Raskausdiabetes

Mulla taas se, että paastoväli kestää 9 tuntia hyvin jos illalla tankkaan kunnolla hiilareita ja protskuja. Mut sit mitä lähemmäs kymmentä tuntia menee, sitä enemmän alkaa arvot kirimään ylöspäin. Siks mä yritän pitää yöpaaston maksimissaan yhdeksässä tunnissa.
 
Kiitos taas :happy: ootte ihania mun täytyy kokeilla mikä itelle sopii... eilen illalla herkuteltiin dipillä ja kasviksilla eli hiilareita ei ainakaan liikaa voinut olla ja lopetin syömisen ennen kasia (ajattelin että ilta syöminen on pahasta) tunnin päästä arvot oli 5,3... kakstoista tuntia syömättä ja arvot koholla :bored: no nyt jännään mitähän näyttää ennen lounasta! Aamupalaks söin munakasta ja pari kuppia kahvia ja nälkä on ihan järjetön!
 
Kannattaa aamupalan ja lounaan välissä syödä jotain, ettei tuu siihen liian pitkää taukoa :wink kun kroppa tottuu, niin munakas aika hyvin pitää nälkää. Se on vaan vaikee alkuun opettaa kroppaa vähiin hiilareihin :)
 
Mulla oli eilen ensimmäinen vähähiilarinen päivä ja kas kummaa, iltapalalla söin sitten hieman hiilarisempaa ruokaa ja voin aika huonosti :p En mä olis uskonu, että käy noin päin.
 
Mulla se huono olo on kertonut siitä, että sokerit on koholla. MUTTA jos on ekaa päivää dietillä, niin kroppa saattaa siihen reagoida niin, että tulee ns. Vierotusoireta. Eli pahaolo voi johtua siitäkin.
 
Mää oon nyt ollu radiruokavaliolla 2 viikkoa niin silti vaivaa aivan järjetön sokerinhimo, tuumasin aamulla miehelle että jos nyt ois kilo karkkia nenän edessä menisi varmaan koko kilo kerralla.

Ruokavalion kun aloittaa menee 1-2 viikkoa ennen kuin keho sopeutuu ruokavalioon (paitsi mulla tuon sokerinhimon kaa), alussa voi olla vaikeuksia laskea hiilareita mutta äkkiä onneksi senki oppii. Tänään piti itellä ihan keittiövaalla (kätevä sellainen omistaa) punnita päiväruokana ollut mannapuuro että pystyin tarkat hiilarit laskemaan siitä kun en ulkoa enää muistanut.
 
Joo mustakin tuntuu että päässä huippaa kun on syönyt ja sokerit nousee :rolleyes: ja sit taas esim eilen oli ihan hyvä olla vaikka ennen päivällistä sokerit oli vaan 4,4...
 
Mulla aina aamuisin tulee sokeriolo, vaikka ylityksiä ei tule. Mutta ero ennen ja jälkeen arvoilla on kuitenkin niin suuri että se varmaan aiheuttaa olon. Eli syön ensin ihan vähän jotain ja sit hetken päästä kunnon aamupalan. Mä en oo kyllä koskaan mitään ateriaesimerkkejä/taulukoita kytännyt, syönyt vain pari kertaa enemmän kuin mitä normaalisti. En siis tajua koko radiruokavaliota vaikka mulla radi onkin ollut :p tai tajuan joo, mutta en ole muuttanut syömisiäni mitenkään. Eli syönkö sit oikein kun sokerit ei nouse vai kestääkö mun kroppa vaan mitä sattuu? paitsi sokerirasituksessa sitä sokerin määrää ei kestä kun on joko just raja-arvo tai just ja just yli..
 
Aile: juuri noin :) joko syöt oikein ettei sokerit nouse tai sit sun kroppa kestää hyvin syömäsi hiilarimäärät ettei sokerit nouse. Mulla kanssa oli nippanappa rajat rasituksessa yli ja kertaakaan ei oo arvot kotona olleet liian korkeet.
 
Oon niin kade :) teille jotka voi syödä ns. Normisti! Jos ei tarttis ens perjantaina neuvolassa näyttää mitään ruokapäiväkirjaa niin varmaan itekkin uskaltais syödä vapaammin mut nyt jos arvot ei oo hyvät vaikka kaikkeni annan niin voin ainakin todeta että olen yrittänyt :)
 
Mulla just testi menossa: söin pienen jädepalan, pienen suklaapatukan ja nyt vedän poppareita, katotaan miten sokerit nousee :rolleyes:
 
testin lopputulos: vs 1h jälkeen 6.5 eli hyvin kärsi päivällä herkutella, ei passaa ottaa kuiteskaan tavaksi.
 
Tää ois taas näitä kysymyksiä :bag: mutta onko teille annettu jotain ala rajoja miten alas sokerit ei saisi mennä/jäädä? Et onko esim alle 4,4-4,8 ennen ruokaa ok? Tai ruuan jälkeen tunti alle 5,3 ok?
 
Nelosella alkavat on priimaa ennen ruokaa! Yleensä radissa ei siis oo ongelma liian matalat sokerit vaan just liian korkeet.
 
Kirjoitan täällä lasta nukuttaessa niin tulee osissa vastaus :wink jos sokerit on viidellä alkavia ruuan päälle, niin kroppa saattaa siis kestää enemmänkin hiilareita kuin mitä olit just syönyt.
 
Hyvä taas tääkin tietää,kiitos! Päätin siis heittäytyä villiks ja syödä huomenna lounaaks jotain pasta ruokaa :) ihan mielenkiinnolla kattoa mihin nousee... alkaa tulemaan nyt jo vihannekset ja hedelmät korvista ja koko kroppa huutaa hiilareita!!
 
Kandee testata täysjyväpastalla ja pientä annosta alkuun (1dl-1,5dl) ja sit kattoo miltä mittari näyttää. Mä alkuun edellisessä raskaudessa söin lounaaksi aina salaattia, leipää, jotain lihaa ja lasin maitoa. Sitä jakso jonkun aikaa, mut sit tuli salaatille täysi stoppi. Siirryin sit syömään lounaaksi keittoja leivän ja maidon kanssa. Niitä oon nytkin suosinut. Keitoissa kuitenkin vähän enemmän hiilareita (no salaatissa ei yhtään), mut riittävän kevyitä eikä mulla heitä sokereita yli.
 
Me oltiin tänään siskon luona grillaamassa. No grillattuna tuli syötyä täyslihapihviä ja salaattia sekä vähän ranskalaisia. Karkkia en oo syönyt varmaan kuukauteen ja nyt sit jälkkäriksi söin 10 karkkia ja palan jätskiä mansikoilla ja suklaakastikkeella. Mulla ei ollut mittari mukana, joten sain vaan kolmen tunnin paastoarvon napattua kun tultiin kotiin. Olikin sit vaan 3,8 vaikka olin satavarma, et on koholla. Ja nyt kun on kuukauden vetänyt radidiettiä, niin kylläpä toi sokerimäärä tuntui todella suurelta - ei ois yhtään enempää pystynyt syömään. Olin antanut itelleni luvan kerrankin herkutella. No kaatuu omaan mahdottomuuteensa kun ei edes jaksa vetää kunnolla herkkuja :wink
 
Seuraava herkkupäivä voikin olla sit taas vaikka kuukauden päästä. Mulla ei onneks ihmeemmin tässä raskaudessa oo karkkia tehnyt mieli, niin ei tartte tuskailla. Edellisessä raskaudessa karkinhimo oli jäätävä. Ja silloin mun sokerit ei kestänyt yhtään herkkuja. Siispä synnärille mennessä mulla oli kassi täynnä karkkia kun olin 5kk ollut karkkilakossa ja joka päivä vaan himoinnut kaikkia eri nameja :D
 
Takaisin
Top