Raskausdiabetes

Kyllä mä oon myös mittaillut päivän mittaukset samalla neulalla. :) ja vaikka hoitaja olenkin niin en oo aatellu että ois ällöä. Aamulla sen muistan aina vaihtaa ni on riittäny mulle. Kun ei siihen muut pääse käsiksi kuitenkaan. Ja meille on opetettu että koko sormesta pitää ottaa kiinni jos pitää puristaa :) hankala selittää miten, ilman kuvaa, mutta koko matkalta eikä ihan sormen päästä, niin ei mee tulos pilalle. Näin nää koulutukset ja ohjeet vaihtelee. :p
 
tänään käyrä päivä ja syötiin eilisiä tortillan jämiä päiväruokana niin hups vs 8.6 kävin sit pissalla ja join lasin vettä (meni n. minuutti aikaa) niin vs 7.3 et ny tuli ensimmäinen arvo joka hetti selvästi, en tiedä että oliko sit syynä liuskat kun tuo 8.6 tuli purkin viimeisellä liuskalla ja tuo 7.3 uuden purkin ekalla liuskalla :eek: ja mulla kun on 2xvko käyrä päivä niin oon yleensä silloin vaihtanu myös lansetin (pistoneulan)
 
Ei se näyte pilalle mene kun siinä sormesta ei todellakaan ole tarkoitus puristaa vaan ottaa hellä ote. Lypsäminen on sitten eri asia :) siitä ylimmän nivelen kohdalta kiinni ottaminen vaan yleensä edesauttaa veren tuloa.

Toivottavasti ei siinä toisessakaan sokerirasituksessa ilmene mitään. Ei tuo ittensä pistely niin hauskaa ole.
 
Mulla piti olla vasta 17.8. sokerirasitus, mutta lääkäri totes eilen mun sukurasituksen olevan niin huomattava, että mahdollisimman pian pitäis sinne mennä. Ens tiistaina siis litkua juomaan ja pidän sormet ristissä ettei käry kävis, vaikka eihän se mikään maailman loppu oliskaan :) En vaan yhtään haluais alkaa murehtiin syömisiä enempää, kun muutenkin ruokahalu on olematon :sad001
 
Mä taas kyselisin hassuja mut koitan ymmärtää vaan tätä:wink eli ootteko huomannut että liikunta nostaa veren sokereita? Tänään mielenkiinnosta mittasin lenkin jälkeen ja oli kohonnut... olikohan vaan tää yks kerta vai täytyykö kattoa ettei lenkkeile just ennen ruokamittailuja??
 
FF: liikunnan pitäs nimen omaan laskea verensokereita ei nostaa? sun mittari on horisko, pyydä tarkistamaan se.

Mulle tänään lekuri mammapolilla sanoi että mun mittailut riittää eli joka aamu paasto + 1h jälkeen ja 2xvko käyräpäivä jolloin vain mittaan ruuan jälkeiset arvot aamun paason lisäksi. Mä junnulta mittasin noita ennen arvojakin mut sain vaan kommentteja että säpä mittaat ahkeaan joten nyt jätin pois ja ihan riittävät noi mittaukset on. Mitään moitittavaa ei lekurin mielestä ollu mun sokeriarvoissa ja sen mielestä voidaan seuraava sokereiden tsekkaus ottaa ru:n yhteydessä kuukauden päästä :) jos siis kotimittaukset pysyy ok. Nyt sekä kätilö ja lääkäri puhu inskojen aloittamisesta jos näyttää sille ettei ruokavalio riitä, mä tuumasin kummallekkin että ekana kyllä kiristän ruokavaliota :) mitenkä niin en halua inskoja käyttöön? Ja tuumasin kummallekkin että edellisessä raskaudessa onneksi ruokavalio riitti loppuun saakka, nyt on onneksi sen verta lepsu ruokavalio että pystyy helposti vielä kiristään sitä jos tarve vaatii.
 
Joo mustakin tuntuu että joko toi kone on rikki tai sit mulla on kaikki päälaellaan :rolleyes: leipä, mysli yms laskee arvoja ja paasto/liikunta nostaa... :smiley-bounce012 onneks huomenna on neuvola aika niin pääsen esittää tiukkoja kysymyksiä! Lisäks tein periaate päätöksen et huomenna syön ainakin 0,5kg karkkia, litra jädeä, limua ja jos jaksaa niin sipsiä ja tietysti päivälliseks pizzaa :dance008 noiden jälkeen mun sokerit on varmaan 3,0
 
Forestfairy: todella erikoista, että arvot kohoaa lenkin jälkeen o_o. En oo koskaan kuullutkaan. Heittäisin jo tollasella mittarilla kuikka koposta.

Mulla oli kahtena aamuna peräkkäin aamupaasto snadisti koholla ja sit sain aikaseksi tänään herätyskellon kanssa nousta - ettei paasto veny liian pitkäksi ja taas oli sit hyvä aamupaasto. Mut varmaan tässä alkaa hiljalleen itellä tulla noi aamupaastot taas ongelmaksi. Onneks on jääkaapissa edellisen "kierroksen" inskat ja niissä on päiväystäkin vielä jäljellä :wink. Että jos ne määrätään, niin ei kovin suuri menetys tule olemaan :D mulla ei kyl vielä oo ees lähetettä äippäpolille, mut eiköhän sekin oo ajankysymys, että koska alkaa arvot sekoilee silleen, että neuvola laittaa lähetteen mulle.
 
Ei ne maksa paljon mitään :) saa kelakorvaukset muistaakseni ihan heti. Niin oisko sellanen neljän tai viiden inskakynän pakkaus ollu jotain 5-7 euroa. En tarkkaan muista, mut alle kympin reilusti. Ja neulat saa neukusta tai terveyskeskuksesta (riippuen kunnasta). Kunhan vitsailin :D
 
tänään ollu kyllä niin roskaruokapäivä kuin vaan voi olla mutta hiilarimäärä silti jää alle 230g kuhan vielä iltapalan syön, vihanneksia ei oo kyl missään muualla näkyny kuin leivän päällä ja marjoja vain kun kävin poimiin kourallisen mansikoita penkistä
 
Hohhoijaa olipas turhauttava neuvola käynti... täti vaan levitteli käsiään että mikähän tässä nyt mättää ja laitteessa ei voi olla vikaa vaikka sitä ei mitenkään tutkittu.... ainoa ohje/korjaus ruokavalioon oli et perunaa ja kasviksia lisää ei muuta... sit ku sanoin että haluun jotain perusteluja sille miks mä en voi syödä normi ruokaa mitä koko perhe syö kun mun kaikki ruuan jälkeiset arvot on ollu tosi hyviä ja jopa pudonnu siitä mitä ne oli ennen ruokaa niin taas se vaan levitteli käsiään... kauhee avautuminen! No jotain hyvääkin oli nyt ei tartte mittaa kuin joka toinen pv 6 kertaa päivä
 
Forestfairy: nyt ei kyl oo terkka yhtään perillä radi-asioista. Turhauttavaa varmasti tollanen kun terveydenhuollon ammattilainen ei oikeesti tiedä asiasta mitään. En ymmärrä miten peruna nyt ratkaisee mitään. Hiilareitahan siinä on ja jossain ohjeessa lautasmalliin sopi päivällisellä 1,5 pientä perunaa ja sillä tulee jo aterian hiilarit täyteen. Vaikee kuvitella, että se nyt ratkaisis mitään. Huh! Toivottavasti sit oot vihdoin viisaampi kun pääset vihdoin äippäpolin diabeteshoitajalle.
 
mun ohjeissa on että 2-3 pientä perunaa kärsii radilaisen syödä ruuan yhteydessä, toisessa ohjeess alukee 1-2 perunaa (kananmunan kokoista)... mutta ei kyllä terkka yhtään tiedä radi-asioista kun vaan kohauttelee olkiaan, itse kyllä saattasin soittaa omaan äitiyspoliyksikköön ja selittää tilanteen ja terkan käytöksen ja pyytää päästä kunnon ohjaukseen
 
ite just vedin 3 pientä uutta perunaa voisulasipulikastikkeella, kasviksilla ja lihalla, join maitoo ja söin pienen palan perunarieskaa, aattelin napata tunnin päästä arvon ja katsoa sokerit, hiilareita hädin tuskin 40g (laskin hiilarit kalorilaskurilla)
 
Mulla taitaa olla se ohje jossa 1-2 perunaa ja sit lasi maitoa. No joka tapauksessa hiilarit voi ottaa muustakin kuin perunasta. Ja perunan hiilarit ei oo edes mitenkään erityisen laadukkaita vrt. Tumma täysjyvä pasta/leipä/riisi tms.
 
Nii i sitähän se päivitteli kun olin ennemmin valinnut tummanpastan tai pitkän riisin ku olin ymmärtänyt että se on parempi... nooooh huomenna ruuaks kinkkukiusausta nam :happy: ehkä mä vedän ääripäästä toiseen mut ku mut ku kiukuttaa :woot:
 
Tänää oli neuvonta ja ihan hyvää kertausta tuli. Pääsee itekkin ihmetteleen noita arvoja. Huomenna pitäis aloittaa testailu paastoarvolla, mut vähän jo leikin vanhalla mittarilla ja sen liuskoilla (ei saa kuulemma käyttää uuteen mittariin) ja ihan rajojen sisällä olevia arvoja sain. Katotaas ens viikolla ku pääsee töissä mittaamaan, ei kokouksissa paljoo eväitä mutustella (eipä:hilarious:). Tää neuvoja ei puhunu ollenkaan kaloreista, mikä oli tooooosi ihanaa, ainoastaan hiilareista ja se sopii mulle. Maidonjuontia kantsii kuulemma himmata nykyisestä (vastoin muita raskausneuvoja), kun siinä on niitä sokereita. Se on kyl vaikee paikka mut muuten ootan mielenkiinnolla (en siis pistelyä mut kyllä niitä tuloksia). Toivon et kaikki menee yhtä hyvin ku esikon kanssa.

Olipas sekava sepustus:confused:
 
ForestFairy on se varmaa harvinaista et sokerit nousis rasituksessa ainakin radissa. Mut tiedän yhden 1-tyypin diapeetikon jolla nous arvot rasituksessa/liikkuessa. Tosin en tiedä hänen nykytilanteesta, kun 10vuotta siitä kun oon ollu tekemisissä hänen kanssa ja silloin oli lapsi. Tosiaan pk:ssa piti ulkoreissujen (kesto noin 2h) aikana ottaa myös sokeriarvot ja aina piti olla silloinkin jotain purtavaa mukana. Mut hänelle oli muutenkin tosi vaikea löytää sopivaa ruokavaliota puhumattakaan insuliinien oikeasta annostuksesta :sad001
 
Takaisin
Top