Raskausdiabetes

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Anki84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Balacenia ! Oletko saanut mitään vauvan kokoarviota ? Käynnistetäänkö synnytys sulla, kun sulla on noi insuliinit käytössä ?

en oo saanu mitään syntymäkokoarvioo. Viimeksi äitipolilla (15.12, rv 32+5) vauvan painoarvio oli 2180g. keskikäyrillä oli muuten kasvu, mutta vatsanympärys oli hieman käyrän yläpuolella.

En oo muistanut äitipolilla kysyä tuosta käynnistyksestä, eikä siitä ole vielä ollut mitään puhetta. Täytyy ensi käynnillä (12.1.) varmistaa miten asia täällä hoidetaan. Sen käsityksen siis oon saanut, että käynnistellään sit rv 38 jälkeen jos ei itekseen ala syntymään... Ja toivon että niin tehdään, varsinkin kun viimeksi näytti siltä, et sokerit on alkanu vaikuttaa vauvan kasvuun... (aiemmin oli aina ultrissa vähän pienempi mitä viikot, nyt keskikäyrällä)
 
Ff, sun arvot näyttää ihan samalta kun mun tämänhetkiset, paitsi toi 28.12! :D Mulla on 2x500mg metformiini käytössä.

Maria75, mulla oli kuukaudessa kaks ruuan jälkeistä ylitystä, molemmat kaalilaatikon jälkeen! Tosin mä en syönyt muuta kuin laatikkoa puolukkahillolla, sulla on tosi paljon hiilareita vielä tossa mehussa, maidossa ja raffeleissa! :)
 
Mulla menee nyt 50yk protaphanea :) aattelin että en enää nostais sitä jospa ne keksis tiistaina jonkun pysyvämmän ratkaisun ;) ku kaikki muukin tuntuu saavan käynnistyksen! Epistä :)
 
FF: Toi on kyllä niiiiiin hurja tuo sun insuliiniannos! Mulla menee kolmella aterialla päivässä yhteensä 18yk... :D Mut jos nää ylitykset jatkuu, niin kai munkin on sit taas nostettava inskaa... -.-'
Nyt alkanu olee lähes joka aterialla ylityksiä. Tosin liikun nyt varmaan vähemmän, kun en oo enää töissä... Oon koittanut touhuilla kotona (mm. pessyt vauvanvaatteita ja laittanut lastenhuonetta) ja aina välillä pystyy käymää lenkilläkin (kuten tänään).
No toisaalta onneks enää reilu 4vko laskettuun aikaan ja jos 38 jälkeen jo käynnistellään, nii ei siihen ois ku reilu 2 vko!!! Hui! Jännää kyllä!

nyt siis rv 35+3
 
Nii mun neuvola sanoi samaa :) että yleensä kuulemma riittää joku 10-20yksikköä... mut sit taas oon lukenu porukoista joilla on mennyt 90yk niin kai mä meen aika keskivaiheilla :) toi pitkävaikutteiset on kuitenkin eri kuinka ateria inskat kun aloitettiinkin muistaakseni 10yk
 
Kaalilaatikossa on sitä siirappia, vaikka muuten luulisi olevan terveellistä. Mä söin kyllä aika vähän sitä laatikkoa, niin piti lisäksi vetää karjalanpiirakkaa ja ennen ruokaa ja ruuan jälkeen niitä raffeleita. Mutta päivällisellä oli parempi tunnin arvo 5,8, kun söin broileria ja munanauhapastaa sekä kävin lenkillä ennen ruokailua. Ilmeisesti liikunnalla on merkitystä.
 
Karjalanpiirakka ja riisi muutenkin on sellainen, mikä saa minulta sokerit nousuun. Jopa pahemmin kuin pasta, mikä tuntuu oudolta, kun riisi jotenkin vaikuttaa terveellisemmältä kuin pasta
 
Mulla kestää elimistö vain 30min täysjyväriisiä. Riisipuuroa oli kyllä jouluna ikävä..
 
Mä olen huomannut, että nyt äitiyslomalla vaikea ylläpitää säännöllistä syömisrytmiä. Pitäisi aina muistaa syödä kunnolla ennen kuin lähtee reissuun. Aina vaan ei kerkiä. Sitten syömisajankohdat saattaa heittää ja jotain aterioita/välipaloja jää pois välistä.
 
Mulla ainain osittain jo siksi säännöllinen syömisrytmi sekaisin, kun nukun (yleensä) pidempään kun töissä ollessa ja täten koko päivän ruokailut viivästyy... Lisäksi jos haluan edes kerran päivässä syödä yhdessä mieheni kanssa, niin lounas on miehen iltavuoropäivinä vasta 15-16...
 
Balacenia sulla on aika myöhään toi lounas iltavuoroviikolla. Mä yritän aina syödä aamupalan samaan aikaan, joten herään aamuisin n. klo 8.00 syömään. Mutta sitten lounas, välipala ja päivällisajat saattaa vaihdella. Tänään söin lounasta vasta klo 14.00-14.30, kun tultiin reissusta. Mäkin yritän syödä kerran päivässä miehen kanssa samaan aikaan. Yleensä syödään yhdessä päivällistä.
 
Mul taas helpitti kun jäin kotiin tää säännöllisesti syöminen :) töissä ei koskaan kerinny syömään ajallaan ja taas kotona arkisin joudun herää seiskalta valmistaa lasta kouluun niin siitä on sit helppo jatkaa... nyt en oo onneks enään heränny neljän viiden välillä kauheaan nälkään :)
 
niin on... :/
Mut aamupalankin saatan syödä vasta 11-12 aikaan.... :D

Mää oon lastentarhanopettaja, niin oli töissä tosi säännöllinen päivärytmi... :) Ja meillä pystyi pitämään tauot tosi hyvin. :)

Mut joo, se vaan on inhottavaa, kun jos syön joskus yhen-kahen aikaan lounaan, niin ei mulla oo nälkä viel sit 15-16 aikaan kun mies tekee ruokaa... :/
 
Balacenia, saanko kysyä millaista työtä sun miehesi tekee, kun ilmeisesti työvuorot alkaa aika myöhään illalla. Mun mies teki myös vuorotyötä, mutta hänellä alkoi iltavuorot jo 14.30 ja päättyi 23.00.
 
Mun mies tekee 13-23 vuoroja että oon päivät yksin. :3
 
Alinah, sun miehellä on tosi pitkät työvuorot. Millä alalla sun miehesi on ? Tekeekö hän pelkästään noita iltavuoroja. Mun mies oli 2-vuorotyössä tehtaassa kokoonpanolinjalla, mutta hänellä loppui työt nyt jouluksi.
 
Balacenia, saanko kysyä millaista työtä sun miehesi tekee, kun ilmeisesti työvuorot alkaa aika myöhään illalla. Mun mies teki myös vuorotyötä, mutta hänellä alkoi iltavuorot jo 14.30 ja päättyi 23.00.

Mun mies on kokki. Useimmiten iltavuorot alkaa klo 18 ja päättyy 24-02. On töissä kiireisessä isossa ravintolassa. Ja lähinnä tekee iltaa. Aamuvuoro on 7-15 tai 8-16.
 
Alinah, sun miehellä on tosi pitkät työvuorot. Millä alalla sun miehesi on ? Tekeekö hän pelkästään noita iltavuoroja. Mun mies oli 2-vuorotyössä tehtaassa kokoonpanolinjalla, mutta hänellä loppui työt nyt jouluksi.

Hän on töissä kylmävarastolla, on myös kuivapuoli sielä niillä mutta pääsääntöisesti toi työskentelee kylmällä. Sieltä lähtee S-ketjun kauppoihin ruokaa. :)

Ennen teki aamua ja iltaa aamut oli 6-14 ja illat 14-22 mutta sitten noi vuorot muuttui heillä. Nyt hän on tehnyt vuoden verran ainakin tommosii 13-23 vuoroja pelkästään. Toki välillä on sit vähän pidempiä vapaita.
 
Teillä ei sitten paljon ole yhteisiä vapaita iltoja. Aamut on sitten vapaita. Meillä mies ei oikein tykännyt tuosta vuorotyöstä. Enkä mäkään kauheasti. Tulevaisuudessa olisi parempi, jos miehellä päivätyö. Ainakin silloin, kun lapsi menee päiväkotiin. Kun mulla on vuorotyö ja sitten lapsi joutuisi vuoropäiväkotiin.
 
Ei ole juu. Nyt se ei niinkään haittaa, kun ite oon kotona. Silloin kun olin töissä niin välillä oli päiviä kun ei edes nähty toisiamme hereillä...
Kun mulla on päivätyö.
Saa nähdä kumpi meistä jää sitten marraskuussa kotiin, miehen palkka ei oo paljoa enemmän kuin mun...
 
Takaisin
Top