Raskausdiabetes

Kiitos avusta! Olo helpottanut päivästä onneksi jo. Toivottavasti yö ei ole huono iltapillerin jälkeen. Inhottavia tuollaiset sivuoireet, en normaalisti mitään lääkkeitä joudu syömään niin uusia juttuja nämä.
 
Ite ihmettelen että miksi tyrkytetään väkisin raskaana oleville tuota normaalia metformiinia kun siitä on olemassa tuo helpommin siedettävä versio.
 
Ite ihmettelen että miksi tyrkytetään väkisin raskaana oleville tuota normaalia metformiinia kun siitä on olemassa tuo helpommin siedettävä versio.
Tämä tablettimuotoinrn hoitokeino on muutenkin täällä meillä päin uusi juttu. Aiemmin kuulemma kaikki joutui insuliinille, eli tabletteja ei ollut hoitokeinona ollenkaan. Nyt sitten diabeteskätilöt olivat olleet kurssilla ja nyt he määräävätkin niitä. Hassua tosiaan oli, että lääkäri kyseli kätilöltä neuvoja reseptin määräämisessä...:rolleyes:
 
Mulla tosiaan paasto aina 12h tai yli... mut mä nukahdan illalla tyyliin ysiltä eli syön joskus seiskan/kasin aikoihin ja herään kuudelta vessaan eikä todellakaan uppoa mikään ruoka sillon. Pitäsiköhän laittaa kello soimaan yöllä ja joku rahka yöpöydälle? :D
 
Mä joudun just tekee noin, että kello herättää kesken yöunien ja syön näkkärin ja mehua ja jatkan unia. Laitan valmiiksi illalla ne odottamaan. Ja menee siinä sit yks pissareissu samalla. Ei munkaan tee mieli mut pakotan itteni syömään.
 
Mä huvikseni mittasin tänään kahteen kertaan sokerit.
Paasto 9h sokerit 5,7
Paasto 11h sokerit 4,5.

Jos se noin menee niin munhan ei siis kannata pitää lyhyttä paastoa/syödä yöllä. Vai mitä mä nyt en tajua? :)
 
Sulla näemmä tosiaan maksa vapauttaa glukoosia vereen että pysyy tasaisena yön aikana (tuo nousu) mutta sitä kuitenkin laskee taas sopivasti ennen syömistä :) eli ihan just niinku kuuluukin :)
 
Jep, lisätutkimuksia ja ihmiskokeita:
- Mun pitää olla hereillä vähintään tunti, mielellään puolitoista ennenkun mittaan aamupaaston (mun keho näemmä lähtee hitaasti liikkeelle). Onko muuten muille annettu ohjeistusta mihin aikaan kannattaa mitata?
- Rahka, maitotuotteet ja vehnä nostaa mun sokereita taivaisiin vaikka olisi sokeriton tuote.

Esim. se aamupala jossa söin sokerittoman rahkan ja banaanin > tunnin sokeri 9,4
tänään aamupala jossa söin kaksi leipää, tomaattia ja päärynän > tunnin sokeri 5,8

On tää jännää ja niin jumalattoman stressaavaa tää sokereiden mittaaminen :D
 
Mie mittaan yleensä ihan just ennen ku syön aamupalan.. Maidossa on sokeria luonnostaan (laktoosi). Kannattaa kokeilla myös laktoosittomia tuotteita yms jos sokereita miettii :)
 
Mulla tuli nyt tulokset tosta sokerirasituksesta ja ne oli 4,5 10,4 ja 3,5. Vissiin toi keskimmäinen menee yli sen viitearvon? Neuvolasta ne varmaan soittelee maanantaina, mutta mitähän käytännössä tää tarkoittaa? Oon ymmärtänyt, että jos mikään noista menee yli, niin se lasketaan heti radiksi. Äääh pitikin tällainen vielä tulla tähän :sad001
 
^^ menee yli, viitearvo on muistaakseni 10,0. Mulla oli 10,1 ja käytännössä se tarkoitti, että seuraan sokereita joka viikkoa pistämällä kotona ja koska arvot olleet hyvät niin ei vaadi muita toimeenpiteitä.
 
Mua alkoi ahdistaa, kun tää tuli näin myöhään. Kun se sf-mitta on ollut korkea ja lääkäri oli jo 10 viikkoa sitten vähän huolissaan. Jos vauva on nyt ehtinyt kasvaa jättimäiseksi :sad001 Oisin voinut tehdä muutoksia ruokavalioon. En mä nyt ylettömästi oo herkutellut ja syönyt ihan perus-terveellistä ruokaa, mutta varmaan just sellaisia, jotka ei sovia radi-ruokavalioon...
 
Mua alkoi ahdistaa, kun tää tuli näin myöhään. Kun se sf-mitta on ollut korkea ja lääkäri oli jo 10 viikkoa sitten vähän huolissaan. Jos vauva on nyt ehtinyt kasvaa jättimäiseksi :sad001 Oisin voinut tehdä muutoksia ruokavalioon. En mä nyt ylettömästi oo herkutellut ja syönyt ihan perus-terveellistä ruokaa, mutta varmaan just sellaisia, jotka ei sovia radi-ruokavalioon...
Jos sua yhtään lohduttaa niin se, että olen mitannut sokereita ja periaatteessa mulla on radi niin se ei ole vaikuttanut juurikaan mun ruokavalioon - vaaleat leivät ja maitotuotteet jätin pois kun huomasin, että sokerit ei laske niiden jälkeen mutta muuten olen syönyt myös herkkuja. Ja kun itse olin todella huolissani tuosta koosta neuvolassa niin minua rauhoiteltiin sillä, että yleensä vauvat kasvaa normaalisti samaa käyrää sinne rv30 asti ja sen jälkeen näkyy vasta se radin vaikutus jos näkyy. Pyydä ehdottomasti päästä kokoarvioon / synnytystapa-arvioon.

En edelleenkään tiedä, että pääsenkö mä siihen kokoarvioon - viimeksi terkka sanoi kirjaavansa lähetteen ultraan mutta otti kopiot mun sokeriarvoista ja oli jutellut lääkärin kanssa ja nyt on epäselvää saanko lähetteen. Mä en kestä jos en saa - koska kuitenkin osa arvoista on heitellyt niin kuvittelisin, että kaikki haluaisi olla varmoja siitä ettei siellä ole 6kg vauvaa. No jos en saa niin käyn yksityisellä sitten.
 
Joo täytyy yrittää päästä sinne kokoarvioon. Esikoinen oli ihan keskikokoinen syntyessään eikä silloin ollut sokereissa mitään häikkää... Nooh katsotaan nyt mitä neuvolantäti sanoo noista arvoista ja miten edetään. Vitsin hormonit vaan kun kaikki asiat tuntuu niin valtavilta.
 
Mulla heitti se paasto arvo 5,3 ni mulla oli 5,4 ja seuranta mittarilla kotona.. kuulemma kuitenkin suonesta otettu näyte on eri kun sormenpäästä mitattu.. mulla on arvot ollut ok, nyt syön illalla huonosti ja aamulla on jo kuudelta nälkä.. ei tuu siis pitkiä "paasto mittauksia.." vaihtelee 9-11h.. tänään mittasin paaston 7.30 ja oli 5,5 sillä tuloksella et illalla söin jäätelöä ja satsuman ennen kymmentä.. niin ja kerran nyt rv32+ on ollut yksi heitto 1h mittauksessa..
 
Mulle tuli tänään kutsu käydä sairaalassa näytillä sen takia, kun pari viikkoa sitten kaksi aamupaastoa oli 5.6. Sen jälkeen ei ole ylityksiä ollut. Vähän jännittää mennä, kun en ole todellakaan ollut mitään täydellinen äiti tän radiruokavalion kanssa. Arvot ei oo muuten ylittyneet, mut syön kyllä hedelmiä ja välillä sokerisimpiakin herkkuja yli sallitun määrän...

Tää on jotenkin tosi outoa, koska esikoisen kanssa en oikeasti edes pystynyt syömään palaakaan suklaata. Ajatuskin vauvan "vahingoittamisesta" sai huonon omantunnon. Nyt taas tuntuu siltä, että välillä vähättelen koko radia enkä osaa ehkä ottaa sitä tarvittavasta vakavuudella :/
 
Voin sanoa jälkikäteen, että mulle ois varmaan pitäny antaa joko ruokavalio tai lääkitys. Ihan paskaa tää "itseseuranta" ja ajan itseni hulluksi.

Päivä 1: Aamupala 2 x ruispala, juustolla ja kinkulla. Kuppi teetä, pieni lasi omenamehua > tunnin sokerit reippaasti yli
Päivä 2: Aamupala 2 x ruispala, kinkulla. Kuppi teetä > tunnin sokerit reippaasti ali

Söin nuudeleita lounaaksi > tunnin sokerit reippaasti yli 9.

Mä en jaksa noita lukuja enää, tuun hulluksi kun pitää kytätä ettei vaan vahingossa lipsahda suusta alas yksikään hiilari tai mitään laktoosia. On ihan tosi raskasta koko ajan kytätä ruokailua ja kun mitään ei sais syödä.

Syötiin miehen kanssa eilen chorizoa + kaalia ja salaattia. No sillä pysyi sokerit oikeassa kohdassa mutta arvata saattaa paljon piti nälkää kun heräsin aamuyöstä siihen et oli huutava nälkä.
 
Mulla on ainakin toiminu hyvin toi metformiini. Ihan sama mitä syön ja arvot pysyy rajoissa. Mikäköhän siinä on ku niitä ei anneta? En meinaan keksi syytä olla antamatta jos noin helpolla menee yli rajojen ku pitäis kuitenkin pitää huolta että terveellinen ruokavalio säilyy ja että saa kaikkia ravintoaineita tarpeeksi.
 
Takaisin
Top