Raskausdiabetes

Kuulostaa hyvältä.. Ihme touhua tollanen kyllä.. Mut No onneks voi sit vaihtaa muualle :)
 
  • Tykkään
Reaktiot: TCN
Tekis mieli soittaa sinne sairaalaan ja vaahdota siitä kun narisivat viimeksi mun korkeista sokereista ja kun syön epäterveellisesti.

Aamupala juuri nautittu, tee + makeutusaine, 2 x täysjyväleipä kinkulla ja kurkulla = 1h paastoarvo on hilkulla yli rajan. Ilmaako mun pitäisi syödä? Ihan hirveä nälkä tällä hetkellä ja kiukuttaa ja itkettää kun tuntuu, että mitään ei voi syödä ilman, että rajat paukkuu.

Sama eilen, söin pari desiä riisiä, lihapataa ja salaattia. Tunnin mittaus oli reippaasti yli sallitun - ei olisi vissiin pitänyt syödä riisiä mutta kun liha ja salaatti ei pidä nälkää. Oon niin väsynyt tähän paskaan ja tyhmiin sokereihin. Tuntuu, että vaikka parhaansa yrittää niin vituiks menee silti.
 
Yksilöllistä toi miten sokerit nousee mut toi sun tilanne on kyllä todella kurja Qaakkeli! Siis miks hitossa ne ei voi oikeasti antaa niitä lääkkeitä ajoissa? Koska se tosiaan helpottais huomattavasti jos lääkitys toimii. Toki silti täytyy katsoa mitä syö ja miten paljon mut ei olis tollasta turhauttavaa taistelua!
 
Varmaan auttais ja pitääkin ottaa opiksi ja syödä riisiä vähemmän / ei ollenkaan / vaihtaa täysjyvään. Harmittaa vaan kun tuntuu, että on voimat ihan lopussa tän radin kanssa ja elämä on pelkkää syömisten kyttäämistä, mittaamista ja pettymystä. Jatkuva nälkä ja väsymys niin jo on soppa valmis niin, että tekis mieli vaan käpertyä sängyn pohjalle loppuraskaudeksi.

Ärsyttää sekin, että olen joutunut pakon edessä tuomaan ruokavalioon keinotekoisesti makeutettuja tuotteita mitä olen välttänyt koko raskauden koska en ole halunnut niitä syödä vaan yrittänyt panostaa luonnollisuuteen ja itsetehtyyn.
 
Qaakkeli, mulla sama homma. Mä en voi syödä pastaa, riisiä ja perunaa ollenkaan enkä leipää.
Otan salaattia ja sitten teen pakestejuureksia. eli sen mitä ottaisin perunaa jne niin otanki noita vihanneksia. Sillä saan tehtyä itelle kivasti täyttävän aterian. Sitten aamupalalla syön rahkaa ja marjoja (mustikka tai mansikkaa, niissä ei ole sokeria) ja sitten laitan joukkoon pari ruokalusikallista öljyä. Se pitää nälkää vähän pidempään kuin vain tuo pelkkä rahka. ja voihan salaatinkastikkeeksikin laittaa öljyä niin taas tulee vähän enemmän energiaa. Ja mä syön todella reilun annoksen salaattia lounaaksi jossa runsaasti proteiinia.
Ja syön nyt myös kaksi iltapalaa. ensimmäisen siinä 20-20.30 ja toisen sitten 22.30-23 kun herään aamulla 6.30 niin sitten on paasto väli sen 7,5-8 tuntia, ei ehdi paastoarvot nousta liian korkeiksi. ja iltapalalla syön leikkeleitä runsaasti ja juustoa ja siihen päälle vielä kurkkua ja tomaattia. ei mitään kahta siivua vaan useamman. ja sitten juon piimän sekä syön viilin. Toisella iltapalalla syön banaanin, kurkkua, tomaattia ja taas viilin. Tää on nyt parina aamuna auttanut pitämään sokerit kohillaan. Tänään myös koko päivän ollut sokerit kohdillaan. Pitää huomenna käydä taas vähän kävelemässä niin jos se myös auttaa asiaan eli pitää sokerit kurissa.
jos huomenna on paastot kohdillaan niin sitten voin todeta, että taisin löytää sellaisen ruokavalion jolla pääsen loppuun asti. hedelmien pois jäänti on itselle se kovin paikka. Karkit muut ei ole niin kova pala, mutta nuo hedelmät.
 
Mä en vois kuvitellakaan syöväni enää banaania :) Kurkkua ja porkkanaa menee kyllä paljonkin. Rahkaa en voi syödä kuin hieman ja sekin laktoositonta (maitotuotteet) mutta se sentään täyttää. Viilit ja piimä on ihan nounou.

Äsken vedin itsetehtyjä lihapullia (ilman hiilareita) ja kaalipaistosta + salaattia. No, söin sitä aika paljonkin mutta ei se pidä nälkää, vatsa huutaa hoosiannaa jo tunti ruokailun jälkeen (mut sokerit pysyy matalana!). :)
 
Mulla ilmeisesti auttaa se, että syö paaaljon kasviksia. Täysjyväpastaa ja -riisiä oon syönyt sen 1,5-2dl ilman, että sokerit nousee, kunhan siinä on ollut runsaasti mukana kasviksia.
Ja mullakin käytössä laktoosittomat tuotteet ja hedelmistä käytössä lähinnä omena...
 
Viime viikolla todettiin ultratessa runsaasti lapsivettä ja kokoarvio oli yläkäyrällä, jotka voi johtua ahtaumasta ruoansulatusakanavassa, radista tms. Tutkimukset jatkuvat ens viikolla, mutta päätin kokeilla hiilareiden vähentämistä, jos se vaikka helpottais tilannetta jollain tapaa.

Söin ekan kokeilupäivän säännöllisesti ja pidin ruokapäiväkirjaa. Vaihdoin janojuomaksi veden/ teen, korvasin vähentynyttä perunan määrää viher-/ kaalisalaatilla, pienensin aamupuuroannosta, jätin viljatuotteet, hedelmiäkään en syönyt, Erikoinen olo. Ateriaväli oli n. 3h ja ennen seuraavaa ruokailua tuli aina kamala nälkä, melkein vapinaa ja vähän huimaavakin olo.

Diabetesliiton sivuilta katselin hiilareiden määriä ja aika turvallisin mielin vois sen puolesta syödä kypsennettyjä juureksia, herneitä, rosollia, kaalikeittoa ilman perunaa, kasvissosekeittoa, lihapullia, pihvejä ym. protskuja, lihaisan makkaran, varovasti papuja, manteleita jne. Saa nähdä, helpottaako olo muutaman päivän päästä..
 
Mulle ultran lekuri totesi, että tässä kohden ei oo kauheesti enää tehtävissä, mutta herkkuja oon vähentäny siitä huolimatta ja yrittäny kans vähentää herkkuja, banaania, puuro ym. Riisit, pastat ym. meillä onkin lähestulkoon täysjyvää ja enimmäkseen leipäkin tummaa. Tosin mulla sokerit oli ihan ok eli sinänsä "ylisyöttöä" ei kai vauvalle teoriassa pitäis olla. Katotaan mitä koko on rv 38 kun on seuraava ultra!
 
niin minäkin ymmärsin ettei koolle voi tehdä enää mitään. se tulee olemaan mitä on. Mutta sille voi ettei lapsella ole sokerit korkeat kun syntyy ja sitten romahda kun ei enää kellu sokerivedessä. Ja jos näin on niin sitten siinä alussa pitää olla tarkempi ja seurailla vauvelin sokereita.
 
Joo, toi on kyllä totta! Oon niin keskittynyt siihen kokoon, että unohdin kokonaan tuon pointin!
 
Itellä kans pyörii mielessä toi koko asia jatkuvasti.. Tosin nyt näyttää vaan jatkuvasti siltä että vauva on liian pieni.. Mietin jopa että jos oliskin jättänyt noi lääkkeet pois alkuraskauden jälkeen (niinku jenkeissä tuntuu monesti menevän metformiinin kanssa).. Mut sit taas toisaalta oli ollu vaikeuksia just ruokavalion kanssa ja ehkä sit oliskin tilanne toisin päin..
 
Ihan pikkasenko on syyllinen olo tässä kun yöpalalla syön jo toista lautasellista cheerios muroja ja pipareitakin meni varmaan 15... Eikä tunnu missään...

Nostan hattua teille naiset joilla ruokavalio on päivittäistä pähkäilyä!!
 
Syö meidänkin puolesta :)
Kaksi reissumies-viipaletta kinkulla ja vihanneksilla on nyt mun maksimi-määrä mitä voin aamuisin syödä - sillä laskee sokerit tunnissa siihen 7,7. Muuten ollaan siirrytty melko hiilarittomaan ruokavalioon. Eilen söin lehtikaalia ja kalkkunaa (namnam). Olisi vaan tooooosi kiva syödä jouluherkkuja kun niitä tyrkytetään joka paikassa mutta kai mä selviän vielä pari viikkoa :)

Miten muuten te jotka ootte kärsinyt radista aiemmissa raskauksissa - miten nopeasti sokerit on palautunut normiksi synnytyksen jälkeen?
 
Ootko qaakkeli kokeillut sellaista mini-hiilarileipää? Se on vaasan ja maistuu ihan ok ja tosiaan hiilareita tosi vähän! Mulla ei ainakaan nosta sokruja. Jos syön kaksi palaa + juusto, kalkkunaleike, kurkku, tomaatti, kananmuna, niin tunnin arvo on ollut n. 4,6 eli ei ole noussut melkein yhtään. :)
Esikoisen kanssa ei ollut radia, eli kiinnostaa myös tietää miten tästä palautuu. Ajattelin ainakin heti alkaa mättämään ruokaa ja herkkuja :grin
 
Mm toi minihiilari on niin hyvää paahdettuna! :Heartred ja mun mielestä pikkusen parempaa ku ruispalat.
 
Mä söin esikoista odottaessa radi-diagnoosin jälkeen lähes pelkästään minihiilaria leipänä. Sit joskus herkkupäivänä vedin Vaasan ruispaloja:D Minihiilari on kyl ihan superterveellinen! Aika toimiva on kans toi kaurasydän, siinä on tosi vähän hiilaria verrattuna muihin kauraleipiin. Nyt en oo ollu niin tarkka, kun ei oo arvot heitelly ruispaloistakaan.

Periaatteessahan radi poistuu kun lapsi syntyy eli sit voi mättää mitä huvittaa :) Eihän kukaan sitä suosittele, sillä jos on kerran päässyt terveellisen syömisen vauhtiin niin miksi lopettaa. Mut mä ainakin lopetan tyyliin puoleksi vuodeksi ihan vaan sen takia koska omien mielitekojen mukaan syöminen on aika pirun kivaa :D Ehtii sitä ne terveelliset elämäntavat opetella taas uudestaan vähän myöhemminkin.
 
Syksyinen, just noin mäkin ajattelin! Ja en ajatellut nyt terveellistä elämää heittää ihan romukoppaan, mutta ei tarvitse joka murusta miettiä ja stressata. Saa luvan herkutella välillä ja syödä ravintolassa sitä, mitä tekee mieli :)

Lidlissä oli muuten sellaisia proteiini-sämpylöitä. Mä söin pari, mutten tainnut mitata sokereita sen jälkeen. Niissäkin oli aika vähän hiilareita ja toi kivaa vaihtelua noihin minihiilareihin :p
 
Takaisin
Top