Raskausdiabetes

Just varasin ajan sokerirasitukseen ensi viikoksi ja jo nyt jännittää. Viime aikoina on tullut vedeltyä sen verran herkkuja, että saapi nähdä... Kovin ruusuisia tuloksia en kyllä odota. :sad001
 
mä jouduin illalla pistää ekan kerran insuliinia... :| ei vaan pysyny millään aamun mittauksen arvot kurissa!
 
mä jouduin illalla pistää ekan kerran insuliinia... :| ei vaan pysyny millään aamun mittauksen arvot kurissa!
Oliko sulla mitkä arvot, ettö määräsivät insuliinia? Mulla heiluu aamupaasto 5.2-5.6 Välillä ja uhkasivat insuliinilla :sad001 ion nyt testaillut, että millä sen saisi pysymään varmasti kurissa, kun liian raskaasta ruuasta illalla ei kerkiä laskea aamuksi ja liian kevyestä ruuasta (esim. Pelkkä ruikkari ja jugurtti) on liian vähän, jolloin vs laskee liian alas yöllä ja lähtee itsekseen nousuun aamuyöstä. Nyt vkl tarkoitus vielä testata isoa salaattiannosta iltapalaksi.
 
Mä oon tuolta marraskuisten ryhmästä, mutta kommentoin ja kokemuksena heitän, että mä oon siis kaksi kertaa kärähtänyt aamupaastosta (sokerirasitus 12h paasto ja yksi sunnuntai tehomittauspäivä 9h paasto). Molemmilla kerroilla testasin klo 8. Kotimittauksessa paaston pituus on ollut arkena ja viikonloppuna sama. Arkisin n. klo 06:00 on ollut tasaista 4,6-4,9. Myöhäinen tukevampi päivällinen tai tavallinen iltapala ei vaikuta aamun tulokseen. Alan kallistua siihen, että aamuihmisenä minun aamupalan aika on klo 06-07, ja tällä saan pidettyä sokerit alle 5.
 
Oliko sulla mitkä arvot, ettö määräsivät insuliinia? Mulla heiluu aamupaasto 5.2-5.6 Välillä ja uhkasivat insuliinilla :sad001 ion nyt testaillut, että millä sen saisi pysymään varmasti kurissa, kun liian raskaasta ruuasta illalla ei kerkiä laskea aamuksi ja liian kevyestä ruuasta (esim. Pelkkä ruikkari ja jugurtti) on liian vähän, jolloin vs laskee liian alas yöllä ja lähtee itsekseen nousuun aamuyöstä. Nyt vkl tarkoitus vielä testata isoa salaattiannosta iltapalaksi.

mulla heilu aamupaasto 5.6-6.1 tyyliin koko aika, lähempänä 6 aina..
 
Mun on pitäny ottaa pieni välipala yöpöydälle, jonka syön kun herään yöllä pissalle, niin useimmiten pysyy aamutulos rajoissa. Tai herätä ihan oikeesti aikasin (esikoisen kanssa tahtoo venyä aamut ja omat toimet on vikana listalla) tai syödä iltapala tooosi myöhään. Keinot on monet, terkkarin kans juteltiin, että ei muuta ku välipaloja tiheään. Toistaiseksi..taatusti tulee insuliini kehiin kun oon niin selkärangaton ja muista mitään välipaloja saati syödä iltapalaa.
 
mä jouduin illalla pistää ekan kerran insuliinia... :| ei vaan pysyny millään aamun mittauksen arvot kurissa!

Tuosta insuliinista: Kun valittelin terkkarille että toivottavasti tämä radi hoituu nyt ruokavaliolla eikä insuliinille tarvitse mennä niin sanoi että insuliinikin annetaan nykyisin ensisijaisesti pillerimuodossa ja jos ei auta niin vasta sitten piikkinä. Enpä olisi tiennyt että sitä voi pillerinäkin saada.
 
Tuosta insuliinista: Kun valittelin terkkarille että toivottavasti tämä radi hoituu nyt ruokavaliolla eikä insuliinille tarvitse mennä niin sanoi että insuliinikin annetaan nykyisin ensisijaisesti pillerimuodossa ja jos ei auta niin vasta sitten piikkinä. Enpä olisi tiennyt että sitä voi pillerinäkin saada.

mulle ei edes ehdotettu tabletti-hoitoa.. mutt työn puolesta nää on tuttuja juttuja ni ei niin haittaa.
 
Mulla on toistaiseksi pysynyt sokerit ruodussa ruokavalion muutoksilla :) ainut kerta oli kun arvo meni yli oli meidän hääpäivä kun söin yhdellä aterialla enemmän kun olisi kuulunut mutta juhlan kunniaksi muuten ei ole tullut mitään ylityksiä :)
 
Insuliinia ei ole saatavilla tabletti muodossa. Ne diabeteksen hoitoon käytettyt tabletit ovat joko maksan sokerintuotantoa vähentäviä, omaa insuliinituotantoa lisääviä ja insuliinin vapautumista nopeuttavia tai muuten tehostavat kehon oman insuliinin vaikutusta. Mulle ainakin silloin th sanoi että jos paastoarvoissa on häikkää niin melkein aina se on insuliinin paikka, koska ne pillerit voivat laskea yöaikana sen vs:n liian alas ja ne pitäisi ottaa mieluiten aamulla aterian yhteydessä. Toki hoito on yksilöllistä ja jokaiselle suunnitellaan se oma hoitopolku ja lääkitys mittausten jne perusteella.
 
Onkohan siinä sit eroa hoidossa onko se paastoarvo joka on koholla vai ruokailun jälkeen otettava arvo?
 
Onko teillä nuo sf- mitat menneet käyrien mukaan vaikka radi on todettu? Itsellä huomattiin ensin mitan liiallinen kasvu ja seuraavana päivänä radi. Mittaukset sekä sokerista, että kohdun uudelleen mittaus alkaa maanantaina.
Hölmönä menin googlettelemaan liian suuren sf-mitan syitä ja iski kauhea pelko päälle, ettei kaikki olekaan kunnossa.
 
Mulla ainaki sf-mitta oli käyrällä viime neuvolassa pari vk sitte. Mutta mä oon käyny ny ultrassa äippäpolilla kuukauden tai parin viikon välein tän radin takia niin ainakin on kasvannu ihan keskikäyrällä, ens viikon jälkeen uudelleen, kiva kun ei tarvi olla huolissaan kun seuraavat niin tiheästi vauvaa ja tietty äitiä!
 
Mulla oli rv 22 sf 20,5 cm et kai se käyrällä on... En oo edes katsonut käyrää. Viime raskaudessakin oli sf ihan normaali.

Tuo vaihtelee sairaanhoitopiireittäin suositaanko radin hoidossa tabletteja vai insuliinia. Omalle terkkarilleni ihan ensimmäinen (ja ainoa) tablettihoidolla oleva radi oli tullut vastaan toissa vuonna ja se oli eri sairaanhoitopiirin alueelta muuttanut äiti ja siellä aloitettu radin hoito. Eli ainakin Seinäjoella hoitona on edelleen insuliini, koska se on vanha, tuttu ja turvallinen/hyväksi havaittu hoito radiin...
 
Janna on niillä se ero et lääkitys voi olla eri. Siihen ruokailun jälkeiseen arvoon vaikuttaa paremmin noi tabletit kun taas insuliini(pitkäkestoinen) vaikuttaa kaikkiin arvoihin, myös siihen paastoarvoon. Ja kun niissä tabletteissa suositus on ottaa ruuan kanssa ja ainakin osassa on varoitus et jos ruokaväli venyy liian pitkäksi voi verensokeri laskea turhan matalaksi. Joten tabletti hoito voi olla hankala toteuttaa sellaiselle jolla on vaan paastoarvoissa heittoa.

Mulla sf-mitta oli viimeeksi aika iso, mut mulla olikin vastavalmistunut thn sijainen joka arveli sen mitan olevan 25.5 koska ei löytäny häpyluuta kunnolla jne. Joten tällä kertaa ei vielä tiedä missä sf huitelee, mut esikoisen aikana se meni omalla käyrällä yläkäyrän tuntumassa. Kuitenkin se sf ei välttämättä kerro siitä onko vauva iso tms koska siihen vaikuttaa äidin pituus ja lapsiveden määrä jne. Tietty jos siinä suuntaan tai toiseen tapahtuu radikaali muutos niin silloin kertoo jostain häiriöstä.
 
Muokattu viimeksi:
Tilkku: Pystyisitkö kokeilemaan sitä että vaihtaisit iltapalaleivän (jos syöt) esim. kananmunaan (tms. proteiiniin) ja muuten söisit normisatsin illalla? Minulla taitaa kaikkein eniten vaikuttaa se että olen jättänyt nyt jo gluteenittomatkin viljat pois. Vaikka rasituksen arvot olivat nyt selvästi huonommat kuin viimeksi niin kotimittailuarvot ovat olleet paremmat kun luovutin viljojen kanssa kokonaan.

Evelin: Sairastan keliakiaa, joten mun ruokavaliosta on jo pois vehnä, kaura, ohra ja ruis. Syön harvoin gluteenitonta leipää. Joten en usko sen vaikuttavan tähän. Ainoa mitä aamuisin syön, on gluteeniton kauranäkkäri. Iltaisin syön yleensä omenan, viinirypäleitä, juon lämpimän kaakaon, tai jotain muuta vastaavaa..
 
Mulla sf-mitta ja ultrassa vauvan koko vähän keskikäyrän alapuolella ja paastoarvojen vuoksi tuli radi-diagnoosi
 
Noni perkele heti kun kehuin niin tänäänoli vuorossa koko pv mittaus (mulla 4 kertaa viikossa paasto arvo ja jokatoinen viikko koko pv) ja melkein kaikki arvot päin persettä vaikka noudatan ruokavaliota ja juuri mulla soitti neuvola täti ja kysyi arvoja ja sanoin että ok mut heti sen jälkeen arvot ollut päin persettä. Nyt mietityttää että kuinka usein mulla oikeasti sokerit heittää?? Nyt Aloitan joka pv omat mittaukset viis ohjeista. Täytyy huomenna soittaa neuvolaan ja kysyä neuvoa
 
Tsemppiä Zeinika! Itsekin olen herännyt nyt viimeisen viikon aikana jopa kesken yötä mittailemaan sokereita, että saan selville itselle parhaiten sopivan ruokavalion ja vältän insuliinin :sad001
 
Takaisin
Top