Raskausdiabetes

Marianne ulkomaanmatkan takia mut näköjään määräs sit koko raskaudeks et turha pitää taukoja.. ja mul on toi leiden geeni ni siks muutenkin oisin saanu ne loppuvaiheilla.. :/
 
Lauruskaah, sulla on sit melkoista piikittämlstä koko raskaus. Sokereiden mittaamiset ja klexanet. Jälkimmäisen pistämiseen otan osaa. On kokemuksen mukaan aika v-mäinen pistää. Mut mitä sitä ei pienen puolesta tekis. Tsemppiä sulle kovasti! Saat kyllä kaiken sympatian täältä!
 
Musta se banaani nostaa jotenkin vaihtelevasti mun sokrui.... koska iltapalalla söin luonnonjugurttia jossa oli banaania ja eka mittaus siis tunninpäästä näytti 5,6!

Huoh ompas kiva herätä näin aikaisin kun nyt ei sais muka vielä syödä... :) eikä se ruoka vaan KAHVI
 
Muokattu viimeksi:
Huoh näille neuvolan neuvoille... kuudelta (10h paasto ) tulos oli 5,9 ja seitsemältä (11h paasto) tulos oli 6,5...
 
No en mäkään tajuu tota logiikkaa, et pitäs paastota pidempään?!! Sehän se just sokerit nostaa kun on liian pitkään syömättä. Sun ois mun järjen mukaan pitänyt ekan mittauksen aikaan syödä, niin ei ois tullut sitä ylitystä.
 
Niin ja siis lyhyemmällä paastovälillä syömiset. Mulla oli viime yönä taas liian pitkä paasto. En muistanut laittaa kelloa soimaan kuitenkaan illalla. Ja taas oli aamulla snadisti koholla, eli 5,6. Pitää nyt tsempata mun ton heräämisen kanssa tai sit siirtää iltapala ihan viimeiseksi tekemiseksi ennen nukkumaan menoa.
 
Joo mun täytyy aina mittaa se tunti iltapalasta niin en siks voi jättää kovin myöhään:shifty: ja tää pidempi paasto idea tuli siitä kun heräsin kellonkans mittaamaan tasan 8h paastoa ja sokerit oli silti noussu yön aikana... :) en jaksa enää edes tressata ja miettiä! Tänään syön mitä haluan ja milloin haluan :hilarious: heti aamupalaks sain puuroa :hello2 ja mieli ala on korkealla... jospa joku sit kertoo joskus että mitä mun pitää tehdä toisin nyt tuntuu etten osaa noihin ite vaikuttaa!
 
ForestFairy: pidä vaikka pari päivää / lopppuviikko taukoa vs mittauksista ja syö ihan silleen miten normaalisti söisit ja oo stressaamatta koko asiasta ja kato parin päivän päästä / ens viikolla uudemman kerran noita sokereita, sillä joskus tauko tekee ihmeitä :)
 
Voi olla todella typerä kysymys, mutta kai kaikki osaa mitata sokerit luotettavasti? Eli onko neuvolassa opetettu? Kun napsauttaa sormeen reiän niin ekoja veriä ei tule tirauttaa mittariin vaan pyyhkästä pois ja vaikka vielä se toinenkin tippa pyyhkästä paperiin eikä mittariin. Tämä siksi jotta ei pelkkä kudosneste tuloksessa. Olen niin paljon nähnyt näitä mittaus tyylejä että hirvittää. En mitenkään pahalla paasaa, mutta välillä tuntuu, että eikö ne neuvo neuvolassa ollenkaan. Ja jos sormet on ihan jäässä niin ei saa luotettavaa vaan sieltä tulee vielä enemmän kudosnestettä vaan. Että kantsii lämmitellä. Ja ihan huippu mittaus minkä olen nähny oli sellai, että tyyppi oli just syönyt leipää (sormineen tottakai) ja ei pessyt käsiä vaan mittas niistä leipäisistä sormista mikä todellakin vääristää tuloksen xD älkää pliis suuttuko mulle oli vaan pakko avautua hoitsuna :D
 
Lara88 ihan hyvä muistutus kaikille enkä ainakaan minä vedä hernettä nenään, itse kyllä mittaan että eka tippa paperiin ja toisesta tipasta otan vs-arvot ja vältän myös kovaa sormen puristamista ja aina ennen mittausta pesen kädet :)
 
Joo ei mulle oo mistään pyyhikäisyistä puhuttu... ainoostaan et kädet pitää pestä ja lypsää ei saa... eli miten saan toisen tipan lypsämättä :) neula on isoimmalla mut ei se veri tule silti puristamatta! Tässä näitä käytäntö eroja taas on :wink
 
Onko teille muuten sanottu että kuinka usein neula pitää vaihtaa? Mulle sanottiin että silloin kun siltä tuntuu... tyyliin kerran päivässä... voiko se vaikuttaa tuloksiin ja neula on tylsä?
 
Minä vaihtaisin kyllä neulan aina joka kerran jälkeen. Tylsä neula tekee kudosvaurioita nahhkaan. Mua ällöttää ajatuskin että pistäisin monta kertaa samalla.

Mulle aikanaan opiskellessa yks hoitaja neuvo ottamaan sormen ylimmästä nivelestä hellän puristusotteen niin sitä verta tulee. Puristamalla puristaa ei saa, mutta se toimii kun ottaa siitä nivelestä kiinni peukalolla ja etusormella. Hyvä jos tästä sepostuksesta ottaa selkoa.
 
Mä oo aina pyyhkäissyt kaksi ekaa tippaa paperiin ja kolmannen vasta vetässyt mittariin, mut ei mulle kukaan sitä opettanut vaan ite piti sekin selvittää. Ja neulanvaihdosta ohjeistettiin että kerran vuorokaudessa riittää.
 
Ymmärrän kyllä sen että säästösyistä neuvotaan olla vaihtamatta neulaa joka kerta, mutta esim kun jotkut pistää insuliiniakin monta kertaa käytetyllä neulalla ja neula on tylsynyt niin on aiheuttanut aika härskin näköisiä kovettumia mahaan, jonka jälkeen kovettuma kohdista ei imeydy insuliinikaan hyvin. Ei nyt tietty täysin sama asia lääkkeen pisto ja vs mittaaminen mutta samoja ongelmia se tylsä neula teettää.
 
Aika sokeasti ainakin näin alussa luottaa terveydenhuollon ammattilaisiin :rolleyes: niin on kyll kiva kuulla eri alueiden ohjeita ja neuvoja... ja pyöritellä silmiä et miten ne näin voi erota! Mä teen lähtökohtaisesti niinku siellä sanotaan että ei tartte sitten selittää miks ne arvot on mitä on vaan voi levittää käsiään ja sanoa että tein niin kuin käskettiin ja täss on lopputulos.... onks teille tehty sitä pitkä aikais arviota sokerista? 3kk sokerit?
 
Mulla vielä uusi radi neuvonta edessä, mutta esikon kanssa neuvottiin vaihtamaan neula joka kerta jo hygienia syistä ja tuo pyyhkäsykin neuvottiin. Mielenkiinnolla odotan neuvotaanko perjantaina kovinkin erilailla. Neuloja (kuin myös liuskoja) jouduin hakemaan lisää vain kerran ja silloinki odotti paperipussissa infossa lähimmällä terveysasemalla, kun soitti etukäteen eli ei se neulojen vaihtaminen siinä mielessä ongelmaa aiheuttanut minulle.
 
Buble sinäpä sen sanoit mikä jäi minulta sanomatta, että jo hygienia syistä!!! Sehän siinä ällöttääkin jos pitäis säästellä neuloja.
 
Mulle sanottiin että kerran viikossa riittää neulan vaihto :eek: mut oon kyl vaihtanu useemmin.
 
Eikä oo kyl ällöttäny yhtään vaikka en joka pistolle oo vaihtanu kun omat puhtaat kädet omassa kodissa ja oma pussukka missä vsmittaus välineet säilytän.. Just luin suosituksia vaihtovälistä niin 1-6 mittausta tai 1-3vrk luki vaihtoväluksi.
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top