Raskausdiabetes

Mua ärsyttää kun en "uskalla" syödä normisti, siis todettiin ennen rv30 Radi ja tuli kotiseuranta... rv30+ alkoi joka päivä olla paastot hiukan koholla siis 5,5-5,8... lääkäri laitto lähetteen diabeteshoitajan luo.. joka sitten laittoi mulle sensorin käteen viikoksi :/ ja sanoi että pitää syödä "paremmin/enemmän" ( oon lähinnä voinut illalla syödä satsuman tms ni kai ne paastot on koholla aamulla.. mut jos ei maistu..)... ja sanoi et pitäis syödä tummaa leipää (joo niin syönkin), ja sanoi jostain riisien/pastojen vaihdosta T-jyvään mutta ei ne arvot oo mulla ollu koholla 1h ruokailusta.. en vaihda. Mut hitto, jos tekee mieli nannaa ni en uskalla sitäkään oikein syödä.. nyt kun oon ottanut ennen aterioita noita arvoja ni mun mielestä ne on hyvät.. pelkään vaan että kohta saan ne insuliinit (nyt rv35+4).. ja vauva kasvaa keskikäyrillä eli ihan viikkojen kokoinen.. Huoh, ei oo aiemmin tarvinnu muista lapsista tällästä.. tressaa ku ei uskalla syödä jos mieli tekee, mitään...!
 
Tuskin aloittavat mitään lääkitystä enää joten huoli pois :)
Mulle sanoi lääkäri kun kävin synnytystapa-ultrassa, että olisi pitänyt aloittaa jo rv 30 et olisi ehtinyt auttaa. Nyt mennään niillä mitä on, eli ruokavalion kyttäyksellä (nyt rv 36+5).

Mä en oo sisäistänyt tätä radia tai miten se toimii, tai miten kehon kuuluisi toimia.

Voisko joku avata mulle, että onko hyvä vai huono kun arvot on:
Ennen-ruokailua 5,1
1h paasto 4,5
2h paasto 5,3

Eikö siis tää toimi just niinkun ei pitäisi - eli koska ruuassa on sokerit minimissä niin sokerit ei nouse tunnissa mutta pidempi paasto taas aiheuttaa sokereiden nousun koska - niin mikä?
 
Joo, eikö sen pitäisi mennä just niin päin, että sokerit laskee aterioiden välissä? Mutta eihän noi oo yli raja-arvojen. :) Mulla on yleensä ollut ennen ruokaa 3,9-4,6 ja ruoan jälkeen 4,6-6,2. Pari kertaa tosin noussut vähän liian korkeaksi, kun joki päivä söin 5 kalapuikkoa ja eilen, kun söin kotzone pizzan, tunnin arvo oli 7,5 :sorry: Ja ei, en todellakaan ole syönyt pizzaa muuten, nyt vaan isänpäivän kunniaksi ja mahdollisimman terveellinen vaihtoehto...
 
Joo, eikö sen pitäisi mennä just niin päin, että sokerit laskee aterioiden välissä? Mutta eihän noi oo yli raja-arvojen. :) Mulla on yleensä ollut ennen ruokaa 3,9-4,6 ja ruoan jälkeen 4,6-6,2. Pari kertaa tosin noussut vähän liian korkeaksi, kun joki päivä söin 5 kalapuikkoa ja eilen, kun söin kotzone pizzan, tunnin arvo oli 7,5 :sorry: Ja ei, en todellakaan ole syönyt pizzaa muuten, nyt vaan isänpäivän kunniaksi ja mahdollisimman terveellinen vaihtoehto...
Joo siis mä tarkkailen ruokavaliota ja sen takia pyrin syömään sokerittomia ruokia kun on ollut useampi reippaampi ylitys. Mun ihmetys on siis siinä, että sokerit laskee tunti ruokailun jälkeen alemmas kun mitä oli ennen ruokailua ja sit vaikka en syö mitään niin ne alkaa taas nousemaan. Sen ei mun mielestä pitäis mennä niin...
 
Sokerit kun pysyy mahdollisimman tasaisena niin hyvä :) eli ei saa kauheasti nousta eikä laskea aterioiden välillä!
Qaakkeli toi 2h voi olla ihan siitä että kroppa toteaa ettet saa ruoasta tarpeeksi/ syöt hitaasti vapauttavaa ruokaa. Jos et saa ruoasta tarpeeksi niin maksa vapauttaa sokeria varastosta..
 
Sokerit kun pysyy mahdollisimman tasaisena niin hyvä :) eli ei saa kauheasti nousta eikä laskea aterioiden välillä!
Qaakkeli toi 2h voi olla ihan siitä että kroppa toteaa ettet saa ruoasta tarpeeksi/ syöt hitaasti vapauttavaa ruokaa. Jos et saa ruoasta tarpeeksi niin maksa vapauttaa sokeria varastosta..
Mutta onko se hyvä juttu? Mä oon niin uuno tän asian kanssa ja tuntuu ettei internet osaa vastata (tai mä en osaa lukea). Eli onko parempi syödä niin sokeritonta ruokaa et se painuu tosi matalaksi vai olisiko parempi syödä sellaista jossa sokerit nousee edes hieman ettei tarvitse maksan vapauttaa sokereita?
 
Periaatteessa ihminen saa jopa kasvisruokavaliolla tarpeeksi hiilihydraatteja että aivojen toiminta säilyy ennallaan. Ja ihminen pärjää ilman viljaa ja perunaa. Parempi että pysyy tasaisena vaikka edes alhaalla jos sulla on muuten jaksaminen myös ok. Ainoastaan sit jos koet jatkuvasti väsymystä mikä korjaantuu just sillä että lisäät ruokavalioon jotain niin sit kannattaa lisätä.
Siitä että maksa vapauttaa lisää sokereita niin ei ole mitään haittaa koska se käyttää siihen kehon omia rasvavarastoja!
Kannattaa koittaa googlaamalla ettiä tietoa vaikka ketoosidietistä :)
 
Jopa raskausdiabeteksen käypä hoito- suosituksessa lukee, että kaivataan vielä lisää tutkimustietoa siitä millainen ruokavalio on paras. Mitä itse olen kuullut ja lukenut juttuja, niin osittain on aika yksilöllistä miten sokerit käyttäytyy. Itse olenkin miettinyt, että se mittailu ja omien sokereiden seurailu kertoo mikä toimii ja mikä ei. Tosin kuulostaa siltä, että silti joskus vaikea ennustaa niitä sokereita! Pitkään ja tasaisesti energiaa vapauttavat ruuat lienevät isossa roolissa.
 
Mutta varmaan diabetes hoitajat äippäpolilla ja muualla ovat varmaan taitavimpia antamaan vinkkejä miten muokata ruokavaliota! Tietävät sen tiedon mikä mahdollista saada tällä hetkellä!
 
Joo siis jokaisella toi menee vähän eri tavalla kun ollaan yksilöitä ja solut reagoi siis jokaisella perustasolla joo samalla tavalla mutta ei kuitenkaan kaikilla esim yhtä tehokkaasti samassa tilanteessa. Sama hormonipitoisuudet vaihtelee jne.. Mittaamalla saa sen oman ns keskiarvon ja näkee miten reagoi esim tiettyyn ruoka-aineeseen jne.
Itelle just kävi niin ku tänään mittasin että söin ennen ruokaa karkkia ja ruokana oli chili con carnea ja vaaleaa riisiä ja join varmaan ainakin puoli litraa maitoa. Silti tunnin arvo oli 7,5. Jollain toisella olis saattanut rajat paukkua reippaasti pelkästään siitä annoksesta vaaleaa riisiä! :)
 
Mutta sullahan fuji on lääkkeet käytössä, eikö ne estä arvoja nousemasta liikaa?

Mä Mietin tota, ettei arvot ylity, mutta sokerit selvästi nousee lähelle. Mulla esim. yksi aamu nousi 7,5, kun söin puuroa mustikoilla, kananmunan ja kahvia. Terkka sanoi vaan, ettei se kuitenkaan ylittänyt raja-arvoa ja oli terveellinen aamupala. Mutta eihän se saisi pompata tuolla tavalla, vaan pysyä mahdollisimman tasaisena? Vai onko sillä väliä, kunhan pysyy rajojen sisällä?
 
Nii siis mulle sano diabeteshoitaja viime viikolla että jos arvot heittää tms tämän viikon seurannan aikana mikä mittaa näitä arvoja niin aloitetaan vielä insuliinipiikit/hoito kun on nopeampi kun se pillerilääkitys... mutta mulla on heittänyt vaan aamun paastot..
 
Periaatteessa ei ole väliä vaikka pomppaa tollai kunhan on rajojen sisällä arvot.. Se tosta tekeekin tyhmää koska parempi oman jaksamisen kannalta että pysyy tasaisena eikä tule tommosia hyppyjä.. Sillon ei myöskään tuu niitä huonoja oloja siitä että verensokerit laskee välissä :)
 
Ja sitten on meitä, joilla sokerit ainakin rasituksessa ok ja vauva on silti iso. Tässä kohden on vähän kädetön olo, kun periaatteessa sanotaan, että voi jatkaa syömistä normaalisti. Painonnousukin on ollut ihan suosistusten mukaista. Tosin oon herkutteluja kyllä vähentäny, vaikken täysin lopettanu ja yritän nyt päivittäin ainakin kävelylenkin tehdä. Itsehän sen pampulan joudun/saan synnyttää, joten kaiken mikä sitä vois helpottaa, ajattelin tehdä.
 
Hei vaan,

mulla sitten loppu raskauden puolella on todettu radi. Olen nyt käynyt koko kontrollissa ja sen takia, että sokerit heittelee aika helposti. Mulla on vähän sama tilanne kuin Qaakkelilla eli ruokavalio on typistynyt aika minimiin. Saan syödä siis enää lähinnä kasviksia ja jotain proteiinia. Silti mulla heittelee. Paastot on ne jotka eniten heittelee. Ei isosti, mutta sen verran, että juoksen sairaalassa kontrollissa. Ymmärsin viime viikolla kun kävin ettei mulla varmaan aloiteta mitään lääkityksiä koska on liian myöhäistä. lapsukainen oli viime viikolla suurinpiirtein 2600g ja viikkoja 34.
Mulla mietitään viikolla 38 käynnistämistä tai siis viime viikon käynnin jälkeen näin. Lähetin taas mittausarvot sairaalaan ja mun käyntiä sairaalassa aikaisestettiin ens viikkoon. Katotaan mitä siellä sitten taas sanotaan. jos on eri lääkäri niin voi olla mielipide taas eri.

Mutta joo, kyllä tää stressaa tää koko aikainen vahtiminen. Mulla ei siis niinkään ton koon takia olla tarkkoja vaan sitten sen jälkeistä aikaa kun vauva syntyy ettei sen sokerit heittele turhia syntymän jälkeen. Koolle ei kuulemma enää voi tehdä mitään.
 
Äää nää on niin inhottavia..mut joo, jännällä odotan mitä to diabeteshoitaja sanoo tuloksista.. pelottaa et saan noottia ruokavaliosta.. mut ihan samalla lailla syön ku ennenki.. nyt on pysynyt paastot normissa.. ei ylityksiä oo ollu niinku aiemmin tossa oli jatkuvasti muutaman viikon ennen ku "pääsin" diabeteshoitajan käynnille..
 
joo ei oo ei. Asiaa ei helpota yhtään se, että neuvolantäti ei tykkää vähähiilydraattisesta ruokavaliosta mitä periaatteessa mun syöminen on nyt ja taas tuolla sairaalassa on käsketty mennä siihen koska se on ainut joka pitää mun sokerit edes kohtuu tasaisena. ja asiaa ei helpota yhtään se, että mä oon ihan hulluna viinirypäleisiin.. Karkin ja herkkujen pois jättäminen ei tee tiukkaa, mutta kun ei edes hedelmiä voi syödä ja niitä mun tekis mieli ihan hirveesti.
Mutta muutama viikko enää. tarkemmin noin kuukausi (LA 19.12.)
 
Mulla onneks neuvolassa sanotaan että meen sairaalan ohjeistuksella ruokavalion ja mittausten suhteen..
 
No, tää täti on kuulu tästä radi hysteriasta. Antaa radi tuomioita sellaisille joilla ei edes ole. ja jos mulla olis ylopainoa niin olis ihan kauheeta. Osa vaihtanut tädin takia naapurikunnan neuvolaan kun ei tahdo olla ton naisen hoteissa ollenkaan. Itekin mietin sitä yhdessä kohdassa, mutta en oo sitten jaksanut. jos nyt sitten lapsen kanssa vaihtais. sairaanhoitajan ilmeistä päätellä rouva tunnetaan myös tuolla sairaalan puolella.
Niin ja tuolla meidän neuvolassa toinen täti ei ole sen parempi vaihtoehto. se on sitten taas... no,... toisella tavalla mielenkiintoinen tapaus.
 
Takaisin
Top