Raskausdiabetes

Tsemppiä kaikille sokereiden kanssa taisteleville!Mulla oli kuuden päivän mittauksen aikana kaksi poikkeavaa raja-arvoa joten joudun jatkaa mittausta.Mutta ruokavaliolla pysyy kurissa joten se positiivista.Lähetettä ultraan ei tullut,vasta vko 36 äippäpolille synnytystapa arviointiin ja koon tarkistus ultraan.Oisin mielelläni nyt mennyt aiemminkin ultraan...
 
Mulla menee niin hermo noiden sokereiden kanssa :mad: just iloitsin, että löysin hyvän ruokavalion (illalla tuhti salaatti) jolla pysyy aamupaasto kurissa, mutta eikö se taas tänään aamulla ollut 5.6 :sad001 kohta alkaa tuntumaan, että se on kuun asennosta ja ilmankosteudesta kiinni mitä se mittari näyttää
 
Mäkin sain raskausdiabetesdiagnosin. Paastoarvo oli mitä mainioin, mutta tunnin ja kahden tunnin arvot oli yli sallitun. Lainasin töistä mittarin ja aloin heti tutkailemaan miten sokerit käyttäytyy, niin yllätyin kyllä kun ne on olleet tosi hyvät. Terkkarikin neuvolassa ihmetteli asiaa. Ainoastaan nyt viikonloppuna tuli ylitys kun olin ollut pitkään syömättä ja sit synttäreillä täytin mahan pelkillä makeilla jutuilla. Verensokeri pompsahti johonkin 8 hujakoille, mut sitten illalla huomasin että tuli huono olo ja rupes kädet vapisee ja kun mittasin niin ei ihme, sehän oli 3,5. Jos oon syöny normaalisti ja myös sen lisäksi herkutellut, ei oo arvoissa ollut mitään ongelmaa eli mun kohdalla toi paaston jälkeen makean syöminen taitaa olla se mikä nostaa. Ihan niin kuin sokerirasituksessakin.

Itse en saanut mittaukseen mitään sen kummempia ohjeita (oon hoitoalalla töissä) joten en tiiä miten tarkat ohjeet yleensä annetaan, kävin vain nopeasti hakemassa oman mittarin neuvolasta mutta tuli vain mieleen, että muistattehan aina pestä kädet ennen mittausta! Itse nimittäin kerkesin jo kerran pelästyä kun olin syönyt suklaata, sit mittasin ja sain aika korkean tuloksen kunnes tajusin että en muistanut pestä käsiä. Uusi mittaus heti perään puhtaasta sormesta ja sainkin jo normaalin tuloksen.
 
Christalli periaatteessa sormia ei tarvitse pestä kotimittauksissa(ei niitä kovin paljon pestä mummoilta ja papoilta hoitolaitoksissa, sairaalassa saatetaan pyyhkäistä suurimmat pois), muuten kuin jos tietty on likaiset/ruuassa tms. Suurin suu noihin mittausvirheisiin on se verensokerimittari, sillä vaikka olisi pestyt kädet ja samasta sormesta ottaa voi arvo olla ihan jotain muuta kuin mitä se oli esim minuutti sitten. Myöskään jos tarkkoja ollaan sormesta ei saisi lypsää sitä veripisaraa eikä se veripisara saisi olla siinä sormenpäässä kauaa odottamassa jne.
 
Joo se on kyllä totta, mutta mä yllätyin miten paljon vaikutti toi että oli varmaan jäänyt sitä suklaata siihen sormeen. Mielummin siis itse ainakin pesen kädet ja mittaan uudestaan jos saan korkeita lukemia.
 
Mulla on ylihuomenna sokerirasitustesti. Viime raskaudessa paino nousi parikyt kiloo, mut lähtöpaino oli normaali ja ikää vasta 23, eikä sukurasitetta, joten selvisin ilman sitä. Nyt ikää sit pyöreästi 26, ja vaikka lähtöpaino taaskin normaali (vähän isompi kuin viimeks), nii sinne tuli suoraan lähete. Eli täällä idässä on linjana, että kaikki yli 25 v. :/
Mua jännittää ja stressaa se ja vaikkakaan ei todennäköisesti oo rd, nii vähä pelottaa mahdollisuus. Ja itse testaus, kun niin uus juttu. Ja paasto, heikotus tulee jo 4 h syömättä, saati sit 12..
Tsemppiä kaikille, rd tai ei. Loppu häämöttää jo! :wink
 
Mä olen kyllä maailman surkein radi-potilas... Mittaan kun muistan ja vain paastoarvon, päivisin tai edes aamupalan jälkeen en muista mitata. Jos siis ylipäätään syön aamupalaa... En oo koskaan osannut syödä kunnolla aamulla. Tänään "unohdin" mittarin ja taulukon töihin ettei tarvii näyttää niitä vähiä tuloksia neuvolassa. :sad001 Onneks on sijainen. Seuraavalle neuvolakäynnille täytyy tsempata mittailujen kanssa. Sen mitä olen mitannut on ollut melkeen aina paastoarvo 5,2. Välillä mietin onko mittarissa vikaa kun lähes aina sama tulos. Ei kertaakaan ylityksiä.
 
Janna ootko mittaillut joka kerta samasta sormesta? Kun sekin vaikuttaa jos välillä vaihtaa esim oikean käden etu- ja keskisormeen sen vasemman sijasta. Ja tosiaan noi vs mittarit ei oo kaikkein luotettavampia, sillä ne voi oikeesti näyttää samasta sormesta tai eri sormesta ihan eri lukemaa.
 
Muokattu viimeksi:
Mä olen valinnut lähes pääsääntöiseksi pistoskohdaksi aamupaastolle "kämmensyrjän" (eli vaihtoehtoinen näytteenottokohta), ja siitä tulee ihan tasaista sarjaa. Tosin itselläni ei ole tullut sormenpäästäkään mitään outoja lukemia. Tehomittaus-sunnuntait vedän samasta sormesta koko päivän. Terkkari sanoi, että sormenpäästä otettuna mukaan tulee solunesteitä helpommin mukaan. Olen ottanut näytteen toisesta tipasta joka kerta - reippaasti, ei tuumailutaukoja. Mittarina minulla on Bayerin laite, vaikuttaa ihan luotettavalta. Mittauserot esim. 0,1-0,3 verran on ihan luonnollisia.
 
Mä mittaan pääsääntöisesti kahdesta sormesta vuorotellen, eli vasemman käden keskisormi ja nimetön. Ja kans ekan tipan pyyhkäisen pois ja mittaan toisesta tipasta.
 
Täällä kans vasemman käden nimetön ja keskisormi olleet kovilla. Alkoi jossain välissä tuo keskisormi olemaan sen näköinen, ettei siihen uskalla enää neulaa iskeä :grin. No aamulla sitten neuvolaan kuulemaan tuomio... Heittoja on. No toisaalta kiva kun taas ultrataan, niin näkee tuon römyäjän, joka bilettää joka päivä, niin että paikat on kipeenä.
 
Mulle on valikoitunut tässä muutaman päivän kokemuksella mieluisimmiksi verikoesormiksi vasemman käden nimetön ja pikkusormi. Oikean käden sormet tuntuvat kivuliaammilta ja muutenkin hankalammilta.

Olen nyt ottanut koko päivän arvot kolmena päivänä ja ihan mielenkiinnosta satunnaisesti muutenkin. Yksi aamupaastoylitys on tullut toistaiseksi.
 
En tiedä miten on mahdollista, mutta melkein joka kerta jos mittaan verensokerin sekä vasemmasta että oikeasta kädestä, niin arvo on alempi vasurissa :eek: ja kyllä, pesen kummankin käden ennen mittausta ja mittaan samaata sormesta (nimetön)
 
Mulla huomenaamuna sokerirasitus edessä.. Ikää siis 30, sen vuoksi. Saapahan nähdä, mitä tuleman pitää..
 
Mä en tiiä mitä teen jos jään sokerirasituksesta kiinni, kun en vaan pysty piikittämään itseäni. Oon 3 kertaa pyörtyny maahan piikistä, yksi niistä kerroista oli hemoglobiinimittaus sormesta. Aikoinaan koulussa kun kaikkien piti ottaa itsestään verinäyte niin hajotin tahallaan sen piikin enkä ottanu näytettä. Nyt olen alkanut jo tottumaan olemaan piikitettävänä ja oon selvinny raskausaikana ilman pyörtymisiä (paitsi yhden kerran neuvolassa pyörryin kun vaan puhuttiin verikokeista..), mutta itse piikittäminen tuntuu ajatuksena vielä 10 kertaa kauheammalta.
 
Kaikkeen tottuu! Mun äitikin teki kymmeniä vuosia apuhoitajan ja perushoitajan töitä, vaikka sanoo apuhoitajakoulussa pyörtyilleensä vähän väliä. Mm. nähdessään verikokeen oton. Ja työssään kuitenkin nähnyt uransa aikana 1000 kertaa pahempia juttuja ja selvinnyt niistä sitten ihan hyvin eikä enää oo tehnyt heikkoakaan. Nykyisin kerran viikossa pistää itseensä reumalääkkeen...
 
Regan, tiedän että on varmaan laiha lohtu, mutta mulla ainakin piikkikammoisena auttaa se, ettei sitä verikoepiikkiä näe sen pistoskynäjutun sisältä. Insuliinin pistäminen mua pelottaa, joten toivottavasti säästyisin siltä.

Ja hei, positiivisen kautta: suurin osa odottajista kuitenkin selviää puhtain paperein rasituksesta, toivottavasti sinäkin!
 
mulla se pistäminen tuntu ekana iltana tai ett kyl siin muutama minuutti meni katelles sitä neulaa et jaiks vaikkka työnpuolesta noit inskoi pistelee päivittäin :D ny koht 2vk pistänny ja kyl menee ny ihan rutiinilla mitää miettimättä :D
 
Takaisin
Top