Raskausdiabetes

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Anki84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä kyll voisin ottaa tähän jonku eräpäivän ja olin ihan pettynyt kun kokoajan peloteltu että joutuu käynnistää tms mutta viimeks ne sit sano että sille ei oo tarvetta! Eilen tuli 38rv täyteen ja olin koko ajan siinä uskossa että vauva on ulkona vielä tänä vuonna... ens viikolla olis taas aika äippäpolilla joten katotaan mitä ne sit sanoo mutta tuskin enään suostuisin käynnistykseen kun se on jo kertaalleen peruttu ja pidetty turhana!
 
Mä en kyllä enään jaksais mittailla näitä vs arvoja mut pakko se on..
 
Mäkään en jaksais enää mittailla, ja tuntuu vähän turhalta.. Arvot on ollu tosi hyvät nyt joulukuun. Mut neuvolassa oltiin sitä mieltä et hyvä edelleen mitata paastot ja muutamana päivänä tunnin arvot, 10 päivää enää niin sektio!! Antaa nuo mittaukset kuulema vähän osviittaa vauvan insuliini-tai sokeriarvoihin sitten syntymän jälkeen..(?)
 
Joo jos ne ei oo sulla kunnossa Sandrax86 niin sitä todennäköisemmin ne tippuu vauvalla... ja esim. mulla kun ne on ihan ketuilleen niin osaavat jo sitten synnytyksessä laittaa mulle inskatipan jottei vauva joutuis heti synnyttyään tippaan!
 
Mä kävin eilen äitiyspolilla ja vauvan painoarvio oli 2,8 kg. Lääkäri toivoi, että mittaisin vielä sokereita joka viikko ennen laskettua aikaa. Vaikka mulla ollut vain yksi ylitys tunnin arvoissa koko aikana. Nyt ovat olleet noi paasto-arvot ja tunnin arvot nousussa. Pitäisi jättää kuulemma herkuttelu. Seuraava kontrolli 12.1.2016, jos ei ole vauva syntynyt sitä ennen. 15.1.2016 on mulla laskettu aika.
 
Tiedättekö te muut viisaammat, että onko se aina niin, et jos on insuliinihoitoinen radi, niin käynnistetään la:han mennessä jos ei itekseen ala syntymään? Tällaisen käsityksen mää siis oon saanut, mutta en oo muistanut asiaa varmistaa äitipolilla. Seuraava käynti 12.1. rv 36+5.
Mulle sano äippäpolin lääkäri, että radi-äityleillä yleensä kyllä käynnistetään viimestään la:na, jollei siis synny ihan itsekseen. Ei kuulemma mielellään lasketa yli, syytä en muista, mutta tais olla ihan niistä vauvan sokereista jotenkin kiinni..?
 
No olishan se kiva jos sit viimeistään mullaki käynnistettäisiin 25.1 kun on la! :D
 
No varmaan näissä käynnistys-jutuissakin eroja, kun tuntus koko radi-hommat olevan niiiin eritavalla hoidettu eri paikoissa :D
Mutta noin se lääkäri mulle selitti ja syy käynnistämiseen ei ollut se vauvan koko pelkästeen, vaan se joku muu juttu.

Onko sulle alinah tehty painoarviota ollenkaan? En jaksa muistaa, oletko kirjoittanut siitä :)
 
Viime viikolla neuvolalääkärissä sain sen hetkisen painoarvion ja oli 2800g ja ens viikolla oon tän radin takia menossa kätilöopistolle 5.1 painoarvioon. Mut mä luulen että mulla ei käynnistetä kun on vaan ruokavaliohoitoinen, luin äsken netistä että vaan insuliinihoitoiset käynnistettäisiin rv 38 tienoilla.

Mut kyllä mä ajattelin ens viikolla sanoo etten tosiaankaan halua mitään isoa vauvaa alkaa puskee ulos.. Alkaa vähän jo pelottaa et jos sieltä tulee iso vauva..
 
Ei mulla ainakaan puhuttu mitään käynnistyksestä, kun kävin äitiyspolilla. Seuraava kontrolli vain sovittiin 12.1. Mun vauva myös 2,8 kg. Mulla kylläkin laskettuaika jo 15.1.2016. Ei ruokavaliohoitoisia käynnistetä, jos ei vauva ole isokoinen. Alinah, en mä usko, että kolmessa viikossa sun vauvasta tulisi yli 4 kg.
 
Huoh mulle ne sais kyll jo keksiä jotain! Eilen nostettiin taas inskaa 50yk ja silti tänä aamuna oli 6,2 paasto ei täss oo enää mitään järkee ja ärsyttää kun kaikki vaan levittää äippäpolilla käsiään!
 
Hitto! Ei mennyt uv putkeen radin kannalta! Syötiin miten sattuu, unohdin iltalääkkeen, syötiin kahdelta yöllä roiskeläppäpizza. Viideltä yöllä muistin iltalääkkeen, otin sen aamulääkkeenä, no paastoarvo nyt 6.7!!! :( :(
 
Meillä vauva joutui vuorokaudeksi sokeri seurantaan vaikka oli ruokavalihoitoinen radi ja arvot ok, eli ennen joka syöttöö piti soittaa kelloo et ottavat vauvan vs:n
 
Mullakin varmaan edessä sokeriseuranta vauvalla , kun nyt oli virtsassakin neuvolassa sokerit yhdelläplussalla. Pitää vielä mittailla äitiyspolia varten noita arvoja viikoittain ennen laskettua aikaan. Tänään 38 viikkoa täynnä.
 
Mulle on jo väläytelty että varmaan mein pikkunen joutuu tarkkailuun :/ suoraan synnytyksestä... ja neuvola veikkas että mä kotoudun ennen vauvaa sairaalasta! Surullista mutta minkäs teet kun ei mikään auta näihin arvoihin! Ja pääasia kait että joskus saadaan nyytti terveenä kotiin
 
Mahtaako noissa seuranta jutuissa olla paljon sairaala kohtaisia eroja? Itsellä oli myöskin ensimmäisessä raskaudessa ruokavalio hoitoinen radi joten esikoisen verensokereita mitattiin 2 vuorokauden ikään asti eikä ennen jokaista syöttöä vaan siinä oli joku tuntimäärä en nyt enää tarkkaan muista
 
tyttelityy varmasti on sairaalakohtaiset erot. Samoin kun radin hoidossa ja seurannassa, niin uskon että vauvanki kohdalla. Mikään tunnu olevan yhtenäistä :D
 
jopa sairaalan käytännöissä on eroja... mä synnytin keskimmäisen 4v sitten samassa sairaalassa kun tän junnun nyt ja kummaltakin on ollu radi niin ei silloin 4v sitten tarvinnu soitella kelloa että ottakaapa vs-arvot, nyt ne otti vuorokauden ajan vs-seurantaa ja kun oli 4 perättäistä arvoa yli 2.6 niin ei tarvinnu jatkaa sokeriseurantaa, jos ei ois näin ollu niin ois seurattu vielä toinen vuorokausi.
 
Takaisin
Top