Raskausdiabetes

Mäkin söin eilen ketutukseeni jäden ja 2,5dl kokista (pahis) välipalaks ja tunnin päästä arvot oli 5,3...

:) alan oppia että vähintään 11h pitää paastota että aamu paaston alle 6 ja aamupalaks pelkkää kananmunaa niin ennen lounasta on on ok 5,4...
koko elämän on hoettu että aamupala on päivän tärkein ateria ja aina syönyt puuroa tms aamuisin niin tuntuu että toiminta kyky löytyy vasta lounaan jälkeen kun on saanut hiilareita :happy: himo syödä normaalisti tai edes niin kuin noissa kirjasissa opastetaan on suuri mutta onneks täällä on vertais tukea ja "ohjausta" :happy:
 
eipä nostanu sokereita, tunti aamupalasta 5.9 arvo vaan vaikka yleensä ei oo kärsiny maitotuotteita aamulla syödä.
 
Laitan tän nyt moneen paikkaan jos jotain sattuu kiinnostamaan :'DD

Siellä mä tänään TYKS:in äitiyspolilla olin ensin diabeteshoitajalla, kaks kertaa se otti sokeriarvot multa, kun eka kerta kusi. Sitten se pamautti mulle vielä uutispommin, että mä joudun jatkossa piikittämään klexanea. Ihmettelen vaan että miks näin aikasin, kun mulla ei oo minkään näköstä veritulppahistoriaa. Tätikin joutus vasta synnytyksen jälkeen. Ymmärtäisin pelkän matkan ajaksi, mutta loppuun asti ? Ja 10 piikkiä maksaa sellanen 39e paketti ja pitäs niinku joka päivä piikittää... Kaikenlisäks jouduin synnytysosastolle kätilön kanssa, kun mulle iski niin hirvee paniikkikohtaus. Loppupeleissä puoltoista tuntia meni siellä istuessa, itteäni tsempatessa itkien, kunnes annoin miehen sit pistää, kun en itse halunnut. Sokeriarvoistakaan en päässyt eroon, vaan pitää siis mittailla, mies saa nyt sit hoitaa senkin mun puolesta.


"Aamupaasto" TYKS:issä oli 5.4 vaikka paastoväli jäi alle kahdeksaan tuntiin, ja söin vielä kahdentoista jälkeen sapuskaa yöllä. Aamulla otin pari salmiakkia naamaan ennen äippäpolia. Eli ihan hyvä arvo oli silti :)
 
Lauruskaah selviskö miks ne piikit sulle määrättiin? Mäkin jouduin synnytyksen jälkeen pistämään 10 päivää sitä, kun oli niin jäätävät repeämät, että oli hyytymien takia veritulppariski.

Aika hurjan kuuloinen päivä ollut sulla. Missä fiiliksissa nyt?
 
Me käytiin miehen kanssa syömässä sushia illalliseksi. Ennen ruokaa 4,4 ja tunti ruuan jälkeen 6,4. Ja nyt en kyllä hiilareita hirveesti laskenut. Söin kahdeksan palaa sushia ja onhan siinä määrässä jo riisiä aikalailla. Mulla nää ilta-arvot kestää aika hyvin.
 
ärrin murrin purrin mansikkamaa... taas piti käydä syömässä kourallinen mansikoita ja unohdin sit ottaa iltaruuan jälkeisen arvon ko syötiin tortilloja (paljon kasviksia)... nyt lapset ja mies tilas iltapalaksi muurikkalettuja ja takuulla aion itsekki yhden syödä kermavaahdolla ja hillolla.
 
Hahha mulla oli ennen päivällistä 6,6... kaks tuntia välipalasta.... ja söin riisiä ja possu kastiketta ja tunti siitä arvot oli 5,5 :happy093
 
Forestfairy sulla vaikuttas olevan aika klassisen radin tyyliin paastot koholla. Kauanko sulla oli edellisestä syömisestä kun mittasit ton ennen ruokaa arvon? Mä en tässä raskaudessa oo vielä ruuan jälkeisiä arvoja saanu ylitettyä millään, mut edellisessä ruuan jälkeiset ylitykset tuli kun mm. Söin aamiaisella Real-leipää. Pärähti reipas kasi silloin. Piti oikein lähtee lenkille silloin, että sai arvot alas. Nyt tiedän välttää sitä leipää aamuisin - ja muistakin tavallisia leipiä. Mulla oli tänään vuorokausikäyräpäivä (on siis vielä iltapalaa vailla), mut aattelin huomenna ottaa aamupaaston, kun tänään oli snadisti yli. Pitää vaan laittaa herätys soimaan :/
 
Öö puolkolme söin banaanin ja puol viis oli 6,6... mull on ollu ongelma saada kaloreitakin ns tarpeeks kun aamulla ei saa syödä tänään kaloreita vaan 1337kcal pelkään et alan lihota kun kroppa menee paasto muudiin :rolleyes: ei oo helppoa ei... ja taas pitäis paastota neuvolan mukaan et huomen aamulla kasilta saan jeeee kaks kananmunaa....
 
Tehtiin emppiiristä tutkimusta miehen kans... tunti sit söin iltapalan ja nyt vasemmasta kädestä mittasin. Eka näytti 5,6 ja seuraava liuska 6,6 samasta tipasta. Päätin koittaa vielä oikeasta kädestä ja tulos oli 6,3 :woot: ei tiedä itkeäkkö vai nauraa....
 
sun mittari on ihan seko, minkä merkkinen se on? saitko neuvolasta ihan uuden mittarin? :wideyed:

Mä sain ilmaiseksi junnun raskausaikana vs-mittarin ja mittailin sillä viime syksynä arvoja ni heitti ihan miten sattuu ne arvot, sit sain neuvolasta mittarin ihan uuden ni jo oli eri lukemat. Nyt kans sain neuvolasta ihan uuden Contour XT mittarin kotiin.
 
Valmistaja lupaa tolle laitteelle +/- 0,6mml tarkkuuden et ei ihme jos heittelee noi arvot :) täytyy aamulla vissiin mittaa niin kauan että tulos miellyttää :smiley-angelic003
 
ei todellakaan noin pahasti oo heittäny arvot, vasurista oon saattanu mitata arvon tyyli 5.9 ja oikeasta 5.7 samalla mittauskerralla, enkä löytäny äkkiä ton mittarin mittausvirhemarginaalia.
 
contour next mittaliuskat mulla käytössä, tarkista päiväys etteivät ole vanhentuneita, ja ota mittari mukaan neuvolaan ja pyydä tekemään mittarin tarkistus sillä niiden kontrolliliuoksella siihen (ainakin diabeteshoitajilla sitä on)
 
Mä meinasin kans sanoo niist liuskojen päiväyksistä. Ite huomasin, et jos liuskat oli menossa vanhaks, ni silloin tuli korkeemmat arvot.
 
Oli niiskin viel vuos päiväystä ja purkkikin on ollut auki vajaan viikon... onneks pe on aika neuvolaan niin voin sen tädin kans taas ihmetellä sekun tuntuu olevan tässä asiassa mua enemmän kujalla ja tuijottaa vaan suosituksia...
 
Sano sille että sä todellakin tahdot mammapolille tai vaikka teidän tk:n diabeteshoitajalle/sydänhoitajalle/ravintoterapeutille tms. kunnon ruokavalio ohjaukseen, heillä kuitenkin on ammattitaitoa enemmän kuin neuvolan terkalla joka tuijottaa suosituksia, mulle terkka kans piti vaan että täs on ruokavalio suositukset ja hiilarimäärät ja raja-arvot, sumpli ruokavalio ite niin kuin parjaaksi näet että kokonaishiilarimäärä ei mee yli 230g ja sokerit pysyy kuosissa.

ps. lätyn jälkeen 1h arvo 5.9 vaan, pitäsköhän uskoo jo ettei mun sokerit nouse millään vai testata seuraavaksi sillä kilolla karkkia että nouseeko sokerit laughing7 nooot jos ei kuiteskaan.
 
Mulle sanottiin viimeks, että peräjälkeen ei saa ottaa montaa liuskaa kun kone ei ehdi siinä välissä sit nollata itteensä ja ekan liuskan jälkeen tulokset ei sit oo enää luotettavia. Näin sanoivat äippäpolilla.

Forestfairy: mitäs toi banaani? Siinä on tosi paljon nopeita hiilareita. Se taitaa olla hedelmistä se ns. Pahin. Mulle siitä vinkattiin viimeks, että niitä kannattaa vältellä samoin kuin viinirypäleitä. Se bansku voi olla huono välipala. Nää on taas näitä, mut mulle ei banskut sopinut edellisellä kierroksella.

Mut joo, oon samaa mieltä, että kannattaa nyt sieltä neuvolasta vaatii, että pääsee äippäpolille jonkun oikeen ammattilaisen ohjaukseen. Sit vaan pitämään ruokapäiväkirjaa ja mittailee samalla. Äkkiä siellä diabeteshoitaja kattoo ne "pahikset" sun ruokavaliosta ja kertoo millä ne vois korvata. Ei ne neuvolan terkat tiedä useinkaan kovinkaan paljoa niistä asioista. Ite olin edellisessä raskausessa aika nopeesti paljon valveutuneempi radi-asioissa kuin meidän neuvolan terkka.
 
Kyllä mäki oon tässä raskaudessa huomannu että jo ½ banaania nostaa heti verensokereita, tykkäsin aamuisin syödä leivän lisäksi rahkajogurttia jossa oli ½banaania ja muutama mansikka mut piti jättää pois kun nosti vs ihan selväst
 
Takaisin
Top