Raskausdiabetes

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Anki84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meilläkin sama juttu, että ei tiedä varmaksi kumpi jää kotiin sitten mun äitiys-ja vanheimpainvapaan jälkeen. Kun mullakin on aika hyvä palkka ja miehen työtilanteesta ei tiedä, mikä se on sitten lokakuussa. Ajatuksena on ainakin, että hän toistaiseksi säästäisi isyysvapaatkin ja nostaa nyt sitten ansiosidonnaista. Mieshän voi olla 9 viikkoa isyysrahalla ennen kuin lapsi täyttää 2 vuotta. Meilläkin oli tuossa vuorotyöaikoina päiviä, jolloin nähtiin yleensä vain öisin. Kyllä mä haluisin olla vuoden tai 1,5 vuotta kotona vauvan kanssa, mutta täytyy katsoa mikä on järkevää. Joka tapauksessa jompikumpi hoitaisi vauvaa kotona 2,5 vuotiaaksi. Se olisi ihanteellista. Mieskin voisi olla jonkun jakson kotona.
 
Heh kerrankin jotain hyvää siitä että määräaikainen työsopimus :) mä ajattelin syyskuussa kun vanhempainraha loppuu jäädä työttömäksi työnhakijaksi koska se raha mitä saan liitolta on paaaljon enemmän kuin tuo 341e millä ei kyll meillä pärjää... eikä mua kyll haittaa mennä heti ens vuoden alusts töihin jos niitä vaan löytyy!

On muuten motivaatio tippunu koko mittailuiden ja ruokavalion kanssa kun tietää että ens viikolla loppuu raskaus! Ja varsinkin kun viimeks kehuivat vauvaa oikein siroksi niin eikai se nyt viikossa kerkii kasvaa jättiläiseks :) huomenna miehen kanssa pitäisi mennä syömään hyvin nyt kun vielä voi!
 
Ff: jos olet kotona, työtön työnhakija niin etkös sä saa silti tuon kotihoidon tuen (341€) jos lapsi ei ole kunnallises hoidos? Oonko ymmärtäny väärin?
 
Enkai mä saa sitä jos ilmoittudun työttömäksi työnhakijaksi? En mä haluu sitä :) sillon on vaan mahdollisuus että joudun laittaa mein junjorin jo 9kk iässä päivä hoitoon jos sattuis löytyy töitä... mutta ei sekään haittais jos löytyis joku kiva perhepäivähoito :)
 
Kotihoidon tulea kannattaa hakea. Se vaan vähennetään siitä työttömyystuesta. Jos jostain syystä tulis karenssia tai jotain, niin siltä ajalta saa silti sit sen kotihoidon tuen.
 
Mäkin olen ymmärtänyt niin, että kotihoidontuki vähennetään työttömyyskorvauksesta.Jos siis sattuu olemaan työtön työnhakija, joka hoitaa lasta kotona. Sitä kysytään niissä työttömyysturvahakemuksissa, että kuka hoitaa lasta ja saako kotihoidontukea.
 
Okei :) aina oppii uutta! Täytyy sit liitolta kysellä miten se menee... oon aika huono näiden paperijuttujen kanssa :) mut sehän menee sit ihan kivasti jos ei tarttis pelkällä kotihoidon tuella olla!
 
Mä sain kotihoidon tukea työttömyyskorvauksen lisäksi viime maaliskuulta äitiysloman alkuun. Ja puhettakaan et ois työkkärin kautta töitä tullut vaikka lähihoitaja olenkin. Rajotti tosi paljon se että ei ole omaa autoa käytössä. Aion kyllä jäädä samalla tavalla työttömäksi kun vapaat loppuu syksyllä. Ei haittaa vaikka töitä löytyisikin. :)
 
Mulla siis satanen tippui kh-tuesta kun sain kuntalisän, mutta sain silti enemmän ku pelkällä hoitamisella :)

Mulla pitäs nyt mittailla vähän sokereita kun pissassa oli sokeria joskus kk sitten. Lääkäri sit sanoi että vaikka 2pvä viikossa käyrää. Mutta toistaiseksi ollu loistavat arvot, joten en oo kyllä ressiä vetänyt. Äitipolilla varmaan kuitenkin kyselevät niistä niin seurataan nyt sitten..
 
Muuten ois kiva kuulla kun lääkehoitoiset synnyttäneet radilaiset jaksaa kirjoittaa niin siitä miten on arvot pysyny synnytyksen jälkeen? Ootteko joutunut käyttää inskaa/metukkaa vai lopetettiinko ne seinään?

Itte kirosin eilen kun joudun ostaa viimeiselle päiville inskaa ne myydään viiden kynän pakkauksissa ja mä oisin tarttenu vaan yhden... mut sit aattelin että tosiaan niitähän saattaa tarvita vielä synnytyksen jälkeen!
 
Munkin pitäisi vielä viimeisen kerran mitata noita sokeriarvoja huomenna ja maanantaina.
 
Muuten ois kiva kuulla kun lääkehoitoiset synnyttäneet radilaiset jaksaa kirjoittaa niin siitä miten on arvot pysyny synnytyksen jälkeen? Ootteko joutunut käyttää inskaa/metukkaa vai lopetettiinko ne seinään?

Itte kirosin eilen kun joudun ostaa viimeiselle päiville inskaa ne myydään viiden kynän pakkauksissa ja mä oisin tarttenu vaan yhden... mut sit aattelin että tosiaan niitähän saattaa tarvita vielä synnytyksen jälkeen!

Mun tarvii myös ostaa lisää insuliinia. Mutta ainakin täällä saa yliopiston apteekista myös yksittäisiä kyniä. :) tosin pienemmillä paikkakunnilla nyt ei varmaan oo juuri vaihtoehtoja...

Mää oon ostanut tähän mennessä vaan kolme kynää. :D ekan sain äitipolilta silloin. Ja en mä varmaan ees ehdi sit käyttää tota kynää loppuun. Kun synnytyksen jälkeenhän ei pitäis tarvita enää insuliinia...
Lisäksi mulla on ihan hirveesti vielä noita kynäneuloja vaikka vaan kerran oon niitä sieltä tarvikejakelusta hakenut!
 
Mä kysyin eilen että myydäänkö näitä yksittäin niin ei kuulemma... harmi! Mitä inskaa sä käytät Balacenia?
 
Maajo, sulla huikea painonlasku synnytystä edeltäneeseen painoon verrattuna. Mä olen tällä hetkellä lähtöpainossa, joten mullakin varmaan painon pitäisi tippua.
 
Mä kysyin eilen että myydäänkö näitä yksittäin niin ei kuulemma... harmi! Mitä inskaa sä käytät Balacenia?

Mulla on käytössä novorapid. Se on aspartin insuliinia kun se on tota ateriainsuliinia...
Mut mulla tosiaan menee nyt se 20ky yhteensä päivässä. :D
Ja tosiaan täällä Tampereella onneksi saa yksittäin noita kyniä. :)
 
Nii mä en tiiä onks noilla jotain eroa kun mullaon eri insuliini :)

No ainakin se ero et sulla on pitkävaikutteista. Ja noita pitkävaikutteisia on kai enemmän erilaisia kun taas tätä pikainsuliinia, mitä mulla on. Just eilen lueskelin et noi pitkävaikutteiset on ihmisinsuliinia ja pikainsuliinit aspartin tai jotain muuta insuliinia. En sit enempää tiedä miten eroavat.
Se ero muuten oli kai kans et noi pitkävaikutteiset pitää sekoittaa ja tätä lyhytvaikutteista ei tarvi. :)
 
Noi pikainskat on varmaan jotenkin vahvempaa kamaa kuin nää pitkävaikutteiset! Sen takia niitä varmaan laitetaan niin paljon vähemmän...
 
Takaisin
Top