Raskausdiabetes

Esikoisen synnytyksen jälkeen minulle ainakin annettiin heti mittaustarvikkeet, eli seurasin muistaakseni seuraavat 3 pv synnytyksen jälkeen sokereita. Minulla ne laski normaaliksi heti, vaikka oli inska hoitomuotona raskausaikana (loppuraskaudesta).
Jos imettää, niin se kyllä vie energiat aika hyvin..eli pitää muistaa syödä paljon..nimenomaan hiilareita. Laihduin 10kg synnytyksen jälkeen imetyksen takia. Raskauskiloja tuosta määrästä oli vain ihan muutama. Söin siis herkkuja imetysaikana ja paino silti vain laski. Saa nähdä, että miten tämän toisen kanssa käy. Inskaa joudun käyttämään nyt enemmän kuin ekassa raskaudessa. Hoitajan mukaan se johtuu siitä, että ikää on nyt enemmän ja nyt inska aloitettiin myöhemmin kuin esikoisen odotuksessa.

Minulla on la 6.12, ihanaa että, saa jouluna syödä sitten herkkuja..ja ennenkin joulua. Minulle on sovitty käynnistys 7.12 jos ei ole tullut ennen sitä itsenäisesti pois tuolta yksiöstä. Käynnistys siis ilmeisesti inskan takia, vaikka kasvu normaalia.

Fuji, oletko itse ollut pienikokoinen syntyessäsi? Esikoinen oli syntyessään pieni, 2885g. Voi johtua geeneistäkin, minä ja veljeni oltiin samankokoisia syntyessämme.
 
No siis mulla tosiaan kaikki pelotteli että radi niin vauva on iso.. Mut tää meni päin vastoin.. En oo vauvana ollu mikään ihan mielettömän pieni mut pieni kuitenkin.. Taisin olla 44cm ja 2780g ja mies oli 51cm ja 3380g.. Kasvukäyrän mukaan veikattiin että olisin ollu jotain 155cm vähintään mut pituuskasvu pysähtyi mulle varhain..

Sit tässä on kans sitä että mulle ei annettu mitään arviota Pojun painon suhteen että mitä tulee olemaan sit laskettuun aikaan mennessä mut ite oon tässä laskenut että pojulle kertyy painoa vain noin 100g viikossa mikä on vähemmän kuin keskiarvon mukaan pitäisi..
 
Fuji, minulle sanottion että radin lääkityskin voi aiheuttaa pienikokoisuutta. Tiedä sitten näitä! Mutta harvoin niitä sokerivauvoja tuntuu tulevan, melkein toisinpäin. Mikä kokoarvio pojalle on annettu vai siis onko annettu?
 
Koko arvio maanantaina jotain 1800g tienoilla. Ei ollu sen tarkemmin merkattu tällä kertaa korttiin tai kantaan.. Pitäis nyt siit keskiarvon mukaan mennä siellä 2500g painossa..

Ja mulle ei oo mainittu mitään tosta että lääkitys vaikuttaa.. Tosin mulla koko tää radi juttu on hoidettu päin vittua :D en siis esim oo saanu ruokavalion suhteen mitään ohjeita muuta kuin diabeteshoitajan "kokeile mikä sopii"
 
35+0 tänään ja on vaan sanottu noita koko arvioita.. Ei yhtään mitään muuta koosta..
 
Mulla viikkoja oli viime viikolla melkein tuo 35 ja mulla oli kokoarvio sillä hetkellä 2600 ja jotain päälle. Ja tyttö meni keskikäyrän ja ylimmän käyrän keskivaiheilla. Eli mulla on tulossa hiukan isompi kuin sulla. Sun vauvas varmaan sitten kasvaa siellä alimman käyrän tuntumassa. mutta jos kasvaa omaa tahtiaan omalla käyrällä niin ei siinä sitten mitään.

Mulla edellisellä kerralla lääkäri sai mahan ja pään suhteeksi jotain ihan mitä sattuu eli pienemmän pään ja suuremman keskivartalon, mutta totesi kasvun menevän suhteessa omaan käyrään niin pään koon mittaus varmaan sitten meni pieleen. Ja tytteli oli vähän huonossa asennossa tuolla näitä mittauksia varten ja lääkärillä kiire kun oli myöhässä niin yritti kiriä aikaa kiinni.
 
Mulla on kans aamupaastot ollu ainoita jotka tyyliin 5 kertaa mennyt yli. Ohjeeksi sain, että täytyy syödä jotain just ennen nukkumaanmenoa ja korkeintaan 8 tuntia paastoa ennen seuraavaa syöntiä (kyl hiukan ottaa päähän aamusin ku väsyttäis kun ei kuitenkaan oo koko yötä saanut nukuttua).

Niin ja metformiinia oon nyt syöny eikä aamupaastoissa oo enää ollut ylityksiä. Diabeteshoitaja kehoitti vaihtamaan täysjyvätuotteisiin vaikkei jälkiarvoissa ole ollut ylityksiä. Oon nyt muutaman kerran kokeillut noita täysjyvätuotteita ja joka kerta arvot on nousseet rajalle, ihan sama mitä sanovat, en todellakaan jatka niiden syömistä.

Maanantaina olin ultrassa (34+4) ja kokoarvio oli 2900g, sain kontrolliajan parin viikon päähän ja lääkäriltä kehoituksen tarkistaa ruokavaliota. Lisäsi kuitenkin vielä, ettei vauva ole mikään pullukka vaan että ylipäänsä on pitkä ja pitkäraajainen, kuitenkin tasapainoinen. Neuvolassa lääkäri ja terkka olivat sitä mieltä ettei ole aihetta paniikkiin, ettei tämä nyt mikään jättikokoinen ole vaikka suuri onkin.

Mies on ollut yli 4500 g ja hänen tyttärensä yli 4000g syntyessään, että en kyllä missään vaiheessa oo kuvitellutkaan että Pikkanenkaan mikään pieni tulisi olemaan.
 
Vaikuttaako miehen syntymäpaino tai hänen toisen naisen kanssa tehty lapsi juuri sinun vauvasi kokoon? Oon tätä miettiny ja ajatellut että jokainen nainen tekee "oman kokoisia" vauvoja?
 
Onhan tämä vauva perinyt puolet ominaisuuksistaan mieheltä joten miksei voisi olla?
Täl perusteella mun kaks aiempaa olisivat n.3kg syntyessään kun lasten isä veljineen ollu syntyessään 2500-2800g. Mun lapset olivat 3300g ja 3925g. Tai tuleva olisi pieni kun miehen eka bebe oli 2800g ja toinen 1500g ja tästä ennustettu n. 3500g. Mä olin syntyessä 3000g

Ja mulla ei ole radia
 
Väittäisin eläinkokemuksen kautta ettei miehen koolla ole merkitystä vauvaan kohdussa vaan vasta sitten kun vauva pääsee ulos. Eläinkunnassa tehdään mitä eriskummallisempia risteytyksiä ja aina se pennun koko korreloi enemmän emää ja emän kohdun kokoa kuin isää (vrt. chihu voi saada tanskandogin pentuja tai shettis jonkun ison kylmäverisen varsan). Sitten kun ovat syntyneitä niin saattavat kasvaa nopeastikin emän ohi. Olisi evoluution kannalta melko hölmöä, että pennut/varsa/vauva jne ei mahtuisi emään/äitiin.
 
Kyllä sen miehen geenit vaikuttaa tietty myös, mutta moni muukin asia, kuten äidin ruokavalio. Mutta esim lyhytkasvuisten naisten synnytykset joudutaan useinmiten käynnistämään etuajassa, ihan vaan koska normikokoisena kasvava vauva ei mahdu enää olemaan kohdussa.
 
Eipä tosta oo kyllä mainittu mitään!

Löysin yhden ainoan tutkimuksen asiasta ja siinä käytännössä todettiin että on yhteyttä lyhyellä äidillä pieneen lapseen.. Mutta ei varsinaisesti lisää ennenaikaisuuden riskiä tai edes mainintaa siitä että tarttis käynnistää etukäteen synnytystä pelkän koon vuoksi.. Enemmänkin viitattiin siihen että pienellä äidillä saattaa olla pienempi kohtu tai synnytyskanava ja jos muuten kaikki on normaalia niin lapsi syntyy pienempänä että mahtuu ulos..

Mutta tosta lyhyydestä ja lapsen koosta löytyi vain yksi 2015 tehty tutkimus joka kattaa noin 3500 osallistujaa akselilta Norja, Tanska, Suomi.. Joten en menis siihenkään luottamaan pelkästään..
 
Muokattu viimeksi:
No, minä olen lyhyt, 158cm ja mun lapset on olleet kooltaan 51cm pitkiä ja painot on menny 3830g ja 4440g, mutta mulla on sitten niin leveä lantio, että ovat mahtuneet tulemaan.
äidillä myös eli minä ja kaksi veljeäni ollaan oltu aika isoja tai siis oikeammin minä ja pikkuveljeni. Ja hänkään ei ole mikään iso kokoinen. ja hänelläkin oli radi viimeisessä raskaudesta ja ehkä minunkin vaikka siinä sitä ei seurattu.

eli eiköhän sieltä tule sen kokoisia kun on tullakseen. Onneksi enää kuukausi aikaa LA:han.
 
Kyllä sen miehen geenit vaikuttaa tietty myös, mutta moni muukin asia, kuten äidin ruokavalio. Mutta esim lyhytkasvuisten naisten synnytykset joudutaan useinmiten käynnistämään etuajassa, ihan vaan koska normikokoisena kasvava vauva ei mahdu enää olemaan kohdussa.
3300g painavan lapsen raskaudessa söin vain "heiniä" ja rv40 oli paino -8kg kun ennen raskautta. Nelikiloisen vauvan raskaudessa söin mitä halusin ja lihosin 30kg. Nyt oon taas syöny miten sattuu ja ennuste on 3.5kg vauva ja mulla tulee olemaan rv40 painonnousu yli 20kg.
 
Miehen äiti on ollut pieni syntyessään mutta silti saanut ison pojan, eikä ole ollut radia, sama juttu miehen exällä, paitsi että saanut ison tytön.

Ja lähinnä sitä tarkoitin että kun en itsekään ole ollut ihan pienikokoinen syntyessäni, niin tuskin tämäkään vauva tulee perintötekijöidensä mukaan olemaan, varsinkin kun mitään komplikaatioita eikä muita ole ollut. Varmaan radi ja muutenkin elämäntavat vaikuttaa, tiedä siitä sitten kuinka paljon.

Enkä nyt tiedä kuinka paljon voi verrata koiriin (just esim. chihu ja tanskandoggi) koska ei mies oo mua kuitenkaan 20 kertaa isompi nytkään eikä syntyessäänkään :D
 
Mittailen sokereita toista päivää ja nyt jo tuntuu, et vaihdan tähän vähähiilariruokavalioon pysyvästi, ettei puhkea 2-tyypin diabetesta. Tänään herätessä 4,3 ja sokerittomasta puurolautasellisesta (+2rkl pakastemarjoja ja n. 0,5 dl maitoa päällä) 1h:n jälkeen 7,9: what?! 3h:n kuluttua tuli lievää vapinaa ja hirveä nälkä. Ootteko huomanneet eri ryyneillä erilaista vaikutusta?

Illalla söin 1/2 lautasellista pelkkää savojinkaalia ja 1/2 omatekemää perunasalaattia kidney-pavuilla. 1h:n jälkeen 5,4. Jotain tällaista siis jatkossakin ja viljat minimissä vai..?
 
Ihminen ei nyt kyllä noin muutenkaan tarvii oikeastaan viljoja mihinkään.. Ne on otettu muistaakseni ruokavalioon vaan koska vaihtelua ja helppo ja halpa hiilihydraatin lähde.. Ihminen pärjää ihan hyvin lihalla ja kasviksilla..
 
Vadelmamami, mulla myös nousi puurosta sokerit, enkä oo syönyt sitä enää. Se voi olla myös maito, joka nostaa sokereita. Testaamalla löytyy varmasti hyvä ruokavalio, vaikka onkin hankalaa. Mulla myös aluksi vapisutti ja heikotti, kun hiilarit tipahti niin nopeasti, mutta kyllä siihen tottui :) paljon vaan kasviksia, niin tulee kylläisempi olo.
 
Takaisin
Top