Raskausdiabetes

mulla varmaan on tässä raskaudessa se kassillinen karkkia mukana synnärille mennessä kun jäätävä karkinhimo edelleen päällä, plaah :depressed:
 
No juu, toivottavasti tää himo lakkaa mitä pidemmälle raskaus etenee tai mulla lähtee järki, vois vaikka himo siirtyä tuoreeseen kurkkuun, jota himoitsin esikoisen aikana ja ystis kun kasvatti niitä ni tuli vedettyä iso kurkku kerralla :oops:
 
Muokattu viimeksi:
Mä en oo tässä raskaudessa sietää tuoretta kurkkua! Yääh! Sen sijaan kotimaiset tomaatit on erittäin nam!
 
Mun ei tee kans mieli karkkia vaan vaikka grandiosa pizzaa tai ranskan leipää! Pitää varmaan jo valmiiks tiedustella toimittaako joku pizzeria synnärille :smiley-ashamed008 tai sit ukkokulta saa tuoda kaikkea mulle....
 
Mulla oottaa rasitus muutaman viikon päästä ja pelottaa ihan hirveesti. Toisaalta uskoisin että mulla ei radia ois, kun esimerkiksi karkit, limut yms ei oo yhtään maistunu raskausaikana, käyn salilla sekä ennen plussatestiä harrastin painonnostoa, lenkkeilen joka toinen päivä sekä syön perus terveellisesti, mutta onko silti mahdollista että mulla se voisi olla? Ja miten tämä sokeriarvojen mittailu ja hiilareiden laskeminen on vaikuttanut teijän arkeen? Esimerkiksi jos on jotain sukulaisjuhlia missä syödään yhdessä, niin joudutko sieläkin miettimään kuinka monta grammaa voit tiettyä lajia syödä
 
Nähdäkseni radi voi olla vaikka elin tavat ois mitkä ja vaikka painoindeksi olisi mikä. Yleisempää se toki tilastollisesti on "varttuneemmilla" äideillä. Toki itse tiedän hyvin eri ikäisiä ja eri kokoisia äitejä, joilla radi on ollut. Radihan on siis tila, jossa elimistö ei tuota riittävästi insuliinia äidin ja vauvan tarpeisiin (raskausaikana tarve on kolminkertainen normaaliin verrattuna). Mutta musta se on sellainen asia mitä on turha murehtia etukäteen. Jos sulla radi on tai tulee, niin sitten vasta kannattaa siihen paneutua. Raskausaikana sitä varmaan muutenkin helposti kerää iteleen paineita yhdestä sun toisesta asiasta. Turha ottaa ylimääräistä stressiä pohtimalla etukäteen. Jos on radi niin sitten on ja sen puhkeamiseen/puhkeamattomuuteen tuskin pystyy vaikuttamaan.

Jos sokeriarvot kotimittauksissa paljon heittelee, niin silloin pitää tarkkaan laskea hiilareita ja pohtia mitä syö esim. Illanistujaisissa. Mulla kaverit ja sukulaiset tietää, että en voi hiilarimättöjä nyt syödä, niin usein onkin tarjolla sellaista mitä pystyn murehtimatta syömään.
 
JoSa: Stressata ei kannata etukäteen onko radia vai ei, se tulee niin lihaville kuin laihoille jos on tullakseen, Marianne sen selitti todella hyvin. Jos sulla radi todetaan niin se on yllättävän helppoa arvioida hiilareita myös juhlissa, itse kun kestän hieman myös herkkuja niin oon aikaisemmassakin raskaudessa syöny juhlissa vähän kaikkea (lihaa ja kasviksia = vähän hiilareita ja mieluumminen suolaisia herkkuja kuin makeita) ja eihän niitä juhlia kovin useasti taida olla?
 
Hahhaa meillä on peruttu kaikki juhlat ja joulu varsinki :mad::wtf: no ei mut on tää alku ainakin niin dressaavaa että ensimmäiset kunnon riidat on saatu aikaan radi diaknoosin jälkeen :wideyed: hyyväää harjotusta siihen kun lapsi syntyy ja molemmat on väsyneitä ja tressaantuneita!
 
Ei tätä voi ymmärtää... vaikka söis mitä illalla ja aamulla niin paasto ja ennen lounasta arvot on koholla?? Ja sit ketutukseeni vedin lounaaks kauheen kasan pastaa niin tunnin päästä arvot oli ok 7,7 :bored:
 
Kokeileppa syödä yöpalaa, jos se vaikka auttas aamun korkeisiin sokereihin ja pidä n. 8h paasto vaan. Koska aamun korkeat paastot voi johtua myös siitä että yöllä sun verensokerit laskee liian alas jonka takia sit keho lisää inskan tuotantoo ja sokerit spurttaakin ylös.
 
Mulla on iltapala niin reilu, että sillä saan aamun sokeri pidettyy hyvinä. Teen ite rahkan (rahkaa, kermavaahtoa, makeutusainetta, hedelmiä tai marjoja) ja lisään siihen vielä puoli desiä kaurahiutaleita (tätä siis pieni kulhollinen) ja lisäksi kaksi palaa täysjyväruisleipää leikkeleellä ja kevytjuustolla+margariinilla. Iltapala on siis mulla päivän isoin ateria määrällisesti. Ja paastoa on max 9 tuntia, niin aamun paastoarvot olleet hyvät.
 
Mä söin eilen illalla iltapalaks mysliä ja luonnonjugurttia ja omenan... aamulla oli kauhea nälkä mikä on todella outoa mulla :) no paastot oli kuitenkin 6,0:shifty: sitä edellisenä iltana söin pelkkiä vihanneksia en yhtään hiilaria ja paasto oli 5,8.. eli oon kyll kujalla! Tänään aattelin syödä sellasen malli iltapalan tosta vihkosesta ja jos se ei auta niin sit koitan yöpalaa!
 
Aamupaastoon vaikuttanee myös se mitä on päivällisellä syönyt. Niin mulle sanottiin äippäpolilta. Samoin sanottiin tosta, et usein tulee syötyy liian kevyesti jos aamupaastot on koholla. No ainakin se pätee muhun :D
 
Joo iltapäivisi oon kyll voinyt syödä ihan mitä vaan ja miten paljon vaan ja arvot on ollu ihmeen alhaalla :) että ainoo melkeen mitä oon muuttanut ruokavaliossa entiseen on mehut/yms sokerit/herkut pois ja vaaleat viljat pois... jos ton aamun saan toimii niin kaikki hyvin :rolleyes:
 
Hahhaa huomaa et mun mielialatkin menee sokereiden mukaan :smiley-bounce012 aamulla olin vetämässä ranteita auki... nyt kaikki on hyvin ja maailma on vaaleanpunainen :dance018
 
kyllä ne aamuarvotkin asettuu kuhan löydät sopivan iltapala ja yöpala rytmin, mä en tiedä kuinka paljon aamupaastojen pitää olla pielessä että inskat aloitetaan mutta jos et ois raskaana niin silloin aamupaaston raja ois tuon 6.0, jos 6.1 - 6.9 aamupaastoarvoilla todetaan heikentynyt paastosokeri (ns. esidiabetes) ja diabetesdiagnoosin saa 7.0 tai suuremmilla aamupaasto arvoilla vasta.. tämmöinen numeroleikki tähän väliin....
 
Mulla aloitettiin edellisessä raskaudessa ilta-inskat kun oli kolmena peräkkäisenä aamuna yli 5,5. Ei ollut edes kutosta. Mut ne ylitykset tuli sit sen jälkeen kun olin saanut ruokavaliolla sokerit asettumaan ensin ja sit meni monta kuukautta hyvin ruokavaliolla. Sitten kun alkoi vähän edes kohoomaan aamupaastot ja oli useempi peräkkäinen korkeempi, niin sain iltainskat. Eli varmaan ei heti inskoja saa ennen kuin on sen ruokavalion saanut kuntoon.
 
Takaisin
Top