Raskausdiabetes

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Anki84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Huh ompas herkkää! ei mulla oo viel aamupaastotkaan menny yli 6 vaan ollu 5,7-6 et ehkä ne normaalisoituu itelläänkin kun oppii syömään mut kyll varmaan kieltäytyisin insuliinihoidosta jos ei mee yli6....
 
Huh ompas herkkää! ei mulla oo viel aamupaastotkaan menny yli 6 vaan ollu 5,7-6 et ehkä ne normaalisoituu itelläänkin kun oppii syömään mut kyll varmaan kieltäytyisin insuliinihoidosta jos ei mee yli6....
 
Mulla oli aamupaastot välillä 5,5-6,1 ja mulla aloitettiin tablettilääkitys. Oon ite tyytyväinen siihen. En ois kyl suostunut heti insuliinia aloittamaan noin pienillä "ylityksillä". Mut kannattaa kuitenkin kuunnella lääkäriä, koska jokaisen (sairaus)historia on erilainen!
 
Mut jos sen saa korjattua sillä että nousee yöllä vaik kolmen aikaan syömään jotain ja näin maksa ei ala muodostaa insuliinia niin eiks se oo parempi kuin lääkkeet?

Tää on kyll jäänä tauti... ennen päivällistä arvot oli 5,5 ja söin pastaa... tunnin jälkeen ne oli 5,4
 
Niin, en mä tiedä millaisia ohjeita kukakin on saanut, mut mulle äitiyspolin diabeteshoitaja sanoi, EHDOTON EI tolle yöpalalle ettei tuu liikaa energiaa, koska sekin kasvattaa vauvaa isommaksi ja myös ruuansulatus tarvitsee lepoa. Mut ei se inska nyt oo mikään tuomio. Sehän on miedompi kuin ne tabletit ja vain lyhytvaikutteinen. Ite pistin silloin iltaisin ihan miniannoksen sit tosiaan sen jälkeen kun ei enää ruokavalio riittänyt pitää arvoja kurissa. Alkuunhan mullakin oli opetellessa niitä ylityksiä, mut pilkun tarkkaan kun noudatti samaa ruokavaliota millä sokerit aikasemmin pysyi tosi hyvinä ja sit kun yhtäkkiä se ei enää riittänytkään, niin kai se on selvä jo siinä vaiheessa, että oma kroppa ei vaan pysty enää tuottamaan riittävästi insuliinia. Ei niitä inskoja kannata pitää mörkönä. Sehän on sitä samaa luontaista hormoonia, mitä kroppakin tuottaa :) eikä se oo mikään maailmanloppu, jos niitä joutuu pistämään. Lääkärihän arvioi lääkityksen vauvan parhaaksi. Ei mulla käynyt mielessäkään, että oisin niistä kieltäytynyt. Helpottihan se omaakin stressiä niistä aamusokerista :)
 
Nii... mä kieltäydyin ekan lapsen kanssa koko sokerirasitus kokeesta... ja se syntyin ns liian pienenä (2850g) joten nyt tuntuu että ois tänkin kans pitänyt:sorry: no jossittelua :) ompahan jännä nähä millainen sokeri vauva tulee!
 
Se on jännä miten nuo vaihtelee nuo käytännöt että toisille jotka kärsii korkeasta aamupaastosta suositellaan yöpalaa ja toisille sanotaan ettei saa syödä, kyllä mä ite mieluummin söisin yöpalan ja kattosin että auttaako se aamun sokereihin kuin että jättäisin kokeilematta. Kuitenkin senkin voi sisällyttää tuohon ruokavalioon jos niin haluaa :) lähinnä kai hoitajat/lääkärit pelkää sitä että yösyönnistä tulee tapa joka sitten pidemmän päälle on huono tapa.
 
Niin no eihän se radi aina tarkoita edes sitä, että lopputulos olisi "sokerivauva" :). Eipä meidänkään tyttö mikään jättiläinen ollut vaikka radivauva olikin. Tuli pitkä ja hoikka tyttö. Mut kyllä mä omassa olossani huomaan sen, mikä ero siinä on, että jaksaa tätä asiaa hoitaa. Esim. Esikoisen odotusaikana ennen rasitusta kun mulla varmasti oli jo sokerit taivaissa saatoin öisin käydä 45 min välein pissalla (klassinen oire) joten nukkumisesta ei tullut mitään. Sit oli myös jatkuvasti sellainen epämääräinen huono olo senkin jälkeen kun aamupahoinvointi päättyi. Nyt noita huonoja oloja ei oo tullut kun heti aloin kattoo ruokavaliotani kun plussasin. Mut jokainen tietty tekee omat valintansa. Ja ymmärrän enemmän kuin hyvin, että turhauttaa sokereiden kanssa "tappelu" kun ei ne alkuun tunnu mitenkään loogiselta, että miten ne menee :P
 
Aamu tuskailut jatkuu... söin sen malli iltapalan ja heräsin viideltä (8tuntia iltapalasta) mittaamaan niin tulos oli 6,1 eli taas noussu illasta paljon... onneks tänään voi soittaa neuvolaan jos vaikka pääsis sinne äippäpolille nopeemmin kun ei se neuvola osaa kuitenkaan auttaa
 
Joo, kyllä ne äippäpolin diabeteshoitajat osaa paremmin neuvoa. Kannattaa tosiaan soitella neukkuun! Stressiä vaan tulee itelle jos millään keinolla ei pysy paasto kurissa.
 
Stressi myös nostaa sokereita.. mutta hyvä jos soitat neuvolaan ja pyydät lähetettä äippäpolille, josta varmasti saat paremman ohjauksen noihin sokereihin, tsemppiä kovasti :Heartred kyllä itelläkin joskus tekee mieli heittäytyä lattalle kuin pieni lapsi ja vetää itkupotkuraivarit kun pitää kytätä sokereita, vaikka tasan tiesin että radi napsahtaa niin silti v***tti kun terkka soitti että himpan arvot nous yli sallitu.
 
Mulla myös valvotun yön jälkeen aamupaastot saattaa alkaa kirimään. Esikoinen kun välillä valvottaa, niin sit tietää, että aamulla sokerit on aika lähellä ylitystä. Jatkossa varmaan sit meneekin yli.
 
Aika moni asia vaikuttaa noihin mittauksiin. Mulla vaikuttaa myös jos nukkunut huonosi, niin arvot on himpun verran korkeammat. Ja flunssa/kuume nostaa myös. Mä sain viimeks jättää pariksi viikoksi mittaamatta kun oli se flunssa niin pahana. Kuulemma ois tullu turhaan normaalia korkeampia tuloksia. Ja kokeilkaapa joskus vaihtaa pistokättä, saattaa hieman arvot puota ;)
 
Mä mittaan kyl päivän aikana kummastakin kädestä:oops: niin hellinä ne näin alussa on!

Neuvola ilmoitti iloisesti että äitipolille ei pääse vielä moniiiin viikkoihin... että seurataan nyt ja sano että aamusokerit on koholla koska mittaan ne liian aikaisin 8-10h päästä että pitää paastota se 12h joka päivä :shifty: kokeillaan...
 
Jännä ettet pääse äitipolille vaikka tahdotkin... mä kävin rasituksessa 10.7. ja sain 14.7. mittarin kotiin, ja 21.7 terkka kattoi ettei mun kotimittausarvoissa ole häikkää mutta joutuu tekeen 2 poikkeavan rasituarvon takia lähetteen äitipolille niin tuli 22.7. postissa kirje että 30.7. on äitipolille mulla aika. Tiedä sitten kumman takia käsky tuli jo polille sokereiden vai etisen istukan +vuodon takia...

Mutta jospa se terkka vaan haluaa että sä saat sumplittua ateriarytmin ja hiilarimäärät kohdilleen ja katsoo sitten asettuuko aamuarvot. Mä kanssa vaihdan sormea ja kättä aika useesti ja oon huomannu että vasemmasta kädestä tulee isommat arvot mitä oikeasta kädestä o_O oon siis oikea kätinen itse.
 
Ei ollut ainakaan ekassa sokerirasituksessa vikaa. Arvot oli todella hyvät. Uskoin kyllä että paasto arvossa ois ollu jotain sanomista, mutta oli tasan 5. Joudun sitten myöhemmin kuitenkin kai uudestaan testiin.
 
17+0 "kunniaksi" tänään eka ylitys kotimittauksessa - ja tietenkin aamupaastossa. Sen siitä saa, kun esikoinen nukkuu hyvin ja pitkään, niin äidilläkin yöpaasto venähti liian pitkäksi (11h) ja mittari näytti sitten 5,8. Tunti aamupalan jälkeen 5,1. Nyt pitää vissiin alkaa laittaa herätyskello soimaan aamuisin, jos tuo meidän tirriäinen meinaa alkaa nukkumaan aamuisin pidempään :D
 
Radi napsahti tännekin ja nimen omaan paastoarvo 5,6. Sama kävi esikon kanssa. Mulla radi neuvonta neuvolassa vasta tän viikon perjantaina (sokerirasitus oli viime viikon tiistaina mutta neuvolassa vähän täyttä lomakautena). Puhelimessa hoitaja sano että tuttua huttua, alahan syömään samoin kuin ekassa raskaudessa neuvottiin, kototaan sitten perjantaina tarkemmin onko mittarin vaihto uudempaan malliin ajankohtainen. Eli ei kauheesti virkistänyt muistia mutta eiköhän se tästä:rolleyes:

Ainut mitä muistan niin multa kiellettiin liika hedelmien syönti kun niissä on niin kauhiasti sokeria, vaikka onkin hedelmäsokeria ja että käski rajoittaa kaloreita (en tiedä miksi, en ole ylipainoinen). Ehkä meillä päin vaan keskitytään vähän liikaa tohon kaloreiden laskemiseen (hoitsu paasas siitä ihan tosissaan). Joudun kyllä tunnustamaan, että sitä en jaksanut esikon kanssa tehdä, eikä hänestä mitään yliaikaista sokerivauvaa tullut. Syntyi viis päivää ennen laskettua aikaa ja painoi 3,3kg:joyful: Toivotaan, että nyt kävis yhtä hyvin.

Sormien pistelyn aloittamista en odota innolla..:dead:
 
Kah unohin mainita, että mulle ton neuvonnan antoi ekalla kerralla joku toinen hoitaja, kuin oma ja hän oli paljon tiukempi. Oma th otti homman paljon rennommin ja antoi luvan pieneen herkutteluun jos ihan tajuttomasti tekee jotain mieli. Sanoi vain, että ruokailun yhteydessä niin silloin tasoittuu sokerit paremmin. Katotaan mitä perjantain th sanoo, on nimittäin myöskin eri kuin oma hoitajani:happy:
 
Bumble: mää oon kyllä herkutellu vaikka radi onkin, eilen illalla ja tänä aamuna vedin mansikkakakkua ja illalla sit arvo oli 5.9 tunnin päästä, noh tänä aamuna sitten paasto oli 5.2, saa nähä mitä arvo on 1h aamupalan jälkeen ko söin tota kakkua ja sit vähän ajan päästä pari leipää...
 
Takaisin
Top