on ihan kauheesti paikkakuntakohtaisesti, vaikka luulis että jokapaikassa on ihan yhtenäiset säännöt terveyspuolella, mutta ei näköjään. :D
 
Olin rasituksessa torstaina ja kurkkasin omakannasta tulokset, ei ole radia! Eikä se lopulta niin kamalaa ollutkaan kuin ensin ajattelin. Mutta uusi rasitus oottaa sitten myöhemmässä vaiheessa raskautta eli hyvä pitää mielessä se silti :wacky:
 
Mun paastoarvo oli 5,1 joka on kyl aika korkea? Muut arvot olikin tosi matalat 1h jotain 6.3 ja sitten 2 h jälkeen 5.2.

Pitäskö huolestua?
 
Mun paastoarvo oli 5,1 joka on kyl aika korkea? Muut arvot olikin tosi matalat 1h jotain 6.3 ja sitten 2 h jälkeen 5.2.

Pitäskö huolestua?

No päinvastoin, sun pitää riemuita!

Mulla oli paasto 4,9, 1h jälkeen 5,4 ja 2h jälkeen 4,4 eli elimistö heti käyttää sokerin pois. Sehän on vaan hyvä, kun ei nuo kuitenkaan liian matalaksi mene että olis hypoglykeeminen.
 
Mulla takana mittailuja kotona viikko joka toinen päivä ja kaikki arvot olleet kunnossa. Ei edes sunnuntain isänpäiväkakut nostaneet arvoja.

Mutta silti seuranta jatkuu joka toinen päivä. Onneksi ei tarvi sentään pitää ruokapäiväkirjaa enää.
 
Mulla oli neuvolan pissanäytteessä sokereita ja isällä on dibi, joten senkin takia rasitusaika pitää varata nyt. Minua ärsyttää ajatuksena ruokarajoitukset kun muutenkin kiristää kaikki kiellot jo nyt. Sitten jos pitää sokeritkin jättää niin eihän tässä voi kohta syödä oikein mitään :sad001 Paino on jo nyt tippunut 3kg 5 viikossa vaikka yritän syödä mitä nyt saa ja uskaltaa.

Jos sieltä leima lyödään niin meneekö kieltolistalle kaikki pastat, hedelmät ja leivätkin vai ihan vaan sakkaroosit?
 
Mulla oli neuvolan pissanäytteessä sokereita ja isällä on dibi, joten senkin takia rasitusaika pitää varata nyt. Minua ärsyttää ajatuksena ruokarajoitukset kun muutenkin kiristää kaikki kiellot jo nyt. Sitten jos pitää sokeritkin jättää niin eihän tässä voi kohta syödä oikein mitään :sad001 Paino on jo nyt tippunut 3kg 5 viikossa vaikka yritän syödä mitä nyt saa ja uskaltaa.

Jos sieltä leima lyödään niin meneekö kieltolistalle kaikki pastat, hedelmät ja leivätkin vai ihan vaan sakkaroosit?

Mua kehotettiin suosimaan täysjyvätuotteita, syömään kohtuudella makeita hedelmiä ja tosiaan välttämään sokeria. Mutta ei nyt kielletty kokonaan mitään. :happy:
 
Lisäksi joutuu vähä ehkä säätelemään hiilihydraatin määrää aterioilla, mutta mikään ei tosiaan ole suoraan kiellettyä.
 
Mulla oli neuvolan pissanäytteessä sokereita ja isällä on dibi, joten senkin takia rasitusaika pitää varata nyt. Minua ärsyttää ajatuksena ruokarajoitukset kun muutenkin kiristää kaikki kiellot jo nyt. Sitten jos pitää sokeritkin jättää niin eihän tässä voi kohta syödä oikein mitään :sad001 Paino on jo nyt tippunut 3kg 5 viikossa vaikka yritän syödä mitä nyt saa ja uskaltaa.

Jos sieltä leima lyödään niin meneekö kieltolistalle kaikki pastat, hedelmät ja leivätkin vai ihan vaan sakkaroosit?


Tähän vaikuttaa ainakin paljon se, miten ne sokerit kohoavat. Mulla esim paastosokeri kohoaa mutta ruuat eivät ole juuri nostaneet. Ainoot omalla "kieltolistalla" olevat on tavalliset puurot ja ruisleipä, ne jostain syystä pongauttaa sokerit yli rajojen. Tietty valkoista viljaa ja lisättyä sokeria on tärkee rajoittaa, mut ei välttämättä ole nollatoleranssi. Radi-kätilö opetti, että on tärkee saada aina hiilarin kyljessä protskua ja rasvaa, eli jos omat sokerit sietää, voi syödä vaikka hedelmiä mut niiden kylkeen pitää valita vaikka pähkinöitä tai juustoa (=protsku&rasva). Ei elämä kuitenkaan ohi oo.
 
Mulle neuvolassa sanottiin, että laittaa mut myöhemmin rasitukseen. Olin yllättynyt, sillä viime rakkaudessa, josta on tosin aikaa n 20 vuotta ei mitään rasituksia ollut.
Aloin miettimään, olisiko syynä ikä, olen jo 39 vuotta?
Olen urheilullinen ja neuvolan mielestä "hoikka".
 
Mulle neuvolassa sanottiin, että laittaa mut myöhemmin rasitukseen. Olin yllättynyt, sillä viime rakkaudessa, josta on tosin aikaa n 20 vuotta ei mitään rasituksia ollut.
Aloin miettimään, olisiko syynä ikä, olen jo 39 vuotta?
Olen urheilullinen ja neuvolan mielestä "hoikka".
Kyllä, yli 25 vuotiaat passitetaan yleensä rasitukseen. Jos ei muita riskitekijöitä ole, riittää se yksi rasitus keskiraskaudessa.
 
Mitä siellä labrassa tehdään sen 2h aikana tai mitä saa tehdä? Voinko ottaa vaikka läppärin tai kirjan mukaan? Odotushuoneessako sitä istuskellaan sen aikaa?
 
Takaisin
Top