Raskausdiabetes

Niin se voi kyllä olla että oli vain tämä yksi yksittäinen kerta kun nousi lenkkeilyn jälkeen. Joudun niin paljon mittaamaan ettei tee juuri mieli ottaa näitä hupi mittailuja :oops:

En kyllä tosiaan saa selvyyttä mikä nostaa ja mikä ei näitä arvoja... eilen oli vapaa pv mittailuista ja söin tosiaan kaksin käsin karkkia ja pizzaa... aamun arvot oli kuitenkin ihan saman lailla hiukan koholla kuin joka aamu :hilarious: siispä uskaltauduin vetämään kinkkukiusausta enemmän kuin olisin jaksanut ja silti tunnin päästä sokerit oli 6,1...
 
Nii ei mulla kyllä nosta täysjyvä pasta tai riisikään... mietin et nostaako se peruna jotenkin pitkällä välillä sokereita? Tai joku muu kun ainoaks ongelmaks nousee noi aamupaastot joita en vaan saa kohilleen et vaikuttaako päivän muut ruuat siihen?
 
Iltasyömiset vaikuttaa aamusokeriarvoon siis päivällinen ja iltapala. Peruna lasketaan nopeisiin hiilihydraatteihin eli nostaa verensokeria nopeammin kuin täysjyvätuottteet mutta nopeaa nousua hillitsee kun syö rasvaa ja proteiiniä ja kasviksia potun seurana, kun taas täysjyvä pasta on hyvä hiilari ja nostattaa hitaammin verensokereita ja pitää ne tasaisempana kuin huonot hiilarit. Sori sekava sepustus.
 
Pakko tuulettaa :smiley-bounce012 mä sain ajan äippäpolille jo tän viikon keskiviikoks!!! Jee vihdoin saan jutella ammattilaisen kanssa :excited001 eikä ennään edes jännitä vaikka tulis inskat ku nyt vaan oppis hoitaa tätä sairautta!
 
FF: hyvä juttu että sait ajan sinne ja pääset ohjaukseen sinne, jos saan kysyä että miten sait ajan? terkan kautta vai itse soittamalla?
 
Terkan kautta.... kai mä oon niin hankala ihminen että se päätti laittaa mut sinne pian kun en yhtään tuu sen kans toimeen! Perjantaina laitto lähetteen ja tänään ne soitti että pääsenkö keskiviikkona :happy: kerrankin joku täs tuppukyläs toimii niinku pitääkin!!
 
heippa, hyppäsin keskusteluun mukaan tuolta helmikuisista.
soittelin tänään neuvolaan sokerirasituksen tuloksia ja paasto oli hyvä (5,0) mutta 1h ja 2h arvot oli molemmat tosi korkeet, kumpikin yli 13!!

Ylihuomenna meen neuvolaan hakeen verensokerimittarin ja ohjeet.
ajattelin, et täältä varmaan saa vertaistukee ja ohjeita. :)
Mulla siis nyt rv 13+5
 
Balancia tervetuloa joukkoon turiseen, tää kyllä on hyvä tuki radilaiselle
 
Byhyy luotto tähän terveydenhuoltoon on täysin mennyt... enpä päässyt tänään diapeettes hoitajalle vaan lääkärille :eek: lääkäri enempiä ihmettelemättä kirjoitti reseptin inskoihin ja huomenna pääsen diapeettes hoitajalle kuulemaan ruokavaliosta ja siitä miten sitäninsuliinia pistetään...

Jos jotakin hyvää niin sain ylimääräsen ultrauksen :rolleyes: ihana heilutteli jalkoja niin että ei meinannut saada mittoja!
 
Ff: sanoisin, että melko helpolla laittoivat inskat. MUTTA eipä tartte ressata enää sokereista. Mun kokemus on, että inskoilla sai suht helpolla pidettyy arvot kurissa ja pistäminen ei tunnu yhtään vrt. Sokereiden mittaus.
 
Nii i tuntu että todettiin vaan ruokavalio ei riitä :eek: enhän mä oo saanut edes yrittää ammattilaisen ohjauksella!! Joo sekin harmittaa kun täytyy edelleen mittaa 6kertaa päivässä :oops: no jos ne vähenis vaikka vaan aamulla ja ruuan jälkeen...
 
Juttele sen hoitajan kanssa huomenna että tahdot kunnon ruokavalio ohjauksen ja sano että haluat hetken vielä kokeilla ennen inskojen aloitusta kunnon ruokavalion ja jos se ei auta niin sitten vasta inskat.
 
Täytyy kattoo mitä ne sanoo se hoitaja tuskin pystyy ohittamaan lääkärin määräystä :bored: mut jos ihan vaan itellään vielä kokeilis :)
 
Pakko kyll sanoo että tää on henkisesti aika raskasta... mä oon jo vakavasti harkinnut aborttia kun tuntuu että oon kauheen itsekäs jos nyt tiedän mistä kaikesta se lapsi voi joutua kärsimään lopun elämäänsä kun en saa tätä hallintaan... Pahimmillaan mun takia hän syntyy cp-vammaisena kun kärsi kokonsa takia hapenpuutteesta! Ehkä mun ei kuuluis saada tätä lasta!
 
Ff: ymmärrän täysin, että alkaa olee voimat vähissä. Kyllä mullakin se edellinen radi-raskaus oli välillä yhtä itkua kun tuntui, että kaikkensa tekee ja elimistö ei sit kuitenkaan oo yhteistyössä sokereiden kanssa. Mut älä nyt liikaa ota stressiä tästä radista. Ennen vanhaan ei edes seulottu ihmeemmin sokereita ja hengissä ne vauvat selvisi raskaudesta :) tsemppiä! Kyllä ne asiat siitä lähtee lutviutumaan!
 
Mun mielestä sikiön oma insuliinin tuotanto alkaa vasta rv 20 ja siihen asti ei äidin hetkellisesti korkeat vs arvot vaikuta vauvan kokoon ennen sitä. Joten ei syytä paniikkiin vielä vaan voi vielä koettaa tuota ruokavalioo saada kuntoon ensin.
 
Maajo: mulla sama muistikuva. Vielä rakenneultrassakaan ei vielä näy vauvan koossa äidin radi, vaikka ois hoitamatonkin ollutkin siihen asti. Niin sanoivat mulle edellisessä radi-raskaudessa. Loppuraskauden sokeritasapainolla sen sijaan on suurempi merkitys vauvan kokoon yms radin vaikutuksiin.
 
Sepäs mut mä ymmärsin siltä lääkäriltä että aamupaaston arvoihin (ainoot mitkä nyt heittää ) ei pysty ruokavaliolla juuri vaikuttaa... toisaalta luin että se ei oo niin paha jos paasto on koholla ku taas ne ruuan jälkeiset arvot jos kohoo ja mä en kyll saa niitä millään yli!! Eli mene ja tiedä taas....
 
Takaisin
Top